LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme Meter

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
guus250
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2017 17:54

Slimme Meter

Ongelezen bericht door guus250 »

Ik wordt ineens geconfronteerd met het feit dat men over 2 weken een slimme meter wil komen installeren. Nu waren er vorig jaar nogal wat problemen met die slimme meter. Een meter van Landys+Gyr was onveilig volgens Radar. Veder weken de meterstanden af.Uitgerekend wil men een Landys +Gyr meter bij mij installeren. Daar schijnt niets aan verbeterd te zijn volgens de installateur Enduris. Ik heb dat even op 'hold' gezet.
Nu wil ik sowieso geen continu uitlezen van de standen door de netbeheerder. Ik regel dat liever zelf. Je geeft daar ook een stukje privacy mee weg wat weer in "aanbiedingen"resulteert.
Kan iemand of Radar advies geven wat ik het beste kan doen? De huidige meter is goed. Als ik die slimme meter niet wil en later toch (wat een onzinnige naam voor zo'n ding) dan kan dat geld kosten zo dreigt men.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is heel simpel:

Op geen enkele wijze bent u verplicht mee te werken. U heeft nergens om gevraagd. Slimme meter of niet: u betaalt elke maand meterhuur.

De slimme meter kunt u eenvoudig aan de deur weigeren. Bent u niet thuis dan gaan ze naar het volgende adres. Laat u niets opdringen wat u niet wenst.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door berndv »

Weigeren mag inderdaad.

Uw argument omtrent veiligheid is wel degelijk wat aan verbeterd, er was een probleem met te kort schroefdraad op de gasmeter, dit is inmiddels aangepast. Het continu uitlezen kunt en mag u weigeren. Het stukje omtrent meer verbruik is ook in veel gevallen verklaarbaar. De oudere meters hebben in de meeste gevallen een afwijking in uw voordeel, de nieuwe meter is nauwkeuriger dan de oude meter.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

Er wordt nergens mee gedreigd. Hooguit wordt u goed en eerlijk voorgelicht als u het plaatsen van de slimme meter nu weigert. Niet alle eerlijke boodschappen zijn altijd even leuk om te vernemen. Maar dreigen is toch echt heel iets anders.

Het omwisselen van uw energiemeters voor modernere meters, waar beide partijen hun voordeel mee kunnen (!) doen, wordt u nu gratis aangeboden. Uiteraard gebeurt dat op een tijdstip dat de netbeheerder dat goed uitkomt, omdat ook dit bedrijf zo efficient mogelijk wil werken. Niet efficient werken zou kostenverhogend werken, wat uiteindelijk weer via de energienota, meer verborgen, dan aan ons allen wordt doorberekend.

Natuurlijk mag u die slimme meter weigeren. Maar uiteindelijk zullen we er toch allemaal aan moeten als die oude meters versleten raken of geen goede meting meer doen. Als u dan de gratis plaatsing geweigerd heeft, ja dan worden kosten in rekening gebracht. Aan u de keus.

Het item privacy bij de slimme meters is de afgelopen jaren al volledig uitgekauwd. Zoek maar eens na o.a. op dit forum. Meer dan voldoende is bekend dat er niemand met uw persoonlijke gegevens aan de haal gaat. Helaas wordt het argument privacy te pas en te onpas gebruikt en vooral als de gebruiker van dat argument het goed uitkomt. Het is een argument dat door 'de afdeling bangmakerij' graag wordt gebruik. En ja, als je daarvoor overgevoelig voor bent, dan doe je met die afdeling natuurlijk mee. Vaak blijken de daadwerkelijke feiten anders te zijn en blijkt er wel degelijk meer zorgvuldigheid ingebouwd te zijn als sommigen denken.

Tot slot die onveilige meters. Ja, dat is bij een aantal meters het geval geweest. Terecht is daarvoor gewaarschuwd en vervanging voor wel veilige meters heeft in de meeste gevallen plaats gevonden. Ja, ook de netbeheerders zijn flink geschrokken dat plaatsing van zo'n relatief onveilige meter in een aantal gevallen Is gebeurd. Een dure les hebben zij hiermee echt wel geleerd. Zelf heb ik al ruim vijf jaren zo'n slimme meter als door u genoemd. Nooit heb ik er enige negatieve ervaring mee ondervonden. Dus de daadwerkelijke waarde van dat negatieve argument valt in de dagelijkse praktijk ook 100% mee.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elders in Europa zijn ook deze digitale meters geplaatst.
Dan besparen ze de opname kosten en dat mannetje wat elk jaar langs kwam en meestal bij niet thuis koste ook veel geld.

