LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem met nieuwe laptop batterij

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
draadloos34
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018 16:21
Contacteer:

Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door draadloos34 »

Dag allemaal,

Na een lange tijd met een kapotte HP batterij te werken heb ik mij een nieuwe aangekocht accu HP EliteBook 8540p. Maar geen originele van HP (het was het proberen waard).

Nu geeft mijn metertje aan dat ik 100% batterij heb maar eens ik de netstroom afkoppel valt de pc na 5 minuten uit. Zonder waarschuwing, zonder onder de 98% te gaan en ook zonder deftig af te sluiten.

Zoals ik al zei is het geen originele batterij en ik weet dat de meesten zullen denken dat dit het probleem is MAAR stel dat het niet zo is? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Reeds geprobeerd:

- Kalibreren lukt niet aangezien de pc zo goed als crashed na 5 minuten
- Update van de BIOS is geïnstalleerd
- 2e versie van windows 7 op een andere partitie gezet maar ook daar hetzelfde probleem
- Batterij uitgehaald en opnieuw opgestart

Zou het kunnen dat door zo lang met een kapotte batterij in de pc te zitten, de kalibratie of iets in die aard volledig fout is? Mensen die al iets gelijkaardigs hebben meegemaakt? Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Hier idem dito. Voor een Toshiba laptop. Eerst een besteld bij Aliexpress (Merk Apexway). Daarna eentje bij een winkel uit Den Haag (Mediahoek/merkloos). Beide vallen zo'n 2 a 3x per lading plotsklaps en zonder waarschuwing uit. Je merkt dat het er aan komt als plotseling de cursor traag beweegt, trekt. Dan valt hij binnen een paar seconden uit. Zowel met een SSD als met een HDD, maar niet als hij aan de voeding ligt. Laptop kan gelukkig wel direct worden aangezet. Je kunt er ook geen donder op aan of dat bij 93% of 83% of 77% of 52% lading is. Het is steeds anders.

Opvallend is dat het zgn. unique ID bij beide batterijen (verschillende merken/ verschillende landen) precies hetzelfde is.......
Unique ID: TKBSSNS2P3SZMC4WR.
Edit: Ik zie net dat de 3 jaar oude accu ook dit nummer heeft. Ik moet even uitzoeken of dit device ID van de laptop afkomstig is en niet van het betreffende device (accu)

Een vorige batterij van Mediahoek, was wel van het merk Toshiba (althans dat staat er op) en die had niet deze problemen. Mijn conclusie is dat wie voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten vaak afgescheept wordt met onbetrouwbare Chinese namaak. Verlies maar nemen als een man.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kan het niet in slechte verbindingen zitten?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het zou kunnen dat dit niet ligt aan de 'grote' batterij die vervangen is. In een pc, vermoedelijk ook in een laptop, zit op het op het moedernord ook een ronde celbatterij. Dit is de batterij die er o.a. voor zorgt dat het de gegevens opgeslagen in de BIOS chip, waarmee de pc van alles onthoudt, zoals bijvoorbeeld datum en tijd, en waarmee de opstartprocedure wordt doorlopen, werkend blijft. Raakt deze celbatterij leeg dan valt de pc niet meteen uit, maar gaat hij wel vreemde dingen doen. Ik zou zeker een poging doen om die celbatterij te (laten) vervangen. Die batterij is niet duur, hooguit als u het zelf niet aandurft, dat die reparatie wat duurder uitvalt, omdat arbeid nu eenmaal wel duur is.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door BL2 »

Zombiemaster schreef:
11 dec 2018 17:28
Mijn conclusie is dat wie voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten vaak afgescheept wordt met onbetrouwbare Chinese namaak. Verlies maar nemen als een man.
Precies !

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door HADES2001 »

draadloos34 schreef:
11 dec 2018 16:23
Dag allemaal,

Na een lange tijd met een kapotte HP batterij te werken heb ik mij een nieuwe aangekocht accu HP EliteBook 8540p. Maar geen originele van HP (het was het proberen waard).

Nu geeft mijn metertje aan dat ik 100% batterij heb maar eens ik de netstroom afkoppel valt de pc na 5 minuten uit. Zonder waarschuwing, zonder onder de 98% te gaan en ook zonder deftig af te sluiten.

