LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ING GIJZELAAR
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2018 09:38

ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door ING GIJZELAAR »

Als mederekeninghouder bij de ING Bank is het NIET MOGELIJK [ONMOGELIJK] om afzonderlijk [eenzijdig] van je mederekeninghouderschap af te komen al heb je totaal geen zeggenschap/houderschap meer over de en/of rekening.

Alleen de hoofdrekeninghouder kan je afmelden als mede rekeninghouder.

Als de rekening door de kwaadwillende hoofdrekeninghouder of derde wordt geplunderd is de mederekeninghouder hier voor verantwoordelijk.

ING BANK wil aan deze eenzijdige opzegging van mederekeninghouderschap niet meewerken en gijzelt zijn klant.

Wie heeft dezelfde ervaring met ING BANK ?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door mahadma »

Nee, ik heb niet dezelfde ervaring. Maar ik denk/vermoed dat u een en/of rekening heeft geopend/heeft lopen met een partner en bent niet meer samen met die partner. Is dit correct?

Het is logisch dat als dit een en/of rekening is u niet eenzijdig die rekening kunt opheffen, u kunt vermoedelijk wel uw betrokkenheid aan de bank doorgeven en melden dat u geen en/of meer bent. Stel u even voor, u wilt de rekening aanhouden maar de en/of partner heft de rekening op. Dàt zou u ook niet waarderen. Geef aub even wat beperkte anonieme info zodat wij enig idee hebben wat er speelt. Of ga langs bij de bank in persoon met uw id card en hef uw betrokkenheid op.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

ING GIJZELAAR schreef:
06 dec 2018 09:57
Als mederekeninghouder bij de ING Bank is het NIET MOGELIJK [ONMOGELIJK] om afzonderlijk [eenzijdig] van je mederekeninghouderschap af te komen al heb je totaal geen zeggenschap/houderschap meer over de en/of rekening.

Alleen de hoofdrekeninghouder kan je afmelden als mede rekeninghouder.

Als de rekening door de kwaadwillende hoofdrekeninghouder of derde wordt geplunderd is de mederekeninghouder hier voor verantwoordelijk.

ING BANK wil aan deze eenzijdige opzegging van mederekeninghouderschap niet meewerken en gijzelt zijn klant.

Wie heeft dezelfde ervaring met ING BANK ?


Natuurlijk moeten beide rekeninghouders hier aan meewerken, er is totaal geen sprake van een “gijzeling’.

“De En/of Betaalrekening op 1 naam zetten: u neemt de gezamenlijke rekening over. De rekening komt op uw naam te staan, net zoals eventuele spaar- en/of beleggingsrekeningen. U kunt dit verzoek digitaal en onafhankelijk van uw mederekeninghouder opstarten via Mijn ING of op een ING-kantoor of ING-servicepunt. Uw mederekeninghouder wordt gevraagd om uw verzoek goed te keuren en heeft hier vier weken de tijd voor. Vergeet niet om (beide) een geldig identiteitsbewijs en Betaalpas (als u die heeft) mee te nemen naar een ING-kantoor of een ING-servicepunt.”

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door mahadma »

Dat laatste denk ik ook, echter zal hij/zij toch naar de bank moeten gaan in persoon. Of een papier tekenen met doel uitsluiting van aansprakelijkheid.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me nogal logisch. U bent samen die rekening aangegaan, en de wijziging die u wilt, daar moet men ook weer samen toestemming voor geven.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Beste,

Het éénzijdig opheffen van een en/of Betaalrekening is mogelijk via Mijn ING of op ING-kantoor. Bij een en/of Betaalrekening kunnen beide rekeninghouders beschikken over het saldo en zijn ze bevoegd om éénzijdig handelingen te verrichten. De mederekeninghouder hoeft geen toestemming te geven.

Bij het overnemen van de en/of Betaalrekening moet de mederekeninghouder wel akkoord geven. Er is namelijk sprake van een soort bestaansrecht van de rekening. De mederekeninghouder moet expliciet voor akkoord tekenen als de rekening voortgezet wordt op één naam.