Verder werden vooral bij in donkere hoek opgehangen verkeerd afgelezen of een schrijf fout gemaakt.
Dit is bij de Digitale meter niet meer, dus foutloze meterstanden.

Ook bij overstap leverancier kunnen ze op de overstap datum de juiste standen noteren.
Hetzelfde als je gaat verhuizen.

Maar in enkele andere landen gelden opname kosten en die zijn bij hier Slim genoemde Digitale meter gratis...!
Dus is het wel slim om te weigeren, elke netbeheerder mag zelf tarieven berekenen en bij minder meters nog meer KM lopen voor opname's....

En als de oude meter word afgekeurd, de oude zijn niet meer leverbaar en moet je wel!
Daarom zal ik nooit weigeren!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door scontra »

guus250 schreef:
11 jan 2019 01:55
Ik wordt ineens geconfronteerd met het feit dat men over 2 weken een slimme meter wil komen installeren. Als ik die slimme meter niet wil en later toch (wat een onzinnige naam voor zo'n ding) dan kan dat geld kosten zo dreigt men.
"Dreigen" is een beetje een overtrokken reactie.
Indien u nu weigert , dan zal over een tijdje nogmaals worden geprobeerd deze meter(s) "GRATIS" bij u te installeren.
Weigert u dan weer, dan zal er op de e.o.a. manier, bijv. door het afkeuren van uw huidige meter(s) ,de meter alsnog worden vervangen door een nieuwe meter.
Linksom of rechtsom, heel Nederland gaat aan de 'slimme meter' of u dat nu wilt of niet.
Er zijn al miljoenen meters geplaatst en je leest en hoort niets meer over mogelijke afwijkingen en/of andere problemen met deze meters en waarom zal zich dit nu juist wel bij u gaan openbaren.
Angsthazerij en dat is nergens voor nodig.

Trouwens, wie garandeert u dat uw huidige meters wel het juiste verbruik aangeven, ze worden immers al decennia lang gebruikt en zijn aan slijtage onderhevig, maar dit maar even terzijde.

U geen onnodige kopzorgen maken, gewoon laten plaatsen en er wel voor zorgen dat u zelf op het moment net voorafgaand aan de wisseling even een fotootje maakt van de meterstanden van zowel de gas als de electra meter.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door mahadma »

De zogenaamde slimme meter kan je ook accepteren met het slimme uitgeschakeld. Voor dat laatste moet je tekenen of je wel of niet datadoorgifte wil. En daar mag je nee tegen zeggen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
11 jan 2019 09:49
Natuurlijk mag u die slimme meter weigeren. Maar uiteindelijk zullen we er toch allemaal aan moeten als die oude meters versleten raken of geen goede meting meer doen. Als u dan de gratis plaatsing geweigerd heeft, ja dan worden kosten in rekening gebracht. Aan u de keus.
Onjuist. Ook als je nu weigert, is er geen rechtsgrond om kosten in rekening te brengen als je meter later alsnog vervangen wordt. Slechts indien je er op een later moment zélf om zou vragen, is dat mogelijk het geval.

TS: laat je niet gek maken. Of je de meter nu wel of niet wilt is een andere discussie (ik heb 'm wel, zou niet weten waarom niet), maar het kostenargument is kul.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door reggie2 »

Je kan ook een gewone meter krijgen, hebben wij ook gehad.

De slimme meter wilden wij niet, dus wees duidelijk dat je een andere meter wilt.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door thecure »

heb je zonnepanelen? dan zowiezo weigeren!!

