LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
wytse.hoekstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:47

WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door wytse.hoekstra »

Sinds ruim een half jaar ben ik vrijwillig aangemeld bij de bewindvoerder fznn.
Ook wel bekend als Financiele Zorgconsulent Noord Nederland uit dwingeloo.

Ik kreeg een intake gesprek met de eigenaar van dit bedrijf. Hij beloofde dat alle kosten vergoed zouden worden qua bewind kosten en wekelijks op dinsdag leefgeld.

Zoals het nu gaat:

Elke week geen leefgeld of te weinig. Elke week moet ik mailen en bellen naar hun om uberhaupt iets te kunnen eten.
De bewindvoerders kosten worden niet vergoed. Kortom de afpraken leven ze niet na en je kunt niet eens meer een normaal eten halen.

Dit is mijn mening en mijn beleving. En hierbij wil ik iedereen waarschuwen om niet bij deze bewindvoerder aan te kloppen voor hulp. 1 groot drama.
Laatst gewijzigd door wytse.hoekstra op 12 dec 2018 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door berndv »

wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 11:53
Hij beloofde dat alle kosten vergoed zouden worden qua bewind kosten en wekelijks op dinsdag leefgeld.
En zijn deze afspraken vastgelegd op papier of ergens anders terug te vinden? En heeft hij ook aangegeven wie die kosten zou vergoeden?
wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 11:53
Elke week geen leefgeld of te weinig.
Wordt er ook aangegeven wat de reden hiervan is? Voor geen leefgeld zou ik geen excuus kunnen bedenken, te weinig kan wel een reden hebben als aan de kant van de inkomsten er te weinig binnenkomt. Maar goed, dat zou wel gedocumenteerd moeten zijn.

wytse.hoekstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:47

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door wytse.hoekstra »

Deze afspraken zijn bij de intake besproken. en leefgeld staat uiteraard op papier.
de reden dat er geen of weinig leefgeld komt is omdat ze het niet meer beschikbaar hebben.
leefgeld horen ze te reserveren voor je om van te kunnen leven, maar dit word zo onmogelijk gemaakt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wie zou die kosten voor de bewindvoerder dan betalen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door berndv »

wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 12:11
de reden dat er geen of weinig leefgeld komt is omdat ze het niet meer beschikbaar hebben.
leefgeld horen ze te reserveren voor je om van te kunnen leven, maar dit word zo onmogelijk gemaakt.
Maar dat betekent dus dat er meer lasten zijn dan dat er baten zijn, anders zou er wel meer over blijven. U geeft aan dat het vrijwillig bewind is, maar zijn er bijvoorbeeld ook schulden en dus schuldeisers? Dit zou normaliter het resultaat zijn van een tekort aan baten (of een overschot aan lasten). Of is er te weinig leefgeld omdat de bewindvoerder zijn eigen kosten er tussenuit snoept, want zoals eerder gevraagd, wie zou de kosten van de bewindvoerder betalen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door moederslink »

De kosten voor een bewindvoerder kunnen , indien van toepassing, vergoed worden door het aanvragen van ' bijzondere bijstand ' vd Gemeente. Dit wordt dan door de bewindvoerder aangevraagd.
Zolang er iedere maand inkomen binnenkomt op de beheerrekening vd bewindvoerder dient de TS hieruit wekelijks leefgeld te ontvangen op zijn leefgeldrekening.
Dit moet expliciet zwart op wit vastgelegd zijn.
Waarom dit nu niet loopt zoals het moet lopen , daarvoor moet er eerst goed worden gecommuniceerd.
Ook is de bewindvoerder verplicht om inzage te geven vd in- en uitgaven d.m.v bv bankafschriften .

Bij aantoonbaar ' wanbeheer ' ( maar dat is nogal wat ) en wanneer het e.e.a niet duidelijk wordt gecommuniceerd rest , in het uiterste geval , een gang nd rechter om ontslag van deze bewindvoerder te bewerkstelligen, maar dat kan misschien voorkomen worden door eerst eens goed met elkaar om de tafel te gaan zitten en navraag te doen en dingen vast te leggen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
12 dec 2018 13:46
Bij aantoonbaar ' wanbeheer ' en wanneer het e.e.a niet duidelijk wordt gecommuniceerd rest , in het uiterste geval , een gang nd rechter om ontslag van deze bewindvoerder te bewerkstelligen, maar dat kan misschien voorkomen worden door eerst eens goed met elkaar om de tafel te gaan zitten en navraag te doen en dingen vast te leggen.
Moet je zelfs bij vrijwillig bewind via de rechter het ontslag van het bewind aanvragen? Ik vraag maar naar dat ik wijs ben hoor, heb er (gelukkig) nog nooit mee te maken gehad, maar ik zie vrijwillig bewind meer als het afnemen van een dienst, die dienst is het bewind, en bij niet tevreden over de dienst zeg je de overeenkomst op. Maar misschien kijk ik er wel te makkelijk tegenaan hoor.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja ook bij vrijwillig bewind loopt het eventuele ontslag via de rechtbank , er heeft een officiële benoeming plaatsgevonden middels een officiële zitting .
De bewindvoerder en de cliënt hebben hier beiden van te voren voor moeten tekenen en verschijnen op de zitting.