Janneke
ING|Webcare

ING GIJZELAAR
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2018 09:38

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door ING GIJZELAAR »

Janneke ING|Webcare
Ter verduidelijking: De hoofdrekeninghouder is 95 jaar, zwaar gehandicapt is en heeft geen Mijn ING .
Als mede-rekeninghouder kan ik WEL via Mijn ING [van mede-rekeninghouder] DE GEHELE REKENING OPHEFFEN maar niet mijzelf van de Betaalrekening afvoeren en dus vrijwaren van lieden die nu voor de 95 jarige de bankzaken "verzorgen".
Opheffen van de rekening zou de 95 jarige en liggend in een verpleeghuis ernstig benadelen, afschrijvingen voor verpleeghuis en zorgverzekering zouden stoppen en AOW alsmede pensioen zouden niet meer gestort kunnen worden.

Hier is ook geen sprake van overnemen maar van TERUGGEVEN van de bevoegdheid en rechten om over de Betaalrekening te beschikken.
Dat is bij ING eenzijdig onmogelijk. Het gaat er dus om dat de Betaalrekening weer terugkomt bij de oorspronkelijke Bankrekeninghouder .

Bij het ING kantoor te Oosterhout (NB) waar ik mij eerder vervoegde kopieerde/scande men wel HEIMELIJK (zonder wat te vragen nog mij mede te delen) mijn paspoort maar wilde de medewerker mij niet verder helpen.

Bewindvoering is ook een optie maar duurt enige maanden bij de Rechtbank en die tijd heb ik niet.
Allemaal zaken die door de ING simpel opgelost kunnen worden door de mederekeninghouder niet te GIJZELEN maar te ontslaan van zijn mede-rekeningouderschap.
Waarom is de ING zo STAR om een Bankrekening weer terug op een naam te zetten van de Hoofdrekeninghouder ALLEEN ?,

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een en/of rekening is er helemaal geen sorake van een “hoofdrekeninghouder en een mederekeninghouder” .

Maar als ik de uitleg van ING goed begrijp, kunt u zichzelf van die rekening af laten halen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ING GIJZELAAR schreef:
06 dec 2018 21:44
Waarom is de ING zo STAR om een Bankrekening weer terug op een naam te zetten van de Hoofdrekeninghouder ALLEEN ?,
Dat leggen ze toch uit:
Er is namelijk sprake van een soort bestaansrecht van de rekening. De mederekeninghouder moet expliciet voor akkoord tekenen als de rekening voortgezet wordt op één naam.
Een betaalrekening sol je niet ff mee als bank.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door CB »

ING GIJZELAAR schreef:
06 dec 2018 21:44
Allemaal zaken die door de ING simpel opgelost kunnen worden door de mederekeninghouder niet te GIJZELEN maar te ontslaan van zijn mede-rekeningouderschap.
Waarom is de ING zo STAR om een Bankrekening weer terug op een naam te zetten van de Hoofdrekeninghouder ALLEEN ?,
Ook u kunt het heel simpel oplossen. Maak een brief met het opheffen van u als mederekeninghouder en laat deze ondertekenen door beide rekeninghouders en geef deze af bij uw kantoor. Zo simpel kan het zijn.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Eres »

INGWebcareteam heeft heel gemakkelijk praten.

Geleerd door eigen ervaring.
Een en of rekening en tegenwoordig een rekening op twee namen afsluiten heeft veel risico’s.
Even zaken regelen via MIJN ING of op kantoor, vergeet het maar.
Zonder de handtekening van beide partijen, gebeurt er helemaal niets en de ING onderneemt niets en waarom zouden ze, alle risico ligt bij de consument.
Wat kan je doen anders als via een juridische procedure, wanneer de andere partij weigert mee te werken.
Het beste is bij het openen van zo’n rekening , beiden het in te vullen formulier voor wijzigingen etc direct ter plaatse ondertekenen en voor degenen die nu nog goed met elkaar zijn, ook al het formulier laten tekenen.
Ik zou in dit geval ieder een formulier laten tekenen en het formulier met de handtekening van de ander goed bewaren, zodat wanneer het ooit nodig is deze veel problemen kan voorkomen.

ING GIJZELAAR
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2018 09:38

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door ING GIJZELAAR »

Eindelijk een persoon die het door heeft en begrijpt waarom het draait. ING helpt wel criminelen met witwassen, ondergronds Bankieren, steekpenningen van totaal 55 miljoen US dollar [De Telegraaf-Onderzoek Houston] maar een kleine particulier die kan worden opgelicht beschermen ze niet door deze als en/of rekeninghouder te GIJZELEN.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u wordt opgelicht?

