LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Wat heeft dat te maken met een verbod op diesel- en benzine-auto's?

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Revoked schreef:
16 dec 2018 20:51
Wat heeft dat te maken met een verbod op diesel- en benzine-auto's?
Gezien de auto de energie om zich te verplaatsen ergens vandaan moet halen en elektriciteit welke middels opslag in accu's of in waterstof momenteel het meest voor de hand liggende alternatief is voor motoren op fossiele brandstof, is de discussie waar de benodigde elektriciteit vandaan moet komen tamelijk relevant.

Waterstof bijvoorbeeld is heel schoon om te verbranden. Maar productie en opslag kosten zo veel elektriciteit, dat wanneer deze elektriciteit uit grijze centrales komt de vervuiling van een waterstofauto groter is dan van een auto op fossiele brandstof. Het rendement van waterstof is thans nogal belabberd.

Voor batterij-auto's gaat dit niet op. Die zijn, ook als ze op 'vieze' stroom rijden nog iets schoner dan diesel- en benzine auto's. Hetzelfde geldt voor warmtepompen in huis, die zijn zo'n 30% schoner dan een gas-cv als de warmtepomp op grijze stroom draait.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Goed opgemerkt.
Die 30% schoner, is dat alleen voor "echte" vervuiling (zwavel, stikstof, roet, fijnstof), of inclusief CO2?

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Erthanax schreef:
17 dec 2018 00:31
Goed opgemerkt.
Die 30% schoner, is dat alleen voor "echte" vervuiling (zwavel, stikstof, roet, fijnstof), of inclusief CO2?
Dat is inclusief CO2.

Bovendien is er, met name voor roet en fijnstof, het grote voordeel dat de uitstoot zich grotendeels verplaatst naar buiten de stad waardoor en bovendien gecentreerd plaatsvindt waardoor filtering efficiënter kan plaatsvinden.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat laatste is een bijkomend, maar heel belangrijk voordeel. Nog wat bomen en ander groen erbij, en de stad wordt een stuk leefbaarder.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

kweenie schreef:
16 dec 2018 20:43
Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen. In Nederland wachten we altijd met maatregelen tot het te laat is. In Duitsland is al jaren geleden een ommekeer ingezet en daar is momenteel 30% van de electriciteit hernieuwbaar en dat groeit gestaag.
(En in Noorwegen is dat bijna volledig, maar dat is met hun fjorden niet een eerlijke vergelijking.)
Ondanks dat er nu rond de 30% van de opgewekte elektriciteit met hernieuwbare energie wordt opgewekt, is ook in Duitsland de uitstoot van CO2 dit jaar gestegen. Dit voornamelijk, voor zover ik begrijp, doordat daar een verschuiving plaats vind van opwekken in atoomcentrales, naar kolencentrales na het ongeluk in Fukushima, en een verschuiving van de verkoop van dieselauto`s naar benzineauto`s.
Ook wereldwijd is de uitstoot van CO2 niet verminderd, maar met 3% toegenomen in 2018.
Noorwegen is inderdaad een apart verhaal. maar dankzij hun goedkope uitgiftes van GvO`s die wij hier in Nederland opkopen, wordt de grijzestroom die we hier in de kolencentrales in Nederland maken, groengewassen. :P

Revoked schreef:
16 dec 2018 20:51
Wat heeft dat te maken met een verbod op diesel- en benzine-auto's?
Ik denk dat je de discussie wat breder moet zien. Zie de vragen van TS in zijn openingspost:
witte angora schreef:
21 okt 2018 09:12
Hoe gaat volgens jullie de toekomst er in 2030 uit zien?
Zijn de plannen van de overheid haalbaar?
Of wordt Nederland een 'elektrisch eilandje' in een 'wereldzee' van een nog steeds veel te hoge CO2-uitstoot?
Ik trachte uit te leggen dat een verbod waarschijnlijk niet nodig is omdat het autorijden voor veel mensen te duur wordt vanwege;
- of de hoge olieprijs,
- of dat het autorijden iets voor de elite wordt (volgens het AD) door opgelegde maatregelen om 30% CO2 reductie te bereiken.



