LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sebastianzuur
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2011 22:34

Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door sebastianzuur »

Zojuist werd ik gebeld door een dame van het NKI (volgens haar Nationaal koppelings instituut) dat in mijn regio het energie tarief van Eneco goedkoper zou uitvallen voor mij.
Er zou niets veranderen zelfde stroom zelfde netbeheerder.
De boodschap van deze dame liet doorschemeren dat ik daar recht op heb en dat het met een ja van mij allemaal geregeld wordt.
Ik vroeg haar ik heb nu een overeenkomst met Qurrent hou ik die? Ze vroeg me hoe bedoelt u?
Na nog een keer uitleggen biechte ze op dat het om een overstap ging naar Eneco en dat het stom zou zijn als ik dit niet deed.
Ik heb aangegeven dat ik zeer tevreden ben met mijn huidige leverancier en dat ik toch weinig stroom verbruik (zonnepanelen) dus dat overstappen geen honderden euro's oplevert.

Waarschijnlijk handelen ze strikt binnen de wet, maar een schoonheidsprijs verdient het zeker niet.
NKI heb ik niks over kunnen vinden en vond de manier van praten erg dwingend .
Sta in het bel me niet register, maar wordt toch regelmatig door dit soort bedrijven benaderd.
Is hier niks aan te doen?

Groet Sebastian

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is gewoon colportage. U had kunnen aangeven dat u niet meer door hen gebeld wilt worden, want u hebt het recht van verzet.

sake1987

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door sake1987 »

Zou het bel me niet register een keer verversen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door alfatrion »

sebastianzuur schreef:
27 dec 2018 14:17
Ik vroeg haar ik heb nu een overeenkomst met Qurrent hou ik die? Ze vroeg me hoe bedoelt u?
Na nog een keer uitleggen biechte ze op dat het om een overstap ging naar Eneco en dat het stom zou zijn als ik dit niet deed.
Ze verdoezelde dus de situatie. Dat is niet handelen binnen de wet.
sebastianzuur schreef:
27 dec 2018 14:17
NKI heb ik niks over kunnen vinden en vond de manier van praten erg dwingend .
Sta in het bel me niet register, maar wordt toch regelmatig door dit soort bedrijven benaderd.
Zoals anderen aangegeven kun je verzetten tegen de verwerking. Je hebt recht dat ze je vergeten of noteren om je niet meer te bellen. Daarnaast heb je recht op een kopie van het gesprek. Hiermee zou je eventueel naar de Reclame Code Commissie kunnen stappen en zij geven dan het advies om voortaan duidelijker te zijn of om geen mensen te bellen die in het register staan.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door piet987654 »

Zo kwam er een paar jaar geleden bij mij ook een energieverkoper aan de deur. Hij vertelde: Als U overstapt naar ons bent U E 60.- per maand goedkoper uit. Mijn antwoord: O dus als ik overstap krijg ik van jullie E 10.- per maand terwijl ik toch gas en stroom verbruik??
Nee vertelde hij nogmaals: U bent bij ons E 60,- per maand goedkoper uit dan wat U nu betaald. Ik weer: Dus ik krijg E 10,- per maand van jullie. Dit spelletje ging zo even door tot hij lichtelijk boos werd. Waarop ik vertelde: Ik betaal nu E 50, per maand. Als ik bij jullie E 60 per maand goedkoper uit ben dan krijg ik toch E 10.- per maand van jullie. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen??? Zeer t5eleurgesteld droop hij af, nooit meer iemand langs geweest. Tip: Als U gebeld wordt zeg dan altijd dat het gesprek wordt opgenomen (ze hoeven niet te weten of dit inderdaad zo is) om na afloop aangifte te kunnen doen, omdat U vermeld staat in het bel me niet register. Erg effectief.
En anders vertel dat U een nee/nee sticker op uw telefoon heeft, en daarom niet gebeld mag worden. Dan gaan ze twijfelen aan uw verstandelijke vermogens en bellen ze ook niet meer.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Geen interesse, is veel makkelijker en sneller. Daarna de haak erop of inhaken zoals onze zuiderburen zeggen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een opname maken en dan aangifte doen is mogelijk maar hoe vind je onbekende firma met misleiding?

Zelf gebruik ik het fluitje wat hier als advies eerder langs kwam, uitgetest na telefoontje met kleinkinderen en met Headset, he wat, ik hoorde niets meer dus werkte goed, vooral omdat ze geen normale telefoon maar alleen PC met Headset hebben om jou gegevens met 10 vingers in te voeren als je klant wilde worden.

Dat je dan op zwarte lijst komt van gestoorde gekken, prima, prettig gestoord word je van deze rommel.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Moneyman »

:roll: ... want natúúrlijk is het OK om iemand die gewoon aan t werk is, een gehoorbeschadiging toe te brengen...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ongewenste telefoontje waar je moeilijk vanaf komt, dus ik zal het echt niet bij elk persoon doen.

