LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door renewouters »

dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Het hele netwerk zou operationeel moeten blijven. Iedereen heeft tegenwoordig zijn mond vol over veiligheid en angst voor aanslagen. Om nederland volledig lam te leggen hoef je tegenwoordig maar 1 ding te doen: de electriciteitscentrales lamleggen. Veel mobiele masten hebben geeen werkende noodstroomvoorziening dus mobiel bereik is waardeloos. smartphones gaan snel leeg dus met een dag(nog korter want netwerk zoeken kost heel veel stroom) zijn alle smartphones leeg. Bellen via de vaste lijn kan je ook vergeten: de draadloze telefoon kan zijn station niet benaderen, en zelfs als dat wel kon hangt dat station aan een modem dat het ook niet meer doet, weg telefonie. Alle middengolfzenders zijn uitgezet, en alle fmpakketten bestaan uuit honderden zenderopstellingen..... die lang niet allemaal van noodstroom zijn voorzien, dus een landelijke noodoproep via de radio kan je ook vergeten.
Nlalert komt niet aan, want gsmmasten zijn uitgevallen. conclusie: alles ligt plat, want kpn mag over 2 jaar ongehindert het hele kopernetwerk slopen zodra ze adsl afschakelen. voor kpn erg leuk want dat betekent een prijstijging.
acm zou kpn moeten verplichten dit netwerk voor 100% operationeel te houden. elk huishouden moet 1 simpel bedraad toestel hebben dat op 1 van de wandcontacten kan worden geprikt zodat telefonie altijd mogelijk blijft. Zodra kpn zelf geen adsl meer wil bieden dient een overnamekandidaat voor het volledige netwerk gezocht te worden: misschien dat het weer in staatshanden moet komen, of een andere overkoepelende netwerkleverancier die het netwerk operationeel houdt en verhurd aan partijen die er telefonie/internet over willen aanbieden.
Dan stel ik voor dat we ook nog allemaal een paard en wagen in de tuin zetten. Bij aanslagen kunnen immers ook de olieraffinaderijen plat worden gelegd. En als we dan toch bezig zijn: iedereen moet eten verbouwen in zijn tuin i.p.v. dat voor recreatie gebruiken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien is dickster overname kandidaat voor het kopernetwerk met alle analoge verbindingen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar laat het wel liggen want daar gaat mijn tv, internet en nog steeds mijn telefoon over.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door bprosman »

Denk je nu werkelijk dat de KPN de snelweg voor jou gaat openbreken?
Daarvoor is een vergunning van het rijk, provincie of gemeente nodig.
Die heb je ook al nodig als je "mechanisch" in je tuin of onder het trottoir gaat graven hoor :wink:
https://www.kadaster.nl/klic-melding-ka ... informatie

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik mij niet vergis, heet het in de wet zelfs "mechanische beroering". Prachtig. Verstandig ook, want zo valt boren er ook onder.

Liggen die kabels niet in een buis onder de snelweg, zodat je relatief gemakkelijk een nieuwe kunt trekken? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er een sleuf gegraven zou moeten worden, dwars door de hele weg.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Om nederland volledig lam te leggen hoef je tegenwoordig maar 1 ding te doen: de electriciteitscentrales lamleggen.
Eventuele tekorten worden dan door Europese centrales opgevangen, los dat Nederland zijn stroom niet krijgt via 1 centrale.
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Veel mobiele masten hebben geeen werkende noodstroomvoorziening dus mobiel bereik is waardeloos.
Ergens een bron hiervan? Zover ik weet heeft namelijk elke mobiele mast een noodstroomvoorziening.
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Smartphones gaan snel leeg dus met een dag(nog korter want netwerk zoeken kost heel veel stroom) zijn alle smartphones leeg.
Mijn telefoon gaat 24 uur mee en als ik niet internet dan zelf 48 uur. Zoeken van netwerk zal wel meevallen of je moet ergens een bron hebben van je uitspraak.
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Bellen via de vaste lijn kan je ook vergeten: de draadloze telefoon kan zijn station niet benaderen
Maar leg me eens uit waarom dat via een vastelijn wel blijft werken?
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Alle middengolfzenders zijn uitgezet, en alle fmpakketten bestaan uuit honderden zenderopstellingen..... die lang niet allemaal van noodstroom zijn voorzien, dus een landelijke noodoproep via de radio kan je ook vergeten.
Alle zenders van de NPO en Regionale zenders (officiele rampenzenders) hebben noodstroom. Ook gaat het niet om honderen zenderopstellingen. Geloof dat NPO1 maar 4 opstellingen heeft, deze worden uiteraard gedeeld met andere omroepen.
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Nlalert komt niet aan, want gsmmasten zijn uitgevallen.
Die hebben gewoon noodstroom, los dat het bericht ook vanaf een zendmast ergens anders verstuurd kan worden.
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
conclusie: alles ligt plat
Dat is jouw conclusie op basis van aannames en onwaarheden.
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Want kpn mag over 2 jaar ongehindert het hele kopernetwerk slopen zodra ze adsl afschakelen. voor kpn erg leuk want dat betekent een prijstijging.
Maar wat helpt het kopernetwerk als het stroom is uitgevallen? In de jaren 90 toen analoge telefonie erg populair was, bleken de centrales al snel overbelast te zijn, dat is nu natuurlijk niet anders. Waarom dit een prijsstijging betekend ontgaat mij geheel?
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Acm zou kpn moeten verplichten dit netwerk voor 100% operationeel te houden. elk huishouden moet 1 simpel bedraad toestel hebben dat op 1 van de wandcontacten kan worden geprikt zodat telefonie altijd mogelijk blijft
Wie gaat dat betalen?
dickster schreef:
22 dec 2018 22:33
Zodra kpn zelf geen adsl meer wil bieden dient een overnamekandidaat voor het volledige netwerk gezocht te worden: misschien dat het weer in staatshanden moet komen, of een andere overkoepelende netwerkleverancier die het netwerk operationeel houdt en verhurd aan partijen die er telefonie/internet over willen aanbieden.
Maar niemand wilt meer iets aanbieden over een achterhaalde en kostbare techniek. Wil jij meer belasting betalen hiervoor?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar leg me eens uit waarom dat via een vastelijn wel blijft werken?
Met een gouwe ouwe T65 (achtige) blijft het prima werken dankzij een accubatterij in de KPN centrales.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tijdens een grote stroomstoring die ik meemaakte (hoogspanningsleiding geraakt), was alle stroom uitgevallen, de hele stad in het donker. De vaste PTT-lijn deed het nog gewoon. Dat is voor mij reden geweest die heel lang aan te houden.

