LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Unox vegetarische worst

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door BL2 »

Onlangs kregen we één (twee zelfs) Vegetarische "worst" van UNOX in onze handen gedrukt als promotie. Volgens de verpakking zou deze "worst" de klassieke UNOX worst smaak hebben.
Dus s avonds verscheen dat ding, welke op een worst leek, op ons bord.
Het vel bleek geen vel te zijn, leek wel of het geschilderd was, de "worst" zelf was zo fijn gemalen dat het vreemd aanvoelde, de smaak was werkelijk walgelijk. Het smaakte absoluut niet naar worst.

Onze tip, UNOX, je worsten zijn prima, hou je bij je leest!

Zijn er ook mensen welke de worst wel lekker vinden ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04
Beste antwoord
Gekozen door BL2

Re: Unox vegetarische worst

door kweenie » 15 dec 2018 10:09

Wij hebben die worst ook een keer geprobeerd en dat viel ons ook niet mee. Het smaakt zeker niet naar gewone worst en er zit een bijsmaak aan die de vleesvervangers van 'vroeger' ook hadden. Terwijl er tegenwoordig ook best smakelijke vleesvervangers gemaakt kunnen worden.

Juist omdat Unox zijn naam eraan verbindt, verwacht je ook een 'nieuwe generatie' vegetarische worst. Een gemiste kans dus.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die vleesworst van ze is anders ook niet te vreten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door kweenie »

Wij hebben die worst ook een keer geprobeerd en dat viel ons ook niet mee. Het smaakt zeker niet naar gewone worst en er zit een bijsmaak aan die de vleesvervangers van 'vroeger' ook hadden. Terwijl er tegenwoordig ook best smakelijke vleesvervangers gemaakt kunnen worden.

Juist omdat Unox zijn naam eraan verbindt, verwacht je ook een 'nieuwe generatie' vegetarische worst. Een gemiste kans dus.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door Lady1234 »


hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb mijn eerste vegetarische worst (van Valess) nog in de koelkast liggen om te gaan uitproberen, ben ik toch óók ervan overtuigd dat we nu en toekomstig vooral minder vlees zullen moeten gaan eten.

Innerlijk lijkt het echter alsof ik onbewust wàcht tot die twee 'dingen' over het einddatum zijn gegaan om ze te kunnen ontzorgen.
Die 'dingen' zouden in ieder geval nooit "worst" mogen heten, want daardoor heb je toch bepaalde smeuïg-vette verwachtingen. Ik denk ook dat het positioneren van vega-artikelen bij de supermarkten onjuist geschiedt, want groenteproducten horen bij de groenteafdeling en niet opvallend direct naast de èchte vleesproducten.

Om tòch nog iets te kunnen bijdragen aan uw topic, post ik een 'test' van de Consumentenbond (die zich al een jaar lang in voedsel verdiept). Deze video heb ikzelf echter uitgezet wegens het irritante gegiechel van de testpersonen ... maar misschien zet u het geluid zachter of uit en bestudeert u vooral de gezichten van deze volkomen on-professionele testpersonen die òn-echte worsten eten.

https://www.youtube.com/watch?v=Q545V-hTs1Q

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door Erthanax »

Niet weg te krijgen.
Mij vrouw heeft ooit per abuis vegetarische imitaties van leverworst en filet americain gekocht. Het was dus als het ware een dubbelblinde smaakproef. Eén hap was voldoende om naar de ijskast te lopen om het etiket te bestuderen. Buitengewoon onsmakelijke producten.

De fout is dat het om imitatie gaat. Vegertarisch, prima. Maar probeer het dan niet op vlees te laten lijken. Eet minder vlees, maar beter. Haal rookworst bij een zelfrokende slager, of bij de Hema.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door renewouters »

Het zou een prestatie zijn geweest als UNOX in staat was geweest om een lekkere worst (al dan niet met vlees) te maken. Dat is ze tot nu toe nog nooit gelukt. Leg zo'n UNOX ding naast een worst van de slager (of de vegetarische slager) en je vraagt je af waarom ze ooit zo populair zijn geworden. Je proeft vooral vet en zout. Meer niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
15 dec 2018 10:22
Die vega rookworsten zijn getest.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b15062ce/
Beetje flauw dat ze vergelijken met HEMA en een goede slager. Het was eerlijker geweest als ze ook de standaard Unox rookworst en bijvoorbeeld ook een eigen merk worst zouden gebruiken voor het vergelijken.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat kan ik niet helpen, ik heb de test niet opgezet. :lol:

De test van de Consumentenbond gaat over alleen maar nep rookworsten.

Ik heb liever desnoods maar een kwart worst van de Hema, dan al die nepperds.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 15 dec 2018 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je niet meer echt een vleeseter wilt zijn kun je m.i. beter zo nu en dan een goed stukje biologisch vlees kopen , dat is dan wel duurder maar dan heb je ook wat en verder overgaan op echt goede vegetarische vervanging bij een vegetarische slager ( al is dat woord slager dan ook niet meer juist :D Die ' neppers ' zijn niet te eten vind ik en allerlei worstsoorten al helemaal niet.
Jammer dat Unox daar zijn ( goede ) naam aan verbindt , maar bedankt voor de waarschuwing BL2

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door mahadma »

A: Over smaak valt niet te twisten
B: Vraag aan een roker of hij roken vind stinken en hij zal nee zeggen, hij vindt het zelfs lekker, (bedoeld als vergelijk) Vraag aan een niet roker vragen of roken stinkt en je zal ja horen. Een vlees eter pur sang zal geen enkel vegetarisch product lekker vinden, op voorhand al niet.
Mede doordat ik een vegetarische partner heb en ik 80 tot 90 procent daardoor vega eet (zo nu en dan een onsje wordt op brood of een snack bij de snackbar) heb ik de ervaring dat er veel goede en smaakvolle vega producten zijn, maar ook minder lekkere. Maar ook hiervoor geldt: bij de èchte vleesproducten zal ook niet door iedereen alles lekker gevonden worden.

