Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 26 dec 2018 22:16

witte angora schreef:
26 dec 2018 17:35
Lady1234 schreef:
26 dec 2018 17:00
U vergeet de jongeren die je voorbij racen.
Je wilt niet weten hoe vlot die elektrische karretjes kunnen accelereren. En juist dat is 'hip'.

Het artikel van Henk51, waarin staat dat een verbod in 2030 helemaal niet kan vanwege de interne Europese markt is zeker wel interessant.
Heel interessant is dat niet. In elk geval in alle West-Europese landen loopt toch wel een vergelijkbare discussie dat in elk geval diesel op termijn er uit moet. Het getal 2030 kan de niet als Nederland bepaald worden, maar de regelgeving kan natuurlijk wel op Europees niveau een verbod op nieuwe brandstof-auto's mogelijk maken. Refereren naar de huidige regelgeving is ronduit kortzichtig.
Eigenlijk zou het al een eind schelen als iedereen, inclusief bedrijven en overheden, probeert het aankomende jaar 5% minder energie te verbruiken dan vorig jaar. En dan ieder nieuw jaar 5% minder. Volgens mij valt er veel meer, en ook nog sneller, winst te behalen als men niet alleen op elektrisch rijden focust, maar de discussie veel breder gaat zien.
Ik weet niet waar jij het afgelopen jaar het nieuws hebt gevolgd, maar zover mij de berichten hebben bereikt, is de discussie al lang veel breder dan alleen elektrisch vervoer.

Gasloos wonen bijvoorbeeld. Maar ook worden bedrijven wettelijk verplicht om investeringen in duurzame maatregelen te doen, wanneer die maatregelen zichzelf in minder dan 5 jaar terugverdienen. Denk hierbij aan LED verlichting, isolatie, zuinigere installaties etc.

gosewijn
Berichten: 2018
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door gosewijn » 26 dec 2018 22:41

Lady1234 schreef:
26 dec 2018 17:00
U vergeet de jongeren die je voorbij racen.
Dat is toch geen probleem lady , wie betaald anders het salaris van de polite . :D

renewouters
Berichten: 3301
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door renewouters » 26 dec 2018 22:56

Als we 11 jaar terugkijken en dat vergelijken met waar we nu staan, is het helemaal geen gekke gedachte om vanaf 2030 geen nieuwe auto's die op fossiele brandstof draaien meer te hebben. Technologische ontwikkelingen zullen alleen maar sneller gaan. Het boek "Inside the tornado" geeft een aardig inzicht in hoe nieuwe technologie zich ontwikkeld. We zitten nu aan het begin van de "tornado" v.w.b. elektrische auto's. De belangrijkste hindernissen zijn genomen.

kweenie
Berichten: 14731
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie » 26 dec 2018 22:59

Het is niet zozeer de vraag óf een verbod kan en mag, maar hoe, wanneer en onder welke voorwaarden. Zelfs autoproducerende landen zoals Frankrijk en Engeland willen de verkoop van brandstofauto's verbieden, maar dan vooralsnog vanaf 2040. En Noorwegen wil het vanaf 2025. Als een verbod momenteel volgens de Europese regels niet zou mogen, dan is de kans dus groot dat die regels binnenkort zullen gaan veranderen, opdat een verkoopverbod wel mogelijk wordt.

Overigens komen er daarnaast in steeds meer steden milieuzones waar een verbod op bepaalde brandstofauto's is. Dus ook met een gewone, toegelaten, brandstofauto zul je op steeds meer plaatsen niet meer terecht kunnen.

witte angora
Berichten: 19667
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora » 26 dec 2018 23:35

Ivo.w schreef:
26 dec 2018 22:16
witte angora schreef:
26 dec 2018 17:35

Eigenlijk zou het al een eind schelen als iedereen, inclusief bedrijven en overheden, probeert het aankomende jaar 5% minder energie te verbruiken dan vorig jaar. En dan ieder nieuw jaar 5% minder. Volgens mij valt er veel meer, en ook nog sneller, winst te behalen als men niet alleen op elektrisch rijden focust, maar de discussie veel breder gaat zien.
Ik weet niet waar jij het afgelopen jaar het nieuws hebt gevolgd, maar zover mij de berichten hebben bereikt, is de discussie al lang veel breder dan alleen elektrisch vervoer.

