LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
fjorden
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:06

Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door fjorden »

Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar ik kan geen vergelijkbare vraag terugvinden via de zoekfunctie.

Ik ben benieuwd naar de uitleg over hoe de dagen van een vertrek en aankomst worden meegeteld bij een pakketreis. Het antwoord van de tour operator laat zich raden, maar ik vind het toch wat vreemd. Het is niet mijn bedoeling om te klagen, maar ik wil het graag beter begrijpen.

Van onze pakketreis is de terugvlucht gepland op 00.05 uur op de laatste dag van de pakketreis. Dat is dus 5 min na middernacht. Helaas, nadelig voor ons, maar dat mag volgens de voorwaarden:
De reisduur wordt in het Reisaanbod en Reisbescheiden in hele dagen vermeld. De dagen van vertrek en aankomst worden daarbij meegeteld. Dit is ongeacht de vertrek- en aankomsttijden.

Ik vraag mij echter af: wanneer begint de terugreis, welke vertrektijd wordt gehanteerd?
Het is een pakketreis incl vlucht, transfer en verblijf. Begint de terugreis op het moment van:
A. vertrek van de vlucht 00.05u. op de laatste dag of
B. bij het vertrek/ophalen van de transfer bij ons verblijf 20.00u. 's avonds op de een-na-laatste dag?

(Voor de volledigheid: uitchecken bij het hotel is op de een-na-laatste dag om 12.00u 's middags.)
Laatst gewijzigd door fjorden op 11 dec 2018 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Volgens mij is de vertrekdag de dag van het daadwerkelijk vertrek naar Nederland, dus die 5 minuten dag.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

fjorden schreef:
05 dec 2018 11:17
Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar ik kan geen vergelijkbare vraag terugvinden via de zoekfunctie.

Ik ben benieuwd naar de uitleg over hoe de dagen van een vertrek en aankomst worden meegeteld bij een pakketreis. Het antwoord van de tour operator laat zich raden, maar ik vind het toch wat vreemd. Het is niet mijn bedoeling om te klagen, maar ik wil het graag beter begrijpen.

Van onze pakketreis is de terugvlucht gepland op 00.05 uur op de laatste dag van de pakketreis. Dat is dus 5 min na middernacht. Helaas, nadelig voor ons, maar dat mag volgens de voorwaarden:
De reisduur wordt in het Reisaanbod en Reisbescheiden in hele dagen vermeld. De dagen van vertrek en aankomst worden daarbij meegeteld. Dit is ongeacht de vertrek- en aankomsttijden.

Ik vraag mij echter af: wanneer begint de terugreis, welke vertrektijd wordt gehanteerd?
Het is een pakketreis incl vlucht, transfer en verblijf. Begint de terugreis op het moment van:
A. vertrek van de vlucht 00.05u. op de laatste dag of
B. bij het vertrek/ophalen van de transfer bij ons verblijf 20.00u. 's avonds op de een-na-laatste dag?

(Voor de volledigheid: uitchecken bij het hotel is op de een-na-laatste dag om 12.00u 's middags.)
Ik vermoed optie B want je moet om 12.00 uur uit je hotel, dat is op de dag van vertrek.

NeoDutchio
Berichten: 12309
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw vertrekmoment is het moment dat uw vliegtuig vertrekt vanaf het vliegveld. De vakantie duurt tot het moment dat u weer terug bent op het vliegveld. U vertrekt iets na middernacht, dat is een reisdag en valt dus onder de totaal aantal dagen van de pakketreis.

Vaak is het voordeliger om een lijnvlucht te boeken. Voordeliger is reismoment dan.

Speedy123
Berichten: 1136
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Over het algemeen staat bij een pakketreis toch vrij duidelijk vermeldt wat de reisdagen zijn. Het makkelijkste is om het aantal overnachtingen te tellen, die geven beter aan wat de daadwerkelijke duur van de vakantie zal zijn.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Op deze manier is zelfs een aankomst om 00:01 voldoende volgens de voorwaarden. Vertrek wordt hier als zijnde heenreis gezien. Aankomst als zijnde terugreis.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dit is gebruikelijk en correct. De reis vindt immers plaats op de betreffende dagen. Bovendien mag het inmiddels wel bekend zijn dat chartervluchten vaak op wat ongunstige tijden gaan, of dat wanneer gebruik gemaakt wordt van lijnvluchten in eerste instantie de goedkoopste optie op ongunstige tijden wordt aangeboden.

