LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB
Het is 2016 en mijn familie heeft mij ondersteund om eindelijk mijn flinke rugzak af te lossen bij de belastingdienst en de aflossing van een hoge lening waar ik maar niet vanaf kon komen. Bijna totaal €16500, -. Mijn familie, ze hebben mij financieel geholpen en ik kan ze terugbetalen zodra ik hier de mogelijkheid voor heb. Al mijn belastingzaken staan weer netjes op een rij en geordend en kan ik eindelijk de rust voor mezelf en mijn zoontje terugvinden. Wel heb ik alle stress en depressie van de voorgaande jaren op 7 juni 2016 met een serieuze hartaanval moeten bekopen en na 5,5uur werd ik pas door de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. Stents en een beschadigd hart is het resultaat en nu ook slecht werkende longen en klamp ik met Centraal Apneu. Erg vervelend allemaal maar het herstelproces is langzaam maar wordt beter hopelijk. Maar nog altijd afgekeurd om terug in het arbeidsproces te komen. Het is nu 2018 en nog altijd niet volledig hersteld. Vanaf 2016 na mijn laatste project ben ik weer in de bijstand teruggeplaatst omdat het project is afgerond en ik net 2 weken te kort kwam om een WW uitkering aan te vragen. Een tijdelijke baan als Delta telecom network engineer, voorheen KPN telecom network engineer, hiervoor systeembeheerder. Hierna geen werk meer te vinden, vele niet concrete sollicitaties, vele afwijzingen of helemaal niks. Er is dus veel druk, depressie en stress in mijn leven, daarnaast is er sprake van een co-ouderschapsregeling wat ook nog eens de druk op kon voeren. Dit was toen nog voor mijn hartinfarct in 2016 al! Maar in elk geval zijn de belastingzaken allemaal geregeld. Althans, dit dacht ik dus! Nu op 21 april 2018 verkrijg ik een brief vanuit SVB dat ik teveel kinderbijslag ontvangen heb en moet ik even bijna €3200, - terugbetalen binnen korte termijn terugbetalen. Zolang dit nog niet terugbetaald is, ontvang ik als alleenstaande ouder geen kinderbijslag meer. Wat er nu blijkt, is dat mijn ex de moeder van ons kind en haar man, zaken met betrekking tot de kinderbijslag en ͞aanvulling van uit België͟, zonder mijn weten om, op gang gezet of is vanuit instanties in gang gezet zoals zij dit mooi weten te vermelden. Zij hebben gecommuniceerd met de SVB, maar SVB heeft mij in de afgelopen jaren hier nooit over benaderd. Het schijnt dat dit al sinds 2011 aan de gang is, en ik ben hier nooit van op de hoogte gesteld. Tot op de dag dat ik de brief voor terugbetaling op 21 april 2018 ontvangen heb. Mijn ex en haar man hebben “met terugwerkende kracht vanuit België een aanvulling van de kinderbijslag ontvangen van meer dan €3500, -“. Omdat mijn ex de moeder en ik de vader van het kind ben en samen in Nederland niet werkzaam zijn en de man van mijn ex wel maar “soms in België werkzaam is” vervalt de Nederlandse wetgeving en heeft haar man recht op de Belgische aanvulling op de kinderbijslag! Omdat deze aanvulling vanuit België hoger is dan de Nederlandse kinderbijslag vanuit de SVB, “eist de SVB” nu het teveel uitgekeerde kinderbijslag van beide ouders “eerst volledig terug, hierna gaat de SVB her berekenen en na de definitieve berekening bekijkt de SVB waar er nog recht op is en er eventueel nog ingehouden of uitgekeerd moet worden”. De hoofdverblijfplaats van ons kind was “toen” nog bij de moeder en wisselde ons kind elke week van ouder. De kinderbijslag werd altijd de helft aan de beide ouders uitgekeerd. Dit was vanaf 2007! Ik de vader van ons kind ben de aanvrager en verantwoordelijk om wijzigingen etc. direct door te geven wat duidelijk op papier bevestigd is. Je zou dan dus verwachten dat als er wijzigingen voordoen in mijn aangevraagde kinderbijslag, dan zou ik dan toch ook duidelijk hiervan op de hoogte gesteld moeten worden, niet dan? Er is sprake van co-ouderschap, ik ben alleenstaande ouder en zit in de bijstand nu wegens mijn gezondheid. Nu heeft mijn ex en haar man de volledige aanvulling ontvangen. Na mijn advies hebben zij toch gewoon al het geld verbruikt aan hun persoonlijke leningen onkosten van de onderneming van haar man als zzp ’r zijnde en heeft mijn ex enkel haar helft aan de SVB terugbetaald en laat ze mij de vader van ons kind in de kou staan. SVB heeft al vermeld dat deze aanvulling naar eerlijkheid verrekend zou moeten worden omdat beide ouders kinderbijslag hebben ontvangen. Maar mijn ex vond het een beter idee om alleen haar deel terug te betalen en ik zelf mocht uitzoeken hoe ik dit terug ga betalen. Maar ook mijn vraag nog altijd, waarom ben ik nooit hiervan op de hoogte gesteld, de wijzigingen in de kinderbijslag en ook nog “mijn persoonlijke gegevens, maar met een rekeningnummer vermeld wat niet van mij is”??? Wie heeft hiervoor opdracht gegeven? Dit klopt niet. Ik ben hier erg van geschrokken want hoe is het mogelijk dat dit allemaal achter mijn rug om in werking gesteld kan worden?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U topictitel gaat over terugvordering KGB door de belastingdienst, maar uw verhaal gaat over terugvordering kinderbijslag door de SVB.

