LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme Meter

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

....dan blijft enkel de angst voor het nieuwe over.
Er is nog een ander argument waarom vervangen bezwaarlijk gevonden kan worden: Waarom zou je überhaupt iets vervangen dat gewoon goed werkt? Daarnaast is het verkooppraatje voor de slimme meter - het zou consumenten stimuleren om energie te besparen - al lang onderuit gehaald.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

Hier ga ik niet opnieuw herhalen wat ik in een aantal vorige discussies over ditzelfde onderwerp al gedaan heb. Het zou vergeefse moeite zijn. Sommigen hier hebben die reacties van mij of niet (goed) gelezen, hebben of willen het niet begrijpen. Gelukkig kan je in dit forum ver terugkijken. Dus ik nodig diegenen opnieuw uit mijn vorige reacties nog eens op te zoeken en nogmaals goed na te lezen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Nu wil ik sowieso geen continu uitlezen van de standen door de netbeheerder. Ik regel dat liever zelf. Je geeft daar ook een stukje privacy mee weg wat weer in "aanbiedingen"resulteert.
Ook dat heb je zelf in de hand , standaard word er maar om de 3 maanden uitgelezen. Knappe analist die uit een 3 maanden sample kan halen of je met 1, 2 of 3 personen onder de elektrische deken gelegen hebt en wanneer.
Wat betreft die aanbiedingen, bij mij word er continue uitgelezen en krijg alleen aanbiedingen van Essent die mij als ex klant terug willen hebben.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:
11 jan 2019 20:36
Hier ga ik niet opnieuw herhalen wat ik in een aantal vorige discussies over ditzelfde onderwerp al gedaan heb. Het zou vergeefse moeite zijn. Sommigen hier hebben die reacties van mij of niet (goed) gelezen, hebben of willen het niet begrijpen. Gelukkig kan je in dit forum ver terugkijken. Dus ik nodig diegenen opnieuw uit mijn vorige reacties nog eens op te zoeken en nogmaals goed na te lezen.
Dat heb ik gedaan, en in je berichten van oktober vorig jaar had je het over de subsidie die je alleen krijgt met een slimme meter.

Maar toen heb ik ook al uitgelegd, dat als de meter kan terugdraaien, die hele subsidie aan mijn derrière kan oxyderen.

Wat zou die subsidie gaan worden? 10 cent? 13 cent? In ieder geval vast minder dan de 23 cent (kWh prijs + belastingen) die nu gesaldeerd mag worden.

de ferraris draait dus gewoon terug mocht ik meer opwekken dan verbruiken. aan het einde van het jaar hoef ik per saldo maar een paar honderd kWh af te rekenen. Heel makkelijk, automatisch en zonder subsidiegedoe.

Hoe lang ik hem nog kan behouden? We zullen het meemaken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

@thecure. Die nieuwe subsidieregeling is er nog niet, maar komt er mogelijk wel aan. Op dit moment klopt het dus inderdaad dat als een ferrarismeter terugdraait door het terug leveren, er automatisch "gesaldeerd" wordt. Dat is het verschil met de telwerken van de slimme meter die aparte telwerken voor levering en teruglevering van de stroom heeft.

Bij een mogelijk nieuwe subsidieregeling, in plaats van de huidige salderingsregeling, zal degene die de mogelijke subsidie aan de 'terug-leverancier' ofwel kleine producent van elektriciteit, moet betalen met harde getallen willen zien hoeveel er daadwerkelijk teruggeleverd is. En die harde getallen levert een teruggedraaide oude ferrarismeter niet, of die lagere meterstand t.o.v. de vorige zal niet geaccepteerd worden. Heel eenvoudig is dat in wetgeving vast te leggen. Ik durf de stelling wel aan dat onze overheid, al is het alleen maar om die oude meters uit te bannen, dit zal doen ook.

Als men desondanks vasthoudt aan de oude ferrarismeter dan heeft men alleen nog het voordeel van de energie die men zelf gebruikt heeft uit de opbrengst van de zonnecollectoren. Maar de terug levering krijgt men dan niet als dit niet met die keiharde getallen aangetoond wordt.

Dat u die evt. Subsidieregeling weinig kan schelen is natuurlijk geheel aan u. Maar het lijkt mij niet het juiste argument om die slimme meter, zeker op termijn, daardoor te ontraden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elders in Europa betalen de oude meter bezitters opname kosten!

En laten die elk jaar erg sterk gestegen zijn dus stappen ze graag over op Digitale meters die op afstand uitleesbaar zijn!
Ook de uitgeschakelde zullen dan graag weer aangezet worden.

Kijk wat Uw bruto salaris is, inclusief vakantie geld en pensioen opbouw en je weet wat het kost als je maar 1 per kwartier kunt opnemen mits ze thuis waren, en die kosten gaan ze straks als iedereen een kans gehad heeft vermoedelijk hier ook invoeren!

Netbeheerder Vatenvall weet hoeveel KM je jaarlijks moet rijden voor slechts een paar miljoen Zweden!
Nuon / Liander zal deze voorwaarden zeker gaan aanpassen zodra gehele gebied een kans heeft gehad rond 2020....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij mijn nog erger, ik draai elke nacht de vaatwasser en de panelen geven zelfs bij volle maan nog 0,0 Kwh!
Dus overdag dure stroom leveren en elke nacht goedkopere ge(mis)bruiken!

Dat kan over paar jaren dus wel eens overdag draaien worden!

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het zal me benieuwen hoe stabiel het elektriciteitsnet wordt, als er er miljoenen (?) kleine leveranciers fluctuerend gaan terugleveren, met of zonder slimme meter. Daar zal centraal toch nog wel heel wat geïnvesteerd moeten worden in snelle regelsystemen, denk ik.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gisteren uitgebreid op tv behandeld, het net in het noorden kan het al nauwelijks aan.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

Inderdaad Lady1234. In mijn reactie van 11-1-2019 18:24 uur leg ik in het kort uit wat daarvan de oorzaak is. Zo goed heeft de overheid, eigenaar van het netwerk, daarin geïnvesteerd i.v.m. toekomstige ontwikkelingen. De netbeheerder krijgt hiervan, heel slim, de zwarte piet toegespeeld. En die blunderende overheid blijft lekker in de schaduw staan.

Diezelfde overheid moet voor 2030, dat is al over minder dan 11 jaar, een energietransitie uitvoeren? En die 11 jaar is zo voorbij.

Kijk eens op Teletekst vandaag? VVD en CDA (lees VVD Lite) liggen nu al, nu de inkt van het nieuwe concept-akkoord net droog is, al dwars voor de krib. Stel je voor dat het de grootste vervuilers, lees de grote bedrijven, één dubbeltje te veel gaat kosten. Nee, daar zijn deze twee grote regeringspartijen niet voor in. En wie betaald uiteindelijk wel de rekening? U en ik als simpele consument. Zelfs de milieuvriendelijke consument, die straks gestraft wordt wegens het milieuvriendelijk zelf opwekken van een deel van zijn energiebehoefte.

Die hele energietransitie is gedoemd om op deze manier, met pappen en nathouden, compleet te mislukken. En dat concept-energie-akkoord. Ook hiervoor geldt: halve waarheden zijn erger dan hele leugens. En daar us de politiek goed in.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het item over de zonnepanelen in Groningen en Drenthe had, dacht ik, meer te maken met de capaciteit; die moet ook nog met een factor drie omhoog.

Als het grootste deel van de stroom wordt geleverd door sterk wisselende bronnen, hoe worden dan die wisselingen opgevangen? Daar maken politici zich geen zorgen over, maar energietechnici wel, denk ik.

Hoe zit het dan bv met de netfrequentie? Vorig jaar was er wat gedoe in Servië, en toen liep hier ineens de klok achter. Kunnen al die honderdduizenden omvormers straks allemaal exact 50 Hz leveren? (Serieuze vraag, ik weet het écht niet.)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door BreejKC »

[Daar maken politici zich geen zorgen over, maar energietechnici wel[/quote]

Juist @Erthanax. Helaas varen politici graag een eigen koers. En naar de echte deskundigen, de energietechnici, is niet geluisterd. Die hebbn dit probleem echt wel zien aankomen. Als vroegtijdig hierop was ingepeekd zou dit probleem nu een stuk kleiner zijn of wellicht niet eens bestaan.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:
12 jan 2019 11:03


Als men desondanks vasthoudt aan de oude ferrarismeter dan heeft men alleen nog het voordeel van de energie die men zelf gebruikt heeft uit de opbrengst van de zonnecollectoren. Maar de terug levering krijgt men dan niet als dit niet met die keiharde getallen aangetoond wordt.

Dat u die evt. Subsidieregeling weinig kan schelen is natuurlijk geheel aan u. Maar het lijkt mij niet het juiste argument om die slimme meter, zeker op termijn, daardoor te ontraden.
Ik ben toch bang dat wij elkaar verkeerd begrijpen. Ik zal het proberen te verduidelijken adv een voorbeeld.

We nemen twee huishoudens met panelen, deze wekken evenveel op, en het verbruik is ook evenveel.
Het ene huishouden heeft een slimme meter en krijgt subsidie.
Het andere huishouden heeft nog de ferraris en krijgt geen subsidie.

Laten we stellen dat de terugleversubsidie 10 cent bedraagt, boven op de kale kWh prijs van 7 cent per kWh.
De inkoopprijs per kWh voor verbruik is 23 cent.

Het huishouden met de slimme meter moet de standen opnemen voor de jaarrekening, en leest af dat het verbruik 3000 kWh is.
De stroomkosten bedragen dus 690 euro.
De panelen hebben 2800 kWh opgewekt. De opbrengst is dus 476 euro (2800 x 17 cent)
De rekening bedraagt dus 690 - 476 = 214 euro.

Het andere huishouden heeft dus evenveel verbruikt (3000) en evenveel opgewekt (2800). Doordat hier dus een ferraris hangt, geeft deze aan het eind van de periode per saldo een verbruik aan van 200 kWh.

De kosten bedragen dus 200 x 0,23 = 46 euro... Wie is hier nu gek?

Plus dat de subsidie makkelijk gewijzigd kan worden als deze te populair wordt.

Met de ferraris heb je altijd een constante prijs voor je teruglevering. Immers altijd evenveel waarvoor je inkoopt.

Snap je nu waarom ik altijd zeg waarom je beter de ferraris kan houden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ja, heel goed uitgelegd thecure. Ik heb die slimme metert destijds ook geweigerd. Maar helaas heb ik hem na een verhuizing nu toch. En krijg ik dit jaar zonnepanelen....

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Laten we stellen
Tja, dan ben je eigenlijk al klaar, aangezien je met hetzelfde gemak iets anders kan stellen en dan op een heel andere rekensom uit kan komen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
13 jan 2019 19:49
Laten we stellen
Tja, dan ben je eigenlijk al klaar.....
Je ogen sluiten voor een getallenvoorbeeld doet me aan een struisvogel denken. Kom in het ieder geval met een voorbeeld wat anders uitpakt, en geef aan waarom jouw voorbeeld realistischer is.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
13 jan 2019 20:04
angel1978 schreef:
13 jan 2019 19:49
Laten we stellen
Tja, dan ben je eigenlijk al klaar.....
Je ogen sluiten voor een getallenvoorbeeld doet me aan een struisvogel denken. Kom in het ieder geval met een voorbeeld wat anders uitpakt, en geef aan waarom jouw voorbeeld realistischer is.
Als.je dat zelf niet kan bedenken, dan moet je wellicht helemaal niet aan rekenvoorbeelden beginnen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat ben je scherp joh.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door 16again »

@angel1978
Als je commentaar niet kunt onderbouwen, kun je beter niet aan commentaar beginnen.

De cijfers uit eerdere getallenvoorbeeld lijken mij niet raar gekozen:

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme Meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
13 jan 2019 20:16
@angel1978
Als je commentaar niet kunt onderbouwen, kun je beter niet aan commentaar beginnen.

De cijfers uit eerdere getallenvoorbeeld lijken mij niet raar gekozen:
Moet jij nodig zeggen gezien je argument dat netwerkbeheerders niet of nauwelijks informeren over het weigeren van slimme meters in het andere topic.. nogal een gemis aan zelfreflectie hier!

Maar dat ben ik inmiddels gewend van je, je doet niet anders..

Gesloten