LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
ingevankuik
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018 10:45

Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door ingevankuik »

Dit jaar besloten om over te stappen met tv en internet naar tele2. We hadden ziggo en met vergelijken qua prijs kwam tele2 beter uit de bus. hadden we dat maar nooit gedaan.

We konden volgens de site gebruik maken van de overstapservice, want dan zou alles vlekkeloos verlopen, geen verbinding zou wegvallen, het zou elkaar allemaal mooi overlappen. Uiteraard de postcodecheck gedaan en deze bleek een groen licht te geven, aansluiten was mogelijk op ons adres. We wonen hier pas een jaar, dus het zal dan wel zo zijn. Op 05 oktober 2018 zou het gaan gebeuren. Een paar weken voor de verbindingen elkaar zouden aflossen kreeg ikkeurig de dozen met inhoud van tele2 binnen, maar, zo zei de begeleidende brief, wacht nog even met uitpakken tot wij hebben doorgegeven dat de verbinding tot stand is gekomen. Dus, de dozen keurig laten staan.

Op woensdag 03 oktober was het zover, ik kreeg een bericht dat ik kon gaan installeren de verbinding was er eerder dan verwacht. Wat fijn. Ik was vrij die dag, dus ben op mijn gemak op de grond gaan zitten en heb de doos uitgepakt. Zoek de telefoonaansluiting in uw huis. Ok, wij hebben een jaren 30 woning, dus zoeken maar. We wonen er ook pas een jaar. Ik kon niets vinden.. met een onderbuik gevoel tele2 gaan bellen. Als u hem niet kan vinden, sturen wij kosteloos iemand langs van KPN, dat is verplicht, want anders zouden wij het contract niet zomaar mogen ontbinden als blijkt dat er eventueel geen telefoonlijn aanwezig is. Paniek.

05 oktober is ziggo weg. Ik gevraagd of tele2 dan de vraag bij ziggo neer zou kunnen leggen om een paar dagen langer tv en internet te hebben, daar ik de bui al zag hangen dat wij niets zouden hebben terwijl mijn dochter een week later schoolvakantie had..Nee, dat moest ik zelf doen, daar kon tele2 niets aan doen. Ziggo gebeld, deze vond het belachelijk en wel degelijk moest tele2 dit realiseren omdat ik gebruik had gemaakt van de overstapservice. Nu wel, de monteur kon gelukkig vrij snel komen, de volgende dag. Hij was van KPN en ook hij kon uiteraard geen telefoonaansluiting vinden, joh.

Hij is gaan bellen met een of andere technische afdeling om de bouwtekening van onze woning op te vragen. Deze dateerde volgens zijn zeggen uit 1970. Lekker up to date dus. Hij hing op en zei daar moet hij ongeveer liggen, de tekening is niet meer duidelijk. Ja en daar waar hij wees, lag natuurlijk niks.

Maar, zei tele 2 ik had nog een optie: Ze konden de ondergrondse van KPN laten komen en een nieuwe kabel in huis laten trekken. als ik voor die optie zou kiezen zou het max 500 euro kosten, wel voor mijn conto. Ik kon ook kiezen voor contract ontbinding. Maar er zouden dan wel administratiekosten gerekend worden. En wat houd dat in: 2 maanden abonnement betalen en dan wel de volle mep en niet met korting zoals ik de eerste maanden beloofd was te krijgen bij tele2. Om het even, ik was dus serieus geld kwijt welke weg ik ook ging kiezen.

Ik kon boos worden, maar dat hielp niet. Uiteindelijk dus mijn contract opgezegd en uiteraard 4 dagen zonder tv en internet gezeten omdat tele2 weer niets doorgegeven had aan ziggo en ik dus wel uiteindelijk alles zelf heb moeten regelen om het weer om te draaien. als klapper op de vuurpijl, zonder specificatie werd er gisteren in een keer een bedrag van 115.48 euro geïncasseerd van mijn rekening. Wij zijn al jaren trouwe mobiele klanten met grote abonnementen, waar jullie veel aan verdienen. Is dit echt de manier? Ik heb geen internet en tv van jullie geleverd gehad, heb 4 dagen zonder gezeten, heb wel 15 telefoontjes moeten plegen, ging er vanuit bij de postcodecheck dat we ook dit gewoon konden aansluiten. nee, dat is ook aan u mevrouw. Ok vertellen jullie dat ook tegen je klanten? de KPN man wist niet wat hij hoorde toe ik vertelde dat ik om het even moest gaan betalen. Dat was bij KPN niet zo. Nee, natuurlijk niet. Die pech hebben wij alleen weer. Wat een waardeloze service, Tele2

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als uw huis ooit wel een aansluiting heeft gehad, kan geeft een postcodecheck dat het mogelijk is. Als vorige bewoners de aansluiting hebben weggehaald, dan is dat niet het probleem van een telecomaanbieder. En als er sinds 1970 niets veranderd is aan uw huis, dan is de bouwtekening ook niet aangepast.