wytse.hoekstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:47

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door wytse.hoekstra »

Het leefgeld komt niet naar mij toe omdat de bewindvoerder het niet beschikbaar heeft.
Bij de intake heeft de bewindvoerder mij uitgelegd en verteld dat inderdaad de gemeente zou in springen voor de bewind kosten in mijn geval.
dit is na 7 maanden tijd nog niet geregeld, en gaan deze kosten dus nog van mijn rekening af (140) in de maand.
Hierdoor is er dus mede tekort aan leefgeld omdat ze de gemeente niet regelen en het van mijn rekening afhalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door moederslink »

De bewindvoerder dient dit aan te vragen bij de Gemeente, gelijk al.
Het gaat niet vanzelf of automatisch.
Vraag hem waarom hij dat niet gelijk en nog steeds niet na 7 maanden geregeld heeft.
Nu gaat het ten koste van je leefgeld. Dit kan echt niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door moederslink »

wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 20:54
Het leefgeld komt niet naar mij toe omdat de bewindvoerder het niet beschikbaar heeft.
Bij de intake heeft de bewindvoerder mij uitgelegd en verteld dat inderdaad de gemeente zou in springen voor de bewindkosten in mijn geval
dit is na 7 maanden tijd nog niet geregeld, en gaan deze kosten dus nog van mijn rekening af (140) in de maand.
Hierdoor is er dus mede tekort aan leefgeld omdat ze de gemeente niet regelen en het van mijn rekening afhalen.
Ik zou dus niet weten waarom de gemeente deze kosten betaling van een bewindvoerder in dit geval zou afwijzen. Tenzij er sprake is van veel eigen vermogen maar daar ga ik in dit geval vooralsnog niet van uit.
Overigens vind ik € 140 pm wel veel....het bedrag ligt meestal rond of tegen de € 100 .
Dat de TS dit nu uit eigen zak moet betalen en dit ten koste van zijn leefgeld gaat lijkt mij niet de bedoeling en niet eerlijk.

TS : Wytse ,
ik raad je aan om zsm een gesprek aan te vragen bij je bewindvoerder en om opheldering te vragen en neem desnoods iemand mee en laat dingen zwart op wit zetten.

wytse.hoekstra
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:47

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door wytse.hoekstra »

Dit aanvragen is voor zover ik weet niet gebeurd of niet afgerond.. en er gaat momenteel zelfs meer uit dan in voor zover ik kan zien.
onderhand ben ik bezig om ook over te stappen van bewindvoerder aangezien ik (Financiele Zorgconsulent Noord Nederland) niet meer vetrouw met mijn geld.
Ik krijg het vermoeden dat ze liever naar eigen winst kijken dan mijn probleem.

waarom ik ze niet meer vertrouw:

-Uiteraard bijna elke week geen of weinig leef geld (of te laat)
-overstappen van energie leverancier zonder mij in te lichten
-de vergoeding van bewindkosten niet geregeld of niet afgerond.
-ik krijg thuis gerechtsdeurwaarder brieven voor vordering op goederen.
-rekeningen krijg ik nog steeds deels thuis gestuurd

al met al is mij duidelijk geworden dat ik hun niet meer kan vertrouwen en misschien ook nooit in vertrouwen moeten nemen.
het lijkt mij dat dit allemaal niet mag gebeuren,

een keer een foutje, ok tot daar aan toe we zijn allemaal mensen.
maar dit nee niet te accepteren.