Gasloos wonen bijvoorbeeld. Maar ook worden bedrijven wettelijk verplicht om investeringen in duurzame maatregelen te doen, wanneer die maatregelen zichzelf in minder dan 5 jaar terugverdienen. Denk hierbij aan LED verlichting, isolatie, zuinigere installaties etc.
Je hebt gelijk. Misschien dat ik vanwege mijn vrijwilligerswerk wat teveel op elektrisch rijden gefocussed ben dat ik dat even niet meenam. Maar dan blijven er nog steeds veel dingen over die je als particulier of als bedrijf zelf kunt doen. Dáár had ik het eigenlijk over, dat is die 5%. Dat kunnen simpele dingen zijn, zoals boodschappen of kinderen naar school brengen niet meer met de auto, maar met de fiets te doen. Een kleinere, en daarmee zuinigere tv nemen. Heb je echt een grote, en dus meer verbruikende koelkast nodig? Zet eens koffie met de hand, in plaats van met een stroomvretende koffiemachine. Vervang je hypermoderne elektrische wekker eens door zo'n analoog geval dat je iedere dag op moet winden. Dat soort dingen.

redhead55
Berichten: 726
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:53

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door redhead55 » 26 dec 2018 23:53

En daar zit hem nu net de crux. Als we als 28, en binnenkort 27 landen over minder complexe onderwerpen al moeilijk overeenstemming kunnen bereiken, hoe moet dat dan hiermee gaan.

Elk land heeft zijn eigen belangen. Duitsland bijvoorbeeld zijn zware chemie- en metaalsector in het Ruhrgebied, net over de grens met Nederland. De "motor" van de Duitse economie. De Fransen, die tegen alles aanschoppen, zelfs een verhoging van de pensioenleeftijd.
(nu 62 jaar, voorstel is 67 jaar in 2023). De "gele hesjes". Maar ook hun eigen autoindustrie (PSA, Citroen en Peugeot) en niet te vergeten Renault. Hetzelfde geldt voor Duitsland met VAG Group en BMW

En neem onze eigen export van o.a. groente, fruit en bloemen. Nu nog rijden dagelijks honderden vrachtauto's naar Engeland, Duitsland, Spanje etc. met onze verse export producten. Ja, er zijn elektrische vrachtauto's, maar die zijn (nog) voornamelijk geschikt voor distributie binnen een stad. Of korte afstanden binnen Nederland. Maar 1300 km (Nederland/Spanje) of 800 km (binnen Duitsland) is nog volstrekt onhaalbaar zonder onderweg (meermaals) te moeten stoppen om op te laden. En een vrachtauto die stilstaat (ook al is het maar voor 2 uur) kost geld. En ook die koelunit (thermo transport) moet gevoed worden.

2030 lijkt nog ver weg maar is dichterbij dan je denkt. Vliegtuigen krijgen we voor die tijd zeker niet elektrisch. Daar zijn accu pakketten voor nodig waarmee het toestel niet eens meer van de grond komt. Leuke experimenten met vliegtuigen op zonne-energie maar commercieel totaal niet realistisch.
Ander voorbeeld: hoe gaat U in de toekomst naar Uw vakantiebestemming ? Met het (niet elektrische) vliegtuig of met de auto met onderweg minimaal 3/4 maal stoppen om "op te laden" ? Uw reistijd wordt (veel) langer en gaat dus ten koste van het aantal dagen vakantie dat U geniet. Want U wilt natuurlijk wel een zonvakantie en geen druilige Nederlandse vakantie.
Zouden we met zijn allen hier in Nederland blijven dan krijgen landen als Frankrijk, Spanje, Italie een gevoelige tik in de vakantiebranch, iets dat ze niet zullen pikken. En zo zijn er nog talloze zaken te bedenken. Om nog maar niet te spreken over zo'n idioot in Amerika die roept en twittert dat er helemaal geen sprake is van global warming. Allemaal fake news. Van die kant hoef je dus helemaal geen medewerking te verwachten.
Laatst gewijzigd door redhead55 op 27 dec 2018 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 19667
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora » 27 dec 2018 00:05