Dit is bij chartervluchten van een touroperator vaak op te lossen door een andere luchthaven te kiezen, met gunstigere vertrek- en aankomsttijden. Alleen is dat in de meeste gevallen wel duurder. Andere optie is zelf rechtstreeks bij het verblijf van uw keuze boeken en gebruik maken van lijnvluchten op tijden die voor u gunstig zijn.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door BL2 »

Zeker is deze vraag al vaker langs gekomen, en altijd weer is de conclusie dat de laatste dag er gewoon bij hoort, al ga je om 00.01 uur terug. Deze dag telt gewoon mee, net als bij een vertrek om 23.59 uur.
Dit heeft ook niets met het "duur" zijn van de reis te maken.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

BL2 schreef:
06 dec 2018 09:19
Zeker is deze vraag al vaker langs gekomen, en altijd weer is de conclusie dat de laatste dag er gewoon bij hoort, al ga je om 00.01 uur terug. Deze dag telt gewoon mee, net als bij een vertrek om 23.59 uur.
Dit heeft ook niets met het "duur" zijn van de reis te maken.
Sterker nog, al komt hij om 00:01 aan

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat inderdaad om de dag van vertrek vanaf Schphol tot de dag waarop je weer op Schiphol terug bent. Zeker bij intercontinentale reizen kan er dus een behoorlijk verschil zijn met het aantal dagen dat je op de plaats van bestemming bent.

Aan de andere kant zul je anders ook juist veel discussie kunnen krijgen. Maak je bij een verre reis een stop-over, telt de dag die je daar tussendoor kunt besteden dan als vakantiedag of als reisdag?

Het zou overigens wel prettig zijn als je bij zulke pakketreizen ook bijvoorbeeld een dagdeel van vertrek of aankomst zou kunnen zien, of kiezen. Dat je dus al bij het boeken zou kunnen weten wanneer de heen- en terugreis ongeveer gepland is. En dat je, eventueel tegen bijbetaling, gunstiger momenten kunt kiezen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:
06 dec 2018 12:02


Het zou overigens wel prettig zijn als je bij zulke pakketreizen ook bijvoorbeeld een dagdeel van vertrek of aankomst zou kunnen zien, of kiezen. Dat je dus al bij het boeken zou kunnen weten wanneer de heen- en terugreis ongeveer gepland is. En dat je, eventueel tegen bijbetaling, gunstiger momenten kunt kiezen.
Het idee van een pakketreis is dat je kiest uit een lijst van "prefab" reizen. Als je dat niet wilt moet je het zelf samenstellen (eventueel met de hulp van een reisbureau.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij diverse websites wordt bij pakketreizen wel aangegeven wanneer de verwachtte vertrektijd is. En bij sommige sites kun je ook bij een standaard 'weekje zon reis' kiezen tussen verschillende vluchten. Of bijvoorbeeld je vliegveld van vertrek erop uitkiezen. De één zal daarbij een vlucht van 7 uur s ochtends fijn vinden omdat je dan de eerste dag ook nog wat op de plaats van bestemming kunt genieten, de ander wil juist later, omdat je dan niet in het holst van de nacht naar het vliegveld hoeft.

Het vervelende is dat die tijden totaal geen garantie bieden en slechts 'onder voorbehoud,' zijn. Als je dus bewust een duurdere vlucht kiest, omdat die op een gunstiger tijd vliegt, dan kan het goed zijn dat je alsnog op de ongunstige tijd moet vliegen. Dát maakt het zo onrechtvaardig.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door k2p »

Ik zou een aankomst terug (dus inclusief vluchttijd) om 0:01 wel heel bedriegelijk vinden om dan de hele dag nog mee te tellen.

Stel dat je heen vlucht dan ook nog om 23:59 vertrok... Dan zou je van een reis van 1 volle dag plus 2 minuten gaan afronden naar een 3 daags pakketreis. Terwijl je in je beste wel 1 dag en 2 minuten hooguit zou moeten kunnen afronden naar 2 dagen.

