LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
MeneerK
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2018 12:24

Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door MeneerK »

Mijn laptop had een beschadigde aansluiting van de schermbehuizing en is hiervoor naar de reparateur gestuurd. Bij inleveren van de laptop is door mij getekend voor de uit te voeren reparatie. In de kleine letters staat dat als aan de laptop gewerkt wordt (lees aan software of het systeem) je data kan verliezen. Hier ging het om slechts de een kunststof clipje van de schermbehuizing. De kleine letter waren volgens de baliemedewerker hier toch niet van toepassing want ging niet om software etc. Ik heb uit vertrouwen dus de laptop meegegeven en dat was achteraf dom want had zekere voor onzekere moeten nemen en backup moeten uitvoeren.

Bij terugkomst bleek de reparateur op eigen initiatief zonder contact op te nemen met mij de laptop te hebben voorzien van een nieuw image (alles overschreven) waardoor er veel gegevens verloren zijn geraakt (zowel emotionele als materiele schade).

Ik heb inmiddels de verkopende partij (die ook de garantie in gang heeft gezet) aangesproken en het is nog onder besluitvorming. Toch heb ik hier een vraag. Er is geen opdracht gegeven meer te doen dan de schermaansluiting te repareren. Ik heb getekend voor reparatie maar alleen voor dat deel wat op de reparatieopdracht staat. Maw er is iets gedaan zonder opdracht met grote gevolgen. Is de reparateur aansprakelijk? De data is niet meer terug te krijgen dat is erg genoeg wat zou hier een redelijk genoegdoening kunnen zijn als er sprake is van aansprakelijkheid??

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door MeneerK

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

door Moneyman » 11 dec 2018 08:54

Revoked schreef:
11 dec 2018 01:46
Moneyman schreef:
10 dec 2018 23:01
O, maar dat is me wel duidelijk. Maar het punt is en blijft dat ik daar als consument niets mee te maken heb,
Afspraken aan de balie zijn bij garantie gevallen leuk, maar niet werkbaar. Dan had TS naar een kleine zelfstandige hersteller moeten gaan en ook betalen voor hetgeen is uitgevoerd.
Ja, leuk. Maar als die afspraken aan de balie wél gemaakt zijn, moeten ze nagekomen worden. Werkbaar of niet. En als het standaard praktijk zou zijn, zoals jij schrijft, om gewoon altijd de HD te vervangen, dan is dat een zo wezenlijk onderdeel van de overeenkomst dat dat expliciet vermeld moet worden. Kleine lettertjes zijn daarvoor volstrekt onvoldoende.

Los daarvan hoef je niet naar de "kleine zelfstandige hersteller" om wél gewoon te krijgen wat je afspreekt. Ik heb over de jaren heen meermaals reparaties aan mijn computers uit laten voeren, zonder een centje pijn op dit vlak.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door berndv »

MeneerK schreef:
07 dec 2018 12:40
Er is geen opdracht gegeven meer te doen dan de schermaansluiting te repareren. Ik heb getekend voor reparatie maar alleen voor dat deel wat op de reparatieopdracht staat
MeneerK schreef:
07 dec 2018 12:40
In de kleine letters staat dat als aan de laptop gewerkt wordt (lees aan software of het systeem) je data kan verliezen.
U leest aan de software, staat dat zo letterlijk in de voorwaarden? Of is het de interpretatie van u en de verkoper? Als dit uw interpretatie is en de verkoper heeft gegarandeerd dat er niets aan de software gedaan zou worden, moet u zich wenden tot de verkoper, niet de reparateur.
MeneerK schreef:
07 dec 2018 12:40
De data is niet meer terug te krijgen dat is erg genoeg wat zou hier een redelijk genoegdoening kunnen zijn als er sprake is van aansprakelijkheid??
Deze aansprakelijkheid geldt 2 kanten op. Het is immers uw verantwoordelijkheid voor het zorgen van een goede backup van uw gegevens. En wat is redelijk? Ik zou het niet weten, ik vind emotionele schade altijd moeilijk in geld uit te drukken. Misschien als vergoeding een half jaar gratis dropbox, dan komt u in het vervolg niet meer voor zulke verrassingen te staan, want dan heeft u een backupmogelijkheid.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door crazyme »

Het internet staat vol met dit soort problemen. Ik denk dat elke reparateur zich hier wel tegen heeft ingedekt.

Zodra je de laptop uit handen geeft loop je het risico dat hij niet meer terug komt, om welke reden dan ook.
Dus moet je voorzorgsmaatregelen treffen.

en back-ups moet je altijd maken, of het systeem nu werkt of defect is.

MeneerK
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2018 12:24

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door MeneerK »

Backups moet je altijd maken mee eens. Gelukkig is ook niet alles weg door eerdere backup. Maar zoals dat altijd gaat met drukte dit keer nou net niet gebeurt en ja dat overkomt me nooit meer.

