LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

In Duitsland verzamelt men al jarenlang feedbacks van consumenten via de Stichting 'Murks, nein danke' (rotzooi, nee bedankt) !

Deze lijst bestaat overigens óók in/voor Nederland (link): http://www.murks-nein-danke.de/murksmelden/murksmelden/
Defecten tijdens of al kort na afloop van de garantietijd, het vroegtijdige overlijden van een apparaat en/of het niet kunnen repareren wegens een gelijmde of een onbereikbare plek in de constructie t/m het nergens kunnen verkrijgen van onderdelen, worden bij deze Stichting door consumenten op brede schaal en zelfs internationaal geregistreerd.

Voor de lange termijn werd bij de Stichting 'Murks, nein danke' tevens strategisch aan een duurzaam milieuplan gewerkt, door apparaten een langer leven te kunnen geven en/of om ze beter te kunnen her-gebruiken of verantwoord te kunnen recyclen. Het geheel van deze visie zal er toe moeten leiden, dat binnenkort de wettelijke garantieperiode verhoogd gaat worden. Het Duitse Ministerie voor Milieu gaat deze inspirerende gedachte nu ook daadwerkelijk omzetten. Hiermee hoopt men artikelen van inferieure kwaliteit effectief te kunnen gaan bestrijden om daarmee uiteindelijk het milieu duurzaam te sparen en het aantal klachten en te vroege reparaties terug te dringen.

Voorbeelden: Het is mij onlangs niet gelukt om zonder schade aan te richten de oplaadbare vaste batterij van mijn BRAUN-scheerapparaat te vervangen. Los te koop, ja!, gemakkelijk bereikbaar en dus uitwisselbaar ... nee! (speciaal gereedschap noodzakelijk en enkele delen waren aan elkaar vastgelijmd). On-repareerbaar dus!
Ook een superieure en veel professioneel gebruikt A-merk WMF-waterkoker moest binnen de garantietijd vervangen worden, omdat één deel, het kijkraampje, door vaste verlijming niet te vervangen was. Dus uiteindelijk ook maar in de container ermee.

De Consumentenbond in Nederland heeft overigens ook een eigen meldpunt ingericht voor concrete ervaringen van consumenten. De huidige tests kùnnen nooit enige garantie zijn voor een te verwachten levensduur van apparaten. Ook wordt een moeilijk of niet kunnen openen nergens aangegeven. Dit jaar is de Duitse Stiftung Warentest ertoe overgegaan om de geteste apparaten meteen met een langtijdtest, dus op levensduur, te gaan testen. De eerste resultaten van de allernieuwste wasmachines die maandenlang aan het wassen waren zijn echter niet erg optimistisch, want één derde haalde het einde van de test niet, die van het gemiddelde gebruik van 10 jaren voor een beetje wasmachine uitgaat en dit in de test dus simuleert.

De Consumentenbond blijkt echter qua gestelde verwachtingen óók met beide handen te zijn gebonden (of in het haar te zitten?). Een onlangs bij de community gemelde Whirl-pool-wasmachine met te vroeg versleten lagers (na vier jaar bij normaal gebruik), kon niet meer gerepareerd worden door een 'foute' lager-inbouwconstructie en de aangesproken Consumentenbond stond er net zo gefrustreerd bij als de consument, die haar Bond om juridische raad had gevraagd. De producent gaf niet thuis en zal de wasmachine niet gaan/kunnen repareren, er werd ook geen enkel spoor van een coulance getoond. Weggooien dus deze Whirlpool miskleun, maar tegelijkertijd óók de momenteel geldende regelgeving ... De aanbeveling is dus dit soort voorvallen consequent te melden.

In Frankrijk is de wet aangescherpt en kunnen producenten beboet worden wanneer er kan worden aangetoond dat er een (bewust/expres ingebouwde) zwakke schakel in een product voor het voortijdige overlijden verantwoordelijk is. Helaas is dit 'bewust/expres'-argument moeilijk te bewijzen en deze wet dus onwerkzaam. Er is overigens ook nog nooit een boete uitgedeeld!

