LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Glimlach »

Ik ben op dit moment mezelf aan het opvreten van binnen.

Sinds januari van 2018 ben ik ZZP'er. Bij mijn inschrijving had ik aangegeven dat ik niet wilde dat mijn gegevens zomaar zichtbaar zijn voor derden en/of dat andere bedrijven mij kunnen benaderen voor reclame of wat dan ook.

Maar al gauw kreeg ik telefoontjes van bedrijven die mij konden helpen aan een goedkoper energiecontract omdat ik een ZZP'er ben. Ik trapte er niet en bedankte elke keer vriendelijk en gaf aan niet meer gebeld te willen worden.

Tot vandaag....ik snap nog steeds niet hoe ik hierin getuimeld ben.

Deze [ongefundeerde bewering door moderator verwijderd] deed alsof hij van Stedin was en hij belde mij over de verhoging van de tarieven etc. Ik gaf meteen aan dat ik dit wel raar vond, omdat ik klant ben bij Eneco en hoezo moet Stedin mij daarover bellen? En waarom gaat dit niet via de post? Hij kwam met een lulverhaal waarvan ik mij afvraag waarom ik daarin getrapt ben.

Anyway...toen kwam hij ineens met: ik zie dat u een bedrijf heeft en u kan zakelijk een goedkopere contract krijgen en zo praatte hij verder. Hij had het ineens over Essent. Ik zei dat ik bij Eneco wilde blijven en hoezo Essent? Begon hij met een warrig verhaal dat Essent de zakelijke overstap doet. Ik snap echt niet hoe ik hierin ben getrapt.

Anyway...uiteindelijk kreeg ik een sms met een link naar onsaanbod.direct. Eenmaal op die link zie ik de naam DJOEN en een Amsterdams telefoonnummer. Ik heb van alles screenshots gemaakt.

Het blijkt om een contract te gaan met Essent, zakelijk, voor 5 vijf jaar tegen een vast tarief.

Ik gaf aan of ik bedenktijd had en hij zei van niet. Ik zou het contract nog via de mail ontvangen.

Ik probeerde terug te bellen, maar de nummers werken niet. Ook het Amsterdamse nummer werkte niet.

Daarna ben ik gaan Googlen en ben ik meerdere klachten tegengekomen hierover.

Gelukkig heb ik in mijn vriendenkring genoeg juristen en advocaten die mij gaan helpen. Die hebben mij aangeraden op het contract te wachten. Zodra ik dat heb, weten we wie de tegenpartij is en kunnen we actie ondernemen.

Ik heb wat onderzoek gedaan naar dit bedrijf. Het schijnt een bedrijf te zijn dat onlangs opgericht is in Woerden en recentelijk ook in Delft gevestigd is. Het is geen energiebedrijf, maar een callcenter dat zich bezig houdt met energiecontracten. De naam van de bestuurder is: [naam door moderator verwijderd]. Als je deze naam gaat Googlen dan vind je niks.

Ook heb ik hun advertentie gevonden die ze ook op Jobbird hebben geplaatst. Daar heb ik wel een mobielnummer gevonden. Er is verder geen website of telefoonnummer waarop ze bereikbaar zijn.

[ongefundeerde bewering door moderator verwijderd] Ik kan me niet voorstellen dat bedrijven zoals Essent samenwerken met dit soort tuig. Ik ga sowieso morgenochtend contact opnemen met Essent. Ze denken slim te zijn en richten zich op ondernemers, omdat je dan zogenaamd geen herroepingsrecht hebt en vast zit aan een contract.

Ik vroeg me af of er nog meer mensen -met name ZZP'ers- op het forum zijn die te maken hebben gehad met DJOEN of Onsaanbod.direct en hoe jullie daarvan zijn afgekomen.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jan 2019 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonlijke gegevens door moderator verwijderd, ongefundeerde bewering door moderator verwijderd

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik hoop dat het u lukt dit schorem te ontmaskeren en dat uw contract ongedaan wordt gemaakt.

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Glimlach »

Ik lees ook dit erover:

https://www.consuwijzer.nl/energie/klan ... dat-geldig

Dus betekent dit in mijn geval dat er nog geen sprake is van aangaan contract?


Ik heb wel via dat smsje en link een aanbod aanvaard. Maar dat betekent toch niet dat er ook een contract is gesloten?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De "grap" is dat ze u een zakelijk contract hebben aangenaaid. Consumentenrecht geldt in dat geval niet of doorgaans niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jij hebt niet als cocnument gehandeld, en kunt dus ook geen beroep doen op consumentenbescherming. Tenzij je de reflexwerking hard weet te maken.