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

thecure schreef:
11 jan 2019 12:43
heb je zonnepanelen? dan zowiezo weigeren!!
Ook dat is veel te kort door de bocht en alleen van toepassing als TS nu een ferrarismeter heeft. is dat niet het geval, dan maakt het dus geen fluit uit of TS een slimme meter neemt of weigert voor de zonnepanelen. Die hebben daar dan niets mee te maken.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door fred- »

Een slimme meter met zonnepanelen weet precies wat je neemt en wat je levert. Nu maakt het nog niets uit want alles wordt gesaldeerd. Wiebes laat echter vanaf volgend jaar een gedifferentieerd systeem implementeren. Nemen kost 20 cent en leveren 5 cent per kWh. Dan is zo'n domme Ferrarismeter opeens heel slim om te hebben en houden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

Heb al meerdere keren aan @thecure uitgebreid uitgelegd waarom zijn zeer kort gestelde stelling notoire onzin is. Helaas blijft hij zijn stelling voortdurend herhalen, zonder valide argumenten, zeker voor de toekomst, hiervoor aan te dragen.

Ik wil niet meer in herhalingen vallen waarom, ook als je zonnecellen heb, je zelfs beter wél die slimme meter kunt aanschaffen of gratis laat monteren. Maar wie die argumenten van mij wil lezen nodig ik graag uit op dit forum een zoekactie op 'slimme meter' uit te voeren, je een uurtje bezig te houden met het doorspitten van de vele reacties, en mijn argumenten vóôr die slimme meter. Ook als je, zoals ik, wel zonnecellen hebt, waarom nu en zeker voor de toekomst die slimme meter handig is om hem wel te hebben.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

@fred: en die minister is zeker dom? Eerder is een overheid knap link als het over terugbetalen gaat en dat kan niet middels harde cijfers aangetoond worden. Ik durf je op een briefje te geven als je met zonnecellen spanning terug levert aan het net en je kunt dit niet met harde getallen middels een 'slimme meter' aantonen, dat je helemaal niks meer terugkrijgt, ook al draait je ferrarismeter terug.

Heel makkelijk. Een negatieve meterstand op de ferrarismeter t.o.v. een periode daarvoor toont aan dat de ferrarismeter op één of andere manier is teruggedraaid, ook al heb je dat niet zelf gedaan. Het enige voordeel dat je dan nog hebt is je eigen verbruik dat je zelf met die zonnecellen hebt opgewekt.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

BreejKC schreef:
11 jan 2019 17:48
Heb al meerdere keren aan @thecure uitgebreid uitgelegd waarom zijn zeer kort gestelde stelling notoire onzin is. Helaas blijft hij zijn stelling voortdurend herhalen, zonder valide argumenten, zeker voor de toekomst, hiervoor aan te dragen.

Ik wil niet meer in herhalingen vallen waarom, ook als je zonnecellen heb, je zelfs beter wél die slimme meter kunt aanschaffen of gratis laat monteren. Maar wie die argumenten van mij wil lezen nodig ik graag uit op dit forum een zoekactie op 'slimme meter' uit te voeren, je een uurtje bezig te houden met het doorspitten van de vele reacties, en mijn argumenten vóôr die slimme meter. Ook als je, zoals ik, wel zonnecellen hebt, waarom nu en zeker voor de toekomst die slimme meter handig is om hem wel te hebben.
Tja, als je zelf onzin blijft verkondigen, waarom zouden anderen dan iets van je aannemen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

Tja Angel. In uw ogen misschien onzin. Maar we hebben nu eenmaal te maken met een overheid die, als het op betalen aan burgers aankomt, niet altijd een al te betrouwbare partner blijkt te zijn. Als je dan niet met keiharde cijfers kunt aantonen dat je spanning terug geleverd heb, vis je bij een dergelijke partner snel achter het net. Zo slim zijn ze bij die overheid dan nog wel. Ik hoop dat ik hiermee ongelijk heb. Maar ervaringen uit het verleden geven lering voor de toekomst.

