LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Marcant
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2019 12:51

Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Marcant »

Mijn vader, 77 jaar oud, is drie maanden op familiebezoek in Amerika. Hij is nog van de oude stempel, bang voor computers en internet, dus hij nam cash mee om de eerste maand door te komen.

Toen de voorraad slonk ging hij met zijn ABN bankpas naar een pinautomaat. Helaas, pinnen bleek niet mogelijk. Hij belde mij en vroeg of ik kon nagaan waarom dat niet kon en al snel had ik in de gaten dat zijn pas op Europa dekking stond en niet op Wereld dekking. Dus belde ik de servicelijn van ABN Amro, in de veronderstelling dat het een fluitje van een cent zou zijn om dit op te lossen.

De ABN Helpdesk medewerkster hielp mij vriendelijk en professioneel, vroeg of ik even geduld had omdat ze dit met een supervisor moest overleggen, en bevestigde even later dat dit voor dit uitzonderlijke geval geregeld kon worden. Wel moest mijn vader vanuit Amerika even zelf contact opnemen, omdat ze (begrijpelijk) wel uit zijn eigen mond wilden horen dat dit geregeld moet worden.

Opgelucht dat het geregeld kan worden belt mijn vader vanuit Amerika naar de ABN helpdesk. Door het tijdverschil van 9 uur belt hij buiten Nederlandse kantooruren en dan is er geen supervisor aanwezig. En dus kan er niets voor hem geregeld worden. De volgende ochtend staat mijn vader heel vroeg op, zodat hij tijdens de Nederlandse kantooruren belt. De ABN-medewerker zegt echter niets voor hem te kunnen doen en dat in het aangemaakte dossier niets staat over toezegging van de supervisor om zijn betaalpas over te zetten op wereld dekking.

Zelf bel ik ook nog enkele keren met de helpdesk, maar ABN Amro is onvermurwbaar. Ze weigeren star elke medewerking en laten een oude man, die al zijn hele leven trouw aan de ABN is, gewoon keihard in de steek.

Het eerste dat mijn vader gaat doen als hij in maart terug is uit Amerika, is een nieuwe bank zoeken. Zelf wacht ik en iedereen in mijn gezin niet. Onze hele familie gaat op zoek naar een bank die wel iets doet voor zijn cliënten.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jan 2019 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of iemand pas een week klant is, of al zijn hele leven, regels gelden voor iedereen. Waarom zou iemand die langer klant is voorgetrokken moeten worden op een nieuwe klant?
Om te voorkomen dat gestolen pasjes gebruikt kunnen worden moet er apart akkoord voor gegeven worden. Dat geldt voor jongeren en voor ouderen. Uw vader heeft de reis naar Amerika kunnen regelen en iemand die 3 maanden onderweg is moet een hoop regelen. En ook geldzaken zoek je van te voren uit.

Of er akkoord is gekomen van ABN is het ene woord tegen de andere. Als u geen bewijs hebt dat het gezegd is, dan blijft het het ene woord tegen de andere. En dan gaan regels echt voor.

Lowieze
Berichten: 6538
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Had uw vader dan geen creditcard mee?

Als u in kunt loggen op uw vaders internetrekening, dan kunt u via interbankieren de instelling van uw vaders pas wijzigen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk niet dat hij bij een andere bank een ander resultaat had gehad. Onderdeel van het voorbereiden van een reis is dat je van tevoren kijkt of alles goed geregeld is. Een van de zaken die je voor een verre reis moet regelen is, al een aantal jaar, ervoor zorgen dan je bankpas ook buiten Europa werkt. Dat is niet alleen iets wat de banken regelmatig in allerlei mailings vertrekken, dat is ook iets wat bijna iedere reisorganisatie bij de reispapieren aangeeft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je kunt gewoon geld van jou of zijn rekening naar die familie sturen waar hij zit.
Dan halen die het wel op.

Dus je hoeft je pasje niet eens aan te passen of nog meer meenemen.
Boek geld naar de familie daar en die halen wel geld voor je... geen dure telefoonlijn nodig.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door mahadma »

ABN AMRO wilde wel helpen, door een tijdverschil mislukte dat en daardoor de volgende dag problemen, had u een naam? U had dit bij elke bank gehad, dus deze bank (nee ik werk er niet) de zwarte piet toespelen is niet echt eerlijk.

