LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Sneeuwpop123
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2018 13:46

Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door Sneeuwpop123 »

Op deze manier wil ik iedereen waarschuwen voor de winkel Ranzijn, in ieder geval de vestiging Amersfoort!

Onlangs bij deze vestiging twee konijntjes gekocht en helaas hebben we ze na vijf dagen moeten laten inslapen nadat we alles voor deze diertjes hebben gedaan!

Zondagavond hadden we de konijntjes gehaald, waarna we op de woensdag naar de dierenarts zijn gegaan om ze te laten inenten. De dierenarts kwam tot de conclusie dat de twee konijntjes nog geen zes weken oud waren en daarom niet ingeënt kunnen worden vanwege te weinig weerstand en nooit bij hun moeder weggehaald hadden mogen worden.

Toen wij ze kochten waren de konijntjes waarschijnlijk pas 4.5 á 5 weken oud want de verkoopster vertelde ons dat de konijntjes vier dagen voor wij ze kochten aangekomen waren in de winkel.

Het LICG geeft aan dat konijntjes pas vanaf 6 weken gescheiden mogen worden van hun ouders omdat ze nog weerstand moeten opbouwen d.m.v. moedermelk en de overgang naar vast voer!

De dag nadat we bij de dierenarts waren geweest begonnen de konijntjes al wat problemen te vertonen: weinig eten, weinig drinken en dunne poep met slijm.

Daarom zijn we direct naar de spoedeisende dierenhulp gegaan waar wij medicijnen en voer meekregen dat wij middels een spuitje via het mondje moesten toedienen.

De konijntjes bleken aan coccidiose te lijden wat een darminfectie is dat kan ontstaan doordat de konijntjes te weinig weerstand hebben (die ze dus niet hebben kunnen opbouwen omdat ze te vroeg gescheiden zijn van hun moeder) en fataal kan zijn.

Helaas bleek het ook fataal voor onze konijntjes te zijn zoals u verderop kunt lezen.
Kosten dierenarts: 165 euro.

De vrijdagavond hadden we het idee dat de konijntjes wederom nauwelijks hadden gegeten en zijn weer direct naar de spoedeisende dierenhulp gereden.

Bij het opnemen van de hartslag besloot de assistente de twee konijntjes direct mee naar achteren te nemen en ze te laten onderzoeken door de dierenarts.

Na een kwartier kwam de assistente terug met de melding dat als we ze nog wilde zien we direct mee moesten komen want ze zullen het niet gaan halen.

Bij aankomst was één konijntje helaas al overleden, de andere heeft tot schreeuwend toe voor zijn leven gevochten maar was helaas niet te redden waarna we ook van deze afscheid hebben moeten nemen.
Kosten dierenarts: 125 euro.

De zaterdag zijn we direct naar Ranzijn gegaan om bovenstaande aan te kaarten.

Daar bleek dat wij een document mee hadden moeten krijgen dat wanneer er wat met de konijntjes is wij bij hun inpandige dierenarts terecht konden, dit formulier is ons nooit gegeven en dit is ons nooit uitgelegd.

De medewerkster die ons hielp was wel geschrokken en gaat het opnemen met de leverancier van de konijntjes.

Ook gaf de medewerkster aan dat de konijnen die ze verkopen gemiddeld 12 weken zijn. Dit vind ik een bizarre uitspraak omdat alle drie de dierenartsen die ons hebben geholpen vastgesteld hebben dat de konijntjes nooit ouder geweest hebben kunnen zijn dan vijf á zes weken.

Het geld van de konijntjes hebben we retour gekregen met een kleine tegemoetkoming van enkele euro's, maar omdat wij niet bij hun dierenarts de konijntjes hadden laten behandelen konden we de overige gemaakte kosten niet terugkrijgen.

Hier was het ons ook niet om te doen, wij vinden het belang van de dieren in de winkel veel belangrijker dan het geld dat we nu kwijt zijn aan de dierenarts.

Aan het einde van de rit zijn we 290 euro lichter vanwege de dierenartskosten en veel erger een hoop verdriet.

Wij hopen dat iedereen die overweegt om een konijn te kopen dit bij een asiel, konijnenopvang of bij een erkende konijnenfokker gaat doen.

In de 'dierenwinkel' zien de konijntjes er leuk en lief uit, maar uiteindelijk betaal je er een hoge prijs voor.

We gaan dit zo veel mogelijk verspreiden, want het kan niet zo zijn dat een winkel geld verdient door doodzieke diertjes te verkopen!!!

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heel hard gezegd, ook een dier is een product. Als je een fiets koopt die na aflevering niet goed is, dan ga je daar mee ook terug naar de verkoper. Had u dat gedaan dan waren de kosten niet zo opgelopen.

