Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 565
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 25 okt 2018 19:12

Leuk idee Fons, mits je overdekte en droge stallingsruimte reeds beschikbaar hebt. Met zeldzame uitvoeringen van opvallende en populaire modellen is het vrij zeker dat ze vroeg of laat in waarde zullen stijgen.

Grof gezegd geldt dit voor de top- of sportversie (Gti) van elke auto die een tijdlang populair is onder jongeren. Golf 2 Gti? Dik 10 mille. Honda CRX? Geen koopje. Klassieke Mini, kost inmiddels 5.000 euro voor een redelijk exemplaar. Peugeot 205 Gti? Inmiddels onvindbaar voor een leuke prijs. 106/Saxo Vti is ook steeds lastiger om een leuk exemplaar van op de kop te tikken. Mazda MX5 wordt ook een kaskraker in originele staat. Met een VW Lupo of Polo Gti van voor 2005 zul je ook niet snel verkeerd zitten.

Enige wolkje aan de lucht is toch wel de toekomstige verkrijgbaarheid van benzine voor dit soort auto's.

Ik voorzie wel een markt voor ombouwsetjes om van een oldtimer op fossiele brandstoffen een BEV te maken met 150-200 km actieradius. Het originele gaat er dan vanaf, maar het houdt de auto wel op de weg (en zal héél veel zorgen en kosten mbt onderhoud besparen). Als liefhebber moet je dan eigenlijk minstens twee exemplaren hebben. De ene met originele brandstofmotor omdat dat nu eenmaal bij zo'n auto hoort en de andere omgebouwd met elektro pakket om ritjes mee te rijden of naar (club-) bijeenkomsten te gaan.

16again
Berichten: 9532
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door 16again » 25 okt 2018 19:25

Ik vraag me echt af, of je oud genoeg wordt om die auto's veel geld waard te zien worden. Wat dat betreft maakt je zoon meer kans....het was ook zijn idee.

Ivo.w
Berichten: 565
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 25 okt 2018 19:30

16again schreef:
25 okt 2018 19:25
Ik vraag me echt af, of je oud genoeg wordt om die auto's veel geld waard te zien worden. Wat dat betreft maakt je zoon meer kans....het was ook zijn idee.
Voor sommige modellen/uitvoeringen zit er nog geen 20 jaar tussen het moment dat je ze in redelijke staat voor een appel en een ei kunt kopen en dat ze op een veiling voor tienduizenden euro's verkocht worden.

fonsflons
Berichten: 1291
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 okt 2018 20:37

Voor de duidelijkheid: het is meer voor de fun, en voor bedragen waar ik me geen buil aan kan vallen. En het zal meer renderen dan op een spaarrekening.

Ik kan mij echter nog goed herinneren dat ik meerdere 2cv's en VW busjes aan gort gereden heb omdat zelfs de sloop ze niet wilde. Had ik toen geweten wat ik nu wist.....

Voor de echte klappers moet je natuurlijk in het exclusievere segment zitten. Maar zoals ik al schreef. Het is meer voor de fun
Laatst gewijzigd door fonsflons op 25 okt 2018 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 13561
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Moneyman » 25 okt 2018 21:32

Ivo.w schreef:
25 okt 2018 19:30
16again schreef:
25 okt 2018 19:25
Ik vraag me echt af, of je oud genoeg wordt om die auto's veel geld waard te zien worden. Wat dat betreft maakt je zoon meer kans....het was ook zijn idee.
Voor sommige modellen/uitvoeringen zit er nog geen 20 jaar tussen het moment dat je ze in redelijke staat voor een appel en een ei kunt kopen en dat ze op een veiling voor tienduizenden euro's verkocht worden.
Maar daar reken ik de genoemde auto’s niet toe.

NoNo123
Berichten: 171
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door NoNo123 » 16 dec 2018 17:01

Dit topic heeft mij de laatste tijd behoorlijk bezig gehouden, mede omdat ik binnenkort mijn (20 jaar oude) auto moet vervangen.

En het is mij ondertussen wel duidelijk geworden dat de energietransitie naar “All electric” wat duurzaam zou moeten worden opgewekt, er never nooit niet gaat komen. Althans niet op de manier zoals we nu in Nederland onze energie verbruiken. Dit omdat we nog steeds volledig afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, en dan met name aardolie. Ook voor de transitie naar duurzame energie zijn we volledig van aardolie afhankelijk. (denk aan winning grondstoffen, transport en productie.)

- Het elektriciteitsverbruik is sinds 1950 verzestienvoudigd.
- Gemiddeld is het elektriciteitsverbruik over deze periode met 4,5% per jaar gestegen.

Afbeelding

Dus om het huidige elektriciteitsverbruik met duurzaam op te wekken moet er nog 10x zoveel duurzaam worden opgewekt.
En nou moeten we ook allemaal aan de elektrische warmtepomp, en ook nog elektrisch gaan rijden.
Terwijl het nu al onmogelijk is, duurzaam bij te bouwen, wat het energieverbruik per jaar toeneemt.

Afbeelding


We zitten nu ergens rond Peak oil
Ik vermoed dat het steeds schaarser worden van fossiele brandstoffen, de prijzen hiervan zodanig op zullen drijven, dat dit een zelf-reguleert effect zal hebben.
M.A.W. Voor de meeste van ons, zal er op na houden van een auto financieel niet meer mogelijk zijn. (lees: Onbetaalbaar zijn)
De productie van (elektrische) auto`s is namelijk ook volledig van olie afhankelijk.
(Net als ons voedsel... :oops: )


En voor een vermindering van de CO2 uitstoot hoef je het schijnbaar niet te doen.
CBS: Het aandeel CO2 in de totale uitstoot van broeikasgassen is gestegen van 74 procent in 1990 naar 85 procent in 2017. De uitstoot van CO2 was in 2017 net zo hoog als in 1990.

kweenie
Berichten: 14746
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie » 16 dec 2018 20:43

Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen. In Nederland wachten we altijd met maatregelen tot het te laat is. In Duitsland is al jaren geleden een ommekeer ingezet en daar is momenteel 30% van de electriciteit hernieuwbaar en dat groeit gestaag.
(En in Noorwegen is dat bijna volledig, maar dat is met hun fjorden niet een eerlijke vergelijking.)

Revoked
Berichten: 881
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Revoked » 16 dec 2018 20:51

Wat heeft dat te maken met een verbod op diesel- en benzine-auto's?

Ivo.w
Berichten: 565
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 17 dec 2018 00:25

Revoked schreef:
16 dec 2018 20:51
Wat heeft dat te maken met een verbod op diesel- en benzine-auto's?
Gezien de auto de energie om zich te verplaatsen ergens vandaan moet halen en elektriciteit welke middels opslag in accu's of in waterstof momenteel het meest voor de hand liggende alternatief is voor motoren op fossiele brandstof, is de discussie waar de benodigde elektriciteit vandaan moet komen tamelijk relevant.

Waterstof bijvoorbeeld is heel schoon om te verbranden. Maar productie en opslag kosten zo veel elektriciteit, dat wanneer deze elektriciteit uit grijze centrales komt de vervuiling van een waterstofauto groter is dan van een auto op fossiele brandstof. Het rendement van waterstof is thans nogal belabberd.

Voor batterij-auto's gaat dit niet op. Die zijn, ook als ze op 'vieze' stroom rijden nog iets schoner dan diesel- en benzine auto's. Hetzelfde geldt voor warmtepompen in huis, die zijn zo'n 30% schoner dan een gas-cv als de warmtepomp op grijze stroom draait.

Erthanax
Berichten: 3357
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax » 17 dec 2018 00:31

Goed opgemerkt.
Die 30% schoner, is dat alleen voor "echte" vervuiling (zwavel, stikstof, roet, fijnstof), of inclusief CO2?

Ivo.w
Berichten: 565
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 17 dec 2018 10:29

Erthanax schreef:
17 dec 2018 00:31
Goed opgemerkt.
Die 30% schoner, is dat alleen voor "echte" vervuiling (zwavel, stikstof, roet, fijnstof), of inclusief CO2?
Dat is inclusief CO2.

Bovendien is er, met name voor roet en fijnstof, het grote voordeel dat de uitstoot zich grotendeels verplaatst naar buiten de stad waardoor en bovendien gecentreerd plaatsvindt waardoor filtering efficiënter kan plaatsvinden.

Erthanax
Berichten: 3357
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax » 17 dec 2018 11:25

Dat laatste is een bijkomend, maar heel belangrijk voordeel. Nog wat bomen en ander groen erbij, en de stad wordt een stuk leefbaarder.

