LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
zwl.Andre
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2018 17:30

Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door zwl.Andre »

Goedenavond,

mijn schoonvader kwam vandaag met een verhaal wat iemand hem "weer" had verteld waarover hij zich zorgen maakt.
ik kan het helaas nergens terugvinden dat dit ook zo is. waarna ik ook aanneem dat dit niet klopt maar ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven.

de situatie:
mijn schoonmoeder zit in een verzorging tehuis ivm met dementie en parkinson. de situatie is dan ook dat ze niet meer terug zal komen.
mijn schoonvader heeft een koopwoning. en zoals vele oudere generatie netjes helemaal af betaald en woont er redelijk zonder grote kosten.

Verhaal wat hem verteld is:
Vandaag is hem versteld. stel mijn schoonvader zou komen te overlijden dan gaat 50% van de totaal waarde van de koopwoning naar de verzorging instelling. en 50% naar de kinderen als erfdeel.

Persoonlijk geloof ik dit niet. en ik kan het zo niets vinden op internet wat dit ondersteund wie kan mij maar voornamelijk mijn schoonvader wat verheldering in verschaffen.
Zodat hij weer wat rust heeft omdat hij zich hier erg druk om maakt.


Met vriendelijke groet,
Andre
Laatst gewijzigd door Radar op 01 jan 2019 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wordt de zorginstelling in het testament genoemd als erfgenaam? Dan kan het waar zijn, maar dan heeft uw schoonvader er zelf voor gekozen dat de erfenis naar de zorginstelling gaat. Gezien ik uit uw verhaal opmaak dat uw schoonvader niet wil dat het geld naar de zorginstelling gaat, ga ik er vanuit dat de zorginstelling niet in het testament genoemd wordt als erfgenaam.

Wat uw schoonvader gehoord heeft, is dus absoluut niet waar. Waarschijnlijk heeft iemand de klok horen luiden, maar weet men niet waar de klepel hangt.

Omdat nu beide partners nog leven, waarvan één in de echtelijke woning en de ander in een zorginstelling, wordt voor de eigen bijdrage aan de zorginstelling het huis en een groot deel van een gezamenlijke vermogen buiten beschouwing gelaten.
Wanneer uw schoonvader komt te overlijden en uw schoonmoeder als langstlevende partner achterblijft, dan is de helft + een erfdeel van uw schoonmoeder.

Uw schoonmoeder heeft vanaf dat moment een aardig vermogen in haar bezit. Dit vermogen wordt meegenomen bij de financiële bijdrage die uw moeder moet betalen aan het verzorgingshuis. De bijdrage zal dus waarschijnlijk omhoog gaan, maar zeker niet de halve erfenis komt ten goede van het verzorgingshuis

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door 16again »

Wellicht kan moeders als het zover is ook nog geld schenken aan de kinderen, om het eigen vermogen te drukken.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 dec 2018 15:23
Wellicht kan moeders als het zover is ook nog geld schenken aan de kinderen, om het eigen vermogen te drukken.
Dat zal dan de gemachtigde of bewindvoerder moeten doen. Moeders is dement. Of bedoel je de vader...?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door 16again »

Zolang het geld in de stenen zit, kan vaders natuurlijk niets wegschenken.
En uiteraard doet de gemachtigde of bewindvoerder namens de moeder de schenking.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 dec 2018 16:01
Zolang het geld in de stenen zit, kan vaders natuurlijk niets wegschenken.
Moeders evenmin...

zwl.Andre
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2018 17:30

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door zwl.Andre »

Goedenavond allemaal,

ten eerste wil ik ieder bedankt voor de reacties. dit heeft ons en vooral mijn schoonvader zeer geholpen.

het is idd zo dat mijn schoonvader niet wil dat het bedrag naar de verzorg instelling gaat mijn schoonmoeder is niet meer wilsbekwaam en mag / kan niet meer tekenen.
dankzij jullie reacties kan mijn schoonvader weer rustig slapen gezien dat deze man al zoveel stres heeft omdat in 1 jaar tijd zoveel is veranderd in een 50 jarig huwelijk.

nogmaals bedankt allemaal wij waarderen dit ontzettend.


met vriendelijke groet
Andre

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook duurt het nog een paar jaar voordat de eventuele waarde van de woning en het vermogen in aanmerking genomen wordt voor de te berekenen hoge eigen bijdrage in het geval uw schoonvader vóór zijn vrouw zou komen te overlijden.

Overigens kan uw schoonvader ook nog door middel van een testament zorgen dat zijn vrouw niet van hem erft, en hij kan ook opnemen dat het erfdeel van de kinderen meteen uitbetaald moet worden.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 dec 2018 16:39
16again schreef:
30 dec 2018 16:01
Zolang het geld in de stenen zit, kan vaders natuurlijk niets wegschenken.
Moeders evenmin...
Uitgangspunt van de topic start is de situatie dat vaders overlijdt, het huis wordt verkocht, en de erfenis verdeeld.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hebben beide schoonouders een testament, zo ja op langstlevende of met tweetrapsmaking? Dat maakt namelijk uit voor het vervolg.
Bij tweetrapsmaking erven de kinderen namelijk nog niets, hoeft er niets verdeeld te worden en blijft het gehele vermoging ter beschikking van schoonmoeder.