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Ik heb de situatie doorgelezen en begrijp het probleem, echter zijn jullie samen de en/of rekening gestart en hebben jullie hier samen voor getekend.

Zoals mijn collega heeft aangegeven moet er bij het afmelden van een rekeninghouder akkoord van beide rekeninghouders komen. Op het moment dat er geen Mijn ING aanwezig is kan dit geregeld worden op een ING kantoor. Wanneer jullie hier beide naar toe gaan wordt alles direct in orde gemaakt.

Groeten,

Daphne
ING Webcare

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ingwebcareteam schreef:
09 dec 2018 12:17
Op het moment dat er geen Mijn ING aanwezig is kan dit geregeld worden op een ING kantoor. Wanneer jullie hier beide naar toe gaan wordt alles direct in orde gemaakt.
ING GIJZELAAR schreef:
06 dec 2018 21:44
Janneke ING|Webcare
Ter verduidelijking: De hoofdrekeninghouder is 95 jaar, zwaar gehandicapt is en heeft geen Mijn ING .
Als mede-rekeninghouder kan ik WEL via Mijn ING [van mede-rekeninghouder] DE GEHELE REKENING OPHEFFEN maar niet mijzelf van de Betaalrekening afvoeren en dus vrijwaren van lieden die nu voor de 95 jarige de bankzaken "verzorgen".
Opheffen van de rekening zou de 95 jarige en liggend in een verpleeghuis ernstig benadelen, afschrijvingen voor verpleeghuis en zorgverzekering zouden stoppen en AOW alsmede pensioen zouden niet meer gestort kunnen worden.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Eres »

ING Webcare Team Daphne wordt eens wakker.
Rammel niet het ingestudeerde riedeltje af, het probleem ontstaat wanneer de andere partij niet wil of kan meewerken aan het opheffen van de rekening op twee namen.
Op dat moment laat de bank de klant volkomen in de steek, alleen geld binnen harken maakt de dienst uit.
Ook hierdoor ( het niet willen luisteren naar de bevolking) oa ontstaat de onvrede over wat er in NL en de rest van de wereld gebeurt.
Wat ik eerder schreef is naar mijn idee voorlopig de enige mogelijkheid.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

ingwebcareteam schreef:
09 dec 2018 12:17
Ik heb de situatie doorgelezen en begrijp het probleem, echter zijn jullie samen de en/of rekening gestart en hebben jullie hier samen voor getekend.

Zoals mijn collega heeft aangegeven moet er bij het afmelden van een rekeninghouder akkoord van beide rekeninghouders komen. Op het moment dat er geen Mijn ING aanwezig is kan dit geregeld worden op een ING kantoor. Wanneer jullie hier beide naar toe gaan wordt alles direct in orde gemaakt.

Groeten,

Daphne
ING Webcare

Wat u hier voorstelt is voor TS geen oplossing. De mederekeninghouder is zwaar gehandicapt en niet meer in staat om te tekenen. Zou het mogelijk zijn om bij onder curatelestelling of bewindvoering de gemachtigde dan namens de mederekeninghouder te laten tekenen? U moet toch ervaring hebben met zulke gevallen?
Ik weet dat dit een lang traject kan zijn, maar als er geen andere oplossing is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als betrokkene écht niet meer kan komen, dan zou inderdaad het benoemen van een bewindvoerder een noodzakelijke stap kunnen zijn.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is ook het nadeel van een en/of rekening. U blijft persoonlijk aansprakelijk voor die rekening.

Als u eerst de financiën deed, was een machtiging handiger en net zo nuttig geweest.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: ING 'gijzelt' mederekeninghouder: eenzijdig afmelden niet mogelijk

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ING GIJZELAAR schreef:
06 dec 2018 21:44
Als mede-rekeninghouder kan ik WEL via Mijn ING [van mede-rekeninghouder] DE GEHELE REKENING OPHEFFEN maar niet mijzelf van de Betaalrekening afvoeren en dus vrijwaren van lieden die nu voor de 95 jarige de bankzaken "verzorgen".
Toch maar doen, is voor jou de simpelste oplossing.
Opheffen van de rekening zou de 95 jarige en liggend in een verpleeghuis ernstig benadelen, afschrijvingen voor verpleeghuis en zorgverzekering zouden stoppen en AOW alsmede pensioen zouden niet meer gestort kunnen worden.
Dat lost zich vanzelf wel weer op, al dan niet met hulp van ING

Gesloten