Dat u dit heeft meegemaakt had natuurlijk niet mogen voorkomen, maar of het een structureel probleem is weten wij niet. Het kan een toevalstreffer zijn dat er wellicht een verkeerd nest geleverd is.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door witte angora »

Sneeuwpop123 schreef:
03 dec 2018 13:54
Op deze manier wil ik iedereen waarschuwen voor de winkel Ranzijn, in ieder geval de vestiging Amersfoort!

Onlangs bij deze vestiging twee konijntjes gekocht en helaas hebben we ze na vijf dagen moeten laten inslapen nadat we alles voor deze diertjes hebben gedaan!
----------------------------------------------
Na een kwartier kwam de assistente terug met de melding dat als we ze nog wilde zien we direct mee moesten komen want ze zullen het niet gaan halen.

Bij aankomst was één konijntje helaas al overleden, de andere heeft tot schreeuwend toe voor zijn leven gevochten maar was helaas niet te redden waarna we ook van deze afscheid hebben moeten nemen.
Kosten dierenarts: 125 euro.
Volgens mij heb ik moeite met begrijpend lezen. Of klopt er inderdaad iets niet in je verhaal?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door witte angora »

Even 'veiligstellen'.
Sneeuwpop123 schreef:
03 dec 2018 13:54
Op deze manier wil ik iedereen waarschuwen voor de winkel Ranzijn, in ieder geval de vestiging Amersfoort!

Onlangs bij deze vestiging twee konijntjes gekocht en helaas hebben we ze na vijf dagen moeten laten inslapen nadat we alles voor deze diertjes hebben gedaan!

Zondagavond hadden we de konijntjes gehaald, waarna we op de woensdag naar de dierenarts zijn gegaan om ze te laten inenten. De dierenarts kwam tot de conclusie dat de twee konijntjes nog geen zes weken oud waren en daarom niet ingeënt kunnen worden vanwege te weinig weerstand en nooit bij hun moeder weggehaald hadden mogen worden.

Toen wij ze kochten waren de konijntjes waarschijnlijk pas 4.5 á 5 weken oud want de verkoopster vertelde ons dat de konijntjes vier dagen voor wij ze kochten aangekomen waren in de winkel.

Het LICG geeft aan dat konijntjes pas vanaf 6 weken gescheiden mogen worden van hun ouders omdat ze nog weerstand moeten opbouwen d.m.v. moedermelk en de overgang naar vast voer!

De dag nadat we bij de dierenarts waren geweest begonnen de konijntjes al wat problemen te vertonen: weinig eten, weinig drinken en dunne poep met slijm.

Daarom zijn we direct naar de spoedeisende dierenhulp gegaan waar wij medicijnen en voer meekregen dat wij middels een spuitje via het mondje moesten toedienen.

De konijntjes bleken aan coccidiose te lijden wat een darminfectie is dat kan ontstaan doordat de konijntjes te weinig weerstand hebben (die ze dus niet hebben kunnen opbouwen omdat ze te vroeg gescheiden zijn van hun moeder) en fataal kan zijn.

Helaas bleek het ook fataal voor onze konijntjes te zijn zoals u verderop kunt lezen.
Kosten dierenarts: 165 euro.

De vrijdagavond hadden we het idee dat de konijntjes wederom nauwelijks hadden gegeten en zijn weer direct naar de spoedeisende dierenhulp gereden.

Bij het opnemen van de hartslag besloot de assistente de twee konijntjes direct mee naar achteren te nemen en ze te laten onderzoeken door de dierenarts.

Na een kwartier kwam de assistente terug met de melding dat als we ze nog wilde zien we direct mee moesten komen want ze zullen het niet gaan halen.

Bij aankomst was één konijntje helaas al overleden, de andere heeft tot schreeuwend toe voor zijn leven gevochten maar was helaas niet te redden waarna we ook van deze afscheid hebben moeten nemen.
Kosten dierenarts: 125 euro.

De zaterdag zijn we direct naar Ranzijn gegaan om bovenstaande aan te kaarten.

Daar bleek dat wij een document mee hadden moeten krijgen dat wanneer er wat met de konijntjes is wij bij hun inpandige dierenarts terecht konden, dit formulier is ons nooit gegeven en dit is ons nooit uitgelegd.

De medewerkster die ons hielp was wel geschrokken en gaat het opnemen met de leverancier van de konijntjes.

Ook gaf de medewerkster aan dat de konijnen die ze verkopen gemiddeld 12 weken zijn. Dit vind ik een bizarre uitspraak omdat alle drie de dierenartsen die ons hebben geholpen vastgesteld hebben dat de konijntjes nooit ouder geweest hebben kunnen zijn dan vijf á zes weken.

Het geld van de konijntjes hebben we retour gekregen met een kleine tegemoetkoming van enkele euro's, maar omdat wij niet bij hun dierenarts de konijntjes hadden laten behandelen konden we de overige gemaakte kosten niet terugkrijgen.