"Méér wettelijke garantietijd veroorzaakt onder de streep helemaal géén extra kosten" heeft het Milieu-Ministerie in Duitsland goed onderbouwd met de consumentencijfers van de Stichting "Murks, nein danke" aangegeven met een boodschap t.a.v. de producenten: "extra productiekosten kunnen tegen de huidige reparatiekosten worden weggestreept. Garantietijd-uitbreiding is daarmee maatschappelijk gezien kostenneutraal en in ieder geval vooral klant- en milieuvriendelijker".

Er zal, met stijgende tendens, dus nu begonnen kunnen worden met één jaar méér garantietijd. Door de nu opgestelde verwachte "levensduur'' of nog beter, het aantal wasbeurten i.c.m. het wasgoedgewicht (wordt sowieso in de machine opgeslagen, zèlfs bij een goedkope Indesit)), krijgen we eindelijk ook meer greep op een realistische vervaldatum en looptijd-zekerheden, die nu nog te vaak en te vaag tot erg snelle afschrijvingen kunnen leiden in het voordeel van verkopers, producenten en verzekeraars.

NB. Dit topic werd geschreven naar aanleiding van een eerdere gepost topic van de deelnemer @codebeat, over een wens voor een reparatiecijfer (speciaal voor een Philipsapparaat).
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 14 dec 2018 16:46, 3 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
14 dec 2018 10:38
Deze lijst bestaat overigens óók in/voor Nederland (link).
Heb je die link ook daadwerkelijk?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:
14 dec 2018 10:38
In Duitsland verzamelt men al jarenlang feedbacks van consumenten via de Stichting 'Murks, nein danke' (rotzooi, nee bedankt) !

NB. Dit topic werd geschreven naar aanleiding van een eerdere topic over de wens voor een reparatiecijfer van een Philipsapparaat.

Een stichting zou u zelf (ook) kunnen opzetten, waarom verwacht u dat een ander dat zou (moeten) doen ?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
14 dec 2018 10:43
hänschen klein schreef:
14 dec 2018 10:38
Deze lijst bestaat overigens óók in/voor Nederland (link).
Heb je die link ook daadwerkelijk?
:shock: Blijkt dat er bij de tekstverwerking een voutje ingeslopen is. Bedankt!

http://www.murks-nein-danke.de/murksmelden/murksmelden/

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

[quote Een stichting zou u zelf (ook) kunnen opzetten, waarom verwacht u dat een ander dat zou (moeten) doen ?
[/quote]

1 - Kunnen meldingen ook direct naar deze Stichting vanuit Nederland via de link gedaan worden
2 - Heeft de Consumentenbond inmiddels ook een eigen meldsite ingericht om gegevens te verzamelen
3 - Er wordt door de Stichting overigens wèl een vertegenwoordiging voor Nederland gezocht, maar dat is m.i. een dagtaak
4 - Is dit topic indirect ook bedoeld voor Consuwijzer en het AMC, en voor geïnteresseerde journalisten die consumenten willen helpen

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We kennen in Nederland al geen wettelijkegarantietijd, afgezien van de eerste zes maanden. Dus verlenging met een jaar van iets dat niet bestaat, schiet niet op.

En aantal wasbeurten en wasgoedgewicht wordt in de machine opgeslagen?

Maar misschien kunt u uw bevindingen voorleggen aan de Consumentenbond, want Radar test geen apparaten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door berndv »

ik zit even de berichten een beetje door te lezen die daar op die site staan, maar ik zie tot nu toe weinig niet reparabele producten. Een dure tv die kapot gaat en waarvan de reparatie te duur is. Een vaatwasser van 9 jaar oud. En als ik de snelheid van plaatsing zie wordt de site ongeveer 1x per jaar bijgehouden, berichten zijn zeer oud. Maar wel vragen om donaties.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook mag je alleen maar schaden melden die jonger zijn dan drie jaar. En streven ze helemaal niet naar verlenging van de garantietijd (in Duitsland).