Dat neemt allemaal niet weg dat een echt zeer grote en plotseling storing wel degelijk maatschappelijk ontwrichtend is, al heeft dat verder niets te maken met de vraag van TS.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef:
23 dec 2018 17:42
Tijdens een grote stroomstoring die ik meemaakte (hoogspanningsleiding geraakt), was alle stroom uitgevallen, de hele stad in het donker. De vaste PTT-lijn deed het nog gewoon. Dat is voor mij reden geweest die heel lang aan te houden.

Dat neemt allemaal niet weg dat een echt zeer grote en plotseling storing wel degelijk maatschappelijk ontwrichtend is, al heeft dat verder niets te maken met de vraag van TS.
Maar als terroristen het complete stroomnetwerk platleggen zal die analoge lijn ook nog weinig doen.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, zo'n polsdikke telefoonkabel, dan ben je wel even aan het solderen. Ach, waar zijn ze toch gebleven, die eenvoudige sheltertentjes boven een flink gat in de stoep? PTT erop, mannetje erin, en een riekende teerpot ernaast. Ja kinderen, in die tijd repareerde het Staatsbedrijf der PTT nog gewoon zijn analoge koperlijnen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelukkig gebeuren die Reparaties nog steeds. Zonder dat koper lijntje zouden er nogal verbindingen naar allerlei zaken gekapt worden. Van radio, tv, internet tot zelfs nog de telefoon. Dus laat de draadjes maar liggen.

GewoonG
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2018 19:44

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door GewoonG »

Koop een sim module voor uw alarm. Voor een tientje of vier heeft u dan uw alarm over 3G/4G en heeft u geen analoge lijn meer nodig.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar die tentjes zie ik vrijwel nooit meer. Gaat er minder kapot? Of let ik niet goed op?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:
23 dec 2018 20:32
Maar die tentjes zie ik vrijwel nooit meer. Gaat er minder kapot? Of let ik niet goed op?
Ze hebben nu luxe campers met een luik in de vloer.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door crazyme »

Is het niet mogelijk om een nieuwe lijn onder de snelweg aan te leggen ? Via een gestuurde boring bijvoorbeeld ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Natuurlijk wel.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
24 dec 2018 08:52
Is het niet mogelijk om een nieuwe lijn onder de snelweg aan te leggen ? Via een gestuurde boring bijvoorbeeld ?
Dure grap.
8 jaar geleden voor een zakelijke klant zo'n prijsopgave gezien, die lag in de buurt van een ton.
Onhaalbaar dus als je die kosten alleen moet ophoesten ipv verdelen over meerdere bewoners van een dorp/wijk

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door 16again »

Hypo63 schreef:
24 dec 2018 10:46
Als TS een contract heeft met KPN dan zal KPN toch met een oplossing moeten komen, c.q. reparatie van de lijn.
Ik verwacht dat die oplossing zo'n 11 maanden terug al is uitgevoerd

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De klacht van TS was in januari 2018 dat hij al zes maanden met een dode lijn zat. Waarom zou KPN die dan in februari "ineens" gerepareerd hebben?

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kpn verplicht om koperlijn te repareren?

Ongelezen bericht door 16again »

feit is: TS heeft zich sinds 16 januari niet meer gemeld
Het blijft gissen hoe/of dit opgelost is

Gesloten