Hier was het ons ook niet om te doen, wij vinden het belang van de dieren in de winkel veel belangrijker dan het geld dat we nu kwijt zijn aan de dierenarts.

Aan het einde van de rit zijn we 290 euro lichter vanwege de dierenartskosten en veel erger een hoop verdriet.

Wij hopen dat iedereen die overweegt om een konijn te kopen dit bij een asiel, konijnenopvang of bij een erkende konijnenfokker gaat doen.

In de 'dierenwinkel' zien de konijntjes er leuk en lief uit, maar uiteindelijk betaal je er een hoge prijs voor.

We gaan dit zo veel mogelijk verspreiden, want het kan niet zo zijn dat een winkel geld verdient door doodzieke diertjes te verkopen!!!

jonis
Berichten: 2742
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
04 dec 2018 10:00
Sneeuwpop123 schreef:
03 dec 2018 13:54
Op deze manier wil ik iedereen waarschuwen voor de winkel Ranzijn, in ieder geval de vestiging Amersfoort!

Onlangs bij deze vestiging twee konijntjes gekocht en helaas hebben we ze na vijf dagen moeten laten inslapen nadat we alles voor deze diertjes hebben gedaan!
----------------------------------------------
Na een kwartier kwam de assistente terug met de melding dat als we ze nog wilde zien we direct mee moesten komen want ze zullen het niet gaan halen.

Bij aankomst was één konijntje helaas al overleden, de andere heeft tot schreeuwend toe voor zijn leven gevochten maar was helaas niet te redden waarna we ook van deze afscheid hebben moeten nemen.
Kosten dierenarts: 125 euro.
Volgens mij heb ik moeite met begrijpend lezen. Of klopt er inderdaad iets niet in je verhaal?
Waarom is die ene post verdwenen als het toch echt aan jouw lezen ligt;
Zondagavond hadden we de konijntjes gehaald
De vrijdagavond hadden we het idee dat de konijntjes wederom nauwelijks hadden gegeten en zijn weer direct naar de spoedeisende dierenhulp gereden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door berndv »

Zoals inderdaad al gezegd, waarom niet eerst terug naar de verkoper, maar eerst naar een externe dierenarts en vervolgens die kosten claimen?

Ik kan niet beoordelen of het hier gaat om een bewuste fout van ranzijn of dat het hier gaat om een levering die niet juist was, als de fokker deze konijnen verkocht heeft en de leeftijd verkeerd heeft doorgegeven, kan ranzijn daar niet heel veel in betekenen en handelden ze in goed vertrouwen. Maar zoals ik al zei, ik kan op basis van een incident niet zeggen dat de winkel structureel te jonge dieren verkoopt.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door kiz »

witte angora schreef:
04 dec 2018 10:00
Sneeuwpop123 schreef:
03 dec 2018 13:54
Op deze manier wil ik iedereen waarschuwen voor de winkel Ranzijn, in ieder geval de vestiging Amersfoort!

Onlangs bij deze vestiging twee konijntjes gekocht en helaas hebben we ze na vijf dagen moeten laten inslapen nadat we alles voor deze diertjes hebben gedaan!
----------------------------------------------
Na een kwartier kwam de assistente terug met de melding dat als we ze nog wilde zien we direct mee moesten komen want ze zullen het niet gaan halen.

Bij aankomst was één konijntje helaas al overleden, de andere heeft tot schreeuwend toe voor zijn leven gevochten maar was helaas niet te redden waarna we ook van deze afscheid hebben moeten nemen.
Kosten dierenarts: 125 euro.
Volgens mij heb ik moeite met begrijpend lezen. Of klopt er inderdaad iets niet in je verhaal?
Ik denk het eerste. De konijntjes zijn op zondagavond opgehaald, en op vrijdag bij de dierenarts overleden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als een beestje al is overleden, hoef je hem niet meer te laten inslapen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
04 dec 2018 11:01
Als een beestje al is overleden, hoef je hem niet meer te laten inslapen.
Dat is dus wat ik bedoel. Het verhaal rammelt me teveel.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
04 dec 2018 11:12
Lady1234 schreef:
04 dec 2018 11:01
Als een beestje al is overleden, hoef je hem niet meer te laten inslapen.
Dat is dus wat ik bedoel. Het verhaal rammelt me teveel.