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Glimlach »

Maar hoe zit het hiermee dan? Ik lees dat je tegenwoordig een handtekening nodig hebt. In deze artikelen wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen zakelijk en particulier. Ik neem aan dat dit ook geldt voor ondernemers?

https://www.evidos.nl/artikelen/telefon ... ndtekening

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Glimlach »

In mijn geval is er 100% sprake geweest van dwaling. Ik ben erin geluisd en volgens dit artikel kan ik dat wel degelijk aanvechten en het contract nietig laten verklaren:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energ ... everancier



Ik lees ook dat je in het laatste geval terecht kan bij de geschillencommissie. Ik ben bereid om zover te gaan.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je als ondernemer helemaal geen rechten hebt en links en rechts ongestraft opgelicht kan worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Moneyman »

Glimlach schreef:
02 jan 2019 23:16
Maar hoe zit het hiermee dan? Ik lees dat je tegenwoordig een handtekening nodig hebt. In deze artikelen wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen zakelijk en particulier. Ik neem aan dat dit ook geldt voor ondernemers?

https://www.evidos.nl/artikelen/telefon ... ndtekening
Ook daar gaat het direct al over “consumenten”. En dat ben jij niet.

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Glimlach »

Moneyman schreef:
03 jan 2019 07:02
Glimlach schreef:
02 jan 2019 23:16
Maar hoe zit het hiermee dan? Ik lees dat je tegenwoordig een handtekening nodig hebt. In deze artikelen wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen zakelijk en particulier. Ik neem aan dat dit ook geldt voor ondernemers?

https://www.evidos.nl/artikelen/telefon ... ndtekening
Ook daar gaat het direct al over “consumenten”. En dat ben jij niet.
Ik ga zo met Consuwijzer bellen. Op hun website staat dat in de eerste instantie voor de consument zijn, maar dat ondernemers in bepaalde gevallen ook bij hen terecht kunnen als het bijvoorbeeld gaat om energiecontracten. Ik ben benieuwd wat ze mij zullen adviseren.


redhead55 schreef:
03 jan 2019 01:08
Probleem is dat consumenten goed beschermd zijn tegen dit soort praktijken ("cold calling", waardoor die markt "opdroogt") maar voor de zakelijke markt bestaat die bescherming niet. Dus concentreren dit soort bedrijven zich juist op deze groep.

Ja precies dat dus. Maar ik snap ook niet dat bedrijven zoals Essent dit soort malafide praktijken stimuleren. Als je googlet dan zie je al gauw dat ik niet de enige of de laatste ben die heeft meegemaakt. Het regent klachten op internet en met name als het gaat om Essent, maar je leest ook dat Essent daar niks tegen doet en die contracten bijvoorbeeld niet annuleert.

Essent heeft blijkbaar deals gesloten met dit soort malafide organisaties. Het probleem is dat ze steeds erger worden en gewoon keihard liegen en frauderen. Het afgelopen jaar werd ik meerdere malen gebeld door dit soort bedrijven, maar dan waren ze ten minste eerlijk en gaven ze meteen aan wat ze precies van je wilde.

Dit keer was het een totaal ander verhaal. Deze man deed zich voor als iemand van Stedin.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goed plan, bellen. Vraag dan nara de reflexwerking waar ik het al eerder over had.

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Glimlach »

Moneyman schreef:
03 jan 2019 08:02
Goed plan, bellen. Vraag dan nara de reflexwerking waar ik het al eerder over had.

Ik heb gezocht naar reflexwerking. Dat schijnt niet meer te bestaan sinds 2016. Wel is daar de nieuwe Wet acquisitiefraude voor in de plaats gekomen. Volgens de informatie die ik heb gevonden, maakt deze wet het voor ondernemers makkelijker om via colportage gesloten overeenkomst te laten ontbinden.

Stel je bent ZZP'er en voorheen had je bijvoorbeeld een particuliere energiecontract. Een fraudeur heeft je echter een nieuwe zakelijke overeenkomst aangesmeerd. Het blijkt dat je door het nieuwe het nieuwe contract benadeeld wordt (bijvoorbeeld ineens krijg je te maken met een opzegboete omdat je contract nog niet is verlopen bij de vorige energieleverancier). Dan moet voor het sluiten van de overeenkomst dit aan jou verteld worden (dus dat je te maken gaat krijgen met een opzegboete omdat je huidige contract nog niet verlopen is). Als dat niet het geval is en je dus niet de volledige informatie hebt gehad dan zou je in principe de overeenkomst kunnen laten ontbinden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Moneyman »

De reflexwerking bestaat nog wel degelijk, zij is alleen deels in de wet geïncorporeerd.