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

berndv schreef:
14 dec 2018 11:32
ik zit even de berichten een beetje door te lezen die daar op die site staan, maar ik zie tot nu toe weinig niet reparabele producten. Een dure tv die kapot gaat en waarvan de reparatie te duur is. Een vaatwasser van 9 jaar oud. En als ik de snelheid van plaatsing zie wordt de site ongeveer 1x per jaar bijgehouden, berichten zijn zeer oud. Maar wel vragen om donaties.
In het eindrapport (na meer dan tien jaar verzamelen) t.a.v. het Ministerie staan duizenden apparaten èn onderzoeksresultaten genoemd als pragmatische onderbouwing voor de nieuwe wetgeving. Het oorspronkelijke doel is dus al bereikt en misschien de oorzaak voor minder verzamelaandacht door consumenten. Tevens wordt nu witgoed ook op levensduur getest ... ook een succesje!

Ik raad u aan, indien het u interesseert, om de huidige activiteiten van deze Stichting via Facebook (waaraan ik niet deelneem) eens te volgen en/of uw niet reparabele apparaten bij de Consumentenbond aan te melden.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hebt u dat dan gedaan met uw scheerapparaat en waterkoker? En wat was de reactie van de Consumentenbond?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door berndv »

hänschen klein schreef:
14 dec 2018 12:01


In het eindrapport (na meer dan tien jaar verzamelen) t.a.v. het Ministerie staan duizenden apparaten èn onderzoeksresultaten genoemd als pragmatische onderbouwing voor de nieuwe wetgeving.
Ik ben aan het zoeken naar dat eindrapport, maar kan het niet direct vinden, ik zal er wellicht overheen kijken, mijn Duits is ook niet heel erg top, maar ben wel benieuwd naar dit eindrapport en de voortvloeisels daaruit.

Voor nu krijg ik, ongeacht waar ik klik, het idee dat het gaat om iemand die hier zelf ook een slaatje uit wil slaan. Ik zie mogelijkheden voor donaties, ik zie merchandise zoals t-shirts en ik kom zelfs een boek tegen dat geschreven is door de oprichter.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

berndv schreef:
14 dec 2018 12:14
hänschen klein schreef:
14 dec 2018 12:01


In het eindrapport (na meer dan tien jaar verzamelen) t.a.v. het Ministerie staan duizenden apparaten èn onderzoeksresultaten genoemd als pragmatische onderbouwing voor de nieuwe wetgeving.
Ik ben aan het zoeken naar dat eindrapport, maar kan het niet direct vinden, ik zal er wellicht overheen kijken, mijn Duits is ook niet heel erg top, maar ben wel benieuwd naar dit eindrapport en de voortvloeisels daaruit.

Voor nu krijg ik, ongeacht waar ik klik, het idee dat het gaat om iemand die hier zelf ook een slaatje uit wil slaan. Ik zie mogelijkheden voor donaties, ik zie merchandise zoals t-shirts en ik kom zelfs een boek tegen dat geschreven is door de oprichter.
Dat rapport is een wetenschappelijk boekwerk in de Duitse taal.

Om goed in te lezen is mogelijk het volgende blogbericht (Duitse taal) met véél links nòg interessanter:
http://www.murks-nein-danke.de/blog/mas ... soleszenz/

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
14 dec 2018 12:07
En hebt u dat dan gedaan met uw scheerapparaat en waterkoker? En wat was de reactie van de Consumentenbond?
[/quote

Ik heb dit topic eigenlijk niet aangemaakt voor mijn persoonlijke hobbels, maar geef toch een antwoord op uw vraag voor het geval u anders niet meer goed kunt slapen :)

1 - Het scheerapparaat plus de bereids aangeschafte nieuwe oplaadbatterij (onderdelenwinkel) werd milieuvriendelijk ontzorgt
2 - De waterkoker heb voor reparatie ik naar de verkoper/reparatiepartner gestuurd en een nieuwe terug ontvangen
3 - Een inhoudelijke discussie met de Consumentenbond heeft vooreerst tot helemaal niets geleid en later tot een meldpunt, maar dat gaat standaard erg Consumentenbond-traag, vandaar deze topic bij Radar waar ik hogere verwachting heb.