Zoals ik al zei is het geen originele batterij en ik weet dat de meesten zullen denken dat dit het probleem is MAAR stel dat het niet zo is? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Reeds geprobeerd:

- Kalibreren lukt niet aangezien de pc zo goed als crashed na 5 minuten
- Update van de BIOS is geïnstalleerd
- 2e versie van windows 7 op een andere partitie gezet maar ook daar hetzelfde probleem
- Batterij uitgehaald en opnieuw opgestart

Zou het kunnen dat door zo lang met een kapotte batterij in de pc te zitten, de kalibratie of iets in die aard volledig fout is? Mensen die al iets gelijkaardigs hebben meegemaakt? Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!
Vooral de zin "Zoals ik al zei is het geen originele batterij en ik weet dat de meesten zullen denken dat dit het probleem is MAAR stel dat het niet zo is? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?" doet het hem. U, ik en bijna heel het forum weet dat het aan de accu ligt, er is een reden dat die aliexpress accu's maar een fractie van het origineel kosten. Ze kunnen echt niet een hoogwaardige 9 cell accu voor 9 euro maken inclussief verzending.
Er is verder geen callibratie of andere rare dingen die dit kunnen veroorzaken, enige wat dit veroorzaakt is een accu die niet krachtig genoeg is om uw laptop te voeden

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Hades: Tikje kort door de bocht om alles wat voordelig uit het verre oosten komt meteen maar als rommel te bestempelen.

Kijk eens achterop die originele batterijen? Waarschijnlijk, in hele kleine lettertjes vindt je er: Made in 'een verre oosten land'. En het verschil is: de prijs, ofwel de winst voor de originele fabrikant van de laptop.

Ga er ook eens vanuit dat als je een niet originele opgeladen batterij in de laptop plaatst, of hebt zitten, en het batterij% is gewoon 100% dat dit gewoon waar is. Als je dan niet de moeite neemt de oorzaak ergens anders te zoeken dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat zelfs een originele batterij, made in China, precies dezelfde gebreken lijkt te vertonen als de compatible batterijen en ook, in uw ogen, Chinese rommel zou zijn.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door Revoked »

De accucellen zijn goed, het management niet. Op/in accupacks zit een regelchip, en die ontbreekt vaak bij de goedkope versies. Da's eigenlijk alles. Maar o-zo belangrijk.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door HADES2001 »

BreejKC schreef:
12 dec 2018 10:56
@Hades: Tikje kort door de bocht om alles wat voordelig uit het verre oosten komt meteen maar als rommel te bestempelen.
Nergens in mijn bewoording staat dat, graag niet mijn woorden verdraaien.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Hades: inderdaad u schreef het niet in die bewoordingen, maar wel: "Ze kunnen echt niet een hoogwaardige 9 cell accu voor 9 euro maken inclussief verzending". Voor mij komt dit wel op hetzelfde neer.

Soms verbaas ik me ook wel met bepaalde electronica die ik voordelig via Aliexpress aanschaf, dat het voor die prijs mogelijk is. Ook wel eens lasercartridges met een verkeerde (Oost-Europese) chip ontvangen. Maar één keer reclameren en ik kreeg de juiste lasercartridges toegestuurd. De juiste chips (West-Europees) kon ik los bestellen, omwisselen op de cartridge en nog goedkoper had ik twee sets uitstekend werkende cartridges.

Vandaar, voordat de voordelige batterij volledig als oorzaak wordt aangewezen voor genoemd probleem, raad ik aan de eventuele oorzaak ook ergens anders te zoeken. Zou jammer van een eventueel goed werkende batterij zijn om die zomaar met het elektronisch afval mee te geven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een IPhone kost ook maar € 10,00. De rest gaat naar USA.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
12 dec 2018 14:46
HADES2001 schreef:
12 dec 2018 13:02
BreejKC schreef:
12 dec 2018 10:56
@Hades: Tikje kort door de bocht om alles wat voordelig uit het verre oosten komt meteen maar als rommel te bestempelen.
Nergens in mijn bewoording staat dat, graag niet mijn woorden verdraaien.
@Hades: inderdaad u schreef het niet in die bewoordingen, maar wel: "Ze kunnen echt niet een hoogwaardige 9 cell accu voor 9 euro maken inclussief verzending". Voor mij komt dit wel op hetzelfde neer.
Dat komt zeer zeker niet op hetzelfde neer.