Als men geen recht heeft op kinderbijslag, heeft men ook geen recht op KGB.

Maar ik zou maar juridische hulp inschakelen.

EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

(vervolg) Mijn ex en haar man zeggen mij niks, SVB laat mijn niks weten ondanks ik de aanvrager ben en alle correspondentie ontvang. Mijn administratieve zaken heb ik altijd netjes op orde, maar dit is toch absurd. Mijn persoonsgegevens staan bij de SVB geregistreerd, maar met een totaal ander bankrekeningnummer wat ik niet ken, kwam ik onlangs achter. Hoe kan ook dit nu mogelijk zijn? Deze zaken via mijn ex en haar man gaan helemaal terug naar 2011. Direct heb ik hier een advocaat van onvermogen hierop gezet om dit allemaal uit te zoeken, want ik ben duidelijk de gedupeerde. Ons kind afgeschermd omdat hij door zijn moeder gemanipuleerd werd met deze belastingzaken waar ons kind totaal niks mee te maken heeft. Hij was 12jaar! Kom op toch, dus heb ik een advocaat ingeschakeld om ons kind af te schermen van hun achterlijke benaderingen. Daarnaast heeft ons kind dit op school verteld en heeft de school de moeder op het matje geroepen. Onze zoon van 12jaar heeft een brief voor de rechter geschreven waarin hij alles vermeld heeft waarmee hij bij zijn moeder en stiefvader bekogeld werd en waarom hij niet meer wil wisselen en bij de papa wil blijven wonen. Per mei 2018 is de hoofdverblijfplaats van ons kind bij de vader en ben ik de enige die volledig alle betalingen vanuit de instantie ten behoeve van het kind in ontvangst kan nemen, bindend convenant en ondertekend door beide partijen! Ons kind heeft nu eindelijk de rust en wat dit betreft ik dus ook! We gaan nu verder met de SVB en de belastingdienst maar dit voorval heeft hier wel degelijk mee te maken gehad. Helaas zit ik nog altijd in de bijstand. En als ik nu even mijn verstand erbij neem dacht ik ook al gelijk aan de jaren dat ik kinderbijslag ontvangen heb. Maar nu geeft SVB aan dat ik vanaf 2013 onterecht kinderbijslag heb ontvangen. En wat hangt hiermee samen? Bij de belastingdienst de Kindgebonden Budget natuurlijk en ik de vader ben de enige die dit altijd ontvangen heeft. Ik heb dit nooit aangevraagd, dit is mij automatisch toegekend! Dus als ik deze kinderbijslag onterecht ontvangen heb, dan heb ik Kindgebonden Budget ook onterecht ontvangen want dit hangt samen! Als ik er nu over nadenk wat ik straks allemaal terugbetalen moet, komt over als een aanslag op mijn leven. Niet alleen al omdat ik al dit geld niet heb liggen, maar ook is dit niet eerlijk dat dit nu op mijn bord wordt gesmeten. Naar mijn mening is dit een grove nalatigheid bij een instantie waar ik zelf niks aan kan doen. Of dat deze grove fout bij de gemeente, de belastingdienst of misschien bij de SVB ontstaan is weet ik echt niet maar ik ben duidelijk een gedupeerde en zeker radeloos. Ik zit er echt niet op te wachten om even straks een flink hoog bedrag terug te betalen. Dit kan toch niet waar zijn. Ik zit in de bijstand en vanwege mijn gezondheid kan ik nog altijd niet terug aan het werk. Waar moet ik toch al dit geld vandaan halen als hier straks sprake van komt? Ik heb direct na het weekend van 21 april 2018 een advocaat hierop gezet om dit onrecht tot op de bodem uit te zoeken. Zonder mijn weten om zijn er zaken in werking gesteld ondanks mij hiervan op de hoogte gesteld moet worden. Vanuit SVB, de belastingdienst en vanuit mijn ex en haar man, en dit is jaren lang niet gebeurd. Nooit is mij hierover verteld, niks! Binnen de kortste tijd rolden de eerste brieven vanuit de belastingdienst binnen. Ja natuurlijk, want er moet geïnd worden. Ja hoor en daar zijn ze die graaiende armen van de belastingdienst. Direct de kopieën naar mijn advocaat doorgestuurd. De ene terugvordering na de andere. En gelijk heb ik voor elke terugvordering direct een bezwaar ingediend want vanwaar moet ik al dat geld vandaan halen? Als ik alle bedragen voor de maandelijkse terugbetaling bij elkaar optel, zit ik zowat op mijn bijstandsinkomen! Belachelijk en dit zou ik maandelijks voor de komende 24 termijnen moeten terugbetalen? Mijn bestaansrecht komt in gevaar, levensonderhoud voor ons kind. Ik kan het niet eens terugbetalen, dit onrecht wat mij nu achteraf aangedaan wordt. Nu vele brieven vanuit de belastingdienst ontvangen en ook nog eens excuses vanuit de belastingdienst waarin vermeld wordt, dat de SVB onjuiste informatie verstrekt heeft! En deze wordt allemaal rechtgezet. Ja natuurlijk, hé en ik heb gelijk al een dergelijk vreemd voorgevoel over een gigantische teleurstelling waar ik voor moet opdraaien wat ik ben de belastingbetaler, ja toch? Nu weer de herberekeningen ontvangen en ik ook bezwaren hierover ingediend. Bevestiging terug met hierin het uitstel van betalingen. Alles doorgestuurd naar mijn advocaat. Ik ook vele berichten naar mijn advocaat verstuur maar kreeg bijna geen reacties. Na een week of zelfs twee weken pas en dan begint het beticht met “ik heb zojuist gelezen...” of “ik ben net terug van vakantie...” oh mijn God, wat moet ik hier toch mee!

EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

(vervolg) Hier gaat het enkel alleen nog maar over 2017 en 2018, maar over 2018 is nog een bezwaar in behandeling en heb ik hiervan een persoonlijke betalingsregeling bij getroffen, nog in behandeling dus moet ik voor 2017 €4352, - terugbetaald hebben of maandelijks €225, -. Dit is dan "enkel 2017" en dit voor de komende 24 termijnen niet te vergeten. Zodra de andere jaren de maandelijkse terugbetalingen erbij komen, hou ik dus niks meer van mijn bijstandsloontje over. Eerst wordt vastgesteld dat ik gezien mijn leefomstandigheden recht op toeslagen heb en nu blijkt dat ik hier toch geen op recht gehad heb omdat SVB administratief “grove nalatige fouten” gemaakt heeft en ik nu alles met terugwerkende kracht terugbetalen moet en dan ook nog eens vanaf 2013! En hier komt het weer: Op 1 november 2018 ontvang ik vanuit de belastingdienst een brief met de zaak over 2018 wat ik terugbetalen moet. €1870, - of maandelijks €94, - voor de komende termijnen. Hiervoor heb ik een persoonlijk betalingsregeling voor ingediend maar nog steeds geen reactie en brief met aangehechte acceptgiro hiervan mogen ontvangen. Ik dus weer de belastingdienst gebeld, en uitgelegd hoe dit nu zat. Mevrouw aan de andere kant legt uit dat ik deze brief nog moet negeren omdat dit nog in behandeling is. Zodra ik de aangehechte acceptgiro ontvang moet ik met de betaling starten. Tot deze tijd alles nog even afwachten. Ik heb ook alle notities op deze brief gemaakt maar het zit mij echt niet lekker dit alles! Nu ontvang ik ook nog eens een berekening vanuit de belastingdienst op 3 december met hierin de definitieve berekeningen over de afgelopen jaren, vanaf 2015 tot 2018! Het 7 tal kenmerken bij elkaar opgeteld, moet ik nu in 24 termijnen maar liefst €18072, - terugbetalen! Dit is niet te geloven. Maar nu wordt er wel vanuit de belastingdienst een “totaalbedrag” van maar liefst €180072,00 bij mij teruggevorderd. Nu de vraag: Waar haal ik toch al dit geld vandaan? Instanties maken een fout en hier moet ik nu voor opdraaien? Dit is absurd, dit is niet eerlijk! Als SVB gereageerd heeft op mijn laatste vraag over de te weinig ontvangen jaren, dan had ik dit volledige bedrag eerst gelijk aan de belastingdienst overgemaakt en dan nog wel bijna €6000, - openstaan helaas. Maar nu heb ik alles terugbetaald en rekeningen betaald, debetstand aangevuld en nu weken later verkrijg ik deze berekening en krijg ik van mevrouw bij de belastingdienst telefonisch te horen dat de SVB nu voortaan de Kinderbijslag maar ook het Kindgebonden Budget aan mij overmaakt. Maar dat ik de €13691,97 beter aan de belastingdienst had over moeten maken. Ik heb dit aan SVB gevraagd maar heb tot op heden geen reactie hierop verkregen en nu staat er weer een schuld open van maar liefst €18072, -? Nu heb ik digitaal een beroepschrift ingediend, want ik weet het nu echt niet meer. Dozen vol met alle post vanuit de belastingdienst, om zot te worden en je ziet door de bomen het bos niet meer. Er staat zoveel in de brieven vermeld, ik kan het echt niet meer volgen. Misschien dat het ergens vermeld staat maar waarom na mijn vraag aan de SVB, waarom verkrijg ik gewoon geen antwoord op mijn vraag die ik met klem gesteld heb? “Is deze berekening uitbetaling definitief en hoef ik geen rekening te houden met een mogelijke fout in de toekomst waarbij ik alles weer terugbetalen of verrekenen moet? Met klem vraag ik van u deze bevestiging”. Nog altijd niks ontvangen en nu blijkt dat ik toch dit verrekenen moest. SVB had dit om aan de belastingdienst kunnen uitbetalen. Ik begrijp echt niet waarom ik dit allemaal in mijn schoot geworpen krijg. Ik heb in al mijn bezwaren telkens weer aangegeven dat ik in de bijstand zit. Maar ik krijg geen gehoor hiernaar en nu verwachten zij dat ik gewoon eventjes maandelijks bijna €700, - voor de komende 24 termijnen kan/ga terugbetalen? Waarvan en hoe doe ik dit? Wordt er straks ineens beslag gelegd op mijn bezittingen en mijn zoontje moet nu toch ergens anders gaan wonen of erger, wordt van me weggenomen en wordt ik op straat gezet of zo? Let op, hier komt het weer: Vandaag is het 22december 2018 en open ik de post van de belastingdienst. En nu en tot mijn verbazing staat er in de brief vermeld: “u moet volgens kindgebonden budget 2018 met beschikkingsnummer xxxx nog een bedrag van totaal €1870, - betalen. Hiervoor hebben wij een betalingsregeling met u afgesproken. U hebt niet betaald. Daarom vervalt uw betalingsregeling en moet u nu het hele bedrag in één keer betalen. Maak €1870, - over vóór 02-01-2019 op rekeningnummer ...”! Hé? Wat? Hier heb ik al voor gebeld. Eerst moest ik het nog even afwachten en de brief negeren die mij was toegestuurd omdat het nog in behandeling was, en nu ben ik te laat met betalen en moet ik dit nu allemaal in één keer betalen? Nog vóór 2 januari 2019?