Via de website van de ANWB kwam ik een factsheet tegen van Natuur en & Milieu wat gaat over Brandstofranking van personenautos wat betreft de BRANDSTOFKEUZE OP de GEZONDHEID/KLIMAAT
Daar stelt men, dat de CO2-emissie van een elektrisch voertuig per gereden kilometer gemiddeld zo'n 35 tot 55% lager dan van een vergelijkbaar benzinevoertuig is.
Alleen door het zinnetje "Groene stroom is de schoonste brandstof en is ruim voorradig." vraag ik me af hoe serieus je dit factsheet (feitenrappart) moet nemen :? ? Als nog geen 10% van de stroom op een duurzame manier wordt opgewekt.

Het blijft lastig om de juiste informatie te vinden, om een keuze te maken voor een nieuwe auto. :(

TonVerkleij
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2018 14:29

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door TonVerkleij »

Absoluut niet. De infrastructuur is daar helemaal niet op voorbereid, en ook het elektrisch net trekt het niet.

Men is zeker vergeten dat Nederland begin dit jaar bijna een totale uitval van het elektrisch net heeft gehad omdat de vraag zo groot was dat het net het niet meer leveren kon?

Door snel stroom bij te schakelen uit Duitsland is er een totale net uitval voorkomen, en die stroom kwam van de bruinkool mijnen.

Elektrische auto's zijn nog helemaal niet klaar voor het dagelijks gebruik, de reikwijdte aan kilometers en accuvermogen is veel te klein, en niet onbelangrijk de gebruikte amperage's zijn dermate hoog dat bij een ongeval er gelijk brand uit breekt of de gehele auto onder stroom komt te staan. En wat te doen met al die gebruikte accu's die om de 7 jaar vervangen moeten worden?

Nu al worden gebruikte batterijen, ook oplaadbare die aan het eind van hun leven zijn in beton gegoten in oude olievaten en in zoutmijnen opgeslagen, omdat er nog geen techniek is om deze millieuvriendelijk te recyclen, vanwege alle giftige additieven en zware metalen.

Zelfs de staat California had een zero emission beleid voor voertuigen, en dat hebben ze ook moeten laten varen omdat de techniek en de hele technische periferie nog niet klaar is.

Eerst maar eens hybride voertuigen ontwerpen, die heel efficient hun eigen energie opwekken en toevoegen, en dan maar eens een andere vorm van voortstuwing zoeken, Het principe van total loss opslag als batterijen zal nooit werken. Zeker niet bij vrachtwagens, het gevraagde vermogen en range kan niet met accu's worden uitgevoerd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als dit doorgaat, een verkoopverbod van nieuwe komt er in 2029 een top omzet in Benzine voertuigen die nog jaren mee kunnen!

Ook de gebruikte worden niet verboden, en hoewel ze in 2025 55% korting op belasting beloven, laten ze nu ook 400 Kg zwaarder zijn en bij ombouw met 300 Km zou ik van 900 naar 1300 Kg gaan en zelfs met die 55% korting op Benzine tarief toch meer betalen.....

Vooral ik als oudere die steeds minder gaat rijden is nieuwe meer vervuilend.
Een productie van nieuwe Elektrische en slopen oude kost beide veel energie.
Dan is nog 5000 Km op 250 liters benzine toch milieu vriendelijker.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door henk51 »

Nederland loopt natuurlijk weer voorop braafste jongetje van de EU klas.

artikel telegraaf 22-12-2018 :

Amsterdam - Een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s kan helemaal niet. Dat onderdeel van de klimaatakkoord druist in tegen Europese regels, zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging.

Van Eijck, die zelf in het voortraject aan de ’mobiliteitstafel’ meedacht over de klimaatplannen, reageert in gesprek met De Telegraaf op het omvangrijke akkoord dat gisteren werd gepresenteerd. Steen des aanstoots voor hem is het plan om vanaf 2030 de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden.

