LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door Radar »

Je zus stuurt je een appje vanaf een nieuw nummer: ze heeft een andere mobiel waarop internetbankieren nog niet werkt, en ze heeft het druk want ze zit middenin een verbouwing. Of jij zo snel mogelijk een betaling van 2.000 euro wil voorschieten.

Zonder aarzelen maak je het geld over - het is tenslotte familie. Pas later kom je erachter dat je helemaal niet met je zus geappt hebt, maar met een oplichter. Je kan fluiten naar je geld.

Oplichting via WhatsApp neemt sterk toe. Hoe kun je voorkomen dat je erin trapt?

Maandag 14 januari 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, heeft zus het druk? Ik zou haar toch even bellen en vragen of ze niet een beetje abuis is met haar verzoek.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Radar schreef:
10 jan 2019 16:12
Je zus stuurt je een appje vanaf een nieuw nummer: ze heeft een andere mobiel waarop internetbankieren nog niet werkt, en ze heeft het druk want ze zit middenin een verbouwing. Of jij zo snel mogelijk een betaling van 2.000 euro wil voorschieten.

Zonder aarzelen maak je het geld over - het is tenslotte familie. Pas later kom je erachter dat je helemaal niet met je zus geappt hebt, maar met een oplichter. Je kan fluiten naar je geld.

Oplichting via WhatsApp neemt sterk toe. Hoe kun je voorkomen dat je erin trapt?

Maandag 14 januari 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Uit wat blijkt dat er een 'fikse toename' is?

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Radar schreef:
10 jan 2019 16:12
Je zus stuurt je een appje vanaf een nieuw nummer: ze heeft een andere mobiel waarop internetbankieren nog niet werkt, en ze heeft het druk want ze zit middenin een verbouwing. Of jij zo snel mogelijk een betaling van 2.000 euro wil voorschieten.

Zonder aarzelen maak je het geld over - het is tenslotte familie. Pas later kom je erachter dat je helemaal niet met je zus geappt hebt, maar met een oplichter. Je kan fluiten naar je geld.

Oplichting via WhatsApp neemt sterk toe. Hoe kun je voorkomen dat je erin trapt?

Maandag 14 januari 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Bellen met je zus. Voor zon bedrag vraag ik de halve wereld door.
Bellen op oude nummer en op nieuwe nummer, liefst met videochat. Heb je meteen een gezicht van de oplichter.

Oude nummer, hee mijn zus, je had toch nieuw nummer ? Nieuwe nummer.....hee jij bent niet mijn zus ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door moederslink »

Exact! Als mijn zus een nieuw nummer heeft mailt ze mij dat wel door.
Trouwens ...wie dan ook dit aan mij vraagt....ik ga echt niet gelijk € 2000 overmaken...ja daaag :lol:

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik heb een afspraak met mijn familie/vrienden hierover, ik stel ze een (geheime)vraag met een antwoord wat alleen zij en ik kunnen weten. Je weet dan snel genoeg of het goed of goed fout zit. Ik zou nooit ongecontroleerd iets van geld versturen.

sake1987

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door sake1987 »

Hoe goed gelovig kan je zijn, als ik toch van een familielid zo'n vraag krijgt, bel je toch eerst even met elkaar om te verifiëren of het klopt. Mensen laten zich wel heel erg makkelijk oplichten.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, maar de telefoon van je zus is ook echt bijna leeg hoor en heel slecht bereik ook nog, dus bellen lukt nu even niet.

Tja, hoe onnozel kun je zijn? 't Is net als met die mensen die na twee weken hun hele hebben en houden ter beschikking stellen van hun nieuwe vriend/vriendin die een zielig verhaal heeft. Daar is ook geen kruid tegen gewassen.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door juliomariner »

breien schreef:
10 jan 2019 16:20
Ik heb geen zus en mijn broer zit niet middenin een verbouwing.
Dat noem ik nou een waardevolle reactie.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door reggie2 »

Teunbosseman schreef:
10 jan 2019 16:41
[


Bellen met je zus. Voor zon bedrag vraag ik de halve wereld door.
Bellen op oude nummer en op nieuwe nummer, liefst met videochat. Heb je meteen een gezicht van de oplichter.

Oude nummer, hee mijn zus, je had toch nieuw nummer ? Nieuwe nummer.....hee jij bent niet mijn zus ?
Je weet toch wel hoe de stem van je zus klinkt??