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Uw vader kan bang zijn voor computers, maar even onderzoek doen kan iedereen. Helemaal bij zo’n lange reis.
Twee tellen voorbereiding:

Bron ABN
Gaat u buiten Europa op reis? Zet uw betaalprofiel op 'Wereld'. Gewoon via Internet Bankieren of de Mobiel Bankieren app. Na het aanpassen kunt u direct wereldwijd pinnen.
Via Mobiel Bankieren app

Log in
Tik op 'Instellingen' en dan 'Betaalpassen'
Tik op 'Instellingen Betaalpassen' en kies 'Betalen/opnemen buitenland'
Wijzig het betaalprofiel
Bevestig met uw identificatiecode of vingerafdruk
Via Internet Bankieren

Log in en ga naar 'Instellingen'
Ga naar 'Instellingen Betaalpas' onder Instellingen Betaalpas
Selecteer de betaalpas
Kies 'Betalen/opnemen buitenland'
Wijzig het profiel en bevestig met uw e.dentifier

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik hoop trouwens dat andere zaken wel van tevoren geregeld zijn. Bijvoorbeeld een werelddekking voor de zorgkosten en/of een reisverzekering. Misschien een idee om dat ook even na te vragen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De ziekenhuis kosten kunnen je inderdaad aan de rand van een faillissement brengen als je de verzekering niet goed geregeld hebt
.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Marcant,

Wat lastig dat je vader niet met zijn betaalpas kan pinnen in Amerika. Kan me voorstellen dat hij jouw hulp vraagt als hij niet goed weet wat er moet gebeuren en hij ook nog eens met het tijdsverschil zit.

Jouw gedachten dat het probleem zit in de instelling van de pas klopt waarschijnlijk. Als de pas een “Europaprofiel” heeft en niet is omgezet naar het “Wereldprofiel”, zal het pinnen in Amerika bij geen enkele automaat lukken.

Omdat er in het verleden voornamelijk buiten Europa skimming plaatsvond, is het Wereldprofiel geïntroduceerd. Om deze veiligheidsreden, kan en mag alleen de pashouder het Wereldprofiel instellen en is dit iets waar jouw vader zelf toestemming moet geven. We bieden onze klanten de mogelijkheid om het Wereldprofiel via het Internet Bankieren en onze Mobiel Bankieren app 24/7 te activeren. Vandaar dat alleen bij uitzonderlijke situaties een supervisor kijkt of het Wereldprofiel telefonisch aangezet kan worden. Tijdens dit telefoongesprek worden verschillende veiligheidschecks gedaan. Bij twijfel zeggen we liever nee dan dat er misbruik van de pas wordt gemaakt.

Natuurlijk snap ik dat je vader hier nu niet mee geholpen is. Daarom kijk ik graag of ik hem hier alsnog bij kan helpen. Zou je via een privébericht een telefoonnummer kunnen doorgeven waarop je vader bereikbaar is en hem willen vragen wanneer hij Nederlandse tijd bereikbaar is?

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO Webcare

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marcant schreef:
14 jan 2019 12:59
Het eerste dat mijn vader gaat doen als hij in maart terug is uit Amerika, is een nieuwe bank zoeken. Zelf wacht ik en iedereen in mijn gezin niet. Onze hele familie gaat op zoek naar een bank die wel iets doet voor zijn cliënten.
Dus omdat de ABN de bankrekening van uw vader beschermd voor eventueel misbruik gaat u op zoek naar een andere bank? Veel succes, denk namelijk dat u deze niet zult kunnen vinden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het helpt ook best wel als je je een kléin beetje voorbereid voordat je een dergelijke reis gaat maken... :roll:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door renewouters »

Ondanks het tijdverschil zijn er best wel tijdstippen te vinden waarop de mensen bij ABN-AMRO wel werken. Als hij iets eerder opstaat kan hij nog tijdens Nederlandse kantooruren bellen. Het zou een beetje vreemd zijn als mensen in Nederland worden gedwongen om op "rare" tijden te werken. En het wordt onbetaalbaar als je een 24/7 dienst in wilt regelen voor enkeling...

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Duc »

Nou even iets recht zetten, ik had hetzelfde probleem met onze passen van de ING en Triodos bank toen wij net 2 dagen in Australië zaten, met beide banken contact opgenomen en allebei de banken hebben voor ons geregeld dat de passen op wereld dekking staan. Ook wij waren 3 maanden daar. Dus er zijn wel degelijk banken die het voor je regelen als je al in het buitenland zit.

