LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
SURFERTJE
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2018 20:05

Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door SURFERTJE »

Een paar espressoapparaten uitgeprobeerd, we willen een keer een duurder apparaat kopen die met 1 druk op de knop een cappuccino of latte kan maken, maar ook voor de gewone koffie met echte bonen.

Op Internet lees je bijv. bij de Siemens EQ6 & 9 modellen maar ook bij de Jura E8-S8 dat deze geen hete melk kunnen genereren waardoor de cappuccino of latte lauw smaakt. Mijn ervaring is idd ook na het uitproberen van de Siemens & de Jura dat beide geen hete cappuccino's produceren.
Je kunt natuurlijk het kopje voorverwarmen maar dit lijkt ga ik niet doen, de prijzen van deze machines zijn dusdanig hoog dat deze toch wel hete koffie moeten kunnen produceren?

Het gekke is dat bij sommige reviews de siemens is ingeruild voor de jura omdat die warmere cappuccinos maakt maar in andere reviews is het weer net andersom.

Hete koffie is persoonlijk natuurlijk, wat voor de 1 heet is is voor de ander lauw..
zijn er ervaringen met deze apparaten?

Mijn gewoon koffiezet apparaat zet nog warmere koffie?

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door Undutchable »

Wat u ook koopt, koop een apparaat waar u de zetgroep zelf uit kunt halen en schoonmaken. Bij Jura kan dat voor zover ik weet niet, u zit dan om de zoveel tijd aan een dure schoonmaakbeurt vast waarvoor u het apparaat moet opsturen.

Zelf heb ik al jaren een Nivona en daar ben ik tevreden over. Ik heb het apparaat bij Simon Levelt gekocht, daar mocht ik het ook uitproberen. Is wel een wat duurder apparaat, destijds zo'n 1.300 euro.

Temperatuur is idd vaak een probleem bij volautomaten, ik heb bij mijn Nivona de temperatuur op de hoogste stand en dan is de koffie behoorlijk heet.

Ik hoop dat dit helpt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat het nu om hete melk of om hete koffie? Dat zijn twee verschillende zaken.

Bij veel volautomaten is de koffietemperatuur wel een probleem. Dat komt vooral doordat de koffie, na het koffiepoeder door een dun slangetje naar de uitloop moet een op die 'route' wat afkoelt bij sommige winkels kun je de watertemperatuur daarom ook laten bijstellen, maar dat heeft ook weer invloed op de smaak. Overigens scheelt het vak al een stuk als je voor het zetten de leidingen even spoelt.

Zelf vind ik een iets lagere temperatuur overigens niet echt een groot probleem, als het water maar op de juiste temperatuur door de koffie gaat een de smaak dus goed is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door kweenie »

Nog even over het schoonmaken, bij Jura kun je inderdaad de zetgroep niet uit de machine halen. De machine is wat dat betreft een 'black box'. Je moet daarom om de twee of drie jaar (hangt ook af van hoeveel je drinkt..) de machine een onderhoudsbeurt geven, van rond de tweehonderd euro kost. Dan wordt de machine niet alleen schoongemaakt, maar worden ook preventief allerlei aan slijtage onderhevige rubbertjes en zo vervangen. De machine kan er dan dus weer een flinke tijd tegenaan. Als je terugrekent hoeveel duizend kopjes je met de machine maakt, dan vallen de kosten per kopje wel mee.

Tussendoor moet je de machine ook regelmatig met het reinigingsprogramma schoonmaken en in het algemeen is dat ook wel voldoende. Bij andere machines kun je de zetgroep er wel uithalen om schoon te maken, al doen veel mensen dat niet echt vaak... Maar op een gegeven moment zijn daarbij de aan slijtage onderhevige onderdelen ook wel op en kan de machine ook stortingen gaan geven. En dan volgt de afweging of je hem moet gaan repareren, wat ook behoorlijk wat geld kan kosten, of een nieuwe kopen.

Ik heb zelf ervaring met Jura en ook met andere en goedkopere merken, zoals DeLonghi en Melitta. Ik heb het idee dat de Jura wel lekkerder koffie geeft. Maar de prijs is daar ook wel naar. Ook heb ik het idee dat de Jura (als je het onderhoud laat uitvoeren) langer mee gaat dan de goedkopere machines. De hogere prijs lijkt in elk geval bij mij dus ook meer kwaliteit te leveren. Maar je moet voor jezelf uitmaken of dat het prijsverschil waard is. (Ik heb nu toch weer een goedkope machine, maar mogelijk wordt de volgende weer een Jura)

Wat betreft cappuccino, houd er rekening mee dat machines waar dat automatisch wordt gemaakt ook veel meer onderhoudsgevoelige en storingsgevoelige onderdelen hebben. En natuurlijk ook een stuk duurder zijn. Ik heb zelf ook goede ervaring met de profi cappuccinatore van Jura, een los accessoire dat je op het stoompijpje zet en waarmee goed melkschuim wordt gemaakt. Maar dat is natuurlijk geen 'een druk op de knop cappuccino'.

Undutchable
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door Undutchable »

Klopt, ook een Nivona moet af en toe een servicebeurt hebben. Ik heb die van mij nu 1 x ingestuurd. Nivona gebruikt overigens dezelfde techniek als Jura, alleen is de zetgroep dus uitneembaar. ZIe bijvoorbeeld ook https://www.coffeefactory.nl/nivona/

Ik vind het belangrijk dat je de zetgroep er zelf uit kunt halen. Ik maak hem elke week schoon. Ben het wel eens vergeten toen ik met vakantie ging en het zag er daarna niet echt fris uit (laat staan na 2 jaar, denk ik dan).