Los daarvan kan er voor dat geld inderdaad geen hoogwaardige (!) batterij geleverd worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De meeste accu packs hebben 18650 cellen.

Naast de opgave fabriek worden de anonieme merkloze eerst geladen en getest.
De beste krijgen een plastic hoesje van een groot merk en worden geleverd aan de betere handelaren die meer betalen.
Die halen ook wat erop staat!

Maar de rest, afkeur in diverse groepen worden voorzien van Huismerken, daar zit veel2e keus rommel tussen en soms is 5 jaren oude origineel nog beter....
Na het bestellen, na 6 weken ontvangen en laden en testen is 100% retour afzender aangeboden...
Kreeg geld terug en mocht ze houden....
Dit was Ali Express en zeer voordelig!

Nu in Eindhoven besteld en die waren naast 5x duurder wel goed en ze voldoen aan de opdruk.

Ik heb niets aan 3500 mAh die maar 800 leveren... nu 2600 die tussen de 2490 en 2740 scoren!
De uit Eindhoven geleverd komen vermoedelijk uit dezelfde fabriek, maar na testen kwamen ze in iets duurder vakje wat
gezien levensduur juist goedkoper is over vele jaren!


Als je dus iets goedkoop kocht, eerst tegen en als niet goed retour sturen!

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

BreejKC schreef:
12 dec 2018 08:44
Het zou kunnen dat dit niet ligt aan de 'grote' batterij die vervangen is. In een pc, vermoedelijk ook in een laptop, zit op het op het moedernord ook een ronde celbatterij. Dit is de batterij die er o.a. voor zorgt dat het de gegevens opgeslagen in de BIOS chip, waarmee de pc van alles onthoudt, zoals bijvoorbeeld datum en tijd, en waarmee de opstartprocedure wordt doorlopen, werkend blijft. Raakt deze celbatterij leeg dan valt de pc niet meteen uit, maar gaat hij wel vreemde dingen doen. Ik zou zeker een poging doen om die celbatterij te (laten) vervangen. Die batterij is niet duur, hooguit als u het zelf niet aandurft, dat die reparatie wat duurder uitvalt, omdat arbeid nu eenmaal wel duur is.
Hoewel ik niet direct het verband zag, heb ik het toch maar geprobeerd. De originele Cmos batterij was 6 jaar oud en ik had nog wat nieuwe liggen, dus wisselen kan geen kwaad. Helaas heeft het niet geholpen. Beide goedkope accus vertonen dezelfde problemen.
(Oude en nieuwe Cmos batterijen doorgemeten: beide dik 3 volt, maar de nieuwe had een normaal amperage en de oude was bijna leeg)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Probleem met nieuwe laptop batterij

Ongelezen bericht door BreejKC »

Jammer dat het vervangen van de CMOS batterij geen oplossing is voor je probleem. Maar door het hogere amperage van de nieuwe CMOS batterij heb je, mogelijk, andere problemen in de toekomst voorkomen.

De overige reactanten hebben dan waarschijnlijk toch gelijk dat de regelchip in de nieuwe batterij ontbreekt of mogelijk niet de juiste is. De batterij op zich hoeft dan dus niet slecht te zijn. Zoveel verstand van batterijen heb ik niet en of die regelchip makkelijk benaderbaar is. Zo ja, dan zou je die mogelijk eens kunnen omwisselen, of misschien kun je wel de juiste regelchip via ebay.com verkrijgen.

Zo niet, dan heb je dik pech met die aangeschafte batterij. Je kunt natuurlijk bij de fabrikant van de laptop een dure batterij kopen. Maar, er zijn meer leveranciers in Nederland, die voordeliger compatible batterijen verkopen. Even goed zoeken, Google is your friend.

Het moet wel heel raar lopen dat als je zo'n compatible batterij in Nederland koopt, weliswaar duurder als via Alie, maar goedkoper als een originele, dat zo'n batterij ook niet zou werken. En anders kun je hem makkelijk terugbrengen, of met je laptop onder je arm die batterij gewoon gaan halen en ter plastse uitproberen.

Gesloten