LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
04 jan 2019 22:44
Als je veel rookte en weinig schoonmaak is een zwaar vergeelde die er 30 jaren oud uit ziet na 5 jaren mogelijk.
Misschien moet je gewoon eerst even de OP lezen voor je reageert.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zolang die geiser werkt ,is huisbaas niet verplicht een nieuwe te plaatsen, ondanks ouderdom.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door BreejKC »

Grof geschut? Misschien ja. Nog bewust ook. Prima hoor, wat mij betreft wie daar commentaar op geeft. Maar of Ridder777 met die fijngevoeligheid veel geholpen is als hij door een koolmonoxide vergiftiging straks overleden gevonden wordt, acht ik te betwijfelen.

Ach natuurlijk. Ik overdrijf weer veel te veel. Maar niet heus. Helaas worden we anno 2018/2019 nog te vaak geconfronteerd met plotselinge vondsten van hele overleden gezinnen tegelijk omdat er "een luchtje hing dat niemand rook". En 99 van de 100 keer was een oud of slecht onderhouden verbrandingstoestel daar de oorzaak van. Maar ja, dat waren we voor het gemak even vergeten.

Maar, laat zo'n situatie maar gewoon voortduren. Je moet toch ook een beetje compassie hebben met verhuurders die hun huurders het liefst in de kou, of noem het maar giftige luchtjes, laten staan als dat hun winst ten goede komt. Niet voor niets hebben we nog zoiets als bouw- en woningtoezicht. Juist om redelijke huurders tegen sommige verhuurder-maffiosen te beschermen.

Wel dan schiet ik liever met grof geschut op dat soort huurbazen , voordat het onnodige slachtoffers kost. Maar, daar mag iedereen, die bereid is over lijken te gaan, natuurlijk anders over denken.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
04 jan 2019 23:18
Grof geschut? Misschien ja. Nog bewust ook. Prima hoor, wat mij betreft wie daar commentaar op geeft. Maar of Ridder777 met die fijngevoeligheid veel geholpen is als hij door een koolmonoxide vergiftiging straks overleden gevonden wordt, acht ik te betwijfelen.

Ach natuurlijk. Ik overdrijf weer veel te veel. Maar niet heus. Helaas worden we anno 2018/2019 nog te vaak geconfronteerd met plotselinge vondsten van hele overleden gezinnen tegelijk omdat er "een luchtje hing dat niemand rook". En 99 van de 100 keer was een oud of slecht onderhouden verbrandingstoestel daar de oorzaak van. Maar ja, dat waren we voor het gemak even vergeten.

Maar, laat zo'n situatie maar gewoon voortduren. Je moet toch ook een beetje compassie hebben met verhuurders die hun huurders het liefst in de kou, of noem het maar giftige luchtjes, laten staan als dat hun winst ten goede komt. Niet voor niets hebben we nog zoiets als bouw- en woningtoezicht. Juist om redelijke huurders tegen sommige verhuurder-maffiosen te beschermen.

Wel dan schiet ik liever met grof geschut op dat soort huurbazen , voordat het onnodige slachtoffers kost. Maar, daar mag iedereen, die bereid is over lijken te gaan, natuurlijk anders over denken.
Je mist zo ontzettend het punt... dat ik niet eens in ga op je absurditeiten.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door heerschap »

BreejKC schreef:
04 jan 2019 23:18
Grof geschut? Misschien ja. Nog bewust ook. Prima hoor, wat mij betreft wie daar commentaar op geeft.
Context is belangrijk. Het betreft de vader van zijn buurvrouw. Hij heeft kennelijk geen verstoorde relatie met zijn huurbaas. Zijn huurbaas is nog niet eens op de hoogte van enig probleem, omdat TS liever eerst probeert het probleem zelf te verhelpen. De huurbaas van TS is waarschijnlijk geen *******, noch een harteloze *******. Grof geschut zet je in wanneer de huurbaas meer respect heeft voor huurpenningen dan het menselijk leven. Van dat laatste is nog niets gebleken. Dus inderdaad, grof geschut.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door moederslink »