Maar opdringerige adressen kopers die voor provisie een dubieus product of dienst willen aanbieden en meerdere keren bellen, dan word ik de scheidsrechter!

malhy2
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 okt 2010 18:12

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door malhy2 »

Moneyman schreef:
28 dec 2018 18:36
:roll: ... want natúúrlijk is het OK om iemand die gewoon aan t werk is, een gehoorbeschadiging toe te brengen...
gewoon aan het werk, 9 van de 10 keer is het oplichting en in mijn optiek is zijn oplichters niet aan het werk maar aan het stelen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt het gesprekgewoon beeindigen met Geen belangstelling, goede dag. Hoe moeilijk kan dat zijn.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Moneyman »

malhy2 schreef:
28 dec 2018 20:57
Moneyman schreef:
28 dec 2018 18:36
:roll: ... want natúúrlijk is het OK om iemand die gewoon aan t werk is, een gehoorbeschadiging toe te brengen...
gewoon aan het werk, 9 van de 10 keer is het oplichting en in mijn optiek is zijn oplichters niet aan het werk maar aan het stelen.
:lol: fijn, “jouw optiek” en jouw inschatting. Die er schromelijk naast zit. Verdiep je eens in de wereld van de callcenters voordat je zulke achterlijke acties goedkeurt op toepast.
Komkommertijd schreef:
28 dec 2018 20:09
Ongewenste telefoontje waar je moeilijk vanaf komt, dus ik zal het echt niet bij elk persoon doen.

Maar opdringerige adressen kopers die voor provisie een dubieus product of dienst willen aanbieden en meerdere keren bellen, dan word ik de scheidsrechter!
... en dat is geen antwoord op mijn reactie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

malhy2 schreef:
28 dec 2018 20:57
Moneyman schreef:
28 dec 2018 18:36
:roll: ... want natúúrlijk is het OK om iemand die gewoon aan t werk is, een gehoorbeschadiging toe te brengen...
gewoon aan het werk, 9 van de 10 keer is het oplichting en in mijn optiek is zijn oplichters niet aan het werk maar aan het stelen.
Klopt helemaal. Doorgaans schorem/uitschot dat zich niets aantrekt van de wet oneerlijke handelspraktijken, de colportagewet en het belmenietregister.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door moederslink »

Hun schorem, uitschot noemen gaat mij persoonlijk te ver . :shock:
Ik baal ook van dat gebel en geleur , maar ben er binnen 10 sec van af :
" sorry, geen belangstelling, goedendag " en verbreek direct de verbinding. Geen fluitje , niks .
Luister niet eens dat bandje af, heeft geen nut nl.
En.....het wordt minder en minder heb ik de indruk.
Laatst gewijzigd door moederslink op 28 dec 2018 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En de Gedragscode Energieleveranciers. Die was ik nog vergeten. Daar vegen ze ook.....

Topicstarter staat nota bene in het belmenietregister ingeschreven.

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Doorgaans zijn call centre agents onwetende, slechtbetaalde (tijdelijke) medewerkers die zich houden aan een script dat hen wordt voorgelegd door de ondernemer, die doorgaans precies weet hoe hij nog net binnen de grenzen van de wet blijft.

Telefonische colportage is nou net de gemakkelijkst te beëindigen vorm van ongewenste verkoop: gewoon de verbinding verbreken. Hoe moeilijk kan het zijn?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door renewouters »

piet987654 schreef:
27 dec 2018 16:08
Zo kwam er een paar jaar geleden bij mij ook een energieverkoper aan de deur. Hij vertelde: Als U overstapt naar ons bent U E 60.- per maand goedkoper uit. Mijn antwoord: O dus als ik overstap krijg ik van jullie E 10.- per maand terwijl ik toch gas en stroom verbruik??
Nee vertelde hij nogmaals: U bent bij ons E 60,- per maand goedkoper uit dan wat U nu betaald. Ik weer: Dus ik krijg E 10,- per maand van jullie. Dit spelletje ging zo even door tot hij lichtelijk boos werd. Waarop ik vertelde: Ik betaal nu E 50, per maand. Als ik bij jullie E 60 per maand goedkoper uit ben dan krijg ik toch E 10.- per maand van jullie.
Herkenbaar. Logischerwijs zou je verwachten dat (als je een serieus verkoopgesprek wilt hebben) eerst vraagt hoeveel iemand nu betaalt (en aan wie). Maar ik denk dat de verkoopstrategie zoals je beschrijft toch werkt bij een hoop mensen. Na het woord "goedkoper" worden immers bij veel mensen de hersens uitgeschakeld. En die enkeling die er niet intrapt is dan jammer maar waarschijnlijk niet onoverkomelijk als daar een paar mensen tegenover staan die wel happen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Bob Schurkjens schreef:
28 dec 2018 21:15
Klopt helemaal. Doorgaans schorem/uitschot dat zich niets aantrekt van de wet oneerlijke handelspraktijken, de colportagewet en het belmenietregister.
Inderdaad. Laats nog gebeld door iemand die zei niets met het bel-me-niet-register te maken te hebben, want hij wilde me alleen advies geven.
Overigens zijn die telefoontjes zeer laf, want ze bellen met een onbekend nummer.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo is het maar net. En dat belmenietregister is niet vrijblijvend maar in de wet verankerd.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... t-register

Schorem is het en blijft het. Willens en wetens de wet overtreden die juist is bedoeld om kwetsbare consumenten te beschermen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende telefoonverkoop energiecontracten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als die “kwetsbare” O sumenten niet zo hebberig waren en hun verstand eens zouden gebruiken, was het gedoe zo afgelopen.

Gesloten