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Uit Wikipedia

Witregels worden gebruikt om een tekst in kleinere stukken in te delen en daardoor leesbaarder en/of overzichtelijker te maken.

EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

(vervolg) Dan ook nog heb ik een digitaal beroepschrift ingediend bij de rechter en uitstel van betaling is van kracht. Maar toch ontvang ik deze zoveelste vervelende brief van de belastingdienst? De belastingdienst weet mijn inkomen en alles wat ik aan toeslagen ontvangen moet, maar negeert totaal het feit dat ik duidelijk in de bijstand zit en als ik maandelijks alle terugvorderingen per maand voor de komende 24 termijnen terugbetaal, ik VER beneden mijn bestaansrecht kom te zitten. Maar nu toch weer een zoveelste eis of ik uiterlijk 11 december 2018 even €4352, - terugbetaal én vóór 2 januari 2019 een bedrag van €1870, - terug te betalen. Maar een feit, niemand die mij hierbij helpen wil of kan, ik weet het niet meer wie nog wat wil of kan. Ik sta hier alleen voor en moet ik echt mijn best doen om mijn zoontje een heerlijke warme kerstviering te geven. Met in mijn achterhoofd welke stappen ik nu de komende dagen moet ondernemen om meer duidelijkheden te verkrijgen. Het enige waaraan ik mij nog kan vasthouden, is dat ik een digitaal beroepschrift ingediend heb bij de Rechter. Een brief met als onderwerp “betalingsonmacht” heb ik al en nu voor de tweede keer aangetekend verstuurd. Ik moet het verdere verloop hiervan nog afwachten. Dit is nu de huidige situatie op 23 december 2018. Het is ongelofelijk hoe men behandeld wordt hier. Ik voel me nu als een zware crimineel behandeld, eerlijk waar! Hoe ver kan het hier in Nederland gaan? Ik ben bang dat het antwoord zal zijn: “NOG VEEL VERDER!” Als later blijkt dat ik nu toch alles volledig moet terugbetalen en de komende jaren met een grote schuld opgescheept zal zijn, dan wil ik dit maar al te graag via social media, een serieuze uitzending op TV openbaar willen maken. Want dat dit allemaal ongestraft kan is toch verschrikkelijk voor worden!

