LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Tamara8787
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2018 18:48

Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door Tamara8787 »

Frauderen in gas en elektra verbuik na plaatsing slimme meters
Bericht Sinds de plaatsing van de slimme meter heb ik opeens een heel hoog gas verbruik. Ik verbruik gemiddeld per jaar tussen de 500 en 800 m3 gas per jaar.
Ik woon alleen sinds 2013 in dit huis en er zijn geen wijzigingen geweest in het verbruik van het gas.
Nu heb ik opeens ik alleen in oktober 2017 913 m3 verbruikt wat onmogelijk is en meer verbruik in 1 maand dan in een heel jaar.
Ik kook elektrisch , het water in mijn keuken gaat via de boiler.
Tevens geeft het KNMI aan dat oktober 2017 1 van de warmste oktobers gemeten is met gemiddeld 20 graden.
Hoe kan het zijn dat ik dan in die maand meer verbruik dan in een heel jaar.
Mijn laatste afgelezen gasstand op afstand was van aug 2017 met 1220 m3 en zojuist heb ik de gasstand afgelezen en staat deze op ongeveer 3330 m3 wat zou betekenen dat ik opeens sinds de plaatsing van mijn slimme meters meer dan 2000 m3 gas verbruikt heb.

Ik vertrouw deze slimme meter niet en wordt hier zwaar in gefraudeerd door de netbeheerder in het gas verbruik en als ze daarmee knoeien zal dan ook wel met elektra verbruik zijn

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door BL2 »

Tamara8787 schreef:Frauderen in gas en elektra verbuik na plaatsing slimme meters
Bericht Sinds de plaatsing van de slimme meter heb ik opeens een heel hoog gas verbruik. Ik verbruik gemiddeld per jaar tussen de 500 en 800 m3 gas per jaar.
Ik woon alleen sinds 2013 in dit huis en er zijn geen wijzigingen geweest in het verbruik van het gas.
Nu heb ik opeens ik alleen in oktober 2017 913 m3 verbruikt wat onmogelijk is en meer verbruik in 1 maand dan in een heel jaar.
Ik kook elektrisch , het water in mijn keuken gaat via de boiler.
Tevens geeft het KNMI aan dat oktober 2017 1 van de warmste oktobers gemeten is met gemiddeld 20 graden.
Hoe kan het zijn dat ik dan in die maand meer verbruik dan in een heel jaar.
Mijn laatste afgelezen gasstand op afstand was van aug 2017 met 1220 m3 en zojuist heb ik de gasstand afgelezen en staat deze op ongeveer 3330 m3 wat zou betekenen dat ik opeens sinds de plaatsing van mijn slimme meters meer dan 2000 m3 gas verbruikt heb.

Ik vertrouw deze slimme meter niet en wordt hier zwaar in gefraudeerd door de netbeheerder in het gas verbruik en als ze daarmee knoeien zal dan ook wel met elektra verbruik zijn
Fraude en knoeien. Dit soort zeer zware beschuldigingen komen alhier vaker voorbij. Nog nooit is er één bewezen.
Vertel eens wat over je woonsituatie, flat, kamer of vrijstaande villa ?
Wat zit er allemaal aangesloten op de gasmeter ?
Voordat je zware beschuldigingen plaatst, wat zegt je gasleverancier hierover ?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al eens even geroken in de meterkast?

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door GJS »

Is die boiler elektrich of gasgestookt?

Als je geen gaslucht ruikt zoals door Lady1234 aangegeven dan kan je onderstaande doen, anders gelijk die gaskraan dicht en de netbeheerder bellen.
Noteer een paar dagen elke avond de meterstand en kijk of je nu ook gas verbruikt.
Draai dan de gaskraan dicht en kijk over een paar dagen of je dan nog steeds verbruik hebt.
Het is nu toch warm zat buiten dus verwarming zou je nog niet nodig moeten hebben.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe weet u eigenlijk dat u in oktober 2017 913m3 gas gebruikt hebt?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Fraude en knoeien. U kunt dus hard maken dat u doelbewust benadeeld wordt? Of kan het een van bovenstaande punten zijn, of zou de meter wellicht gewoon defect zijn?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Tamara8787 schreef: Ik vertrouw deze slimme meter niet en wordt hier zwaar in gefraudeerd door de netbeheerder in het gas verbruik en als ze daarmee knoeien zal dan ook wel met elektra verbruik zijn
Zwaar gefrauddeerd? Het zou wel een hele domme manier van frauderen zijn om de meterstand in 1 maand naar een jaartotaal te helpen. Als het al "zwaar" frauderen zou zijn dan zou een slimmere manier zijn om bij elke slimme meter het verbruik met 1 a 2% te laten toenemen per jaar, dat valt niet zo op.

Gezien hiervan geen sprake is en je geen enkel bewijs hebt voor je zware beschulding, zorgt het enkel voor afleiding van het werkelijke probleem, namelijk dat je gas verbruik is toegenomen t.o.v. vorig jaar.

Als eerste is het belangrijk te weten of het gas verbruik van vorig jaar geschat was of op basis van de meter en natuurlijk wat het jaar daarvoor het geval was. Als in 2016 de stand te hoog is geschat en je in 2017 werkelijk afrekend krijg je uiteraard een lagere rekening, maar je verbruik is dat niet.

Mocht dat wel in orde zijn dan is het raadzaam om de apparaten te controleren. Een boiler kan na jaren opeens veel meer gas verbruiken, hij is dan defect en door het gas verbruik kom je dan hier achter. Met een slimme meter kun je het verbruik realtime inzien dus ook snel dit als oorzaak of niet uitsluiten.

Direct uit gaan van fraude of een defect in de meter is niet effectief de kans dat hier sprake van is is nihil.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Ik verbaas me vaak over de felle reactie als iemand zijn negatieve ervaring met een slimme meter uitspreekt. Iedereen gaat meteen het moderne concept verdedigen, ondanks dat de getroffen gebruiker extreme waarden detecteert. Ik heb zelf ook de plaatsing van dit apparaat in mijn woning geweigerd. Mijn gasverbruik voor een vrijstaande woning is al 10 jaar tussen de 670 en 710 kuub en ik wil niet het risico dat door een gewijzigde meetwijze dit gaat exploderen. Het hoeft uiteraard niet te gebeuren, maar niemand kan mij garanderen dat dat niet gebeurt. En moet ik ooit eens 65 euro betalen, als ik de meter zelf wil vervangen dan zij dat zo....
De vermeende voordelen van de meter, zoals betere controle op mijn verbruik en daarmee mogelijk besparing vind ik gel*l. Ik ben volwassenen genoeg om zelf te weten waar mijn kuubjes blijven.
Dus volgens mij werken jullie allemaal bij een energiemaatschappij of netwerkbeheerder...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lectorsalutem.

“Ik ben volwassen genoeg om zelf re weten waar mijn kuubjes blijven”.

Uw volgende zin spreekt uw stelling tegen.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

@Lady1234

De laatste zin was overigens licht komisch bedoeld. Het standaard verwijt dat men bij een bepaald bedrijf zou werken vind ik zelf altijd een zwaktebod.

Overigens mag U wel jij tegen mij zeggen.

Als mijn algemene mening wil ik wel zeggen dat de aanbieder waarschijnlijk meer gebaat is bij de meter dan de afnemer. Helaas is dat met meer huidige producten, en dan niet alleen stoffelijke goederen, zo.
Schijnbaar heeft onze moderne maatschappij deze "schijngoederen" nodig om het BNP ieder jaar weer iets te laten stijgen...

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

LectoriSalutem schreef:Dus volgens mij werken jullie allemaal bij een energiemaatschappij of netwerkbeheerder...
Jawel weer een baan erbij. Als dit echt zo zou zijn dan had echt geen tijd om hier in dit forum (on)zinnige bijdragen te plaatsen.
Als door het plaatsen van een slimme meter het verbruik hoger wordt dan met een oude meter dan kunnen er 3 dingen aan de hand zijn:
1 de oude meter was defect en registreerde een veel te laag verbruik
2 na het plaatsen zijn er nog meer veranderingen geweest die van invloed waren op het gebruik
3 de nieuwe meter is defect

Wat nu zo vreemd is dat alle bijdragen over dit soort zaken beginnen te vermelden dat optie 2 uitgesloten wordt en men uitgaat van optie 3. Als dan optie 1 geopperd wordt werken we ineens allemaal bij de meter beheerder.
En wat ook zo jammer is dat we nooit meer horen wat er nu echt uit het onderzoek gekomen is.
Toen bij mij ooit de analoge meter vervangen werd (door een andere analoge) had ik ook ineens een veel hoger verbruik met de nieuwe meter. Niet vreemd want de oude stond achteraf al bijna een jaar stil :mrgreen:
En na het vervangen van die analoge meter (jaren later) door een digitale is mijn verbruik zo goed als hetzelfde gebleven. Maar is dat dan het bewijs dat de nieuwe meter goed werkt?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

LectoriSalutem schreef:@Lady1234

De laatste zin was overigens licht komisch bedoeld. Het standaard verwijt dat men bij een bepaald bedrijf zou werken vind ik zelf altijd een zwaktebod.

Overigens mag U wel jij tegen mij zeggen.

Als mijn algemene mening wil ik wel zeggen dat de aanbieder waarschijnlijk meer gebaat is bij de meter dan de afnemer. Helaas is dat met meer huidige producten, en dan niet alleen stoffelijke goederen, zo.
Schijnbaar heeft onze moderne maatschappij deze "schijngoederen" nodig om het BNP ieder jaar weer iets te laten stijgen...
Tegen vreemden zeg ik u.

En zo komisch vond ik uw zinsnede niet gesteld. Ook geloof ik niet dat de aanbieder meer gebaat is bij die nieuwe meter. Nog even afgezien van het feit dat niemand gaat klagen op een forum dat hij door de nieuwe meter ineens minder gebruikt.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door BL2 »

Met zo'n gasverbruik, enkel door een lekkage zou de boel al lang de licht in gevlogen zijn. Een lichtschakelaar omzetten is dan ruim voldoende......

jvo14
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:26

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door jvo14 »

@Lady1234,

Dan denk ik dat u dit forum niet echt goed in de gaten houd aangaande dit onderwerp.

Eerder werd hier al vermeld dat onderzoek door de TU Twente (aangetoond en bewezen) dat minimaal 850.000 huishoudens in Nederland te maken hebben met een "slimme meter" die een veel te hoog verbruik meet. Dit betreft zeker 10 verschillende merken "slimme meters". Ik zit op dit moment zelf ook met zo'n zelfde probleem. Nadat mijn oude meter is vervangen meet mijn nieuwe "slimme meter" heel vreemd een toren hoog verbruik in de maanden augustus en september, om vervolgens in de maanden oktober en november nagenoeg niets te meten.


jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door jonis »

Ach ja, slimme meters. Na wat commotie in een programma op TV rondom lek in gasmeters; kijk ik bij Enexis op de site of dit ook van toepassing is op mijn onlangs geplaatste meter; nee hoor, niets aan het handje op mijn adres met mijn meter.
Krijg je daarna een brief op de deurmat dat die toch vervangen gaat worden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

jonis schreef:
24 dec 2018 12:49
Ach ja, slimme meters. Na wat commotie in een programma op TV rondom lek in gasmeters; kijk ik bij Enexis op de site of dit ook van toepassing is op mijn onlangs geplaatste meter; nee hoor, niets aan het handje op mijn adres met mijn meter.
Krijg je daarna een brief op de deurmat dat die toch vervangen gaat worden.
Nog maar een keer: die lek heeft niets met het feit te maken dat het slimme meters zijn, maar omdat er een productiefout is gemaakt. Dezelfde fout had ook gemaakt kunnen worden met ouderwetse meters. Zou wel heel knap zijn dat het draadeind van een fitting te kort wordt door een stukje elektronica en software in het apparaat....

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door jonis »

renewouters schreef:
24 dec 2018 13:44


Nog maar een keer: die lek heeft niets met het feit te maken dat het slimme meters zijn, maar omdat er een productiefout is gemaakt. Dezelfde fout had ook gemaakt kunnen worden met ouderwetse meters. Zou wel heel knap zijn dat het draadeind van een fitting te kort wordt door een stukje elektronica en software in het apparaat....
Nog maar een keer:
Lek heeft deze keer helemaal niets te maken met een draadeind van een fitting.
Heeft uiteraard wel te maken dat men vond dat ik een slimme meter nodig zou hebben want de oude domme was gewoon goed, en de nieuwe slimme niet.
Ik ben er niets mee opgeschoten en Enexis ook niet; 50.000 apparaten worden vervangen.
Voor het verbruik maakt het ook niets uit....ik keek maandelijks op de oude meter en hield standen bij in verbruiksmanager....en met de slimme moet je dat ook blijven doen; het scheelt hooguit 3 meterstanden intikken.

CrniB
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2019 13:20

Re: Te hoog gasverbruik door netbeheerder via slimme meter

Ongelezen bericht door CrniB »

We dwalen een beetje af heb ik het idee van de oorspronkelijke vraag die de topic starter had gesteld, ik ben eigenlijk benieuwd of de problemen verholpen zijn. Zo ja wat was de oplossing/uitkomst?

Gesloten