BreejKC met alle respect , maar misschien draaf je nu idd iets te ver door.
Ridder777 schrijft dat het idd een heel oude geyser is waarvan nu de kraan/ knop kapot is en die moet worden vervangen.
Hij wil dat zelf doen en vraagt hier waar zo.n ding eventueel te koop is .
Zelf heb ik hem o.a. gevraagd of dat ding wel regelmatig onderhoud heeft gehad en hem ook gezegd dat het beter is om hier samen met zijn huisbaas over in gesprek te gaan en dat deze huisbaas dit moet opknappen.
Hij heeft verder een goede relatie met deze huisbaas en ik denk ook dat het een aardige huisbaas is :wink:

Als deze geyser ieder jaar is schoongemaakt en verder goed onderhouden is er vooralsnog niets aan de hand.
Zo niet , dan moet deze huisbaas direct actie ondernemen en dit alsnog laten doen of de hele geyser misschien wel vervangen.
Voorlopig weet de huisbaas nog niet eens iets vh ' probleem' , dus ....

Erthanax
Berichten: 9676
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, Bree toch.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.google.com/search?q=8711238 ... e&ie=UTF-8

Zo'n dingetje heb je nodig. Je kan op deze ook nog een perlator schroeven, eigenlijk onmisbaar. Ik zeg niet dat hij past hoor! Dat moet je zelf navlooien. Waterpomptang heb je ook nodig.

Koolmonoxidemelder zou ik ook ophangen. Zo'n open geiser is niet meer van deze tijd. Hoeft niet meer te kosten dan twee tientjes.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Revoked »

Mogen die oude geisers überhaupt nog wel gebruikt worden? Koolmonoxide is een serieuze killer, en dat waakvlammetje kost ook alleen maar gas. In mijn ogen had dat ding 60 jaar geleden de hut al uit gemoeten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door thecure »

Is dit een geiser met rookgas afvoer of blaast hij de gassen gewoon de keuken in?
Die laatste hadden mijn schoonouders jaren geleden en dat mocht toen niet meer.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door BreejKC »

We raken hier wel vaker een afstand verwijderd van het eigenlijke onderwerp. Lijkt hier eerder gewoonte als uitzondering. Dus zo vreemd is dit hier ook niet.

Totdat ik de foto van Ridder777 zag reageerde ik niet, zoals te zien is. Maar nadat ik deze foto zag werd mij duidelijk dat het niet alleen om een kapot kraantje van maar om een hele oude geiser gaat waar kennelijk ook nog slecht onderhoud aan gepleegd is.

Met veiligheid kun je geen enkel risico nemen, zeker niet met een brandgevaarlijk en mogelijk giftige koolmonoxide opwekkende geiser. Ja, dan sla ik misschien een beetje door. Als is het alleen maar om te voorkomen dat er onnodige doden vallen. Ja, dan raak ik misschien wat van het onderwerp verwijderd, maar Ridder777 is nu wel een gewaarschuwd mens. Echt ik zou het niet leuk vinden als ik één dezer dagen op RTV Rijnmond moet lezen dat er weer een dodelijk slachtoffer in Schiedam is gevonden ten gevolge van koolmonoxidevergiftiging.

En die goede relatie met de huisbaas? Dat argument is in mijn ogen verre van ondergeschikt aan het veiligheidsrisico. Als die huisbaas echt zo goed was geweest had hij dat risico met zo'n oude geiser nimmer genomen. A) Vanwege het brandgevaar en dat zijn eigendom tor de grond toe afbrandt, plus wat het nog meeneemt ook. B) Om elk risico met je betalende huurder uit te sluiten.

Met honing vang je meer vliegen als met azijn. Ook hier geldt dit. Een brief kan heel erg confronterend worden geschreven, maar ook heel netjes maar wel een duidelijk verzoek zijn. En ja, op een nette manier moet je op huisbazen sons wat druk uitoefenen. Maar in een eventueel vervolgtraject is dan wel aan te tonen dat het verzoek tot goed onderhoud en eventuele vervanging wel op een nette maar duidelijke manier is geschiedt. Een goede huisbaas begrijpt dan echt wel dat het dan niet de bedoeling is die goede relatie op het spel te zetten, maar dat het om een serieus veiligheidsrisico draait.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door heerschap »

BreejKC schreef:
05 jan 2019 09:11
Met honing vang je meer vliegen als met azijn
Als honing gewoon even de huisbaas bellen is, prima. Dat probleem lost zich dan waarschijnlijk direct op. Als hij dan niet wil, tsja... dan breng je het grof geschut binnen. Begrijp mij niet verkeerd: Je betrokkenheid wordt gewaardeerd. Het lijkt mij alleen handiger alsook sneller om gewoon even de telefoon te pakken.

Overigens ben ik mij goed bewust van de gevaren van koolmonoxide. Lang geleden ben ik eens verhuisd naar Rotterdam en heeft een koolmonoxidemelder letterlijk mijn leven gered.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door BreejKC »

Prima, niks mis met die volgorde. Ook de huisbaas is dan een gewaarschuwd mens. Maar, gezien het grote veiligheidsrisico, laat de zaken niet te lang op zijn beloop. Sommige huisbazen zijn soms wat 'traag in het handelen'. Zal iets met financieel belang te maken hebben, of zoiets. Maar er staan wel, als er slecht onderhoud is gepleegd aan die oude geiser, levens op het spel. En dat moet iedereen in een dergelijke situatie zich goed realiseren. Ook een 'trage' huisbaas.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er staat helemaal nergens dat die geiser niet onderhouden is. Het ding is wel oud, maar kan nog prima in orde zijn, afgezien van de kapotte knop.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Heeft de geiser een afvoer naar buiten?

Ridder777

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Ridder777 »

dank jullie wel lieve mensen,
de geiser heeft geen afvoer naar buiten

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door riddert »

Ridder777 schreef:
05 jan 2019 15:39
dank jullie wel lieve mensen,
de geiser heeft geen afvoer naar buiten
Maakt ook niet uit hoor, dat er geen afvoer naar buiten is. Zolang zo'n geiser regelmatig schoongemaakt wordt is er geen enkel bezwaar om deze te blijven gebruiken.

Ben je al even langs een installateur geweest met de knop?

Ridder777

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door Ridder777 »

nee ik werk 7 dagen ik denk maandag even?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door riddert »

Ridder777 schreef:
05 jan 2019 16:45
nee ik werk 7 dagen ik denk maandag even?
Maakt mij niet uit, maar kun je doen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Advies gevraagd over kraan van oude geiser

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als uw oude geiser geen afvoer naar buiten heeft dan loost deze de afvoergassen dus in uw woning.

Juist bij dit soort geisers, voor zover zij nog in gebruik zijn, is het van levensbelang dat deze regelmatig gecontroleerd en goed afgesteld worden. Bij een matig tot slechte verbranding van het gas wordt extra koolmonoxide als afvoergas afgevoerd, ín uw woning dus.

Ga dus na wanneer de geiser voor het laatst is schoongemaakt en weer juist is afgesteld. Meestal zit er ergens een sticker op de geiser wanneer de laatste onderhoudsbeurt is geweest. Ontbreekt deze sticker, vrees dan het ergste.

Contoleer zelf ook de verbranding van het gas als de geiser in werking is. Vindt de verbranding niet met vrijwel volledig blauwe vlammen plaats, dan is de verbranding onvolledig en een bron van koolmonoxide productie. Over de gevolgen hiervan, als er te veel van dat gas in uw woning komt, hoef ik hier niet nader in te gaan. Maar voldoende aanleiding om er super voorzichtig mee te zijn als uw leven u lief is.

Gesloten