Nu, ik heb onlangs nog met de belastingdienst telefonisch(donderdag 20 december 2018) gesproken nadat ze mij teruggebeld hebben om meer duidelijkheid te geven over de situatie. Mevrouw aan de lijn vertelde mij, dat ik onmogelijk meer terugbetalingen kan ontvangen als blijkt dat ik de eerst al niet kan terugbetalen. Ik vertelde mevrouw dat ik kan kwartetten met alle post die ik ontvangen heb om terug te betalen, ondanks ik voor elke berekening een bezwaar ingediend heb. Het wordt allemaal afgezwezen en ik moet gewoon betalen! Mevrouw gaf dit door aan een volgende medewerker die mij meer duidelijkheid kan geven over deze vreemde situatie en ik wordt weer teruggebeld hierover.

Donderdag 27 december 2018 ben ik eindelijk teruggebeld en meneer gaf mij aan dat hij de aanmelding van de Beroepschrift ontvangen is en nu moet ik alles afwachten. Meer kon er nog niks besproken worden.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt en houdt recht op de beslagvrije voet. Dus vraag om toepassing daarvan.

EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

(vervolg) Men zou eerder denken dat als de SVB en de belastingdienst alle zaken vanaf het begin netjes op orde hebben gehad en mij ook van alles "OP TIJD" op de heeft hoogte gesteld, dan was er nu helemaal niks aan de hand geweest. Dan was alles netjes op orde en alles werd netjes op tijd betaald. Rugzakken zijn afgelost en was de depressie enorm verminderd. Maar nu omdat de SVB onjuiste informatie aan de belastingdienst heeft verstrekt, vind ik het niet eerlijk dat "IK" hiervoor moet opdraaien! We spreken nu over totaal €18072, - wat nu bij mij teruggevorderd wordt. De SVB heeft mij toch veel te laat hierover geïnformeerd? Vanaf het begin heeft de SVB dit al moeten doen! Dit is niet gebeurd ondanks de SVB MIJN wel een brief in 2007 hebben toegestuurd, met hierin vermeld: "U bent bij de SVB bekend als aanvrager van de kinderbijslag en ontvangt voortaan onze correspondentie. U hebt de plicht om elke wijziging in uw persoonlijke omstandigheden binnen 4 weken aan de SVB te melden. Meldt u of uw ex-partner een wijziging in omstandigheden niet of te laat en wordt daardoor teveel kinderbijslag betaald, dan vordert de SVB deze terug van beide ouders volgens de verdeling van de kinderbijslag. Een eventuele boete legt de SVB aan u beiden op en is afhankelijk van het bedrag dat de SVB terugvordert. U bent ervoor verantwoordelijk de informatie die u van de SVB ontvangt, door te geven aan uw ex-partner". Dit is allemaal niet gebeurd. Mijn ex-partner heeft mij totaal niet laten weten en de SVB zegt mij ook helemaal niks! De SVB veranderd gewoon mijn persoonlijke bankrekening "wat bij mijn persoonsgegevens vermeld staat".
Mijn persoonlijke gegevens met een totaal ander bankrekeningnummer die ik niet eens ken!? Hier heb ik een duidelijk bewijs van! Dit kan wel zomaar ongestraft?

Nogmaals, ik zit in de bijstand, medisch nog steeds afgekeurd om terug in het arbeidsproces te komen. Ik ben al 10jaar bezig om uit deze provincie weg te komen om in Brabant terug bij de familie te gaan settelen samen met mijn kind maar ook voor de toekomst van mijn kind maar ook omdat ik in deze provincie verschrikkelijk ongelukkig ben. Als ik mag werken, kan ik hier niet eens een fatsoenlijke baan vinden! Maar nu omdat ik alles waarschijnlijk terug moet betalen, moet ik de komende jaren nu elke uitgave blijven verantwoorden.

En wat? Een schuldsanering? Nu ook nog eens een BKR registratie omdat een ander een grove fout gemaakt heeft en kan ik mijn toekomstplannen met mijn kind voorlopig op mijn buik schrijven, en waarschijnlijk kom ik hier dan ook niet eens weg van hier? Het is toch verschrikkelijk dat ik weer helemaal terug naar de diepte getrokken wordt en ik nu geen kant meer op kan. Als "ik" een fout gemaakt heb bij het invullen van de belastingformulieren, of ik moet binnen een bepaalde tijd reageren of betalen en al deze verplichtingen ben ik helemaal eerlijk vergeten, dan wordt ik hier gelijk keihard op gestraft!