Moederslink: dus in plaats zwart op wit, stap ik nu over naar een bewindvoerder die een vriend van mij heeft en die heeft het wel goed.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat lijkt mij een goed plan Wytse, zet alle klachten goed gedocumenteerd op papier en ik wens je veel succes bij de ontslagprocedure.
Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je nu zelf nog steeds geconfronteerd wordt met rekeningen en deurwaarders. Daarvoor ben je o.a onder bewind gegaan zodat ook dit jou uit handen genomen zou worden.
Als ik uit ga van jouw verhaal heeft deze bewindvoerder zijn werk beslist niet goed gedaan.
Helaas..het zoveelste verhaal ...treurig en dat over de hoofden van de zwakkere broeders onder ons op financieel gebied....wel of niet eigen schuld is niet relevant.
Een bewindvoerder heeft zijn taak , waarvoor hij officieel door de rechter is benoemd en waar hij voor betaald wordt , naar behoren uit te voeren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 22:01
-Uiteraard bijna elke week geen of weinig leef geld (of te laat)
Dat is vervelend, maar is het geld er wel?
wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 22:01
-overstappen van energie leverancier zonder mij in te lichten
Je staat onder bewind dus hun mogen dit soort kosten besparen. Gezien het geen wettelijk bewind is mogen ze niet zomaar iets tekenen lijkt me.
wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 22:01
-de vergoeding van bewindkosten niet geregeld of niet afgerond.
Beetje vaag, was is het nu? Zit nogal een verschil in.
wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 22:01
-ik krijg thuis gerechtsdeurwaarder brieven voor vordering op goederen.
Die verdwijnen niet door bewindvoering. Je zult nog steeds je schulden moeten inloggen. Brieven van deurwaarders betekend veelal dat er al uitspraak is gedaan.
wytse.hoekstra schreef:
12 dec 2018 22:01
-rekeningen krijg ik nog steeds deels thuis gestuurd.
Tja dat lijkt me logische dat gaat niet zomaar veranderen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.google.com/search?q=problem ... e&ie=UTF-8

Een bewindvoerder is vaak een commerciële partij die vanuit een machtspositie én op kosten van de samenleving kwetsbare mensen nóg verder in de problemen brengt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2018 04:51
https://www.google.com/search?q=problem ... e&ie=UTF-8

Een bewindvoerder is vaak een commerciële partij die vanuit een machtspositie én op kosten van de samenleving kwetsbare mensen nóg verder in de problemen brengt.
Je linkt zegt weinig en onderbouwd niet je conclusie.

Een bewindvoerder kan stinkend zijn best doen maar soms hebben deze groep mensen zoveel schulden gemaakt dat zelf voor een bewindvoerder hier geen eer meer in te behalen is.

Ondanks dit ziet de door jouw genoemde " kwestbare" mensen niet in dat als je onbeperkt op krediet koopt bij de Wehkamp dat je uiteindelijk de rekening krijgt en gaan dan heel hard roepen dat de bewindvoerder fout is.

Ja er zijn rotte appels, maar de meeste zijn dit niet. Net zoals je weinig positieve recensies zal vinden over een incassobureau en/of deurwaarder is dat ook voor bewindvoerder het geval.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2018 04:51
https://www.google.com/search?q=problem ... e&ie=UTF-8

Een bewindvoerder is vaak een commerciële partij die vanuit een machtspositie én op kosten van de samenleving kwetsbare mensen nóg verder in de problemen brengt.
Uit deze reactie blijkt slechts een totaal gebrek aan inzicht in de realiteit.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een bewindvoerder moet de problemen oplossen, maar als de schulden hoger zijn dan inkomsten,
en ik zie geen overzicht van alle noodzakelijke uitgaven en hoeveel de bewindvoerder kreeg....
Vaak is het een teringzooi wat ze aanleveren en dat uitzoeken en regelen koste vooral de eerste maanden veel tijd en dus geld.
Dan kan het dat de schulden dankzij het vele werk gestegen zijn in plaats van gedaald.

Ook geven vele niet gelijk elke factuur gelijk en dan moet dat achteraf......
Wytse is geen Minister ondanks de achternaam... maar ik weet dat 70% vaak rekeningen te laat inleverde of
pas maanden later als de Deurwaarder langs kwam.
Dan is voor geen enkele bewindvoerder dit meer oplosbaar dus als je weg wilt, vaak wil jou huidige bewindvoerder dat ook!

Vergeet nooit dat je plotseling bij iemand komt met een probleem wat je jarenlang hebt opgebouwd.
Daarom zal ik geen enkele bewindvoerder na maar 1 klacht hier zo vermelden.
Alleen als er meerdere komen zou ik pas een andere adviseren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Moneyman schreef:
13 dec 2018 09:32
Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2018 04:51
https://www.google.com/search?q=problem ... e&ie=UTF-8

Een bewindvoerder is vaak een commerciële partij die vanuit een machtspositie én op kosten van de samenleving kwetsbare mensen nóg verder in de problemen brengt.
Uit deze reactie blijkt slechts een totaal gebrek aan inzicht in de realiteit.
Oh ja? Ik heb die realiteit van heel dichtbij meegemaakt. En dat ziet er heel beroerd uit. Zakkenvullers zijn het die goed verdienen over de rug van kwetsbare mensen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WAARSCHUWING: Bewindvoerder (FZNN)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je bevestigt slechts nogmaals mijn punt.

Gesloten