Ik zou dus kijken naar hoe laat de aankomst terug was en kijken of dat eerder of later was dan de tijd op de dag dat je vertrok met de heenreis. Pas dan kunnen ze een extra dag noemen vind ik. Vertrok je dus heen om 8:00 's ochtends en kwam je terug (aankomst) om 7:59 's ochtends, dan vind ik het onredelijk om beide dagen als volle dag te promoten, met name als de reistijden tijdens het promoten nog niet bekend zijn.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
10 dec 2018 13:33
Stel dat je heen vlucht dan ook nog om 23:59 vertrok... Dan zou je van een reis van 1 volle dag plus 2 minuten gaan afronden naar een 3 daags pakketreis. Terwijl je in je beste wel 1 dag en 2 minuten hooguit zou moeten kunnen afronden naar 2 dagen.
Dat is inderdaad exact hoe het werkt. En dat is ook waarom je verder moet kijken dan een wervende kreet.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

k2p schreef:
10 dec 2018 13:33
Ik zou een aankomst terug (dus inclusief vluchttijd) om 0:01 wel heel bedriegelijk vinden om dan de hele dag nog mee te tellen.

Stel dat je heen vlucht dan ook nog om 23:59 vertrok... Dan zou je van een reis van 1 volle dag plus 2 minuten gaan afronden naar een 3 daags pakketreis. Terwijl je in je beste wel 1 dag en 2 minuten hooguit zou moeten kunnen afronden naar 2 dagen.

Ik zou dus kijken naar hoe laat de aankomst terug was en kijken of dat eerder of later was dan de tijd op de dag dat je vertrok met de heenreis. Pas dan kunnen ze een extra dag noemen vind ik. Vertrok je dus heen om 8:00 's ochtends en kwam je terug (aankomst) om 7:59 's ochtends, dan vind ik het onredelijk om beide dagen als volle dag te promoten, met name als de reistijden tijdens het promoten nog niet bekend zijn.
Persoonlijk zou ik er ook gigantisch van balen. Echter bedriegelijk is het niet, dit staat in de voorwaarden waar je VOORAF mee akkoord bent gegaan. Ik kan mij alle scheve voorbeelden wel voorstellen, echter veranderd dit enkel als mensen dit soort reizen niet meer boeken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar de prijs is in zo'n geval vaak ook een stuk lager dan als er ook echt een extra verblijfsdag zou zijn. Dan betaal je dus vaak in feite toch niet voor een extra hotelovernachting.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door geengast »

De invoering van de reisdagen meetellen is ooit (lang geleden) een initiatief geweest van de reisverzekeringen. Om te voorkomen dat reizigers net de laatste dag niet verzekerd waren.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

kweenie schreef:
10 dec 2018 16:06
Maar de prijs is in zo'n geval vaak ook een stuk lager dan als er ook echt een extra verblijfsdag zou zijn. Dan betaal je dus vaak in feite toch niet voor een extra hotelovernachting.
Je betaalt precies voor het pakket, hoe die prijs opgebouwd is, maakt in zekere zin niet uit. Je boekt dus een stukje onzekerheid vaak voor een wat lagere prijs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Uiteraard betaal je voor een pakket. Maar de prijs van dat pakket verschilt sterk, afhankelijk van welke dag je kiest, welk vliegveld etc. In het algemeen zal het pakket voor een achtdaagse reis met zes overnachtingen daarbij voordeliger zijn dan een achtdaagse reis met zeven overnachtingen.

fjorden
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:06

Re: Hoe (wanneer) telt vertrekdag bij pakketreis: uitcheck, transfer ophaaltijd, vertrek vlucht?

Ongelezen bericht door fjorden »

Dank voor de reacties. Excuus voor mijn trage vervolg.

Wellicht was mijn exacte vraag onduidelijk door de titel (nu gecorrigeerd), ik zie nl. dat de meeste reacties het meetellen betreft. Dat is logisch, zo tel ik ook. Dat vind ik ook prima en logisch onderdeel van de reis.

Mijn vraag, waar maar een enkeling (dank aan Sylvesterb en NeoDutchio) echt direct op heeft gereageerd, staat teveel verborgen:

Op welk moment begint de reisdag terug te tellen:
A. verplichte uitcheck bij hotel (12.00 uur op laatste pakketreisdag - 1)
B. ophaaltijdstip transfer bij hotel (20.00 uur op laatste pakketreisdag - 1)
C. vertrektijdstip vliegtuig van het vliegveld (00:05AM op laatste pakketreisdag)

De tour operator rekent natuurlijk met optie C. Ik vind A of B logischer, maar dan komt de tour operator een dag tekort.
Laatst gewijzigd door fjorden op 11 dec 2018 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten