LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk zouden bedrijven wettelijk verboden moeten worden om niet langer te vermelden: 'vandaag besteld, morgen in de bus', 'levering over 4 dagen' enzovoorts; maar verplicht dat ze vermelden: 'vermoedelijke levering morgen', 'vermoedelijke levering over 4 dagen' enzovoorts.

Toegegeven, er moeten uiteraard heel wat onderzoeken worden gedaan voordat er een wetsvoorstel komt, en uiteraard hebben beide Kamers er ook nog een en ander over te zeggen; de vermoedelijke ingangsdatum van een dergelijk wettelijk verbod c.q. verplichting zal ver in de toekomst liggen. En weinigen, ik in de eerste plaats, zitten op nog meer regels te wachten.

Maar het zou, omdat het voor sommigen dan een stuk duidelijker is, wel een hoop topics op dit forum schelen.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
10 jan 2019 11:19
Maar goed, als u het verschil niet kan zien in “over 4 weken ben ik jarig” en “over 4 dagen ben ik jarig”, dan ligt dat niet aan mij of aan de consumentenbond.
Jij ziet het verschil niet tussen dag en week en dat komt omdat je (onjuiste) aannames maakt over het begrip week.
jonis schreef:
10 jan 2019 11:40
Eigenlijk doet het er niet toe; exakt of ongeveer, in beide gevallen moet je ze volgens consumentenbond extra tijd geven.
Dat ligt genuanceerder. Op grond van artikel 7:9 lid 4 BW moet een verkoper producten binnen 30 dagen moet leveren (lees ontvangen zijn), tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt. Artikel 7:19a BW geeft aan dat je daarna nog een ingebrekestelling moet versturen, met enkele uitzonderingen. In dit geval heeft de verkoper niet aangegeven dat het product binnen twee dagen ontvangen zou zijn, maar binnen twee dagen verzonden zou zijn. Deze termijn valt niet onder artikel 7:9 lid 4 BW en dus maakt het hiervoor wel uit of het een exacte termijn is, want als dat zo is dan gaat het om een fatale termijn. (Heeft de verkoper het binnen twee dagen verzonden, dan mag PostNL er vervoglens nog 28 dagen over doen om het bij de klant te bezorgen.)
Moneyman schreef:
10 jan 2019 11:56
Ik mis even waarom vier weken niet exact is, en vier dagen wel. Volgens mij zijn het allebei even concrete tijdsbepalingen.
Zie het zo: op 28 december 2018 wens jij je collega een goede jaarwisseling en zeg je "tot volgend jaar!". Hetzelfde geldt voor een week. Als jij volgende week levert, dan kan dat maandag zijn, maar ook vrijdag.
witte angora schreef:
10 jan 2019 12:16
Eigenlijk zouden bedrijven wettelijk verboden moeten worden om niet langer te vermelden: 'vandaag besteld, morgen in de bus', 'levering over 4 dagen' enzovoorts; maar verplicht dat ze vermelden: 'vermoedelijke levering morgen', 'vermoedelijke levering over 4 dagen' enzovoorts.
Dat kan nu al aangepakt worden op basis van de oneerlijke handelspraktijk. De reclame code commissie oordeeld regelmatig dat een reclame misleidend is, wanneer een bedrijf als verweer aandraagt "ja, maar voor 95% van de gevallen klopt het wel". Nu TS het heeft over verzending en niet ontvangst, denk ik dat de verkoper zou kunnen aandragen dat het een foutje was, dat anders nooit voorkomt. Dergelijke verweren acepteerd de reclame code commissie doorgaans.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is dan de onjuiste aanname over “week”?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat het zeven dagen is. :lol:

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Precies. Een week wordt vertaald naar zeven dagen en niet naar vandaag zitten we in week 0, volgende week is week 1, ect.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 jan 2019 12:46
Precies. Een week wordt vertaald naar zeven dagen en niet naar vandaag zitten we in week 0, volgende week is week 1, ect.
Dus je mag wel zeggen over 7 dagen wordt het geleverd, maar over 1 week niet. Zeer logisch.

Als er staat over een week bezorgen, dan is dat dus over 7 dagen. Als ze zeggen in weeknummer 3 leveren, dan kan het op elke dag van de week zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
10 jan 2019 12:46
Precies. Een week wordt vertaald naar zeven dagen en niet naar vandaag zitten we in week 0, volgende week is week 1, ect.
Misschien dat de spraakverwarring komt door de term "over een week" of "volgende week". Waarbij in mijn ogen de eerste een vaste waarde van 7 dagen kent en de 2e een spreiding van 7 dagen heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
10 jan 2019 10:24
De consumentenbond denkt daar helemaal niet ander over. Vier weken is ongeveer, vier dagen is exact.
Dit is misschien allemaal te voorkomen vlg mij door over 4 werkdagen te spreken ;
stel : je bestelt op vrijdag iets , dan is de vermoedelijke levering de donderdag daarop en niet de dinsdag daarop.