NoNo123
Berichten: 171
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door NoNo123 » 17 dec 2018 12:29

kweenie schreef:
16 dec 2018 20:43
Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen. In Nederland wachten we altijd met maatregelen tot het te laat is. In Duitsland is al jaren geleden een ommekeer ingezet en daar is momenteel 30% van de electriciteit hernieuwbaar en dat groeit gestaag.
(En in Noorwegen is dat bijna volledig, maar dat is met hun fjorden niet een eerlijke vergelijking.)
Ondanks dat er nu rond de 30% van de opgewekte elektriciteit met hernieuwbare energie wordt opgewekt, is ook in Duitsland de uitstoot van CO2 dit jaar gestegen. Dit voornamelijk, voor zover ik begrijp, doordat daar een verschuiving plaats vind van opwekken in atoomcentrales, naar kolencentrales na het ongeluk in Fukushima, en een verschuiving van de verkoop van dieselauto`s naar benzineauto`s.
Ook wereldwijd is de uitstoot van CO2 niet verminderd, maar met 3% toegenomen in 2018.
Noorwegen is inderdaad een apart verhaal. maar dankzij hun goedkope uitgiftes van GvO`s die wij hier in Nederland opkopen, wordt de grijzestroom die we hier in de kolencentrales in Nederland maken, groengewassen. :P

Revoked schreef:
16 dec 2018 20:51
Wat heeft dat te maken met een verbod op diesel- en benzine-auto's?
Ik denk dat je de discussie wat breder moet zien. Zie de vragen van TS in zijn openingspost:
witte angora schreef:
21 okt 2018 09:12
Hoe gaat volgens jullie de toekomst er in 2030 uit zien?
Zijn de plannen van de overheid haalbaar?
Of wordt Nederland een 'elektrisch eilandje' in een 'wereldzee' van een nog steeds veel te hoge CO2-uitstoot?
Ik trachte uit te leggen dat een verbod waarschijnlijk niet nodig is omdat het autorijden voor veel mensen te duur wordt vanwege;
- of de hoge olieprijs,
- of dat het autorijden iets voor de elite wordt (volgens het AD) door opgelegde maatregelen om 30% CO2 reductie te bereiken.



Via de website van de ANWB kwam ik een factsheet tegen van Natuur en & Milieu wat gaat over Brandstofranking van personenautos wat betreft de BRANDSTOFKEUZE OP de GEZONDHEID/KLIMAAT
Daar stelt men, dat de CO2-emissie van een elektrisch voertuig per gereden kilometer gemiddeld zo'n 35 tot 55% lager dan van een vergelijkbaar benzinevoertuig is.
Alleen door het zinnetje "Groene stroom is de schoonste brandstof en is ruim voorradig." vraag ik me af hoe serieus je dit factsheet (feitenrappart) moet nemen :? ? Als nog geen 10% van de stroom op een duurzame manier wordt opgewekt.

Het blijft lastig om de juiste informatie te vinden, om een keuze te maken voor een nieuwe auto. :(

TonVerkleij
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2018 14:29

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door TonVerkleij » 25 dec 2018 14:39

Absoluut niet. De infrastructuur is daar helemaal niet op voorbereid, en ook het elektrisch net trekt het niet.

Men is zeker vergeten dat Nederland begin dit jaar bijna een totale uitval van het elektrisch net heeft gehad omdat de vraag zo groot was dat het net het niet meer leveren kon?

Door snel stroom bij te schakelen uit Duitsland is er een totale net uitval voorkomen, en die stroom kwam van de bruinkool mijnen.

Elektrische auto's zijn nog helemaal niet klaar voor het dagelijks gebruik, de reikwijdte aan kilometers en accuvermogen is veel te klein, en niet onbelangrijk de gebruikte amperage's zijn dermate hoog dat bij een ongeval er gelijk brand uit breekt of de gehele auto onder stroom komt te staan. En wat te doen met al die gebruikte accu's die om de 7 jaar vervangen moeten worden?

Nu al worden gebruikte batterijen, ook oplaadbare die aan het eind van hun leven zijn in beton gegoten in oude olievaten en in zoutmijnen opgeslagen, omdat er nog geen techniek is om deze millieuvriendelijk te recyclen, vanwege alle giftige additieven en zware metalen.

Zelfs de staat California had een zero emission beleid voor voertuigen, en dat hebben ze ook moeten laten varen omdat de techniek en de hele technische periferie nog niet klaar is.

Eerst maar eens hybride voertuigen ontwerpen, die heel efficient hun eigen energie opwekken en toevoegen, en dan maar eens een andere vorm van voortstuwing zoeken, Het principe van total loss opslag als batterijen zal nooit werken. Zeker niet bij vrachtwagens, het gevraagde vermogen en range kan niet met accu's worden uitgevoerd.