Nergens lees ik zaken waar Ziggo en Tele2 schuld aan hebben. In uw huis zijn schijnbaar aanpassingen gedaan waardoor het niet meer kan. Tele2 heeft dat niet gedaan, maar heeft wel kosten moeten maken voor u.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, Tele2 gaat over de telefoonlijn en Ziggo over de kabel. Dus als u of vorige bewoners de het Israpunt hebben verwijderd of achter het behang geplakt, kan Tele2 daar niets aan doen.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door piet987654 »

"wij wonen er pas een jaar" Als het een koopwoning betreft moet U eens kijken of er ergens in de koopakte staat dat er een werkende telefoon aansluiting in moet zitten, Zo ja: Dan kunt U alles verhalen op de verkoper wegens een verborgen gebrek, dus ook het opnieuw laten leggen van die telefoon aansluiting. Is het een huurwoning, dan moet er in de papieren staan wat er allemaal aanwezig is, tv en telefoon aansluiting etc. voor meer info moet U dan bij uw verhuurder zijn.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een huurcontract waarin zou staan dat er een tv en telefoon aansluiting is? Nog nooit gezien.

Informeer eens bij de buren, als het dezelfde huizen zijn, waar bij hen het Israpunt zit.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door mahadma »

Uw topic titel: "Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2" is fout,

Wat kan tele2 eraan doen dat u geen Israpunt/wandcontactdoos voor telefonie heeft?
Dit had u zelf kunnen weten, u woont er uiteindelijk. Een telefoon aansluiting in een muur had u geweten en ook dat u die 100% nodig heeft.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door piet987654 »

Lady1234 schreef:
29 nov 2018 12:53
Een huurcontract waarin zou staan dat er een tv en telefoon aansluiting is? Nog nooit gezien.

Informeer eens bij de buren, als het dezelfde huizen zijn, waar bij hen het Israpunt zit.
In mijn huurcontract van mijn nieuwbouw sociale huurwoning (2008) staat wel degelijk duidelijk in dat er een ISRA aansluiting voor een telefoon en een voor TV zit in de meterkast, en voor beide een aansluiting in de woonkamer en de grootste slaapkamer.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

piet987654 schreef:
29 nov 2018 13:10
Lady1234 schreef:
29 nov 2018 12:53
Een huurcontract waarin zou staan dat er een tv en telefoon aansluiting is? Nog nooit gezien.

Informeer eens bij de buren, als het dezelfde huizen zijn, waar bij hen het Israpunt zit.
In mijn huurcontract van mijn nieuwbouw sociale huurwoning (2008) staat wel degelijk duidelijk in dat er een ISRA aansluiting voor een telefoon en een voor TV zit in de meterkast, en voor beide een aansluiting in de woonkamer en de grootste slaapkamer.
Mooi, de Ts heeft een woning uit de jaren dertig. En daar zal beslist wel ergens een Isra punt zitten, maar veel mensen hebben dat verwijderd/onzichtbaar gemaakt toen zij overgingen op kabel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Normaal komen de ISRA punt binnen in de meterkast... de Ziggo kabels vaak rechtstreeks in de woonkamer bij oudere woningen en soms de oude KPN lijn ook, als je een ADSL of VDSL contract sluit moet je vooraf even kijken of die aansluiting er wel zit.

Vroeger waren vele woningen zonder, en met mobiel, of weg gehaald bij verbouwing omdat de vorige het niet gebruikte....
Dat is verantwoording huidige Koper/Huurder en niet van Tele2, die zien alleen dat er ooit een PTT lijn is getrokken dat nu KPN is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door renewouters »

Wat ik niet snap aan dit verhaal is dat je gaat overstappen en pas op het moment dat je gaat installeren gaat kijken of en waar er een aansluiting is. Een telefoonaansluiting is over het algemeen niet iets wat je zomaar over het hoofd ziet. En dan anderen de schuld gaan geven....