Check dit artikel voor veel informatie:
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/17 ... sonen.html

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Stond uw telefoonnummer in het Bel mij niet register? Ook al bent u een zzp'er, dee geldt voor alle natuurlijke personen (dus ook bij een VOF, ZZP en eenmanszaak). U had dan niet gebeld mogen worden en kan ook via deze ingang er onderuit komen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 jan 2019 09:34
U had dan niet gebeld mogen worden en kan ook via deze ingang er onderuit komen.
Dat is natuurlijk niet zo. Het is niet afhankelijk van de vraag of je in een bel me niet-register staat of er wel of niet een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen.

Glimlach
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2009 17:21

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Glimlach »

Ik heb alles en iedereen gebeld die ik maar kon bellen.

Heb melding gedaan bij:
- ACM
- Fraudehelpdesk

Ik sta in het Bel me niet register (al jaren) en heb bij KvK aangegeven dat ik niet wil dat commerciële bedrijven/telemarketeers mij benaderen. Het gekke is dat ze ook mijn oude meterstanden in hun bezit hebben. Blijkbaar hebben ze op de een of andere manier toegang tot een register dat eigenlijk alleen bedoeld is voor energiebedrijven. Ik ga ook een officiële klacht indienen bij Autoriteit Persoonsgegevens.

Er is mij aangeraden om een brief op te stellen die (aangetekend) naar zowel Essent als dit frauduleus bedrijf te sturen. En dan die reacties afwachten en op basis daarvan verdere actie ondernemen. Ik ga het hier zeker niet bij laten zitten. Ik heb ook een advocate gesproken die dergelijke zaken heeft gedaan en zij is optimistisch en denkt dat dit contract geannuleerd kan worden.

Alleen ben ik bang dat dit bedrijf over een paar weken foetsie van de aardbodem is verdwenen.

Degenen die aangepakt moeten worden zijn de energiebedrijven. Blijkbaar valt er veel geld te verdienen met het ronselen van zakelijke klanten. Essent is degene die betaalt en debet is aan dit soort wantoestanden. Het is schandalig dat ze vervolgens dit soort contracten pas na veel moeite annuleren.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
03 jan 2019 09:39
NeoDutchio schreef:
03 jan 2019 09:34
U had dan niet gebeld mogen worden en kan ook via deze ingang er onderuit komen.
Dat is natuurlijk niet zo. Het is niet afhankelijk van de vraag of je in een bel me niet-register staat of er wel of niet een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen.
Als ze de wet al overtreden met het bellen is dat al fout.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
03 jan 2019 12:42
Moneyman schreef:
03 jan 2019 09:39
NeoDutchio schreef:
03 jan 2019 09:34
U had dan niet gebeld mogen worden en kan ook via deze ingang er onderuit komen.
Dat is natuurlijk niet zo. Het is niet afhankelijk van de vraag of je in een bel me niet-register staat of er wel of niet een rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen.
Als ze de wet al overtreden met het bellen is dat al fout.
Klopt. Maar het is geen reden om onder de overeenkomst uit te kunnen, zoals jij schrijft.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wellicht een klein beetje off topic, maar voor de consument/zzp'er is in weinig gevallen een zakelijk energie contract voordelig. Er wordt geadverteerd met bedragen exclusief BTW, terwijl deze btw niet/gedeeltelijk aftrekbaar is. In bijna alle gevallen, is het jaarlijks overstappen van energiecontract als consument zijnde vele malen voordeliger, gezien hier meer met welkomst bonussen wordt gestunt.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men zou toch van ondernemers mogen verwachten dat ze niet op telefonische colportage ingaan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Energiecontract door DJOEN/Onsaanbod.direct

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
03 jan 2019 13:51
Men zou toch van ondernemers mogen verwachten dat ze niet op telefonische colportage ingaan.
Inderdaad. Daarom is er ook minder bescherming voor ondernemers in vergelijking met consumenten. Omdat je meer mag verwachten van ze. Als je al makkelijk aan de telefoon bent om te praten dan vrees ik het ergste als er echt onderhandeld moet worden met klanten.

Gesloten