Juist daarom denk ik dat mensen vooral zelf initiatief moeten nemen om hun eigen energieverbruik terug te dringen. Want ook al wordt er wettelijk van alles geregeld, en zal het ooit lukken van de fossiele brandstoffen af te komen - het gemiddeld energieverbruik per persoon is nu eenmaal erg hoog.

Revoked
Berichten: 879
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Revoked » 27 dec 2018 00:17

Het grootste probleem is, en blijft, het feit dat goede uitvindingen/vernieuwingen niet worden doorgevoerd omdat de mensen erachter voornamelijk veel geld willen voor hetgeen ze hebben gepatenteerd. Voor een succesvol product is onderdeel #1 dat het gratis moet zijn. Zoals het internet, elektriciteit enzovoort enzovoort. Alleen dan wordt het omarmt door de goegemeente. En zoiets hebben we nog nodig voor een milieuvriendelijke toekomst.

redhead55
Berichten: 726
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:53

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door redhead55 » 27 dec 2018 00:38

@ witte angora

Dan kijk ik even naar mijn eigen situatie. Koopwoning, bouwjaar 1988. Appartementencomplex met 12 appartementen in 3 verdiepingen (begane grond, 1e en 2 verdieping). Mechanische ventilatie. Verwarming en warm water middels een VR combiketel. energielabel C
Mijn leeftijd is 63 jaar, WOZ waarde (2017) is 123.000.

VR ketels zijn niet meer leverbaar. Minimaal moet het dus een HR ketel worden. Dat betekent aanpassing van de rookgaskanalen. Per 3 appartementen kost dat euro 12.000. Maar als mijn ketel het begeeft wil dat nog niet zeggen dat dit ook voor de ketels op 1e en 2e verdieping geldt. Mijn ketel dateert van 2008 maar VR ketels zijn pas sinds 2012 officieel niet meer leverbaar. Moet ik nu een HR ketel aanschaffen dan dwing ik dus mijn bovenburen om daarin mee te gaan (vanwege de aanpassing rookgaskanalen). Die aanpassing van het rookgaskanaal kan nog wel uit de algemene middelen maar de vervanging van de overige twee ketels (of een substantiële bijdrage) komt dan toch voor mijn rekening.

Maar is 12.000 investering wel de moeite waard ? Want dat we, op enig moment, van het gas af gaan is wel zeker. Warmtepomp betekent dat er ook het nodige in isolatie moet worden geïnvesteerd. Met een schuifpui van 4 meter wordt dat nog een hele opgave. Bovendien zal de groepenkast moeten aangepast (grofweg 1500 euro) Hoe al die kosten bekostigt moeten worden ? Heel eerlijk, ik heb geen flauw idee.

En er zijn (veel) woningen die nog van een veel ouder bouwjaar zijn. 60 jaar geleden "moesten" we aan het gas en nu laat de overheid je in onzekerheid nu we "van" het gas moeten. En vooral de snelheid waar het ineens mee moet baart veel woningeigenaren zorgen.

Dat is iets wat de overheid "over het hoofd" ziet. Dan maar een lening die aan de woning gebonden is, terwijl niet eens bekend is of "de banken" daartoe wel bereid zijn! Dat is afschuiven van verantwoordelijkheid!