Binnen 30 dagen is dat dan binnen 1 maand = 30 dagen - binnen 4 weken = 28 dagen - binnen 4 x 5(werk) dagen = 20 dagen? :)

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit de groene serie:
- Een fatale termijn dient voldoende bepaalbaar zijn; het noemen van een datum is niet verplicht: (Zie T-M, Parl. Gesch., p. 294);
- Het noemen van een week waarin geleverd moet worden is voldoende;
- "HR 15 december 2017, RvdW 2018/42, ECLI:NL:HR:2017:3144:
Oordeel van het hof: de afspraak dat het werk binnen vier maanden zou moeten worden afgerond, omdat de verbouwing klaar moest zijn voordat het regen- en orkaanseizoen zou starten, ontbeert de benodigde bepaaldheid. Hoge Raad (r.o. 3.7): dat oordeel is feitelijk en niet onbegrijpelijk en behoefde geen nadere motivering.";
- Een factuur met een betalingstermijn van 30 dagen is geen fatale termijn, als deze termijn niet overeengekomen is;

https://www.navigator.nl/document/inod0 ... NL_CSL_419

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 jan 2019 13:50
- "HR 15 december 2017, RvdW 2018/42, ECLI:NL:HR:2017:3144:
Oordeel van het hof: de afspraak dat het werk binnen vier maanden zou moeten worden afgerond, omdat de verbouwing klaar moest zijn voordat het regen- en orkaanseizoen zou starten, ontbeert de benodigde bepaaldheid. Hoge Raad (r.o. 3.7): dat oordeel is feitelijk en niet onbegrijpelijk en behoefde geen nadere motivering.";
In Nederland hebben wij weinig te maken met het BWC, oftewel het Burgerlijk Wetboek Curacao.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Appie83 »

NeoDutchio schreef:
10 jan 2019 14:48
alfatrion schreef:
10 jan 2019 13:50
- "HR 15 december 2017, RvdW 2018/42, ECLI:NL:HR:2017:3144:
Oordeel van het hof: de afspraak dat het werk binnen vier maanden zou moeten worden afgerond, omdat de verbouwing klaar moest zijn voordat het regen- en orkaanseizoen zou starten, ontbeert de benodigde bepaaldheid. Hoge Raad (r.o. 3.7): dat oordeel is feitelijk en niet onbegrijpelijk en behoefde geen nadere motivering.";
In Nederland hebben wij weinig te maken met het BWC, oftewel het Burgerlijk Wetboek Curacao.
In het arrest staat hierover het volgende:
3.3.2
Bij de beoordeling van deze klachten wordt vooropgesteld dat de art. 6:81-83 BWC gelijkluidend zijn aan de art. 6:81-83 van het Nederlandse BW (hierna: BW), en dat voornoemde bepalingen van het BWC op dezelfde wijze moeten worden uitgelegd als voornoemde bepalingen vanhet BW. Dit strookt met het in art. 39 lid 1 van het Statuut voor het Koninkrijk neergelegde concordantiebeginsel, dat ertoe strekt het burgerlijk recht binnen het Koninkrijk zoveel mogelijk op overeenkomstige wijze te regelen (vgl. HR 6 oktober 2017, ECLI:NL:HR:2017:2560, rov. 3.5.2).

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Erthanax »

"Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen"

Nog een vraag: Wat is er mis met gezond verstand, enig begrip en een beetje geduld?

Terzijde: In een nieuwsitem (NOS Journaal of RTL4 Nieuws, ik weet niet meer zeker welke) over de "chaos" bij de bezorgdiensten tussen Sinterklaas en Kerst, werd de suggestie gedaan om niet via internet te bestellen maar naar de winkel te gaan. "Dan kun je het meteen meenemen" werd als USP genoemd. Dat vond ik dan wel weer vermakelijk.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
10 jan 2019 12:46
Precies. Een week wordt vertaald naar zeven dagen en niet naar vandaag zitten we in week 0, volgende week is week 1, ect.
Aha. Naar dat maakt niet dat je kunt zeggen dat een termijn van vier weken niet exact is.
- over vier weken = 28 dagen, dus concreet;
- binnen vier weken = niet concreet;
- in week vier = niet concreet.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De rechtspraak accepteerd "binnen 14 dagen betalen" en ook "in week 35" als zijnde voldoende bepaald, maar "binnen vier maanden" weer niet. Ik geloof niet dat je dit op te lossen is door daar "over vier maanden" van te maken.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niemand heeft het over "maanden".

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom zou weken voldoende bepaald zijn en maanden niet?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat maak ik uit jouw eigen reactie op.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik maak dat er niet uit op. Een lange termijn kan onder omstandigheden ook voldoende bepaald zijn, maar levertermijnen uitgedrukt in weken zijn meestal ter indicatie bedoelt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Radar »

Jongens, houd dit bericht alsjeblieft een beetje ontopic. Wat nou wel of niet precies een week is, gaat de TS weinig meer aan hebben.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wacht al zeven dagen op mijn bestelling, wat nu? En andere vragen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hypo63 schreef:
11 jan 2019 19:52
Radar schreef:
11 jan 2019 15:59
Jongens, houd dit bericht alsjeblieft een beetje ontopic. Wat nou wel of niet precies een week is, gaat de TS weinig meer aan hebben.
"jongens". het is 2019, doen vrouwen niet meer mee?
Inderdaad niet. Of heb je niet gekeken wie er aangesproken worden?

Gesloten