LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen onderstaand bericht naar de cliëntenraad van het UWV gestuurd. Een klein deel van het bericht bevatte persoonlijke gegevens, dus dat heb ik weggelaten, en uiteraard ook de naam van een medewerker.

Mocht iemand een uitkering van het UWV krijgen en vrijwilligerswerk doen, dan is het denk ik goed om te weten dat er op dit moment door het UWV een andere berekening wordt gehanteerd dan door de Belastingdienst.

Ook is het goed om te weten dat de bedragen door de Belastingdienst per 1 januari worden verhoogd, bij het UWV momenteel is dat nog niet bekend,

Weet iemand ook hoe lang het kan duren voor het UWV eventueel iets zal veranderen? Temeer omdat het UWV beweert de regels van de Belastingdienst te volgen? En als het UWV iets verandert, kan dat dan met terugwerkende kracht, omdat de eigen interpretatie beperkend is vergeleken met die van de Belastingdienst zelf?
vergoedingen vrijwilligerswerk
Bij het UWV gelden voor onkostenvergoedingen voor vrijwilligers de volgende maxima: 4,50 per uur, 150 per maand, en 1500 per jaar (in 2018). Dit is inclusief een eventuele reiskostenvergoeding. Volgens het UWV is dit volgens de regels van de Belastingdienst.

De Belastingdienst kent echter twee afzonderlijke vergoedingen. Een vergoeding van maximaal 4,50 per uur, 150 per maand en 1500 per jaar (de laatste 2 worden in 2019 170 per maand en 1700 per jaar) Dit is exclusief de reiskostenvergoeding. Logisch, want een reiskostenvergoeding krijg je niet per uur. Voor de reiskostenvergoeding is er geen maximum. Dit moet dus los worden gezien van de gemaximeerde vergoeding. Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2UjXu8CCaY

Het lijkt mij wenselijk dat het UWV dezelfde lijn volgt als de Belastingdienst. Dan is het overzichtelijker en duidelijker. Bovendien: stel dat ik in één maand iets meer dan 150 euro aan reiskostenvergoeding krijg, dan kan ik alles inleveren en kost het vrijwilligerswerk me alleen maar geld.

Volgens het UWV is de huidige UWV regeling van de Belastingdienst, maar dat is dus niet zo. Men (naam verwijderd) vroeg mij contact met jullie op te nemen. Willen jullie er eens naar kijken, en proberen het mogelijk te maken dat er onderscheid gemaakt gaat worden in de onkostenvergoeding per uur (dus die 4,50, 150 en 1500) en de reiskostenvergoeding (zonder maximum)?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier over de kosten en een vergoeding voor de inzet.

Ook de belastingdienst telt die samen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oor_kosten

Dus u bent abuis.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
13 dec 2018 14:21
Lees eens hier over de kosten en een vergoeding voor de inzet.

Ook de belastingdienst telt die samen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oor_kosten

Dus u bent abuis.
Dat is als je beiden krijgt. Maar als je alleen een reiskostenvergoeding krijgt, is er bij de belastingdienst geen maximum aan verbonden. Dat zie je op de link die ik gegeven heb. Maar dit maakt het inderdaad alleen maar extra verwarrend.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De overheid bestaat niet, ze werken op hun eigen manier en langs elkaar.

Daarom gaat er ook zoveel fout.

Bedankt voor dit bewijs hiervoor.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar moet u dan die kilometervergoeding wel opgeven bij het UWV als u daarnaast geen vrijwilligersvergoeding krijgt?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet zolang je onder die 150/1500 euro blijft. Kom je er boven moet je het wel opgeven. Maar dan wordt je ook ineens gekort op je inkomen, omdat de vergoeding gezien wordt als inkomen. En dan gaat dat vrijwilligerswerk ineens heel erg veel geld kosten.

Je kunt dan bij jezelf denken: 'ik weet niks, ik zeg niks, en ik maak geen slapende honden wakker', maar als die slapende honden een keer uit zichzelf wakker worden, en er komt controle, dan ben je echt de sjaak. Dus ik hou me keurig aan de grenzen, blijf er ook netjes onder.

Waar ik mijn vrijwilligerswerk doe ontstond deze week dus de discussie, omdat mensen die niks het het UWV te maken hebben in theorie grenzeloos reiskosten kunnen declareren zonder dat de Belastingdienst het als inkomen ziet, en ik kan dat niet omdat ik niet boven de 150/1500 uit mag komen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een vrijwilliger moet toch heel wat kilometers maken voordat hij of zij aan € 150 per maand komt.