Hoe kunnen ze het verzinnen?”, spreekt Van Eijck zijn verbazing uit. „Een auto krijgt een typegoedkeuring, bijvoorbeeld in Spanje, en dan mag die in alle Europese Unie-landen verkocht worden. Het kan wetstechnisch helemaal niet om de verkoop in Nederland te verbieden, we hebben een Europese interne markt.”

Afspraken maken
Volgens de RAI-voorzitter is het kabinet van plan om dit kort te sluiten met de andere Europese landen, maar Van Eijck ziet die niet meewerken. „Je moet dit gesprek maar eens aangaan met landen waar grote autofabrikanten zitten als Duitsland, Frankrijk en Italië... Doe niet alsof je dit kan bepalen. Ik vind het uitermate curieus dat een serieus kabinet dit overweegt.”

Zolang Wiebes in het kabinet zit blijven het denk ik fabels net als zijn beloftes voor de Groningers zijn ook achteraf beetje gebakken lucht,


groeten Henk

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wat een rust zal het zijn op de weg.
Geen caravans meer op de weg.
Geen campers meer op de weg.
Geen vakantie aanhangers die je met 150 km per uur voorbij rijden.
Geen oudere die met een slakkegangetje rijden.
Je hoeft niet meer te reserveren voor een camping .

Wat een genot zeg, geen file s meer.


Okee . Al die werkloze verkopers en personeel , gewoon in de bijstand . Belasting ietsjes verhogen en het probleem is opgelost.

wanneer waren de verkiezingen ook al weer ?

:x :x :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vergeet de jongeren die je voorbij racen.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
26 dec 2018 17:00
U vergeet de jongeren die je voorbij racen.
Je wilt niet weten hoe vlot die elektrische karretjes kunnen accelereren. En juist dat is 'hip'.

Het artikel van Henk51, waarin staat dat een verbod in 2030 helemaal niet kan vanwege de interne Europese markt is zeker wel interessant.

Eigenlijk zou het al een eind schelen als iedereen, inclusief bedrijven en overheden, probeert het aankomende jaar 5% minder energie te verbruiken dan vorig jaar. En dan ieder nieuw jaar 5% minder. Volgens mij valt er veel meer, en ook nog sneller, winst te behalen als men niet alleen op elektrisch rijden focust, maar de discussie veel breder gaat zien.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik he gespaard van 660 kWh naar - 100 kWh op jaarbasis. Het waterbed eruit gegooid. Zoveel verschil had ik niet verwacht.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
26 dec 2018 17:35
Lady1234 schreef:
26 dec 2018 17:00
U vergeet de jongeren die je voorbij racen.
Je wilt niet weten hoe vlot die elektrische karretjes kunnen accelereren. En juist dat is 'hip'.

Het artikel van Henk51, waarin staat dat een verbod in 2030 helemaal niet kan vanwege de interne Europese markt is zeker wel interessant.
Heel interessant is dat niet. In elk geval in alle West-Europese landen loopt toch wel een vergelijkbare discussie dat in elk geval diesel op termijn er uit moet. Het getal 2030 kan de niet als Nederland bepaald worden, maar de regelgeving kan natuurlijk wel op Europees niveau een verbod op nieuwe brandstof-auto's mogelijk maken. Refereren naar de huidige regelgeving is ronduit kortzichtig.
Eigenlijk zou het al een eind schelen als iedereen, inclusief bedrijven en overheden, probeert het aankomende jaar 5% minder energie te verbruiken dan vorig jaar. En dan ieder nieuw jaar 5% minder. Volgens mij valt er veel meer, en ook nog sneller, winst te behalen als men niet alleen op elektrisch rijden focust, maar de discussie veel breder gaat zien.
Ik weet niet waar jij het afgelopen jaar het nieuws hebt gevolgd, maar zover mij de berichten hebben bereikt, is de discussie al lang veel breder dan alleen elektrisch vervoer.