Schorpioen58
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:30

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Schorpioen58 » 27 dec 2018 01:02

witte angora schreef:
21 okt 2018 09:44
....... Deze drie zouden volgens de nieuwe meetmethode een actieradius hebben van zo'n 480 kilometer, uitgaande van 100% opgeladen.
Dat is dan onder hele gunstige omstandigheden.
Bij nieuwe accu's en temperaturen boven de 15 graden Celsius.
Als de accu's ouder worden en tig keer zijn opgeladen en in de winter als het vriest mag je blij zijn als je de helft nog haalt.
Nederland moet eens stoppen met het braafste jongetje van de klas te willen zijn.
Andere landen lachen zich helemaal kapot en blijven lekker in auto's met brandstofmotoren rijden.

kweenie
Berichten: 14731
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie » 27 dec 2018 03:40

Redhead55, alleen keus tussen vliegtuig een auto? Er zijn wel meer mogelijkheden. Met de trein kun je bijvoorbeeld in 7 uur van Amsterdam naar hartje Marseille. Ideaal. Daar kan geen auto tegenop. Dan kun je eventueel daar een auto huren als je wilt. Ook kun je op bepaald trajecten nog een autotrein nemen. Kan best zijn dat die straks ook weer neer gaan rijden.

Voor vrachtverkeer zijn er zeer interessante ontwikkelingen met waterstof als energiemedium. Grootste struikelblok daarbij is het aantal waterstofpompen, want een minimale dekking zul je wel moeten hebben voordat transportbedrijven overstappen. De wagens zijn echter al ver in de ontwikkeling, sommige zelfs veel krachtiger dan dieselwagens.

Lady1234
Berichten: 10244
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 27 dec 2018 10:13

@redhead55

VR ketels zijn nog wel degelijk te koop.

https://www.warmteservice.nl/Verwarming ... etel/c/164

Ivo.w
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 27 dec 2018 12:53

De (auto)trein kan inderdaad een prima uitkomst bieden voor een vakantie in Zuid Europa. Ergens in het Zuiden van NL, in België of grensgebied met Duitsland de trein op rijden, aan boord laden en met volle accu in het Zuiden van Duitsland of Frankrijk of zelfs en Italië of Spanje weer de trein af rijden en nog een paar honderd kilometer maar de eindbestemming rijden. Met de accu die middels langzaam laden in de trein weer aardig op capaciteit is.

witte angora
Berichten: 19667
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora » 27 dec 2018 13:11

De autotrein lijkt me zeker wel een goed idee. Toch zitten er ook weer haken en ogen aan. De capaciteit op het spoor gaat al aardig richting maximaal. Autotreinen nemen veel meer ruimte in voor dezelfde hoeveelheid passagiers dan gewone treinen. Dat gaat dan nog een flinke puzzel worden.

Misschien moeten mensen zich toch maar eens de vraag stellen: 'waarom zo ver weg?'. Ik loop regelmatig een gedeelte van een LAW, het verbaast me echt hoe mooi Nederland is. Vroeger gingen we naar het Teutoburgerwald op vakantie, en zelf ben ik naderhand naar Luxemburg geweest. Weergaloos mooi allemaal, genoeg te doen, en lang niet zo ver als de zuidelijke landen.

Eerlijk gezegd begreep ik het 30 jaar geleden al niet. Zaten mensen 20 tot 24 uur in de auto naar Spanje, apetrots dat ze in één keer door zijn gereden, om vervolgens 3 weken lang op het strand te liggen. Dan dacht ik: 'in Nederland heb je toch ook een strand? Waarom zo ver weg als je toch niks anders doet dan op het strand liggen?'

Ivo.w
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 27 dec 2018 13:30

Revoked schreef:
27 dec 2018 00:17
Het grootste probleem is, en blijft, het feit dat goede uitvindingen/vernieuwingen niet worden doorgevoerd omdat de mensen erachter voornamelijk veel geld willen voor hetgeen ze hebben gepatenteerd. Voor een succesvol product is onderdeel #1 dat het gratis moet zijn. Zoals het internet, elektriciteit enzovoort enzovoort. Alleen dan wordt het omarmt door de goegemeente. En zoiets hebben we nog nodig voor een milieuvriendelijke toekomst.

Het grootste probleem is eerder dat de mens van nature bang is om bepaalde zekerheden op te geven en iets nieuws te proberen.