Nu heeft de SVB mij niet op tijd op de hoogte gesteld en zich dus "ook niet aan de regels gehouden". Mijn ex-partner heeft mij totaal niks laten weten en nu ineens "maar liefst 7jaar later" gooien ze een brief bij mij in de bus met de eis dat ik eventjes €3000, - ga terugbetalen omdat vanaf 2013 geen recht meer op de kinderbijslag was?! Dus nu communiceert de SVB met de belastingdienst en de belastingdienst ziet dan "ineens" dat zij onjuiste informatie vanuit de SVB verstrekt hebben gekregen, en dus nu eist de belastingdienst ook nog eens alle Kindgebonden budget van mij terug! Tja, dit doen we gewoon even. A.u.b. meneer, €18072, - binnen 24 termijnen a.u.b. of de komende maanden bijna €700, - per maand aan de terugbetaling voldoen "MAAR JE Kunt OOK EEN PERSOONLIJKE BETALINGSREGELING TREFFEN". Het is als een aanslag op mijn leven en die van mijn kind! Je klopt bij iemand an de deur en je zegt: “hallo, ik wil nu binnen korte termijn €xxxxx, - van jou ontvangen, betaal je niet op tijd, krijg je een dwangbevel, en betaal je nog niet op tijd, dan zet ik je op straat zodra ik al je persoonlijke bezittingen in beslag genomen heb!" En zo komt het over!

SVB stelde voor om een onderlinge verrekeningen te treffen, vermeld mijn advocaat op papier. Maar nee hoor.... de Belastingdienst gaat hier niet op in en dus betaald de SVB " mij eerst met terugwerkende kracht de onterechte inhoudingen". Op een dag kreeg ik een brief met hierin vermeld dat ik de onterecht inhoudingen met terugwerkende kracht alsnog betaald krijg, DAN vraag ik vervolgens aan de SVB of dat deze met terugwerkende kracht terugbetaalde som definitief is of moet ik dit straks met wat anders gaan verrekenen? Maar nee, ik krijg totaal geen reactie hierop!

EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

(vervolg) Met nu als gevolg, ik los gelijk zoveel mogelijk al mijn schulden bij mijn familie af omdat zij mij toen geholpen hebben mijn zware rugzakken kwijt te raken bij de bank en belastingdienst. Ik betaal mijn ziekenhuisrekeningen, tandartsrekeningen en alle achterstallige betalingen heb ik allemaal voldaan. Debetstand weer helemaal weg. Verzorging van mijn inwonend kind en mezelf een keertje, kleding, eten, levensonderhoud bijgetrokken. En nu moet ik "telefonisch vernemen" dat dit geld grotendeels aan de belastingdienst verrekend moet worden PLUS heb ik "hierna nog eens" bij de belastingdienst een schuld van bijna €6000, - af te lossen.

Het is toch allemaal zo verschrikkelijk enorm krom in Nederland, eerlijk waar! Het houdt gewoon niet op! Men zou moeten zeggen: "IK HOEF GEEN TOESLAGEN MEER, GEEN KINDGEBONDEN BUDGET MEER... WEG ERMEE!!!" Maar je wordt gewoon aan het lijntje gehouden door instanties waarbij de meeste mensen er vanuit gaan dat de SVB en de belastingdienst het wel allemaal weten en perfect geregeld hebben! Mijn advocaat van onvermogen ziet hiervan af, ik kan geen andere advocaat van onvermogen vinden die de second opinion op zich wil nemen en dus mag ik het allemaal zelf gaan uitzoeken! En nu digitaal beroepschrift ingediend, het laatste steuntje in de rug...

Nou, je ziet maar!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door berndv »

Ik ben ook een eerlijke man. Ik heb geen zin om uw hele verhaal te lezen, het eerste bericht heb ik doorgelezen, en aangezien pas op 1/3 van de tekst het daadwerkelijke probleem beschreven werd, vrees ik dat de rest ook teveel uitweidt over zaken die er totaal niet toe doen.

Wat ik nu nog zie is dat de jurist er geen brood meer in ziet.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door juliomariner »

Edit
Laatst gewijzigd door juliomariner op 08 jan 2019 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door juliomariner »

Er worden wel vaker lange topics gemaakt maar u bent bij deze uitgeroepen tot kampioen. Helaas zal niemand uw epistel lezen want veel te lang en totaal onleesbaar.
Mischien kunt u in 20 zinnen uw verhaal doen en kan iemand u dan hier helpen

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door moederslink »

Eerlijke man...wat een lang verhaal!
Het is zo.n brij dat ik er moeite mee heb om het allemaal precies te snappen.
Ik zie wel dat dit door alleen uzelf nu in ieder geval niet meer is op te lossen.

Misschien kunt u een afspraak maken bij de Sociale Dienst en vragen of bv de Stadsbank of een budgetcoach u hiermee kan helpen / begeleiden en het overnemen ?
Of stichting MEE ?
Ik wens u veel sterkte in ieder geval.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door sjohie »

"Na 5,5uur werd ik pas door de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd"? Nou zijn er hier een daar in de Nederlandse buitengebieden wat problemen met aanrijdtijden van ambulances, maar dat is 5 tot 15 minutenwerk, geen 5+ uren die u noemt. Recent belde ik, met pijn op de borst en uitstralende pijn in de linkerarm, naar de dokterspost, en midden in de spits was de ambulance in 13 minuten bij me. Ik kan me werkelijk waar helemaal niks voorstellen bij de 5,5 uur. Verder heeft dat natuurlijk geen klap van doen met eventuele schulden bij de belastingdienst, maar dit drukte op zoveel persoonlijke knoppen bij me, dat ik er alhoewel dus off-topic, toch even op wilde reageren.