PS. De Consumentenbond gaat toch niet berichten dat die CB-tests helemaal niets voorstellen wat de levensduur van de geteste apparaten betreft ... ! Mij is gezegd, dat ze testapparaten niet eens openmaken voor een kwaliteitswaardering. Op klachten van de repaircafees, dat steeds meer apparaten niet meer toegankelijk zijn om te kunnen repareren, is ook niet ingegaan ... en tenslotte is, weer als voorbeeld, een ooit Best-geteste Atag verwarmingsketel al na drie jaren gaan roesten en moest het binnenleven, de dure edelstaal-warmtewisselaar, vervangen worden (jarenlang is Atag volgens de CB al steeds de nummer één op de gasketelmarkt)!

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tot zover het nut van een meldpunt bij de Consumentebond dus, waartoe u oproept.

Ik heb al jaren geen hoge pet op van de testen van CB.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
14 dec 2018 13:29
Tot zover het nut van een meldpunt bij de Consumentebond dus, waartoe u oproept.

Ik heb al jaren geen hoge pet op van de testen van CB.
600.000 leden hebben ooit contributie hiervoor betaald ... en het vermelden van dit meldpunt hoort toch bij het hele verhaal om het compleet te maken ... en nee, ik geloof ook niet meer in een krachtige Consumentenbond met scherpe tanden (de directiepost is vrij momenteel dus misschien kan het straks beter).

Die botte tanden hebben de overgebleven 400.000 leden alleen nog maar nodig om te moeten kauwen en herkauwen over 'gedoe' m.b.t. voedsel en lifestyle omtrent voedsel ... al het hele jaar lang het twitterthema nummer ÉÉN en een te prominent thema op de community, waar vooral de Bondsmedewerkers zèlf de meeste topics plaatsen.

Geen trek meer in en dus ook geen lage pet meer op!
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 14 dec 2018 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Bedankt voor het plaatsen van deze schandpaal. Laat het nagelen maar beginnen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Henk Toeter schreef:
14 dec 2018 16:39
Bedankt voor het plaatsen van deze schandpaal. Laat het nagelen maar beginnen.
Aan een schandpaal wordt je tijdelijk ter bespotting met touw vastgebonden ... aan het kruis worden echte misdadigers genageld.

"Het volk" kan iemand aan de kaak stellen (een onderdeel van een schandpaal) door met bij voorbeeld eieren of modder te gooien, maar ... het is ook voorgekomen, dat het gepeupel met bloemen naar de ten toon gestelde persoon gegooid heeft om de verantwoordelijke autoriteit de misplaatste daad te tonen ... dat ze 'gele hesjes' dragen, zou men vandaag de dag zeggen.

Maar ... wie of wat denkt ú, dat er in dit topic aan de schandpaal is geplaatst?

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De uitdrukking is wel degelijk “aan de schandpaal nagelen”.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
14 dec 2018 17:14
De uitdrukking is wel degelijk “aan de schandpaal nagelen”.
:roll: Het gaat hier echter over niet-reparabele producten en hoe de consument zèlf iets daaraan zou kunnen veranderen ....

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Meldpunt voor niet reparabele (nieuwe) producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

hänschen klein schreef:
14 dec 2018 18:20
Lady1234 schreef:
14 dec 2018 17:14
De uitdrukking is wel degelijk “aan de schandpaal nagelen”.
:roll: Het gaat hier echter over niet-reparabele producten en hoe de consument zèlf iets daaraan zou kunnen veranderen ....
Ja, waarvoor u dus het meldpunt bij de Consumentenbond adviseert, maar die u daarna aan de schandpaal nagelt. Dus wat moet u of moeten wij dan met dat meldpunt?
Uw eigen kapotte spullen heeft u niet eens gemeld.

Gesloten