Ik ben het niet eens dat de discaimer altijd van toepassing is. Immer als ik mijn auto naar de garage breng voor een beurt teken ik ook en ga ik er vanuit dat ze niet zonder mijn toestemming alle boordcomputer instellingen even terug naar fabrieksinstellingen worden gezet en nieuwe remmen zonder bericht. Het is dan in ieder geval zo dat als er iets gedaan moet worden waar niet om is gevraagd er altijd contact wordt gelegd. Deze monteur had ook even contact kunnen leggen nog even los van het feit dat hij niks op de computer te zoeken had. Lijkt op de motor van de auto vervangen omdat de achterdeur stuk is zonder te vragen.

In dit geval is er dus iets ongevraagd gedaan. De opdrachtbon was duidelijk wat er moest gebeuren. Ze hadden niks op de computer te zoeken.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Moneyman »

Welke verklaring geven ze daarvoor?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Revoked »

Moneyman schreef:
08 dec 2018 20:06
Welke verklaring geven ze daarvoor?
Dat het een standaard reparatie betreft. Apparatuur wordt middels een ground "beschermd" tegen piekspanning, HD wordt eruit gehaald, nieuwe ervoor in de plaats. Met evt updates en zelfverwijderende controlesoftware. Zo simpel? Zo simpel.
Dit is een standaard procedure en elke klager is daarover geïnformeerd en voor gewaarschuwd. Zij die het beter weten gaan zelf aan de slag: onderdelen kosten tegenwoordig geen drol.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
08 dec 2018 23:07
Moneyman schreef:
08 dec 2018 20:06
Welke verklaring geven ze daarvoor?
Dat het een standaard reparatie betreft. Apparatuur wordt middels een ground "beschermd" tegen piekspanning, HD wordt eruit gehaald, nieuwe ervoor in de plaats. Met evt updates en zelfverwijderende controlesoftware. Zo simpel? Zo simpel.
Dit is een standaard procedure en elke klager is daarover geïnformeerd en voor gewaarschuwd. Zij die het beter weten gaan zelf aan de slag: onderdelen kosten tegenwoordig geen drol.
Waarom zou je de HD eruit halen als je een clipje van de beeldschermbehuizing moet vervangen?

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat vraag ik me ook af. Zelfs als de laptop zelf open moet en de HD verwijderd moet worden om ergens bij te kunnen, ga je die toch niet standaard vervangen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Revoked »

Ah...jullie denken nog dat reparaties maatwerk betreft. Helaas, da's allang niet meer. Outsourcing, dus het draait om cijfertjes, en standaardprocedures.
10 laptops fixen, betekent dus 10 HD's vervangen. Hoefde dat niet? Jammer dan, het staat in de regels dat het moet. Die dingen moeten perfect weer terug, dat weet je alleen zeker met nieuwe onderdelen. SLA 99,8%, ga je lager ben je de opdracht kwijt.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat lijkt me sterk. Een Service Level Agreement is heel wat meer dan een percentage. Waar slaat die 99,8% op? En waarom is dat criterium dan alleen te behalen door elke HD te vervangen, wat er ook aan de laptop mankeert?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
09 dec 2018 05:39
Ah...jullie denken nog dat reparaties maatwerk betreft. Helaas, da's allang niet meer. Outsourcing, dus het draait om cijfertjes, en standaardprocedures.
10 laptops fixen, betekent dus 10 HD's vervangen. Hoefde dat niet? Jammer dan, het staat in de regels dat het moet. Die dingen moeten perfect weer terug, dat weet je alleen zeker met nieuwe onderdelen. SLA 99,8%, ga je lager ben je de opdracht kwijt.
Wat een onzin. Het gaat hier niet om een groot bedrijf, maar om een consument. Ik sluit geen SLA met mijn reparateur. Ik geef concreet aan wat er gedaan moet worden en that's it. Voor werkzaamheden buiten de opdracht is de reparateur gewoon verantwoordelijk.

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

"De data is niet meer terug te krijgen " Als het dezelfde schijf is, is de data altijd terug te krijgen. Dat doen we hier vaak genoeg.
Stuur mij maar een berichtje

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Revoked »

Moneyman schreef:
09 dec 2018 12:20
Revoked schreef:
09 dec 2018 05:39
Ah...jullie denken nog dat reparaties maatwerk betreft. Helaas, da's allang niet meer. Outsourcing, dus het draait om cijfertjes, en standaardprocedures.
10 laptops fixen, betekent dus 10 HD's vervangen. Hoefde dat niet? Jammer dan, het staat in de regels dat het moet. Die dingen moeten perfect weer terug, dat weet je alleen zeker met nieuwe onderdelen. SLA 99,8%, ga je lager ben je de opdracht kwijt.
Wat een onzin. Het gaat hier niet om een groot bedrijf, maar om een consument. Ik sluit geen SLA met mijn reparateur. Ik geef concreet aan wat er gedaan moet worden en that's it. Voor werkzaamheden buiten de opdracht is de reparateur gewoon verantwoordelijk.
Jij sluit geen SLA. Duh. Reparatiedienst heeft een SLA met het merk.
Maar goed, geloof rustig je eigen ideeën, but the world ain't so pretty as you might think.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Revoked »

