LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een soort Thatcher gaat in Frankrijk nooit beklijven. Er zijn diverse voorbeelden uit het verleden, ook na 1945, maar de revolutionaire gedachte is te diep geworteld.
Daarnaast (en deels daaruit voortvloeiend) volgt men in Frankrijk bij conflicten altijd het conflictmodel: eerst staken (of dreigen met ontslag), dan zien we daarna wel verder.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door juwita »

[Offtopic bijdrage door moderator verwijderd]

Ik doelde niet op de gele hesjes in Frankrijk, maar op de Nederlandse variant die zich kennelijk aan het organiseren is. Bij mijn weten zijn aandelenlease en woekerpolis-affaires ook typisch Nederlandse fenomenen (hoewel deze zwendelproducten, zeker dwaal//woekerpolissen ook elders wel werden verkocht en het verdienmodel in het belazeren van klanten door banken en verzekeraars een universeel verschijnsel lijkt).
Ik doelde op het democratisch recht van burgers om (eventueel in gele hesjes) te demonstreren. Niet op een niet bestaand recht om de boel daarbij kort en klein te slaan.


Dan de eigen verantwoordelijkheid van de klant, Van eigen verantwoordelijkheid is pas sprake wanneer de klant wel zou zijn geïnformeerd over de kosteninhoudingen (woekerpolissen) en wel geïnformeerd door de betrokken banken (aandelenlease) dat er -achter de schermen- niet belegd zou worden in echte aandelen, zoals beloofd aan de klant, maar deze aankopen stilletjes werden vervangen door goedkopere opties. Ja, pas dan kun je spreken van eigen verantwoordelijkheid of eigen schuld. Voor alle duidelijk, ook of zelfs Tros Radar wist destijd geen vinger achter het echte bedrog te krijgen en berichtte achteraf bezien in de jaren 2002-2010 over futielere zaken (zoals de ''zorgplichtschendinkjes'' door de banken, waarvan de schadevergoedingsconsequenties voor de banken overigens vervolgens door de rechtspraak werd ''afgeknepen'' via het Hofmodel)

Een correctie op mijn vorige reactie op mijn item": AOW wordt niet door premie werkgevers en werknemers betaald (verwarring met aanvullend werknemerspensioen), maar via de IB heffing.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 dec 2018 10:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:
07 dec 2018 05:23
Iedereen met een hypotheek heeft die aftrek, maar alleen de lage inkomens krijgen allerlei subsidies.
6% verschil over een ton is best een aardig bedrag overigens.
Maar de lage inkomens hebben nauwelijks hypotheken, er is dus nauwelijks overlap tussen "iedereen met een hypotheek" en de lage inkomens.

Tussen 36,5 en 43,5% zit maar een factor 1,2. Niet echt heel nivellerend in mijn ogen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

De moderator heeft enkele offtopic bijdragen verwijderd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Beste juwita,

Gisteren heb ik een geel hesje gekocht bij de Action. Hoewel geel niet echt mijn kleur is wil ik mij wel graag aanmelden bij uw persoonlijke leger. Waar kan ik mijzelf aanmelden? Kan ik ergens de agenda van de demonstraties raadplegen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door kweenie »

juwita schreef:
07 dec 2018 07:56
Ik doelde niet op de gele hesjes in Frankrijk, maar op de Nederlandse variant die zich kennelijk aan het organiseren is.
...
Ik doelde op het democratisch recht van burgers om (eventueel in gele hesjes) te demonstreren. Niet op een niet bestaand recht om de boel daarbij kort en klein te slaan.
Waarom begin je dan over de 'gele hesjes' in plaats van over simpelweg het demonstreren? Zo vereng je de discussie zelf tot een vergelijk met (Franse) 'gele hesjes groepen'.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Radar schreef:
07 dec 2018 10:25
Beste forumgebruikers,

De moderator heeft enkele offtopic bijdragen verwijderd.
juwita schreef:
06 dec 2018 09:58
In de jaren tussen 1990 en circa 2010 jatten banken en verzekeraars circa 100 miljard euro uit de zakken van tenminste 6 miljoen veelal doodgewone Nederlanders door middel van woekerpolissen en aandelenlease.

Wordt het niet eens tijds dat die protesterende gele hesjes daar eens aandacht aan schenken ?