Komkommertijd
Berichten: 2212
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 26 dec 2018 15:17

Als dit doorgaat, een verkoopverbod van nieuwe komt er in 2029 een top omzet in Benzine voertuigen die nog jaren mee kunnen!

Ook de gebruikte worden niet verboden, en hoewel ze in 2025 55% korting op belasting beloven, laten ze nu ook 400 Kg zwaarder zijn en bij ombouw met 300 Km zou ik van 900 naar 1300 Kg gaan en zelfs met die 55% korting op Benzine tarief toch meer betalen.....

Vooral ik als oudere die steeds minder gaat rijden is nieuwe meer vervuilend.
Een productie van nieuwe Elektrische en slopen oude kost beide veel energie.
Dan is nog 5000 Km op 250 liters benzine toch milieu vriendelijker.

henk51
Berichten: 1535
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door henk51 » 26 dec 2018 15:40

Nederland loopt natuurlijk weer voorop braafste jongetje van de EU klas.

artikel telegraaf 22-12-2018 :

Amsterdam - Een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s kan helemaal niet. Dat onderdeel van de klimaatakkoord druist in tegen Europese regels, zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging.

Van Eijck, die zelf in het voortraject aan de ’mobiliteitstafel’ meedacht over de klimaatplannen, reageert in gesprek met De Telegraaf op het omvangrijke akkoord dat gisteren werd gepresenteerd. Steen des aanstoots voor hem is het plan om vanaf 2030 de verkoop van benzine- en dieselauto’s te verbieden.

Hoe kunnen ze het verzinnen?”, spreekt Van Eijck zijn verbazing uit. „Een auto krijgt een typegoedkeuring, bijvoorbeeld in Spanje, en dan mag die in alle Europese Unie-landen verkocht worden. Het kan wetstechnisch helemaal niet om de verkoop in Nederland te verbieden, we hebben een Europese interne markt.”

Afspraken maken
Volgens de RAI-voorzitter is het kabinet van plan om dit kort te sluiten met de andere Europese landen, maar Van Eijck ziet die niet meewerken. „Je moet dit gesprek maar eens aangaan met landen waar grote autofabrikanten zitten als Duitsland, Frankrijk en Italië... Doe niet alsof je dit kan bepalen. Ik vind het uitermate curieus dat een serieus kabinet dit overweegt.”

Zolang Wiebes in het kabinet zit blijven het denk ik fabels net als zijn beloftes voor de Groningers zijn ook achteraf beetje gebakken lucht,


groeten Henk

gosewijn
Berichten: 2029
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door gosewijn » 26 dec 2018 16:13

Wat een rust zal het zijn op de weg.
Geen caravans meer op de weg.
Geen campers meer op de weg.
Geen vakantie aanhangers die je met 150 km per uur voorbij rijden.
Geen oudere die met een slakkegangetje rijden.
Je hoeft niet meer te reserveren voor een camping .

Wat een genot zeg, geen file s meer.


Okee . Al die werkloze verkopers en personeel , gewoon in de bijstand . Belasting ietsjes verhogen en het probleem is opgelost.

wanneer waren de verkiezingen ook al weer ?

:x :x :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 10379
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 26 dec 2018 17:00

U vergeet de jongeren die je voorbij racen.

witte angora
Berichten: 19698
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora » 26 dec 2018 17:35

Lady1234 schreef:
26 dec 2018 17:00
U vergeet de jongeren die je voorbij racen.
Je wilt niet weten hoe vlot die elektrische karretjes kunnen accelereren. En juist dat is 'hip'.

Het artikel van Henk51, waarin staat dat een verbod in 2030 helemaal niet kan vanwege de interne Europese markt is zeker wel interessant.

Eigenlijk zou het al een eind schelen als iedereen, inclusief bedrijven en overheden, probeert het aankomende jaar 5% minder energie te verbruiken dan vorig jaar. En dan ieder nieuw jaar 5% minder. Volgens mij valt er veel meer, en ook nog sneller, winst te behalen als men niet alleen op elektrisch rijden focust, maar de discussie veel breder gaat zien.

Theotrucker
Berichten: 3375
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker » 26 dec 2018 18:09

Ik he gespaard van 660 kWh naar - 100 kWh op jaarbasis. Het waterbed eruit gegooid. Zoveel verschil had ik niet verwacht.

Plaats reactie