Verder inderdaad allerlei reinigingsmiddelen, net als bij Jura. Tabletten om de machine te reinigen, vloeistof om de machine te ontkalken en vloeistof om de melkschuimer te reinigen. Hij geeft zelf aan wanneer dat moet. Ook zit er een soort thermoskan bij voor de melk die je dan op de machine aansluit, maar ik hang het melkslangetje altijd gewoon in een melkpak. Ik vind het wel een voordeel dat je de melk niet in een reservoir in de machine zelf hoeft te gieten, dat scheelt ook weer schoonmaken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door mahadma »

De melk mag zo wie zo niet heter worden dan 70 graden, anders is je koffie echt niet lekker meer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door sjohie »

In vergelijking met een middenmoot Jura van een collega, won onze Technivorm Moccamaster het (nét) op smaak, en wat overtuigender op temperatuur. Maar goed, ik denk dat het sowieso een kwestie van trial and error is, en de budgetmodellen links te laten liggen. Ik bedoel, onze Moccamaster (nu type KBG, wij hebben oudere versie ervan) is qua prijs voor een consumenten filtermachine wel ongeveer de top met z'n 200 euro, als je dingen als een luxere thermoskan niet meerekent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door kweenie »

Even los van de iets andere smaak van filterkoffie, aangezien TS specifiek een machine zoekt waarmee je met 1 druk op de knop een cappuccino of latte kan maken, lijkt mij dat zo'n filterapparaat niet echt in aanmerking komt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door bprosman »

Wel een beetje dubbel natuurlijk dat consumenten "De perfecte authentieke cappuchino" kant en klaar uit een machine willen terwijl de Italiaanse Barrista dit gewoon met het stoompijpje doet. Een machine blijft altijd behelpen.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door thecure »

Ik heb al jaren een Siemens, bevalt zeer goed. Ook deze kun je gewoon uit elkaar halen om schoon te maken

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door geengast »

Ik denk dat het fout gaat bij 'een tamelijk duur apparaat'.
Feit is dat het allemaal afgeleide apparaten van een Barrista zijn. Een goed Barrista kost tussen de 15.000,- en 40.000,-.

Wat is dan een afgeleid, tamelijk duur, apparaat? Het is moeilijk te bepalen. De consument wilt tussen de 500 en 1000 Euro een apparaat kopen wat exact hetzelfde kan en smaakt als een apparaat dat 20 keer zo duur is.

Een espresso in het huishouden zal altijd iets zijn van 'het lijkt erop en voor het geld is het best aardig'!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het echt goed (en servicable) moet zijn kan je toch het beste een espressomachine en losse bonenmaler kopen. Goede en betaalbare espressonmachines zijn die van Lelit en Rancilio.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door kweenie »

geengast schreef:
05 dec 2018 16:15
De consument wilt tussen de 500 en 1000 Euro een apparaat kopen wat exact hetzelfde kan en smaakt als een apparaat dat 20 keer zo duur is.

Een espresso in het huishouden zal altijd iets zijn van 'het lijkt erop en voor het geld is het best aardig'!
Volgens mij hoeft 'de consument' meestal niet echt koffie die het zelfde smaakt als van een apparaat dat 20 keer zo duur is. Volgens mij is het doel vooral een lekker kopje uit een volautomatische bonenmachine, eventueel met opgeschuimde melk.

SURFERTJE
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2018 20:05

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door SURFERTJE »

Idd, dat is wat we willen: gemakkelijk, volledig naar wens, een bakje koffie. Dan mogen we 1700 euro toch best veel geld vinden gezien dat mijn huidige filterkoffie app 35 euro kost en hete koffie zet..
Mijn vrouw drinkt graag cappuccino maar wel de koffie moet natuurlijk wel warm genoeg zijn. We hebben zowel de siemens EQ9 als de Jura geproefd met opgeschuimde melk en bij beide was de koffie niet heet (maar bij de Jura heet genoeg), maar de Siemens was lekker maar lauw, dronk de cappuccino in 1 teug leeg.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gewoon naar een winkel gaan waar je meerdere kunt uitproberen, even zoeken in jou regio of hier die vermelden, want ik ga iemand uit Limburg niet naar Noord Holland sturen voor een test dagje, niet verkoper maar zelf proberen en schoonmaken want dat moet je later ook doen.

Mijn keuze vertel ik niet, want elke klant heeft andere smaak en voorkeur.

Zoals iemand die denkt dat hij beter dan mijn kan autorijden.....
https://www.koffiediscounter.nl/#

PJB72
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2018 13:47

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door PJB72 »

Goede espressomachine is de DeLonghi MagnificaS. Deze kost rond de €300,00.
Temperatuur, maalgraad en sterkte, evenals de hoeveelheid te zetten koffie/espresso is instelbaar. Zetgroep kan eenvoudig verwijderd en schoongemaakt worden. Kortom, goed apparaat voor weinig geld. Is door de Consumentenbond ook goed getest. Cappuccino kan gemaakt worden via stoompijpje, maar daar heb ik geen ervaring mee omdat ik alleen espresso en koffie drink.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Op zoek naar een goede volautomatische espressoautomaat

Ongelezen bericht door kweenie »

Is inderdaad een prima apparaat. Aanvullend zou je dan nog een goede melkopschuimer kunnen kopen voor iets van 50 of 100 euro, want met zo'n stoompijpje vergt dat toch wel wat handigheid, en je kunt een prima bakje maken. Ziet er alleen wel een stuk minder uit dan een Jura, maar daarover kun je natuurlijk twisten.

Gesloten