Verandering is eng en telkens opnieuw worden 1001 redenen bedacht waarom we het beter bij het oude kunnen laten of het nieuwe toch echt niet kan werken. Toen de eerste automobielen rond reden, was dat ook maar eng en kon dat toch nooit een fatsoenlijke vervanger worden voor het transport. Zo'n ingewikkeld stuk dure techniek wat alleen maar stuk kan gaan.

Nu worden we al bang van een kleine aanpassing in de aandrijving van onze onmisbare automobielen.

Ivo.w
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w » 27 dec 2018 13:43

@Witte Angora: het Nederlandse spoorwegennet is inderdaad aardig intensief belast, maar in onze buitenlanden is er veel meer ruimte. Wanneer je in het zuiden van het land één of twee autotrein- stations inricht (waar je makkelijk naartoe kan rijden als je EV 300km bereik heeft) heb je niets te maken met het drukke spoor in de randstad.

De lengte van zo'n trein is niet zo relevant, de lengte van passagierstreinen wordt uitsluitend begrensd door de lengte van perrons op het station. Goederentreinen zijn doorgaans vele malen langer, 50 wagons is geen uitzondering.

kweenie
Berichten: 14731
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie » 27 dec 2018 15:04

Misschien moeten mensen zich toch maar eens de vraag stellen: 'waarom zo ver weg?'.
Belangrijker vraag is waarom iedereen per se met de eigen auto zo ver wil rijden. Het is vaak een stuk comfortabeler om anders naar de bestemming te reizen en ter plekke een huurauto te huren (als je er al een auto nodig hebt). Dan hoeft bovendien de 'auto voor dagelijks gebruik' niet zo groot en duur te zijn.

gosewijn
Berichten: 2018
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door gosewijn » 27 dec 2018 15:52

Openbaar vervoer is ideaal , als ze rijden ,maar dat weet je hier nooit met ons spoorlijntje.

witte angora
Berichten: 19667
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora » 27 dec 2018 16:58

Het is inderdaad, wat ik al eerder heb aangegeven, een van de dingen die ik bespreek als ambassadeur van het elektrisch rijden. Ga eens na wat je vervoersbehoefte is. Dan blijkt dat de meesten doorgaans niet verder komen dan een kilometer of 50 enkele reis, en een of twee keer per jaar op vakantie, of een verder uitje. Dan rijst vanzelf de vraag of je niet toe kan met een auto met een kleinere actieradius (dus goedkoper). Voor die enkele keer dat je wél verder weg kan zijn er dan andere alternatieven.

Het spoor is inderdaad met name in het weekend niet altijd even praktisch. Tijdens het lopen van een van de LAW's die ons land rijk is, heb ik meerdere keren mee moeten maken dat er geen treinen reden maar bussen vanwege onderhoud van het spoor. Dat levert toch al gauw een half uur tot drie kwartier extra reistijd op - maal twee. Als je dan sowieso al 2 tot 2 1/2 uur enkele reis onderweg bent naar je bestemming hakt dat er wel even in ja. In de zomer is het nog wel te doen, maar in de winter? Ik loop doorgaans afstanden van 20-25 kilometer, dus gauw zo'n 5 uur. Je wil toch niet in het donker door de weilanden moeten struinen. Dat maakt het wel weer wat lastig. Maar ook daar zijn alternatieven voor. Een andere LAW starten die dichter in de buurt ligt bijvoorbeeld, en de trajecten die verder liggen nog even laten liggen tot het voorjaar.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door heerschap » 27 dec 2018 17:36

witte angora schreef:
27 dec 2018 13:11
Misschien moeten mensen zich toch maar eens de vraag stellen: 'waarom zo ver weg?'
Omdat er veel op de wereld is dat ook mooi is. Niet dat NL niet mooi is... maar ik mag graag verre landen bezoeken. Daarentegen let ik wat meer op welk soort vlees ik eet (en niet eet) en vermijd ik daar waar redelijkerwijs mogelijk etenswaar met een grote carbon footprint.

Plaats reactie