Vandaag het journaal gezien? Een agrariër in Noord Nederland die het dak van zijn grote stal vol wil leggen met zonnecellen. Alle vergunningen zijn rond. De zonnecellen zijn aangeschaft. Plotseling gaat het hele feest niet door. Het net zou het niet aankunnen. Natuurlijk, de netBEHEERDER krijgt hiervan de zwarte piet. Maar de netEIGENAAR, dat is de overheid, blijft handig buiten schot omdat ze 'vergeten' zijn te investeren in het net voor toekomstige ontwikkelingen met het grootschalig zelf opwekken van elektriciteit. Zo betrouwbaar is onze overheid.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door renewouters »

BreejKC schreef:
11 jan 2019 18:24
Tja Angel. In uw ogen misschien onzin. Maar we hebben nu eenmaal te maken met een overheid die, als het op betalen aan burgers aankomt, niet altijd een al te betrouwbare partner blijkt te zijn. Als je dan niet met keiharde cijfers kunt aantonen dat je spanning terug geleverd heb, vis je bij een dergelijke partner snel achter het net. Zo slim zijn ze bij die overheid dan nog wel. Ik hoop dat ik hiermee ongelijk heb. Maar ervaringen uit het verleden geven lering voor de toekomst.

Vandaag het journaal gezien? Een agrariër in Noord Nederland die het dak van zijn grote stal vol wil leggen met zonnecellen. Alle vergunningen zijn rond. De zonnecellen zijn aangeschaft. Plotseling gaat het hele feest niet door. Het net zou het niet aankunnen. Natuurlijk, de netBEHEERDER krijgt hiervan de zwarte piet. Maar de netEIGENAAR, dat is de overheid, blijft handig buiten schot omdat ze 'vergeten' zijn te investeren in het net voor toekomstige ontwikkelingen met het grootschalig zelf opwekken van elektriciteit. Zo betrouwbaar is onze overheid.
Word politiek actief en ga het zelf beter doen zou ik zeggen. Over 2 jaar (of eerder) zijn er weer 2e kamer verkiezingen, dus we zien wel met welke partij je het gaat verbeteren.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:
11 jan 2019 17:48
Heb al meerdere keren aan @thecure uitgebreid uitgelegd waarom zijn zeer kort gestelde stelling notoire onzin is. Helaas blijft hij zijn stelling voortdurend herhalen, zonder valide argumenten, zeker voor de toekomst, hiervoor aan te dragen.

Ik wil niet meer in herhalingen vallen waarom, ook als je zonnecellen heb, je zelfs beter wél die slimme meter kunt aanschaffen of gratis laat monteren.
ik ben nog steeds benieuwd in welke gevallen dat zijn.
de teruglevering is een apart telwerk wat opgegeven moet worden en verwerkt door het energiebedrijf.
hier kunnen fouten mee gemaakt worden.
een ferraris saldeert automatisch en je hebt dus eenvoudigweg een lager verbruik. weinig kans op fouten.

en hoe het komt als salderen wordt afgeschaft, zien we dan wel. slimme meter dan verplicht? wie weet.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
11 jan 2019 18:24
Als je dan niet met keiharde cijfers kunt aantonen dat je spanning terug geleverd heb.....
Je levert geen spanning terug, maar stroom. Of energie uitgedrukt in kilowattuur.

Uiteraard is het energie-net niet berekend op grootschalig terugleveren, maar dat staat los van de vraag of de slimme meter beter is bij teruglevering.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:
11 jan 2019 17:54
@fred: en die minister is zeker dom? Eerder is een overheid knap link als het over terugbetalen gaat en dat kan niet middels harde cijfers aangetoond worden. Ik durf je op een briefje te geven als je met zonnecellen spanning terug levert aan het net en je kunt dit niet met harde getallen middels een 'slimme meter' aantonen, dat je helemaal niks meer terugkrijgt, ook al draait je ferrarismeter terug.

Heel makkelijk. Een negatieve meterstand op de ferrarismeter t.o.v. een periode daarvoor toont aan dat de ferrarismeter op één of andere manier is teruggedraaid, ook al heb je dat niet zelf gedaan. Het enige voordeel dat je dan nog hebt is je eigen verbruik dat je zelf met die zonnecellen hebt opgewekt.
ikhoef ook niets terug te krijgen. door het terugdraaien wordt mijn verbruik gewoon lager en dat merk ik aan mijn eindrekening. je moet er alleen voor zorgen dat de stand niet lager wordt dan de eindstand van de periode daarvoor.

Gesloten