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Andersom heb ik ook al gehoord. Geen coax te vinden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
29 nov 2018 18:51
Andersom heb ik ook al gehoord. Geen coax te vinden.
Ook niet slim. Is ook makkelijk te vinden, en indien niet makkelijk te vinden dan ga je dat toch ook eerst uitzoeken? Nooit je oude beer verbranden voor je koe een nieuwe huid heeft. Of zoiets.

brendan
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2013 18:00

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door brendan »

In de voorwaarden staat dat je moet beschikken over een "functionerende Aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2" en dat Tele2 mag ontbinden als die er niet is.

https://cdn.tele2.nl//wp-content/upload ... s-2018.pdf

Er staat alleen niet bij wat die eisen inhouden dus de klant kan zijn aansluiting onmogelijk controleren. Het enige controlemoment lijkt de postcodecheck te zijn die Tele2 ook lijkt te accepteren bij het aangaan van de overeenkomst. Als het niet blijkt te werken wordt er naar KPN gewezen, die haar schouders ophaalt en zegt het wel te willen aanleggen voor 500 euro. Tele2 wil dat niet betalen en legt het voor aan de klant die dat natuurlijk ook niet wil. Vervolgens wil Tele2 wel ontbinden maar wel na betaling van twee maanden onder de noemer "Administratiekosten".

Is het niet gewoon zo dat Tele2 hier een overeenkomst is aangegaan die ze niet kunnen leveren? De twee maanden abonnementskosten met de sticker "Administratiekosten" erop (omdat je zonder overeenkomst natuurlijk geen abonnementskosten mag rekenen) vind ik dan heel brutaal. Normaal gesproken heb je recht op compensatie wanneer er niet geleverd wordt volgens de overeenkomst. De klant heeft 4 dagen zonder verbinding gezeten, 15 telefoontjes moeten plegen, en zelf een nieuwe leverancier moeten regelen. Maar in plaats van compensatie worden er twee maanden gefactureerd die helemaal nooit geleverd zijn - maar ze noemen het Administratiekosten omdat het anders niet mag.

Natuurlijk heeft Tele2 kosten gemaakt maar ik denk dat dit hun eigen risico is als ze zo makkelijk overeenkomsten afsluiten zonder te communiceren en controleren of hun "functionerende Aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2" wel aanwezig is.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door thecure »

Doet me denken aan een vergelijkbaar topic enkele maanden geleden. Toen had de klant ook verzuimd te kijken of er wel een israpint aanwezig was.
Gaat toch vaak fout. Of mensen weten niet wat Isra is.
Krijgen we nog een reactie ts??

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, die functionerende aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2, is dus dat Isra punt wat ergens in uw woning moet zitten.

Ik denk dat u een spekkoper bent met twee maanden.

Als u een vaste telefoonlijn neemt van KPN, zorgt KPN dat het Isra punt in orde komt. Maar zij doen dat uiteraard niet gratis als u naar Tele 2 wil.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

brendan schreef:
10 dec 2018 18:25
Is het niet gewoon zo dat Tele2 hier een overeenkomst is aangegaan die ze niet kunnen leveren?
En aan wie ligt het dat er niet geleverd kan worden? Overigens heeft TS een aanvraag gedaan voor een overeenkomst zonder onderzoek te doen of levering wel mogelijk is. Waarom zou Tele2 moeten opdraaien voor de fouten van een besteller?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door renewouters »

brendan schreef:
10 dec 2018 18:25

Is het niet gewoon zo dat Tele2 hier een overeenkomst is aangegaan die ze niet kunnen leveren?
Als die kabel gewoon is aangesloten aan de KPN-kant (zowel technisch als administratief) dan kan Tele2 natuurlijk niet ruiken dat die in de woning niet meer beschikbaar is. Misschien ligt er ergens in de kruipruimte een restant, of is de kabel ooit weggestucd.

Als dat een reden is om zomaar een overeenkomst te ontbinden is het wel heel makkelijk. Dan bestel je wat, krijg je spijt en knip je de kabel weg.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Cro »

brendan schreef:
10 dec 2018 18:25
In de voorwaarden staat dat je moet beschikken over een "functionerende Aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2" en dat Tele2 mag ontbinden als die er niet is.

Er staat alleen niet bij wat die eisen inhouden dus de klant kan zijn aansluiting onmogelijk controleren. Het enige controlemoment lijkt de postcodecheck te zijn die Tele2 ook lijkt te accepteren bij het aangaan van de overeenkomst. Als het niet blijkt te werken wordt er naar KPN gewezen, die haar schouders ophaalt en zegt het wel te willen aanleggen voor 500 euro. Tele2 wil dat niet betalen en legt het voor aan de klant die dat natuurlijk ook niet wil. Vervolgens wil Tele2 wel ontbinden maar wel na betaling van twee maanden onder de noemer "Administratiekosten".
Er zal waarschijnlijk niet direct een eis zijn, enkel dat er een isra punt aanwezig is. Dit is isra punt is eigendom van de netbeheerder, normaliter KPN. Een consument mag in principe niets doen met het isra punt daar dit eigendom is van de netbeheerder, voor modificatie, verwijderen of verplaatsen moet in principe door de consument een opdracht bij KPN neergelegd worden.