Of tegen de rechtspraak in Nederland die de meeste (gerechtvaardigde) aandelenlease en woekerpolisclaims het juridisch moeras in heeft gewerkt. Niet in de laatste plaats door het Gerechtshof Amsterdam met zijn criminele Hofmodel en goedkeuring Duisenberg lege huls dat een kwijtschelding van niet-bestaande / nooit aangetoonde restschulden opleverde.
@juwita plaatst deze noodkreet onder de forumcategorie Juridisch/financieel > Woekerpolis, maar eigenlijk hoort dit thuis onder de categorie Juridisch/financieel > Aandelenlease

Alle reacties die daar niet over gaan, zijn dus eigenlijk offtopic

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door scontra »

Henk Toeter schreef:
07 dec 2018 10:30
Beste juwita,

Gisteren heb ik een geel hesje gekocht bij de Action. Hoewel geel niet echt mijn kleur is wil ik mij wel graag aanmelden bij uw persoonlijke leger. Waar kan ik mijzelf aanmelden? Kan ik ergens de agenda van de demonstraties raadplegen?
Juwita probeert om anderen zo gek te krijgen dat die voor hem/haar de barricade opgaan om vervolgens zelf uit het strijdgewoel te blijven en op veilige afstand te bekijken of het allemaal wel goed gaat. :mrgreen:

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door juwita »

Alle reacties die daar niet over gaan, zijn dus eigenlijk offtopic

@Claimconcept,
Ik plaatste dit topic op woekerpolis, omdat dit de grootste groep belazerden betreft. Van de dwaal- annex woekerpolissen zijn er tenminste 4 miljoen verkocht. Bij aandelenlease betreft het vermoedelijk minder dan 1 miljoen contracten.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door kuklos »

juwita schreef:
07 dec 2018 07:56
Dan de eigen verantwoordelijkheid van de klant, Van eigen verantwoordelijkheid is pas sprake wanneer de klant wel zou zijn geïnformeerd over de kosteninhoudingen (woekerpolissen) en wel geïnformeerd door de betrokken banken (aandelenlease) dat er -achter de schermen- niet belegd zou worden in echte aandelen, zoals beloofd aan de klant, maar deze aankopen stilletjes werden vervangen door goedkopere opties. Ja, pas dan kun je spreken van eigen verantwoordelijkheid of eigen schuld. Voor alle duidelijk, ook of zelfs Tros Radar wist destijd geen vinger achter het echte bedrog te krijgen en berichtte achteraf bezien in de jaren 2002-2010 over futielere zaken (zoals de ''zorgplichtschendinkjes'' door de banken, waarvan de schadevergoedingsconsequenties voor de banken overigens vervolgens door de rechtspraak werd ''afgeknepen'' via het Hofmodel)
Van eigen verantwoordelijkheid is sprake op het moment dat de klant zijn of haar handtekening zet. De leverancier heeft de plicht alle benodigde informatie te verstrekken en de klant de plicht dit allemaal door te lezen en te snappen. Jij lijkt met jouw bericht te stellen dat de klant gewoon blind mag tekenen en daarna alle verantwoordelijkheid bij de leverancier ligt, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Wat ik nog steeds mis in al jouw reacties is wat je zelf gaat doen. Zoals eerder al geschreven is jouw onvrede begrijpelijk, maar moet een ander alles doen of doe je zelf ook nog iets?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb ca 15 jaar geleden ook bezoek gehad van iemand die met een beleggingshypotheek rijk rekende. Hij kwam na een week terug met alle voorbereide contracten. We hebben die week gebruikt om ons goed te laten adviseren. En als we niet die crisis hadden gehad, was ik nu zoals berekend miljonair geweest? Ik vertrouwde het niet. Te mooi om waar te zijn. Na die week kwamen ze met zijn tweeën, ook als getuigen. Ze gingen enorm te keer toen ik zei dat ik me bedacht had. Ik heb ze de deur gewezen en ik ben geen miljonair geworden maar woon hier nog steeds!