En ja van te voren regelen is de beste optie, maar er is al zoveel van te voren te regelen dat dit er bij ons inschoot. Kan iedereen overkomen.

reinderjan
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2015 15:01

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door reinderjan »

Ondanks dat het vervelend is voor uw vader, het geeft mij toch weer het gevoel van veiligheid bij bankzaken. Maar voor een volgende reis van uw vader: ik ben 79 en reizen is mijn passie. Ik heb al enkele jaren een van mijn kinderen als gevolmachtigde van mij bij ABN-AMRO laten registreren. Dat wil zeggen dat mocht ik om welke redenen ook, - ziekte, ongeval etc.- zelf niet in staat zijn mijn bankzaken te regelen, mijn dochter dat kan doen en mij is verzekerd dat ook dit geval op deze wijze snel en eenvoudig zou zijn opgelost.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Duc schreef:
16 jan 2019 14:42
Nou even iets recht zetten, ik had hetzelfde probleem met onze passen van de ING en Triodos bank toen wij net 2 dagen in Australië zaten, met beide banken contact opgenomen en allebei de banken hebben voor ons geregeld dat de passen op wereld dekking staan. Ook wij waren 3 maanden daar. Dus er zijn wel degelijk banken die het voor je regelen als je al in het buitenland zit.
Groot verschil is wel dat je in jouw geval zélf belde, terwijl er voor je vader eerst iemand anders belde. Dan gaan de seinen natuurlijk veel eerder op rood.

fietsmevrouw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2018 14:34

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door fietsmevrouw »

U had uw vader er op kunnen attenderen om de pas te wijzigen. Goed voorbereid en vooral verzekerd op reis gaan is een must en simpel te regelen thuis op de pc. O, dat kan niet want uw vader vertrouwd al dat nieuwerwetse gedoe niet. Gemak dient de mens maar uw vader niet helaas.

Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door Dyllanw »

Je gaat voor 3 maanden naar de VS en neemt mee.... voor 1 maand aan cash en een door onze lieve heer gezegende greep.

Als u bankmedewerker was, zou u Werelddekking aanzetten bij:
- een klant van 77
- die niet aan Internet Bankieren doet (aanname)
- geen Mobiele App geinstalleerd heeft (aanname)
- geen Credit Card heeft (aanname)
- zich naar eigen zeggen al een maand in een land bevind waar een risico op skimming is
- daar al een maand zit zonder elektronische betalingen te doen
- en waarschijnlijk ook geen enkele 'elektronisch spoor' na laat

Vervelend maar zeer begrijpelijk dat de medewerkers terughoudend zijn in dit geval. U doet het nu voorkomen alsof de ABN Amro Bank doelbewust een zielig oude man van 77 aan het pesten is.

Dat het bij een andere bank anders is afgelopen is appelen met peren vergelijken. Ter illustratie: Mijn partner heeft twee maal een blokkade op haar pas gehad. Eenmaal op haar 20e. Haar eerste trip buiten Nederland waarbij ze eerst drie maanden op cash had geleefd. De twee maal op haar 31e. Haar zesde trip buiten Europa in 2 jaar waarvan voor het tweede jaar op rij naar dezelfde bestemming en waar ze de dag voor blokkade nog op Schiphol had gepind. Zelfde bank maar de eerste keer moest hemel en aarde worden bewogen de rekening vrij te krijgen, de twee keer was zo gebeurd.

Kortweg, stel jezelf constructief op en stuur een vriendelijk berichtje naar Elvira van de ABN Webcare team. Geheid dat het zo geregeld is.

fietsmevrouw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2018 14:34

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door fietsmevrouw »

Ook al stort je geld op de rekening dan kan je niet pinnen want de pas is niet ingesteld. Dit hele gedoe ligt naar mijn mening niet bij de bank maar bij uw vader die zich had moeten informeren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pinnen in Amerika niet mogelijk, ABN AMRO helpt niet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Duc schreef:
16 jan 2019 14:42
Nou even iets recht zetten, ik had hetzelfde probleem met onze passen van de ING en Triodos bank toen wij net 2 dagen in Australië zaten, met beide banken contact opgenomen en allebei de banken hebben voor ons geregeld dat de passen op wereld dekking staan. Ook wij waren 3 maanden daar. Dus er zijn wel degelijk banken die het voor je regelen als je al in het buitenland zit.

En ja van te voren regelen is de beste optie, maar er is al zoveel van te voren te regelen dat dit er bij ons inschoot. Kan iedereen overkomen.
Wat ik me dan vooraf afvraag, op welke wijze heeft de bank vastgesteld dat jij ook jij was telefonische? Skimmers, hackers e.d. hebben veelal al je NAW gegevens en geboortedatum.

Gesloten