Verder stel ik, net als mensen hierboven, ook voor om eea terug te destilleren tot de feiten mbt de belastingdienst en SVB, dus zonder alle persoonlijke randzaken, en dit nogmaals in gecondenseerde vorm hier te posten, voorzien van iets meer leestekens en witregels tbv de leesbaarheid. Er zitten een aantal best ter zake kundige users hier op het forum, en velen weten meer dan de eenling, ook digitaal alhier, maar al deze posts met zo'n tekst-brij zal veel users, mijzelf incluis, doen terugdeinzen.

EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

@Sjohie
Er wordt niet gesproken dat de ambulance er zo lang over deed. Na 5.5uur was ik zelf niet meer zo eigenwijs om toch maar even te bellen! Als jij even hoofdpijn hebt ga jij er dan wel gelijk vanuit dat jij op dat moment een herseninfarct meemaakt dan? A.u.b., dit bedoel ik dus

@Alle reacties hierboven:
Ik weet dat er mensen zijn die er absoluut moeite ervoor doen om de tijd te nemen om het te lezen/te begrijpen. Maar dit is zo typisch Nederlands, want als een situatie te veel is om uitgelegd te krijgen of te begrijpen dan zullen er altijd mensen zijn die zich hier niet eens aan zullen branden. Pfff ja want zoveel uitleg en goh wat een verhaal, zeg tjonge... Kunt u zich dan voorstellen in wat voor een situatie ik mij nu bevind? Het regent hier thuis van de belastingenveloppen berekningen, herberekeningen, aanslagen, Centraal Incasso Bureau en hier wordt er geklaagd dat het verhaal te lang is? A.u.b. witte stukken ertussen? Kort en bondig? Taalfouten ook misschien? Hoe kan iemand nu zo'n situatie nu kort en bondig uitleggen? Onmogelijk.

Dat het zo'n lang verhaal is, heb ik zeker met opzet gepost! Nu kunt u zich voorstellen in welke situatie ik mij nu bevind. Inderdaad mensen, post na post moet ik maar ontvangen en zie door de bomen het bos niet meer. Ik moet ook alle brieven blijven lezen, maar begrijpen ook. Zelfs professionals zien het in dat het voor mij als leek m.b.t. belastingzaken dit niet makkelijk op een rijtje te houden is. Belastingbrieven van 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018, En dan weer door elkaar, dan komt die uit Heerlen, die uit Utrecht en de volgende uit...

Zal het proberen simpeler uitleggen voor jullie allemaal:

Zie vervolg

EerlijkeMan
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 dec 2018 15:57

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door EerlijkeMan »

(vervolg) 2007 kinderbijslag aangevraagd en akkoord. Co-ouderschapsregeling en ieder ouder ontvangt de helft van de kinderbijslag. Ik ben de aanvrager en ontvangen alle correspondentie en ben ik verplicht alle wijzigingen door te geven indien hier sprake van is. Staat letterlijk op papier. Mijn ex moet wijzigingen aan mij doorgeven(wat dus niet gebeurd blijkt te zijn)

Hierna, belastingdienst keert maandelijks Kindgebonden Budget aan mij uit, enkel aan mij omdat ik alleenstaande ouder ben en hier recht op schijn te hebben

Tot 20april 2018 alle belastingzaken netjes op orde en betaald. Niks aan de hand dacht ik

Op 21 april 2018 brief ontvangen van SVB dat ik teveel kinderbijslag ontvangen heb. Ik moet een som van 3000,- euro terugbetalen omdat de Belgische aanvulling met terugwerkende kracht aan mijn ex is uitgekeerd "vanuit België". Ik wist helemaal van niks dat dit sinds 2011 gaande was! Zolang dit nog niet terugbetaald is werd er ook geen kinderbijslag meer uitgekeerd. Vanaf deze tijd is kindgebonden budget ook gestopt!

21 april 2018 kwam ik tot de conclusie dat SVB mijn persoonlijke gegevens onjuist geregistreerd heeft. Een voor mij onbekende bankrekeningnummer was gekoppeld aan mijn persoonsgegevens. Ik ben nooit hiervan op de hoogte gesteld geweest!

Na een week rolden de belastingbrieven binnen i.v.m. de terugvorderingen en heb direct voor elke berekening een bezwaar ingediend en aangetekend verstuurd.

In april 2018 ook direct een advocaat van onvermogen bij de hand genomen om de zaak tot de bodem uit te zoeken.

