LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Is het wenselijk, dat consumenten verplicht worden te gaan pinnen ipv contante betaling?

Ja, ik betaal toch altijd al met pin of contactloos
11
27%
Nee, ik bepaal hoe ik wil betalen en niet de ondernemer.
6
15%
Nee, contant geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel en moet ook als dusdanig geaccepeerd worden.
23
56%
Geen mening.
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 41

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door kweenie »

gosewijn schreef:
26 nov 2018 23:41
Dacht je niet dat als er alleen per pin betaald kan worden , dat nederland failliet gaat . Nou ik denk het wel .
Nee, denk ik niet. Waarom zou Nederland dan failliet gaan?

Betaal je je huur ook nog steeds contant? Of je energierekening? Belastingen? Abonnementen? Volgens mij is het zelfs bij de meest verstokte contant-betalers zo dat het merendeel van het geld via de bank wordt uitgegeven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jvpjvp schreef:
24 nov 2018 21:34
Iets wat ze niet zeggen, is dat het ook kostenbesparende maatregelingen zijn, omdat de ondernemer steeds vaker voor storten van geld, of het verkrijgen van wisselgeld moet betaken aan zijn bank. Maar dat terzijde:
Steeds vaker? Geld storten en verkrijgen van wisselgeld koste altijd al geld, hierin is niets veranderd.

Veiligheid (overvallen) speelt een rol maar kostenbesparend werken is de hoofdrede om over te gaan naar pin only. Met cash moet je elke avond je geld tellen, afstorten bij de bank. De boekhouder is langer bezig om alles kloppend te maken. Los van de gevallen van fraude die je hebt door personeel. Als je pin only draait heb je geen kas verschillen, geen fraude geen hoge kosten voor je boekhouding.

else-001
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2018 07:47

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door else-001 »

Het moet mogelijk blijven om contant te betalen. Mensen die bv onder bewind staan, krijgen een maximaal bedrag per wek om te besteden en kunnen niet met pin betalen. Daarnaast zijn er ouderen en laaggeletterden die niet kunnen pinnen. Onlangs zijn gemeenten daarom teruggefloten. Contant betalen moet mogelijk blijven

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Midden november had ik bij Consuwijzer (ACM) op twee opvallende betalingsitems gewezen:

1 - Mijn regionale en enige plaatselijke apotheker had ineens geen kassa meer .... *
2 - De Zwaluwehoeve in Gelderland verlangt voor cash-betalingen .... een extra toeslag!

* Een topic hierover: "HIER ALLEEN PINNEN" werd eerder door de moderator gesloten door 'gedoe' op het forum en het loket van ACM, dat is dus Consuwijzer, geeft geen duidelijk antwoord.

Tòch kwam er beweging in deze zaak, want tenslotte heeft de Consumentenbond ingegrepen en draaide dit alleen pinnen-verhaal bij de keten-apothekers van Benu terug:

De Consumentenbond hartelijk bedankt namens:

- ouderen
- kinderen
- niet-, slecht- en laaggeletterden
- toeristen
- migranten
- allochtonen
- daklozen
- klanten met een kapot bankpasje
- alle vrijheidslievende consumenten
- tegenstanders van alle soorten van digitale snuffellaars
- mensen/verzorgers die voor niet-mobiele en zieke medemensen shoppen
- personen onder een streng bewind, dus controlerend zonder eigen bankpas
- grensbewoners/buitenland waarbij in het andere land cash nog standaard is
- de voorstanders van cash voor educatieve doeleinden, volgens Nibud
- enz.

Nu de Medsen-keten-apothekers nog! (de branchevertegenwoordiging gaf overigens niet thuis) en wat betreft het 'inhalige gedrag' van de Zwaluwehoeve met een toeslag voor cash-betalingen ... er zijn nog genoeg andere relax- en saunabedrijven waarop men in het land nog kan uitwijken voor al diegenen die, principieel, toch cash willen blijven betalen.