Maar goed, ik heb nooit ergens een vergoeding voor gekregen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Valt wel mee. Ik kan 32,9 cent per kilometer krijgen. Als het om betaald werk gaat kun je maximaal 19 cent krijgen. Maar dan heb je nog altijd een inkomen. Een vrijwilliger heeft geen inkomen uit dat werk, daarom mogen de werkelijke autokosten vergoed worden. Anders schiet je er alsnog bij in.

Met zo'n 450 per maand ben je er dus. En daar zit ik zo aan, aangezien ik met projecten meedoe die in een groot deel van het land gehouden worden. Hoewel ik er dus heel wat moet laten schieten omdat ik anders boven de grens uit kom.

En volgens mij is dat dus niet de bedoeling.

De meeste projecten worden overigens in april tot en met oktober gehouden. Daarom ben ik onlangs met een 'vaste klus' begonnen, maar dat impliceert weer dat er weinig ruimte is voor de andere projecten. Tenzij ik die vaste klus in de zomer aanzienlijk minder doe. En dat werkt volgens mij ook niet lekker.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Valt wel mee. Ik kan 32,9 cent per kilometer krijgen. Als het om betaald werk gaat kun je maximaal 19 cent krijgen. Maar dan heb je nog altijd een inkomen. Een vrijwilliger heeft geen inkomen uit dat werk, daarom mogen de werkelijke autokosten vergoed worden. Anders schiet je er alsnog bij in.

Maar een werknemer heeft geen UWV. Dit vrijwilligerswerk lijkt mij meer een fuil-time job.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:
13 dec 2018 19:23
Valt wel mee. Ik kan 32,9 cent per kilometer krijgen. Als het om betaald werk gaat kun je maximaal 19 cent krijgen. Maar dan heb je nog altijd een inkomen. Een vrijwilliger heeft geen inkomen uit dat werk, daarom mogen de werkelijke autokosten vergoed worden. Anders schiet je er alsnog bij in.

Maar een werknemer heeft geen UWV. Dit vrijwilligerswerk lijkt mij meer een fuil-time job.
Iemand kan een gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en dan heeft men het UWV te maken.

Veel 'vaste' banen zijn wegbezuinigd en worden ingevuld door vrijwilligers of zijn omgezet in 'werkervaringstrajecten'.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
13 dec 2018 19:23
Valt wel mee. Ik kan 32,9 cent per kilometer krijgen. Als het om betaald werk gaat kun je maximaal 19 cent krijgen. Maar dan heb je nog altijd een inkomen. Een vrijwilliger heeft geen inkomen uit dat werk, daarom mogen de werkelijke autokosten vergoed worden. Anders schiet je er alsnog bij in.

Maar een werknemer heeft geen UWV. Dit vrijwilligerswerk lijkt mij meer een fuil-time job.
Hoe kom je erbij dat dit een full-time job lijkt te zijn? Het is, met de nieuwe vaste klus mee, hooguit één dag per week, en dan maximaal 7 uurtjes per dag. Het is dat ik van die lange afstanden moet rijden, daarom kom ik makkelijk aan zoveel kilometers.

Overigens lopen er bij ons veel AOW-ers/gepensioneerden in de rondte. Die hebben dus niks te maken met de regels van het UWV, maar wel met die van de belastingdienst.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je hebt nog het geluk gehad dat je vrijwilligerswerk mag doen van het UWV. Ik ken iemand die dat niet mocht, omdat het verdringing van betaald werk zou zijn (wat overigens onzin was). Maar een AOW'er heeft geen toestemming nodig en mag kennelijk probleemloos betaald werk verdringen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
13 dec 2018 20:26
Lady1234 schreef:
13 dec 2018 19:23
Valt wel mee. Ik kan 32,9 cent per kilometer krijgen. Als het om betaald werk gaat kun je maximaal 19 cent krijgen. Maar dan heb je nog altijd een inkomen. Een vrijwilliger heeft geen inkomen uit dat werk, daarom mogen de werkelijke autokosten vergoed worden. Anders schiet je er alsnog bij in.

Maar een werknemer heeft geen UWV. Dit vrijwilligerswerk lijkt mij meer een fuil-time job.
Hoe kom je erbij dat dit een full-time job lijkt te zijn? Het is, met de nieuwe vaste klus mee, hooguit één dag per week, en dan maximaal 7 uurtjes per dag. Het is dat ik van die lange afstanden moet rijden, daarom kom ik makkelijk aan zoveel kilometers.