Erthanax schreef:
09 dec 2018 12:07
Dat lijkt me sterk. Een Service Level Agreement is heel wat meer dan een percentage. Waar slaat die 99,8% op? En waarom is dat criterium dan alleen te behalen door elke HD te vervangen, wat er ook aan de laptop mankeert?
Nah, dan geloof je het lekker niet. Wat jij wil. Mij maakt dat echt niet uit.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
09 dec 2018 21:06
Moneyman schreef:
09 dec 2018 12:20
Revoked schreef:
09 dec 2018 05:39
Ah...jullie denken nog dat reparaties maatwerk betreft. Helaas, da's allang niet meer. Outsourcing, dus het draait om cijfertjes, en standaardprocedures.
10 laptops fixen, betekent dus 10 HD's vervangen. Hoefde dat niet? Jammer dan, het staat in de regels dat het moet. Die dingen moeten perfect weer terug, dat weet je alleen zeker met nieuwe onderdelen. SLA 99,8%, ga je lager ben je de opdracht kwijt.
Wat een onzin. Het gaat hier niet om een groot bedrijf, maar om een consument. Ik sluit geen SLA met mijn reparateur. Ik geef concreet aan wat er gedaan moet worden en that's it. Voor werkzaamheden buiten de opdracht is de reparateur gewoon verantwoordelijk.
Jij sluit geen SLA. Duh. Reparatiedienst heeft een SLA met het merk.
Maar goed, geloof rustig je eigen ideeën, but the world ain't so pretty as you might think.
Je mist het punt. Ik heb geen SLA, ik heb een overeenkomst. Wat er buiten die overeenkomst achter de schermen tussen de reparateur en het merk besproken is, sta ik buiten en komt dus volledig voor risico van de reparateur.

Daarnaast blijft het een volslagen nonsensverhaal dat de harddisk gewisseld wordt als je een klein clipje van nota bene het beeldscherm wilt laten vervangen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door renewouters »

Revoked schreef:
09 dec 2018 21:06

Jij sluit geen SLA. Duh. Reparatiedienst heeft een SLA met het merk.
Maar goed, geloof rustig je eigen ideeën, but the world ain't so pretty as you might think.
Waar lees jij dat de reparateur in opdracht van het merk werkt?

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Erthanax »

Revoked schreef:
09 dec 2018 21:09
Erthanax schreef:
09 dec 2018 12:07
Dat lijkt me sterk. Een Service Level Agreement is heel wat meer dan een percentage. Waar slaat die 99,8% op? En waarom is dat criterium dan alleen te behalen door elke HD te vervangen, wat er ook aan de laptop mankeert?
Nah, dan geloof je het lekker niet. Wat jij wil. Mij maakt dat echt niet uit.
Kunt u nog wel aangeven wat er precies bedoeld wordt in de SLA met 99,8%? En hoe het standaard vervangen van een HD daaraan bijdraagt? Ik laat me graag overtuigen en als u het uitlegt begrijp ik het waarschijnlijk wel.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Revoked »

Nu kan ik vanalles gaan uitleggen, maar TS reageert niet.
(Wel leuk om te zien dat er echt nog veel mensen denken dat reparaties maatwerk betreft. Nou ja, bij de gsm-boer-op-hoek is het ook idd maatwerk, maar grote reparatie-bedrijven werken met contracten. En geld-uitgeven, daar houdt niemand van in het bedrijfsleven. )

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Revoked »

Hypo63 schreef: Zeker als het gaat om het vervangen van een clipje van een paar euro met een kwartiertje werk. Ik kan mij niet voorstellen dat in het bedrijfsleven zo makkelijk 1 3/4 uur aan loonkosten wordt weggegooid.
Kijk, dat jij je iets niet kunt voorstellen, betekent niet dat het niet kan. Dat jullie vakgebied iets totaal anders betreft, begrijp ik.
Maar volledige uitleg over outsourcing in de IT, met verdienmodellen, gaat me een beetje te ver. Maar neem van mij aan dat onderdelen lang niet zo veel kosten als dat je denkt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagde actie bij reparatie grote schade

Ongelezen bericht door Moneyman »

O, maar dat is me wel duidelijk. Maar het punt is en blijft dat ik daar als consument niets mee te maken heb,

Gesloten