De twee belangrijkste punten zijn al genoemd: Dat de helft van de erfenis automatisch naar het verpleeghuis zou gaan is volslagen onzin. Voordat de waarde van het huis wordt meegeteld voor het bepalen van de eigen bijdrage, verstrijkt er een aantal jaren. De peildatum is altijd twee jaar eerder. Bovendien gaat de waarde van het huis niet direct van box 3 naar box 2.

Maak u ook niet al te druk over die hoge eigenbijdrage. Het maximum is weliswaar erg hoog, maar daar zal uw schoonmoeder voorlopig nog niet aan komen. Op de website van het CAK vindt u meer informatie en kunt u uitrekenen hoe hoog de bijdrage van uw schoonmoeder zou zijn, mocht uw schoonvader overlijden.
Bedenk daarbij dat uw schoonmoeder ook nog AOW voor alleenstaanden krijgt, en mogelijk nog een nabestaandenpensioen.

Kortom: geloof niets van die indianen verhalen dat de helft naar het verpleeghuis zou gaan, of het kletsverhaal dat "alles opgaat" aan de hoge eigen bijdrage.

Ik hoop dat het naar omstandigheden goed gaat met uw schoonouders en dat u samen nog een waardevolle tijd mag beleven.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De waarde van de woning gaat, bij niet verhuren, pas na een aantal jaren naar box 1 en niet naar box 2.

Bij een langstlevende testament blijft de nalatenschap ook ter beschikking van moeder, mocht vader vooroverlijden en hoeft er niets uitbetaald te worden.

Vader kan dus beter een testament maken waarbij hij zijn echtgenote onterft. En daarin ook opnemen dat de erfdelen aan de kinderen uitbetaald moeten worden. Dan bereikt hij, min of meer, wat hij wil.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door kokka »

Lady1234 schreef:
30 dec 2018 17:33
Ook duurt het nog een paar jaar voordat de eventuele waarde van de woning en het vermogen in aanmerking genomen wordt voor de te berekenen hoge eigen bijdrage in het geval uw schoonvader vóór zijn vrouw zou komen te overlijden.

Overigens kan uw schoonvader ook nog door middel van een testament zorgen dat zijn vrouw niet van hem erft, en hij kan ook opnemen dat het erfdeel van de kinderen meteen uitbetaald moet worden.
dat scheelt dan hooguit een kindsdeel, de helft van al het vermogen is natuurlijk al van de vrouw.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kokka schreef:
01 jan 2019 11:47
Lady1234 schreef:
30 dec 2018 17:33
Ook duurt het nog een paar jaar voordat de eventuele waarde van de woning en het vermogen in aanmerking genomen wordt voor de te berekenen hoge eigen bijdrage in het geval uw schoonvader vóór zijn vrouw zou komen te overlijden.

Overigens kan uw schoonvader ook nog door middel van een testament zorgen dat zijn vrouw niet van hem erft, en hij kan ook opnemen dat het erfdeel van de kinderen meteen uitbetaald moet worden.
dat scheelt dan hooguit een kindsdeel, de helft van al het vermogen is natuurlijk al van de vrouw.
Ja, natuurlijk scheelt dat “maar” een kindsdeel. Afhankelijk van hoeveel kinderen er zijn, kan dat een flink deel schelen. En als moeder in het veronderstelde geval niet uit hoeft te betalen, blijft het hele vermogen tzt de grondslag voor de berekening van de eigen bijdrage. En daar kan vader, door een testament dus wat aan doen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verzorging tehuis bij langstlevende (kosten eigen woning)

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kokka schreef:
01 jan 2019 11:47
Lady1234 schreef:
30 dec 2018 17:33
Ook duurt het nog een paar jaar voordat de eventuele waarde van de woning en het vermogen in aanmerking genomen wordt voor de te berekenen hoge eigen bijdrage in het geval uw schoonvader vóór zijn vrouw zou komen te overlijden.

Overigens kan uw schoonvader ook nog door middel van een testament zorgen dat zijn vrouw niet van hem erft, en hij kan ook opnemen dat het erfdeel van de kinderen meteen uitbetaald moet worden.
dat scheelt dan hooguit een kindsdeel, de helft van al het vermogen is natuurlijk al van de vrouw.
Wanneer dit echtpaar 4 kinderen heeft, scheelt het 4 kindsdelen, ofwel 40% van het totale vermogen (want partner bezit reeds 50% en erft een deel wat gelijk is aan elk van de kindsdelen, dus 1/5 van de erfenis, danwel 10% van het totale vermogen).

Onderaan de streep kan die 40% aan kindsdelen aardig verschil maken in de uiteindelijke bijdrage.

Gesloten