Advocaat komt tot de conclusie dat de SVB jaren geleden rond 2013 al grove fouten gemaakt heeft. Advocaat bespreekt met de SVB, SVB stelt onderling verrekeningen voor, Belastingdienst gaat hier niet op in. Staat op papier!

Belastingdienst bevestigd dit a.d.h.v. van een duidelijk in een brief vermelde "excuses voor het ongemak" heeft vermeld dat de SVB onjuiste informatie verstrekt heeft! "wij gaan dit rechtzetten", aldus de belastingdienst!

Augustus 2018, advocaat ziet af van de zaak en kan niks meer doen, ziet het nut er niet van in om in beroep te gaan. Belastingdienst mag kindgebonden budget terug eisen bij mij, schijnt! SVB aanpakken is mogelijk maar moet ik een second opinion via een andere advocaat laten verlopen. Advocaat is nu met vakantie en ik daar sta ik dan! Ik weet nog altijd niet wat er nu gaat gebeuren.

Vanaf dit moment, mogen jullie hierboven teruglezen. Betalingsregeling, nieuwe berekeningen, teruggave ‘s, totale berekening van 18072, - euro... Tja, het is goed. Als ik het nog allemaal moet uitleggen, dan krijg ik weer commentaar dat het een gigantisch lang verhaal is.

Alle stappen heb ik ondernomen en rest mij enkel alleen nog maar de Beroepschrift. Advies over je moet dit, probeer eens dat, erg vriendelijk maar dit heb ik allemaal al gedaan. Deze kromme wetgevingen hier in Nederland veroorzaken bij vele mensen een hele lastige tijd tot het einde als je eraan kapot gaat, leeggeplunderd bent en op straat gezet bent.

Belastingdienst belt en geeft tekst en uitleg en uiteindelijk komt er weer een brief dat ik op tijd heb moeten betalen. Geef je aan dat je naar advies vanuit de belastingdienst gehandeld hebt, krijg je te horen dat je er zelf verantwoordelijk voor bent! Het is gewoon belachelijk en te gek voor worden dat de belastingbetaler ervoor moet branden zelfs als de overheid een stomme fout door grove nalatigheid gemaakt heeft, zelfs bevestigd heeft. Ik zit in de bijstand en moet ik nu maar 18072, - terugbetalen. Dit is niet normaal meer, en dan krijg ik ook nog eens een "kundig advies" om een BKR registratie aan te gaan om dit een aantal jaren te kunnen aflossen? Kundig gezien moet ik dus gewoon maar betalen als de overheid een foutje gemaakt heeft? Na zoveel jaren boem 18072, - a.u.b. hier heb je je geld terug? In de afgelopen tig jaren heb ik met mijn kind een opgroeiende puber niet even met vakantie kunnen gaan, leuke dingen doen die ik voor ogen heb gehad, maar goed, hier hebben jullie in ieder geval alle centen weer terug.

Het is al wel duidelijk waar het schip hier zal stranden. Ik ben hier echt laaiend over. Het is verschrikkelijk gewoon dat dit allemaal mogelijk is. Geld blijkt toch weer belangrijker te zijn, dan een leven van een klein gezin wat duidelijk in een levens-situatie verbonden zit/is. Alle jaren wist ik van niks, en op een dag en wel 7 jaar later wordt ik verrast met deze situatie.

In elk geval, bedankt voor jullie tijd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is een beroerde situatie, dat is duidelijk. Maar toch even de vraag: wat verwacht je van ons? Of wil je alleen je verhaal kwijt? Advies zit je niet op te wachten, schrijf je.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in principe is het simpel. Als men recht heeft op kinderbijslag, komt men, afhankelijk van het inkomen ook in aanmerking voor KGB.

Als achteraf blijkt dat die kinderbijslag ten onrechte is uitgekeerd, wordt ook de KGB teruggevorderd.

Ni blijkbaar de SVB en de Belastingdienst weer zaken gaan herzien, wordt wellicht weer een en ander rechtgetrokken en/of aanslagen geheel of gedeeltelijk te niet gedaan.

Waar en op welke manier de fouten gemaakt zijn, zal beslist wel boven water komen.

Niemand hier heeft het over de BKR gehad, maar wel is gesproken over de WSNP, maar dat is mijns inziens zinloos.

Maar zoals eerder gezegd, de belastingdienst moet bij het terugvorderen van de aanslagen rekening houden met de beslagvrije voet. En als de belastingdienst dat niet gedaan heeft, moet u daar per omgaande om vragen.

Verder zal u geduld moeten hebben tot uw advocaat er weer is en ook totdat er op de bezwaarschriften is beschikt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De SVB geeft informatie aan de afdeling Toeslagen van de belastingdienst. Niet andersom.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Belastingdienst terugvordering KGB na grove nalatigheid SVB

Ongelezen bericht door Costnix »

Ik zou hier een boek van maken, om iets bij te verdienen.

Gesloten