Het blijft echter oppassen met de trend om cashbetalingen te willen afschaffen, want uiteindelijk is het niet altijd van voordeel voor de winkelier (eergisteren waren bij voorbeeld de pompstations met een storing aan de beurt) en de gemakkelijk uitgevallen consumenten zijn voor 'snuffelaars' een lichte buit, maar de lachende dèrde is de Centrale Bank, die ooit een ontbrekende uitwijkmogelijkheid via cash met de allang geplande negatieve rente steeds popelend kan invoeren om de spaarconto's bij voorbeeld met een MIN 5% rente binnen 20 jaar compleet helemaal te kunnen gaan leegzuigen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door berndv »

hänschen klein schreef:
14 dec 2018 12:18
- mensen/verzorgers die voor niet-mobiele en zieke medemensen shoppen
Viel mij onlangs op toen ik mijn medicijnen ophaalde dat dit ook niet meer zomaar kan. Ik ben zelf ook klant bij Benu en voor mij was een oud Indisch mannetje die medicijnen ophaalde voor zijn vrouw. Hij kreeg ze niet mee, want ondanks legitimatie en controle op adres en geboortedatum, meneer had geen ondertekend machtigingsformulier bij zich, en zonder ondertekend machtigingsformulier werden er geen medicijnen meegegeven. Dus meneer weer naar buiten, met een blanco machtigingsformulier, op de fiets naar huis om zijn vrouw het formulier te laten tekenen en vervolgens weer retour apotheek te gaan.

Vervolgens loop ik naar de balie en zonder mij te hoeven legitimeren haal ik mijn medicijnen op (waaronder voor 1 maand aan opiaten).

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kinderen krijgen geen medicijnen mee.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nota bene ...

Mijn Medsen-apotheker (waar ik dus nog steeds moet pinnen), vraagt aan de balie of ik al een machtiging heb afgegeven (dat staat inmiddels allang in het dossier aangevinkt bij mijn echtgenote) en moet nú vervolgens gaan aantonen dat ik inderdaad deze gemachtigde ben ...

(ik ben groot, blond, vaste en regelmatige klant, heb blauwe ogen, duidelijk geen kind meer en spreek verstaanbaar Nederlands).

Wanneer je een SMS-je krijgt dat het medicijn voor je echtgenote klaar ligt ... gaat zij dat toch niet aan een boom spijkeren? Voor drievoudige controle zou het logischer zijn om een éénmalig afhaalnummer mee te sturen, zodat je jezelf niet meer hoeft te legitimeren bij het afhalen van een onschuldig product als D-vitamine.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door moederslink »

berndv schreef:
14 dec 2018 13:16
........zonder mij te hoeven legitimeren haal ik mijn medicijnen op (waaronder voor 1 maand aan opiaten).
:P sterker nog.....al mijn medicatie wordt 1x per 3 mnd aan huis bezorgd.....ben ik niet thuis dan wordt het bij buuf afgegeven....geen legitimatie , niks, nada noppes.

Verder : ook bij onze apotheek kan alleen nog per pin betaald worden, het zal meer en meer gemeengoed worden......voor de een misschien lastig (?) en voor de ander doodnormaal ( geworden ) .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
14 dec 2018 13:54
ook bij onze apotheek kan alleen nog per pin betaald worden, het zal meer en meer gemeengoed worden......voor de een misschien lastig (?) en voor de ander doodnormaal ( geworden ) .
Als ik voor mij zelf spreek heb ik denk ik eerder een probleem als er niet gepind mag worden dan wanneer ik niet contant mag betalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door berndv »

Jvpjvp schreef:
24 nov 2018 21:34
Vraagstelling / discussie
Ik vraag me eigenlijk af, of het weigeren van contante betalingen of het weigeren van bepaalde briefgeld wettelijk wel mag.
Immers is het geld een (europeesch) wettelijk betaalmiddel en zal dus ook door de ondernemer geaccepteerd moeten worden als iemand daar mee wil betalen.
Of heb ik het mis.
maar om on topic te blijven, het is fijn dat ze dergelijke besluiten terugdraaien met het oog op service. Er is echter geen wettelijke grond die een ondernemer verplicht om contant geld aan te nemen.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Als jullie het nieuws goed hadden gevolgd wist je dat de Ned. Bank gewaarschuwd heeft voor het feit dat er teveel met Pin wordt betaald.
Met andere woorden: Cash-betalingen blijven nodig om het systeem in stand te houden. Ik ga er dan ook van uit dat er binnen afzienbare tijd een mededeling van de NB komt dat contante betalingen niet meer geweigerd mogen worden. En terecht. Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel. Het argument dat ondernemers dit moeilijk of onveilig vinden is iets wat tot het normale ondernemersrisico hoort en waar consumenten niets mee te maken hebben.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het hangt er dus helemaal vanaf aan wie je de vraag stelt over "HIER ALLEEN PINNEN" en wie er antwoordt:

1 - "Ja, graag is het verwachte antwoord van betaalsysteem-aanbieders: https://www.pin.nl/consument/pinnen-ja-graag/
2 - De medsen-apothekers zeggen nog steeds "geen cash meer wegens de veiligheid", op aanwijzing van de Medsen-centrale
3 - Banken willen binnen de bank geen biljetten en munt-gedoe meer, ontwikkelen paralell echter wèl nieuwe flappentappers
4 - Supermarkten denken cash-betalingen te kunnen terugdringen, maar ... de cash-kassa's staan er nog en het is er druk
5 - De Overheid steekt zijn kop in het zand en laat tègen beter weten in de beslissingen aan de vrije markt over (geen wetten)
6 - DNB moest wel iets gaan zeggen, omdat ze al merkten dat het in het buitenland niet gaat lukken met het cashloos betalen
7 - Autoriteiten en financiële instellingen kunnen de burgers en klanten die met cash op zak lopen niet 'volgen' ... (besnuffelen!

Tenslotte ... ervaringsexperts zoals de benzinepomphouders hebben deze week geleerd, dat er te weinig mensen met cash kunnen betalen!! Vraag je de eveneens gedupeerde automobilisten die daardoor gestrand zijn met al hun pasjes en telefoons, dan horen ze nù tot de absolute medestanders van cash moeten kunnen betalen en hebben weer cash-geld in de zak.

Een realistisch en praktisch oordeel vormen hierover en een goede beslissing nemen? :idea: Zó gepiep ... piep ... piept!

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Johan-17 schreef:
14 dec 2018 15:14
Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel. Het argument dat ondernemers dit moeilijk of onveilig vinden is iets wat tot het normale ondernemersrisico hoort en waar consumenten niets mee te maken hebben.
Wettig betaalmiddel wil niet zeggen dat je altijd contante betaling moet accepteren.
En die (on)veiligheid heb ik als consument juist wel mee te maken: ik betaal immers de daaraan verbonden kosten...

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk willen de banken wel munten en biljetten gedoe. Verdienen ze flink aan.

Heel veel mensen pinnen ook extra bij de supermarkt om cash geld te hebben. Supermarkt ook weer blij, zijn ze dat kwijt.

En het verhaal van DNB gaat echt niet over de buitenlanden. In Frankrijk schrijven ze zelfs nog cheques uit.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door berndv »

Johan-17 schreef:
14 dec 2018 15:14
Contant geld is inderdaad een wettig betaalmiddel.
En dat het een wettig betaalmiddel is, is een argument dat ook totaal nergens op slaat. Zoals al eerder in dit topic vermeld is, als de winkelelier er voor kiest om uitsluitend in pepernoten betalingen te accepteren, dan heb je met pepernoten te betalen of je koopt er niets.

Het blijft toch voor velen moeilijk te begrijpen dat "wettig" niet per definitie betekent dat het verplicht geaccepteerd moet worden. Dat valt mij op verschillende fora op, vaak worden er dan nog wel eens verschillende krachttermen bij gebruikt over waar ze (in het geval van weigeren van 1 en 2 cent munten) die munten allemaal wel niet zullen stoppen. Vaak zegt dit wel iets over het verstandelijk niveau van de schreeuwers aldaar. Maar schijnbaar blijft het moeilijk te begrijpen wat het nu precies betekent dat iets een wettig betaalmiddel is en welke rechten je dat geeft.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Bovenaan op de Google-zoekmachine de voorspelde gevolgen van een al praktiserende maar mislukte cashloze maatschappij:

https://delangemars.nl/2015/11/08/zwede ... tant-geld/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 14 dec 2018 16:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hier ook geen cash bij de Service Apotheek. Ik heb al eens voor iemand gepind omdat hij geen Pin mogelijkheid had.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in juni 2018 maakte de Zweedse overheid bekend dat ze de banken zullen dwingen contant geld aan te houden, zodat mensen kunnen opnemen en storten.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
14 dec 2018 16:18
Maar in juni 2018 maakte de Zweedse overheid bekend dat ze de banken zullen dwingen contant geld aan te houden, zodat mensen kunnen opnemen en storten.
Dat is (nog steeds) niet het officiële standpunt van de Nederlandse Overheid en DNB ... en daarom moet er ook op dit forum gelobbyd blijven worden voor het behouden van cashgeld, naast het kùnnen pinnen. Het zal anders als klacht toegevoegd moeten worden aan alle andere gele hesjes-thema's, waarmee om onze eigen vrijheid geknokt moet blijven worden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Apotheek accepteert alleen pinbetaling

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mijn bank, SNS heeft ook geen cash. Als je wat wilt afgeven gaat dat via GWK.

Gesloten