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door renewouters »

Sorry, maar als je zoveel geld hebt en zo weinig hersens verdien je bijna niet beter dan te worden opgelicht. Mensen die hier in trappen zijn eerlijk gezegd ook niet te redden. Die trappen ongetwijfeld ook in alle andere trucs. Zoals de verkoopreisjes van vroeger, waar ze dan ook nog eens alle rommel kochten.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Hoe kun je voorkomen dat je erin trapt?

Door niet zo naïef te zijn en je hersens te gebruiken.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door kuklos »

Radar schreef:
10 jan 2019 16:12
Oplichting via WhatsApp neemt sterk toe. Hoe kun je voorkomen dat je erin trapt?
Voor wie maken jullie dit soort items eigenlijk? Hoe dom moeten mensen zijn om hier niet direct alert op te zijn?
Het eerste dat je toch doet is dit natrekken? Even met zuslief bellen. voordat je geld overmaakt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. Het "hoe dom kun je zijn" is voor een heel aanzienlijk deel van de onderwerpen in de uitzending en de topics alhier aan de orde. Dat is voor whatsapp dus niet anders.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door 16again »

ManchesterU15 schreef:
10 jan 2019 16:41
Uit wat blijkt dat er een 'fikse toename' is?
Aantal klachten of aangiften lijkt me voor de hand liggend.

De oplichter is wel zo gehaaid , dat deze van de verbouwing weet heeft , en het contact dus echt lijkt....

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
10 jan 2019 21:20
ManchesterU15 schreef:
10 jan 2019 16:41
Uit wat blijkt dat er een 'fikse toename' is?
Aantal klachten of aangiften lijkt me voor de hand liggend.

De oplichter is wel zo gehaaid , dat deze van de verbouwing weet heeft , en het contact dus echt lijkt....
Maar dan nog. Tweeduizend even voorschieten? Kom nou toch.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door gosewijn »

Lady1234 schreef:
10 jan 2019 21:44
16again schreef:
10 jan 2019 21:20
ManchesterU15 schreef:
10 jan 2019 16:41
Uit wat blijkt dat er een 'fikse toename' is?
Aantal klachten of aangiften lijkt me voor de hand liggend.

De oplichter is wel zo gehaaid , dat deze van de verbouwing weet heeft , en het contact dus echt lijkt....
Maar dan nog. Tweeduizend even voorschieten? Kom nou toch.
Wat is daar mis mee ?.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
10 jan 2019 21:44
Maar dan nog. Tweeduizend even voorschieten? Kom nou toch.
Genoeg goedgelovige goedbedeelde ouders, die zo'n bedrag zouden overmaken om hun kind te hulp te schieten.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door heerschap »

renewouters schreef:
10 jan 2019 19:12
Sorry, maar als je zoveel geld hebt en zo weinig hersens verdien je bijna niet beter dan te worden opgelicht. Mensen die hier in trappen zijn eerlijk gezegd ook niet te redden. Die trappen ongetwijfeld ook in alle andere trucs. Zoals de verkoopreisjes van vroeger, waar ze dan ook nog eens alle rommel kochten.
Dit is een misvatting. Oog hebben voor oplichting is intuïtie gestoeld op tienduizenden zo niet honderd duizenden jaren van evolutie. Tienduizend jaar geleden moest je bedrog ook kunnen opmerken. Derhalve is het herkennen van bedrog geen kwestie van intelligentie maar van gezond verstand. Er zit een belangrijk verschil tussen de twee: Bovengemiddeld intelligente mensen zijn niet vaardiger dan minder intelligente mensen in dingen die voor mensen tienduizend jaar geleden natuurlijk waren. Intelligentie is een vaardigheid die je helpt om met situaties om te gaan die een evolutionair novum zijn. Ratio kan zelfs tegenwerken en het boerenverstand overrulen.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Fikse toename van oplichting via WhatsApp

Ongelezen bericht door heerschap »

Lady1234 schreef:
10 jan 2019 21:44
16again schreef:
10 jan 2019 21:20
ManchesterU15 schreef:
10 jan 2019 16:41
Uit wat blijkt dat er een 'fikse toename' is?
Aantal klachten of aangiften lijkt me voor de hand liggend.

De oplichter is wel zo gehaaid , dat deze van de verbouwing weet heeft , en het contact dus echt lijkt....
Maar dan nog. Tweeduizend even voorschieten? Kom nou toch.
Nu zat ik een week geleden midden in de verbouwing, was mijn partner toevallig op familiebezoek in het buitenland, en moest ik ongeveer het dubbele aanbetalen. Over de Whatsapp even geregeld met mijn partner via een betaalverzoek. Had zomaar iemand anders kunnen zijn, al had ze denk ik niet geloofd dat ik ineens een ander nummer had.

Gesloten