Overigens lopen er bij ons veel AOW-ers/gepensioneerden in de rondte. Die hebben dus niks te maken met de regels van het UWV, maar wel met die van de belastingdienst.
Ik schreef “lijkt” omdat u het had over projecten in het land. Ik denk bij vrijwilligers werk aan koffieschenken tijdens een muziek middag of zo in een verpleegtehuis. Of toezicht bij een spelmiddag van de scouting.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik doe is beslist geen verdringing van betaald werk. Het is ook geen werk dat in het verleden door betaalde krachten is gedaan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
13 dec 2018 21:38
Wat ik doe is beslist geen verdringing van betaald werk. Het is ook geen werk dat in het verleden door betaalde krachten is gedaan.
U vat mijn reacties negatief op, maar dat is helemaal mijn intentie niet. Ik verbaasde mij slechts over de afstanden die u moet afleggen voor dat vrijwilligerswerk.

En ik neem aan dat de belastingdienst daar in het algemeen wellicht ook van uit gaat. Dus vrijwilligerswerk in je omgeving, dicht bij huis.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
13 dec 2018 21:36
Ik schreef “lijkt” omdat u het had over projecten in het land. Ik denk bij vrijwilligers werk aan koffieschenken tijdens een muziek middag of zo in een verpleegtehuis. Of toezicht bij een spelmiddag van de scouting.
Dan begrijpen we elkaar. Doorgaans denk je inderdaad aan dat soort dingen. Maar ik werk bij een landelijk opererende organisatie met verschillende activiteiten. Niet dat ik zelf door het hele land werk; integendeel, er wordt naar gestreefd vrijwilligers te zoeken die zo dicht mogelijk bij het betreffende project wonen. Soms lukt dat niet goed, en dan moeten er vrijwilligers van verder komen.

De huidige nieuwe klus is overigens in de omgeving van waar ik tzt wil gaan wonen. Is de verhuizing eenmaal zover, dan wordt het weer een ander verhaal.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kunnen ze de kilometer vergoeding een beetje uitsmeren, bijvoorbeeld ook over de maanden dat u niet ver hoeft. Is wel een beetje sjoemelen, maar lijkt me verder wel zo eerlijk.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
13 dec 2018 21:50
Misschien kunnen ze de kilometer vergoeding een beetje uitsmeren, bijvoorbeeld ook over de maanden dat u niet ver hoeft. Is wel een beetje sjoemelen, maar lijkt me verder wel zo eerlijk.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar dat zul je zelf moeten doen via je declaratieformulier. Het maakt inderdaad niet uit wanneer je gewerkt hebt; het gaat er om wanneer het geld op je rekening bijgeschreven staat, althans, dat is wat ik ervan begrepen heb.

Dus stel dat ik over september 100 euro kan declareren, en in oktober 60 euro. Ik dien de declaratie van september op 15 oktober in, en die van oktober op 30 oktober. Dan krijg ik beide bedragen in november. Dat is dan 160 euro, en dan zit ik in november te hoog. Zo schijnt het te werken. Daarom dien ik de declaraties op de laatste dag van de maand in, dan weet ik zeker dat het goed komt. Dat is voor mezelf ook overzichtelijker.

Maar of het correct is om 8 of 9 maanden over een heel jaar uit te smeren, dat weet ik niet.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat het geen verdringing is geloof ik direct. Dat was het in het geval waar ik op doelde ook niet. Mijn kennis heb ik bijgestaan bij het bezwaarschift, dat natuurlijk gegrond werd verklaard.
Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er wel meer voorschriften zijn waar het UWV zeer nauwgezet (en traag) op toeziet, maar die ook tot merkwaardige verschillen kunnen leiden. Een UWV'er heeft een maximum bij reiskosten, een AOW'er niet. Een UWV'er mag geen betaald werk verdringen, een AOW'er wel.

Wat dat uitsmeren betreft: als de andere partij daaraan kan en wil meewerken, gewoon doen. Het UWV kijkt alleen naar de regels en of alle vinkjes in de juiste hokjes staan. Als dat klopt, dan is het goed.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onkostenvergoeding vrijwilligers: verschil tussen Belastingdienst en UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kunt u wel afspreken een maandelijkse autokosten vergoeding te krijgen van €150,00, waarvoor u dan regelmatig de specificatie van de kilometers zal indienen, die daarop in mindering gebracht zullen worden.

Soort rekening-courant.

Gesloten