Het kan wel rammelen , maar het is en blijft dierenleed.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dierenleed of niet, het verhaal zal wel correct moeten worden weergegeven. Als dit al niet klopt, terwijl het zo doorzichtig is als wat, wat klopt er dan nog meer niet in het verhaal?

jonis
Berichten: 2742
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
04 dec 2018 11:46
Dierenleed of niet, het verhaal zal wel correct moeten worden weergegeven. Als dit al niet klopt, terwijl het zo doorzichtig is als wat, wat klopt er dan nog meer niet in het verhaal?
Ben jij dan zo feilloos en correct in het weergeven van wat je wilt aangeven; ik was toch ook door jou op verkeerde been gezet; net als de andere verwijderde post voor mij en KLZ na mij.
Ik denk dat je het over de dagen hebt omdat dat deel ook onderstreept is.
Zoals Reggie zegt; het blijft dierenleed en dat voor een zaak "met inpandige dierenarts"

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jonis schreef:
04 dec 2018 12:11
witte angora schreef:
04 dec 2018 11:46
Dierenleed of niet, het verhaal zal wel correct moeten worden weergegeven. Als dit al niet klopt, terwijl het zo doorzichtig is als wat, wat klopt er dan nog meer niet in het verhaal?
Ben jij dan zo feilloos en correct in het weergeven van wat je wilt aangeven; ik was toch ook door jou op verkeerde been gezet; net als de andere verwijderde post voor mij en KLZ na mij.
Ik denk dat je het over de dagen hebt omdat dat deel ook onderstreept is.
Zoals Reggie zegt; het blijft dierenleed en dat voor een zaak "met inpandige dierenarts"

Preciesss.....gewoon even door de emotie heen lezen en dan lees je dat TS in de loop naar de onderzoeksruimte o.a. 1 konijntje was overleden in de tijd dat de dierenarts deze "achter" aan het onderzoeken was en van de andere ook afscheid ( inslapen wellicht ) werd genomen.

Wel triest deze situatie. Zou je van een Ranzijn vestiging niet denken.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door BL2 »

....Zondagavond hadden we de konijntjes gehaald...
Dat is vreemd, want deze winkel is zondagavond gesloten.

Sneeuwpop123
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2018 13:46

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door Sneeuwpop123 »

Hieronder zal ik proberen het e.e.a. toe te lichten:
Heel hard gezegd, ook een dier is een product. Als je een fiets koopt die na aflevering niet goed is, dan ga je daar mee ook terug naar de verkoper. Had u dat gedaan dan waren de kosten niet zo opgelopen.
De eerste keer had dit niet gekund omdat wij laat op de avond (na sluitingstijd van Ranzijn) besloten hebben om naar de dierenarts te gaan. Ter illustratie: die nacht waren wij pas rond half 2 weer onderweg naar huis.

De tweede (en laatste keer) leek het ons niet verstandig om naar Ranzijn te gaan omdat de dierenarts waar we geweest waren de geschiedenis van de konijntjes kent (ziekte, medicijnen). Gaat u ook altijd naar een andere dokter/ziekenhuis voor hetzelfde probleem? Daarnaast vind ik de dierenarts van Ranzijn niet erg professioneel ogen, ook de verhalen op internet zijn niet erg lovend.
Zoals inderdaad al gezegd, waarom niet eerst terug naar de verkoper, maar eerst naar een externe dierenarts en vervolgens die kosten claimen?
Zie mijn antwoord hierboven voor uw eerste vraag. Wij hebben nooit aangegeven hier op het forum of bij ons bezoek aan Ranzijn de kosten te willen claimen, dat is een aanname die u doet. Wij vinden het belang van de dieren belangrijker dan het geld. Wij zouden het hartverscheurend vinden als ouders met kinderen dit hadden moeten meemaken.

De kosten die ik geplaatst heb zijn puur ter indicatie van wat een konijn in de dierenwinkel kan gaan kosten. Geef liever extra geld uit aan een konijn uit een asiel, opvang of bij een erkende fokker. Dat is wat wij op termijn ook gaan doen.
Als een beestje al is overleden, hoef je hem niet meer te laten inslapen.
Eén konijntje was helaas al overleden toen wij aankwamen in de kamer waar ze werden onderzocht, de andere is in laten slapen.
Dat is vreemd, want deze winkel is zondagavond gesloten.
In deze tijd van het jaar vergis ik mijzelf nog wel eens omdat het zo vroeg donker is. Als u de exacte tijd wilt van aanschaf: 17:10, wat voor mij eerder avond dan middag is. De winkel gaat om 17:00 dicht, wij waren dan ook de laatste klanten die het pand verlieten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Te jonge konijntjes van Ranzijn na enkele dagen laten inslapen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb op dit forum helaas al veel dierenleed voorbij zien komen. De harde les is steevast: Geld en dierenwelzijn gaan slecht samen. Mensen die dieren verkopen willen geld. Vaak gaat dat ten koste van het dierenwelzijn. Dat wordt in dit verhaal ook weer duidelijk. Naar het dierenasiel om daar konijnen te halen is wellicht het beste.

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... en-knagers

Gesloten