Tele2 kijkt gewoon in het administratief systeem bij KPN, als daar aangegeven is dat er een aansluiting (isra punt) is zal het proces bij Tele2 verder gaan. Die check zou genoeg moeten zijn, immers de consument mag niets veranderen aan het isra punt en als de consument netjes een verwijderopdracht heeft gegeven in plaats van zelf te gaan prutsen zal het systeem van KPN richting Tele2 aangeven dat er geen aansluiting is. Wanneer een consument wel zelfs is gaan prutsen is het logisch dat het systeem zegt dat er een werkende aansluiting is naar Tele2 toe.

Het is dus ook volledig logisch dat Tele2 niet wil betalen voor dat isra punt. KPN is er immers in de basis verantwoordelijk voor als eigenaar, tenzij de consument zelf heeft lopen prutsen aan het isra punt, dan is de consument verantwoordelijk.
Is het niet gewoon zo dat Tele2 hier een overeenkomst is aangegaan die ze niet kunnen leveren? De twee maanden abonnementskosten met de sticker "Administratiekosten" erop (omdat je zonder overeenkomst natuurlijk geen abonnementskosten mag rekenen) vind ik dan heel brutaal. Normaal gesproken heb je recht op compensatie wanneer er niet geleverd wordt volgens de overeenkomst. De klant heeft 4 dagen zonder verbinding gezeten, 15 telefoontjes moeten plegen, en zelf een nieuwe leverancier moeten regelen. Maar in plaats van compensatie worden er twee maanden gefactureerd die helemaal nooit geleverd zijn - maar ze noemen het Administratiekosten omdat het anders niet mag.

Natuurlijk heeft Tele2 kosten gemaakt maar ik denk dat dit hun eigen risico is als ze zo makkelijk overeenkomsten afsluiten zonder te communiceren en controleren of hun "functionerende Aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2" wel aanwezig is.
Ik vind dat eigenlijk eerlijk gezegd helemaal niet brutaal, eerder logisch. Ik vind het juist zeer vreemd dat de consument niet eerst zelfs even checkt of de aansluiting wel fysiek aanwezig en te gebruiken is in het huis voordat je een aanvraag doet. Het is immers niet ongewoon dat eerdere bewoners onlangs het feit dat er eigenlijk niets veranderd mag worden aan het isra punt deze toch vaak verwijderen, bijvoorbeeld door deze terug te trekken in de kruipruimte, af te knippen, of achter het behang te plakken.

Bij niet leveren ben ik het volledig met je eens, maar in gevallen als deze wordt er vaak gewoon geleverd en is enkel de aansluiting zoek en dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de consument behalve wanneer het verwijderen netjes via KPN is gegaan en KPN is vergeten dit te verwerken in hun administratie.

ingevankuik
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018 10:45

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door ingevankuik »

Mocht iemand willen weten hoe dit afgelopen is:
Ik krijg 30 euro aansluitkosten terug, want dit had niet gefactureerd moeten worden. De rest gewoon betalen, eigen probleem.
echter, de eindfactuur volgt nog volgens de medewerker.....OKAY!!! Ik krijg dus nog een extra rekening. De 115 euro was het nog niet, nehee...er volgt er nog een! MENSEN WEES GEWAARSCHUWD!!

ingevankuik
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2018 10:45

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door ingevankuik »

oh en daarnaast mensen, oordeel niet te snel. Ik WIST niet eens dat ik een telefoonlijn nodig had voor deze diensten. Daarnaast is het wel erg ouderwets om deze te gebruiken, wij hebben geen vaste lijn, dus ik heb er ook nog nooit naar gezocht. Duidelijk is, dat veel mensen hier "vinden"dat het inderdaad mijn probleem zou zijn... Niet iedereen is zo perfect voorbereid en weet alles over aansluitingen/ wat je moet hebben etc. Ik ben er inderdaad gewoon van uit gegaan, dat de postcodecheck voldoende was. Wellicht een voorlichtingsregel voor je iets aanschaft? Daarnaast ben ik geen elektricien wellicht iedereen met de verbijsterende commentaren wel.
Wat weten mensen toch allemaal prima hoe het werkt als het henzelf niet treft.

Gesloten