Door welke kleur brilleglazen kijk je bij het beoordelen van iets, dàt bepaald veel, vaak al met onuitwisbare vooroordelen.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom is het flauw om te vergelijken met een zeer bekende, goedkope rookworst en met een écht goede rookworst?

Met weemoed denk ik terug aan de legendarische rookworst (en de andere worsten) van slagerij De Hoop, helaas al jaren geleden gestopt. Hoezo je lust altijd nog wel een stukje? Ik lustte altijd nog wel een héle. Verse worst werd gedraaid (en gekruid) waar je bij stond, anders was het geen verse worst maar braadworst.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door BL2 »

Eerlijk gezegd dacht ik dat de Vegetarische UNOX worst een nieuw product was en daarom werd uitgedeeld. Echter net de verpakking nog eens beken en, blijkt de uvd al over enkele dagen te zijn !
Schijnbaar een party welke ze niet kwijt raakten ?
Bedankt voor jullie reacties, over smaak valt zeker niet te twisten maar er is toch wel een duidelijke tendens in de bijdrages.
De tweede worst is in de afvalbak verdwenen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@BL2 ...

Het was dus géén aangenomen UNOX-promotie van de producent Unilever, maar eerder een verkapte ontzorgingsactie van uw plaatselijke supermarkt

Ik ga vanavond tòch maar boerenkool met de Valess-rook-dingen uitproberen, maar ben inmiddels op àlles voorbereid.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 15 dec 2018 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
15 dec 2018 11:58
Waarom is het flauw om te vergelijken met een zeer bekende, goedkope rookworst en met een écht goede rookworst?

Met weemoed denk ik terug aan de legendarische rookworst (en de andere worsten) van slagerij De Hoop, helaas al jaren geleden gestopt. Hoezo je lust altijd nog wel een stukje? Ik lustte altijd nog wel een héle. Verse worst werd gedraaid (en gekruid) waar je bij stond, anders was het geen verse worst maar braadworst.
Het is 'flauw' omdat de vlees-rookworsten waarmee vergeleken werd waarschijnlijk ook met kop en staart er bovenuit zouden steken in een vergelijking met de standaard supermarktvleesworst. Die standaard vleesworst zou door de testers in een vergelijking waarschijnlijk ook 'uitgekotst' worden. Een beetje alsof je een stadsautootje vergelijkt met een limousine en vervolgens concludeert dat de stadsauto waardeloos is omdat hij lawaaierig en veel minder comfortabel is.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Afgezien van het feit dat ik afgeleiden van vleesproducten ook niet lekker vind, wringt de schoen al bij de benaming van deze producten. Nepvlees zou geen vlees moeten heten. Zo'n vegetarische worst zou beter Compost-rol kunnen heten.
Alcohol vrij bier moet je frisdrank noemen, enzovoort.
De nieuwe benamingen geven dan aan wat je wél krijgt.
Maar de producenten durven deze ontkoppeling marketingtechnisch nog niet aan. Het sentiment van vlees en bier levert meer op dan allerlei onbekende nieuwe benaderingen.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kweenie: Is die gewone Hema rookworst dan zoveel anders? Het is een goedkoop fabrieksproduct, nota bene door Unox zelf gemaakt. Wel een stuk lekkerder dan de vacuümverpakte Unox-worst, dat wel. Om in uw autovergelijking te blijven: er worden drie stafdsauto's getest, met een duur Duits model als refentie voor het hoogst haalbare.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door kweenie »

Een gewone Hema-worst is een stuk smakelijker dan een supermarkt-worst. OK, in de analogie is het dan eerder een goede middenklasser en zeker geen Maybach of zo. Maar toch moeilijk vergelijkbaar met een stadsautootje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door kweenie »

LectoriSalutem schreef:
15 dec 2018 13:05
Afgezien van het feit dat ik afgeleiden van vleesproducten ook niet lekker vind, wringt de schoen al bij de benaming van deze producten. Nepvlees zou geen vlees moeten heten. Zo'n vegetarische worst zou beter Compost-rol kunnen heten.
'Worst' is toch een vrij algemene benaming voor een 'gevulde slurf'. Net als dat bijvoorbeeld een 'burger' een platte samengestelde schijf is, een 'schnitzel' een plat ding in paneermeel en een kroket langwerpige gepaneerde ragout uit de frituur. Ik zie niet waarom het wel rookworst zou mogen heten als het van varken, kip of rund komt, maar niet als het van iets anders komt.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Unox vegetarische worst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of die Hema worst nou een fabrieksproduct is, maakt voor mij niets uit en wat er in zit, kan mij ook niet schelen. Alles wat in dezelfde fabriek gemaakt wordt, is nog niet aan elkaar gelijk. De smaak steekt met kop en schouders boven alle andere, gewone, rookworsten uit.

Gesloten