Gasloos wonen bijvoorbeeld. Maar ook worden bedrijven wettelijk verplicht om investeringen in duurzame maatregelen te doen, wanneer die maatregelen zichzelf in minder dan 5 jaar terugverdienen. Denk hierbij aan LED verlichting, isolatie, zuinigere installaties etc.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Lady1234 schreef:
26 dec 2018 17:00
U vergeet de jongeren die je voorbij racen.
Dat is toch geen probleem lady , wie betaald anders het salaris van de polite . :D

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als we 11 jaar terugkijken en dat vergelijken met waar we nu staan, is het helemaal geen gekke gedachte om vanaf 2030 geen nieuwe auto's die op fossiele brandstof draaien meer te hebben. Technologische ontwikkelingen zullen alleen maar sneller gaan. Het boek "Inside the tornado" geeft een aardig inzicht in hoe nieuwe technologie zich ontwikkeld. We zitten nu aan het begin van de "tornado" v.w.b. elektrische auto's. De belangrijkste hindernissen zijn genomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet zozeer de vraag óf een verbod kan en mag, maar hoe, wanneer en onder welke voorwaarden. Zelfs autoproducerende landen zoals Frankrijk en Engeland willen de verkoop van brandstofauto's verbieden, maar dan vooralsnog vanaf 2040. En Noorwegen wil het vanaf 2025. Als een verbod momenteel volgens de Europese regels niet zou mogen, dan is de kans dus groot dat die regels binnenkort zullen gaan veranderen, opdat een verkoopverbod wel mogelijk wordt.

Overigens komen er daarnaast in steeds meer steden milieuzones waar een verbod op bepaalde brandstofauto's is. Dus ook met een gewone, toegelaten, brandstofauto zul je op steeds meer plaatsen niet meer terecht kunnen.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
26 dec 2018 22:16
witte angora schreef:
26 dec 2018 17:35

Eigenlijk zou het al een eind schelen als iedereen, inclusief bedrijven en overheden, probeert het aankomende jaar 5% minder energie te verbruiken dan vorig jaar. En dan ieder nieuw jaar 5% minder. Volgens mij valt er veel meer, en ook nog sneller, winst te behalen als men niet alleen op elektrisch rijden focust, maar de discussie veel breder gaat zien.
Ik weet niet waar jij het afgelopen jaar het nieuws hebt gevolgd, maar zover mij de berichten hebben bereikt, is de discussie al lang veel breder dan alleen elektrisch vervoer.

Gasloos wonen bijvoorbeeld. Maar ook worden bedrijven wettelijk verplicht om investeringen in duurzame maatregelen te doen, wanneer die maatregelen zichzelf in minder dan 5 jaar terugverdienen. Denk hierbij aan LED verlichting, isolatie, zuinigere installaties etc.
Je hebt gelijk. Misschien dat ik vanwege mijn vrijwilligerswerk wat teveel op elektrisch rijden gefocussed ben dat ik dat even niet meenam. Maar dan blijven er nog steeds veel dingen over die je als particulier of als bedrijf zelf kunt doen. Dáár had ik het eigenlijk over, dat is die 5%. Dat kunnen simpele dingen zijn, zoals boodschappen of kinderen naar school brengen niet meer met de auto, maar met de fiets te doen. Een kleinere, en daarmee zuinigere tv nemen. Heb je echt een grote, en dus meer verbruikende koelkast nodig? Zet eens koffie met de hand, in plaats van met een stroomvretende koffiemachine. Vervang je hypermoderne elektrische wekker eens door zo'n analoog geval dat je iedere dag op moet winden. Dat soort dingen.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Juist daarom denk ik dat mensen vooral zelf initiatief moeten nemen om hun eigen energieverbruik terug te dringen. Want ook al wordt er wettelijk van alles geregeld, en zal het ooit lukken van de fossiele brandstoffen af te komen - het gemiddeld energieverbruik per persoon is nu eenmaal erg hoog.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Het grootste probleem is, en blijft, het feit dat goede uitvindingen/vernieuwingen niet worden doorgevoerd omdat de mensen erachter voornamelijk veel geld willen voor hetgeen ze hebben gepatenteerd. Voor een succesvol product is onderdeel #1 dat het gratis moet zijn. Zoals het internet, elektriciteit enzovoort enzovoort. Alleen dan wordt het omarmt door de goegemeente. En zoiets hebben we nog nodig voor een milieuvriendelijke toekomst.

Gesloten