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

juwita schreef:
07 dec 2018 11:48
Ik plaatste dit topic op woekerpolis, omdat dit de grootste groep belazerden betreft. Van de dwaal- annex woekerpolissen zijn er tenminste 4 miljoen verkocht. Bij aandelenlease betreft het vermoedelijk minder dan 1 miljoen contracten.
Vereniging Woekerpolis heeft meer dan 100.000 leden en is nog altijd zeer actief.

Misschien is dat de reden dat dit forumonderdeel Juridisch/financieel > Woekerpolis zo dood als een pier is?

Gedupeerden van Aandelenlease/Effectenlease of de subcategorie Aegon Spaarbeleg SprintPlan zijn nauwelijks nog vertegenwoordigd. Terwijl voor (een deel van) hen de kans op volledige schadevergoeding juist groter is dan ooit...

Met offtopic reacties doelde ik op discussies over jouw intenties, over de kleur hesjes, over inkomensongelijkheid, over hypotheekrenteaftrek en belastingtarieven. Alle reacties die niet over aandelenlease/woekerpolis gaan, vind ik offtopic

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar claim concept heeft er blijkbaar een dagtaak aan. Goede verdiensten met radar als uithangbord?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door kokka »

16again schreef:
07 dec 2018 08:22
kokka schreef:
07 dec 2018 05:23
Iedereen met een hypotheek heeft die aftrek, maar alleen de lage inkomens krijgen allerlei subsidies.
6% verschil over een ton is best een aardig bedrag overigens.
Maar de lage inkomens hebben nauwelijks hypotheken, er is dus nauwelijks overlap tussen "iedereen met een hypotheek" en de lage inkomens.

Tussen 36,5 en 43,5% zit maar een factor 1,2. Niet echt heel nivellerend in mijn ogen.
zoals bij alle topics zien ieders ogen een eigen waarheid..

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik denk niet dat het enig nut heeft als geelhesjes in Nederland gaan demonstreren tegen woekerpolissen, aandelenlease of andere financiële producten.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
07 dec 2018 12:39
De leverancier heeft de plicht alle benodigde informatie te verstrekken en de klant de plicht dit allemaal door te lezen en te snappen.
Die plicht heeft de klant helemaal niet.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door jonis »

kokka schreef:
07 dec 2018 14:30

zoals bij alle topics zien ieders ogen een eigen waarheid..
Als mensen dan blijkbaar de waarheid posten wordt het verwijderd. :roll:
Men is ook destijds ook gewoon voorgelogen:

Verkorte versie:
In de productbrochure heeft Rabobank gesteld dat klanten geen vermogensrisico zouden lopen op hun OpMaat spaarrekening. Dit bleek echter niet helemaal juist te zijn

In augustus 2008 is WPC hierover een proefproces gestart bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening. De Ombudsman is het met WPC eens en heeft op 4 december 2009 een Aanbeveling gepubliceerd waarin hij Rabobank oproept de misgelopen rente aan de klant terug te betalen.
Dat ging je gewoon niet terugvinden in de voorwaarden of verdere verstrekte info vooraf aan ondertekening.
Dan heb je er dus 0,0 aan als jij naar de voorwaarden of vooraf brochure info of eigen verantwoordelijkheid ligt te verwijzen, dit wordt pas duidelijk als je produkt hebt en kapitaaloverzichten krijgt die niet weerspiegelen wat is afgesproken en ondertekent.
En dan zul je in beweging moeten komen om er iets aan te doen.....aan hesjes is destijds niet gedacht.

Lady1234
Berichten: 26911
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat ergens die premie voor de ORV van betaald moest worden is toch logisch? Net als de vaste kosten? Die betaalde u toch niet apart!

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
07 dec 2018 14:52
kuklos schreef:
07 dec 2018 12:39
De leverancier heeft de plicht alle benodigde informatie te verstrekken en de klant de plicht dit allemaal door te lezen en te snappen.
Die plicht heeft de klant helemaal niet.
Jawel. Je kan niet ergens je handtekening onder zetten en dan later je beroepen op "maar ik heb het niet gelezen of ik heb het wel gelezen en snapte het niet, maar tekende toch maar".

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gele hesjes: richt je ook op bedrog woekerpolis en aandelenlease !

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
07 dec 2018 15:48
Maar dat ergens die premie voor de ORV van betaald moest worden is toch logisch?
Is het dan ook logisch om die kosten te verhullen in de brochures?

Gesloten