LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tip voor jaarrekening energie !

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Jark »

Mijn contract loopt van 1 juni 2018 tot en 30 mei 2019. Op 31 december 2018 geef ik mijn meterstanden door aan de NUON. Dan wordt dat tegen de tarieven van 2018 berekend en de rest tegen de tarieven van 2019 Dan weet je in elk geval hoeveel stroom en gas je hebt afgenomen in 2018.

Anders gooien ze alles aan het eind op één hoop en heb je kans dat je de volle mep moet betalen.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u een jaar contract hebt, liggen de leveringstarieven van gas en licht vast.

Het enige wat dan wijzigt zijn de tarieven die de overheid in rekening brengt. En die worden dan pondsgewijs berekend.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik neem aan dat ze zelf wel ff de standen opnemen van een slimme meter. Hoeven ze nooit te schatten. Als je die niet hebt zullen ze het verbruik wel evenredig verdelen. Alles doorschuiven naar 2019 zal wel niet gebeuren.
Wat is pondsgewijs berekenen?

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bedoeld was “pondspondsgewijs”. Dus gelijk.

De Ts gebruikt zeven maanden in 2018 en vijf in 2019. Dus zoveel verschil zal er niet zijn.

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kan wel handig zijn als je toevallig een contract hebt tot 31-12 en dus een nieuwe aan gaat op 1-1 de oude wat hoger op te geven ( tegen lagere tarieven dan per 1-1 ) . Dan betaal je wat meer vooruit,maar wel.tegen lagere tarieven. Werkt alleen als je zelf de standen moet doorgeven natuurlijk.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Jark »

Lady1234 schreef:
17 dec 2018 16:13
Bedoeld was “pondspondsgewijs”. Dus gelijk.

De Ts gebruikt zeven maanden in 2018 en vijf in 2019. Dus zoveel verschil zal er niet zijn.
Maar als de laatste 2 maanden b.v. in het nieuwe jaar eindigen dan is er dus een groter verschil. Doe er mee wat je goed dunkt in het algemeen.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door zeug »

angel1978 schreef:
17 dec 2018 16:15
Kan wel handig zijn als je toevallig een contract hebt tot 31-12 en dus een nieuwe aan gaat op 1-1 de oude wat hoger op te geven ( tegen lagere tarieven dan per 1-1 ) . Dan betaal je wat meer vooruit,maar wel.tegen lagere tarieven. Werkt alleen als je zelf de standen moet doorgeven natuurlijk.
Bij de NUON kun je de meterstanden ieder moment zelf toevoegen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door witte angora »

Jark schreef:
17 dec 2018 16:01
Mijn contract loopt van 1 juni 2018 tot en 30 mei 2019. Op 31 december 2018 geef ik mijn meterstanden door aan de NUON. Dan wordt dat tegen de tarieven van 2018 berekend en de rest tegen de tarieven van 2019 Dan weet je in elk geval hoeveel stroom en gas je hebt afgenomen in 2018.

Anders gooien ze alles aan het eind op één hoop en heb je kans dat je de volle mep moet betalen.
Het valt allemaal wel mee. Geloof me nou maar dat er niks op één hoop wordt gegooid. Aan de hand van de zogenaamde graaddagen wordt vrij nauwkeurig berekend hoeveel gas je tot en met 31 december, en hoeveel gas je vanaf 1 januari hebt verstookt. De rekening volgt dan keurig de tarieven tot en met 31 december en vanaf 1 januari.

Die methode werd al gevolgd toen ik dit in een zeer grijs verleden handmatig moest verwerken bij een van de voorlopers van de Nuon.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Houd er wel maar rekening mee dat deze rekening gigantisch gaat oplopen. Wat men van plan is met de energiekosten is complete waanzin. En iedereen slikt dit maar. En niet alleen energiekosten stijgen, maar wat te denken van de zorgpremie, verhoging van het Btw-tarief, verhoging van rioolkosten etc, etc. En dan zegt Nederlands grootste leugenaar doodgewoon dat iedereen er op vooruit gaat. Wordt tijd dat er wat gele hesjes uit Frankrijk overkomen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door mahadma »

Theotrucker schreef:
17 dec 2018 16:08
Ik neem aan dat ze zelf wel ff de standen opnemen van een slimme meter. Hoeven ze nooit te schatten. Als je die niet hebt zullen ze het verbruik wel evenredig verdelen. Alles doorschuiven naar 2019 zal wel niet gebeuren.
Wat is pondsgewijs berekenen?
De meters mogen dan "slim" hete, maar is de energieleverancier ook zo slim?

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Johan-17 schreef:
17 dec 2018 16:45
Houd er wel maar rekening mee dat deze rekening gigantisch gaat oplopen. Wat men van plan is met de energiekosten is complete waanzin. En iedereen slikt dit maar. En niet alleen energiekosten stijgen, maar wat te denken van de zorgpremie, verhoging van het Btw-tarief, verhoging van rioolkosten etc, etc. En dan zegt Nederlands grootste leugenaar doodgewoon dat iedereen er op vooruit gaat. Wordt tijd dat er wat gele hesjes uit Frankrijk overkomen.
Zo snel mogelijk als ongewenst vreemdeling weer eruit zetten.. rotzooi makers hebben we al genoeg

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door witte angora »

Johan-17 schreef:
17 dec 2018 16:45
Houd er wel maar rekening mee dat deze rekening gigantisch gaat oplopen. Wat men van plan is met de energiekosten is complete waanzin. En iedereen slikt dit maar. En niet alleen energiekosten stijgen, maar wat te denken van de zorgpremie, verhoging van het Btw-tarief, verhoging van rioolkosten etc, etc.
Ach joh... dat hoor ik al zolang ik op mezelf woon. En weet je? Ik slaap nog steeds niet onder een brug, kan nog steeds prima rondkomen. Ondanks dat ik niet bijster veel te besteden heb.

En laat de Franse Gele Hesjes maar lekker in Frankrijk blijven. Het is nergens voor nodig dat ze hier stennis komen schoppen.

Johan-17
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2017 19:14

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Zo lang mensen dergelijke reacties geven:(kan nog steeds prima rondkomen. Ondanks dat ik niet bijster veel te besteden heb), zal er in dit land niets veranderen. Lekker VVD blijven stemmen.

ZeerPrivé
Berichten: 5428
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb geen slimme meter en was inderdaad van plan de meterstanden op 2/1 aan de NUON door te geven. Ik krijg ieder jaar bij het doorgeven van de standen een pop-up op mijn scherm dat ik volgens hun schatting foute meterstanden doorgeef (lees te weinig verbruik).

@zeug: de standen die je zelf invult in 'Mijn Nuon' worden niet door de Nuon gebruikt, heb ik ervaren.

ZeerPrivé
Berichten: 5428
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Johan-17 schreef:
17 dec 2018 16:56
Zo lang mensen dergelijke reacties geven:(kan nog steeds prima rondkomen. Ondanks dat ik niet bijster veel te besteden heb), zal er in dit land niets veranderen. Lekker VVD blijven stemmen.

Een Hollandse man heeft om te demonstreren toch zeker geen Fransman nodig?

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Johan-17 schreef:
17 dec 2018 16:56
Zo lang mensen dergelijke reacties geven:(kan nog steeds prima rondkomen. Ondanks dat ik niet bijster veel te besteden heb), zal er in dit land niets veranderen. Lekker VVD blijven stemmen.
Tja, dat zegt eigenlijk alweer genoeg

angel1978
Berichten: 10942
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
17 dec 2018 17:00
Johan-17 schreef:
17 dec 2018 16:56
Zo lang mensen dergelijke reacties geven:(kan nog steeds prima rondkomen. Ondanks dat ik niet bijster veel te besteden heb), zal er in dit land niets veranderen. Lekker VVD blijven stemmen.

Een Hollandse man heeft om te demonstreren toch zeker geen Fransman nodig?
En die rotzooi schoppers al helemaal niet

ZeerPrivé
Berichten: 5428
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En die rotzooi schoppers al helemaal niet
Ik krijg de indruk dat Johan dat juist wel wil en hij het daarom voorzichtigheidshalve liever aan de Fransen overlaat.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
17 dec 2018 16:57
Ik heb geen slimme meter en was inderdaad van plan de meterstanden op 2/1 aan de NUON door te geven. Ik krijg ieder jaar bij het doorgeven van de standen een pop-up op mijn scherm dat ik volgens hun schatting foute meterstanden doorgeef (lees te weinig verbruik).

@zeug: de standen die je zelf invult in 'Mijn Nuon' worden niet door de Nuon gebruikt, heb ik ervaren.
Staan er op uw afrekening dan andere standen dan dat u doorgegeven hebt?

ZeerPrivé
Berichten: 5428
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Tip voor jaarrekening energie !

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Johan-17 schreef:
17 dec 2018 16:45
Houd er wel maar rekening mee dat deze rekening gigantisch gaat oplopen. Wat men van plan is met de energiekosten is complete waanzin. En iedereen slikt dit maar. En niet alleen energiekosten stijgen, maar wat te denken van de zorgpremie, verhoging van het Btw-tarief, verhoging van rioolkosten etc, etc. En dan zegt Nederlands grootste leugenaar doodgewoon dat iedereen er op vooruit gaat. Wordt tijd dat er wat gele hesjes uit Frankrijk overkomen.

Heb je de brief van de MP wel gelezen? Daarin staat o.a. dat wij met z'n allen Nederland moeten vasthouden als een breekbaar vaasje.
https://www.ad.nl/politiek/weer-schrijf ... ~a12f5e26/

Trek je gele hesje aan en lucht veilig zittend in je luie stoel (wel beschaafd houden) op Twitter even je hart https://twitter.com/search?q=%23vaasje&src=typd

Gesloten