LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30746
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zojuist werd het artikel onder de eerste link op RTL-nieuws geplaatst. De toon is positief. Maar Rover heeft zo zijn twijfels over het onderzoek, dat uiteindelijk door de NS in eigen beheer is gedaan.

Wat is jullie mening? Kloppen de cijfers? Zijn jullie zelf (of je omgeving) tevreden over de NS? Wat is er inmiddels ten goede veranderd, en welke verbeterpunten zijn er nog?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-over-ns

Uitgebreidere informatie:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7618a28/

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ga zelf niet zo heel veel met de NS maar als ik ga (traject Den Bosch - Eindhoven en Amsterdam) is er niets mis mee. Ik reis wel vaak buiten de spits. De enige keren dat ik vertraging had was door een "springer" en dat kun je de NS niet echt verwijten.

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar wordt “goed nieuws” niet op prijsgesteld of altijd gewantrouwd.

witte angora
Berichten: 30746
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
18 jan 2019 11:50
Blijkbaar wordt “goed nieuws” niet op prijsgesteld of altijd gewantrouwd.
Eerlijk gezegd zie ik in de maatschappij best wel veel achterdocht. Dat zie je bij Rover dus ook. Waar komt die achterdocht vandaan, en is het terecht?

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rover vindt dat de NS moet meedraaien in de OV-barometer volgens het artikel in de Volkskrant. En Rover vindt dat de NS de schijn tegen heeft.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Reis vaak met de trein, ben zeer tevreden. Zoals overal gaat er wel eens iets fout, maar in het algemeen gaat het prima.
Tsja Rover, da's natuurlijk wel een club welke bestaat van "slecht nieuws". Zou alles naar hun mening top zijn, dan heeft de club geen bestaansrecht meer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door bprosman »

Denk dat wij een beetje verwend zijn mbt zitplaatsten en overvolle treinen.
Dit is een overvolle trein :
Trains.JPG
(74.94 KiB) 6587 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30746
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

En dan maar hopen dat er onderweg niet eentje hoognodig naar het toilet moet. :lol:

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

bprosman schreef:
18 jan 2019 12:11
Denk dat wij een beetje verwend zijn mbt zitplaatsten en overvolle treinen.
Dit is een overvolle trein :
Trains.JPG
Overvol...? :shock: Zie je niet hoeveel plek er nog is op dat dak? :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, als je de media moet geloven is treinreizen rampzalig. In de praktijk blijkt het mee te vallen en kom je meestal keurig op tijd aan.

Als het mis gaat, wordt de situatie vaak erg onoverzichtelijk en zit er niet veel anders op dan je ziel in lijdzaamheid te bezitten.

Afhankelijk van de noodzaak en mogelijkheden van voor- en natransport, vind ik de trein een uitstekend vervoermiddel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door moederslink »

bprosman schreef:
18 jan 2019 12:11
Denk dat wij een beetje verwend zijn mbt zitplaatsten en overvolle treinen.
Dit is een overvolle trein :
Trains.JPG
Is dit binnen of buiten de spits? :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik reis veel met de trein en kriskras door heel Nederland en ben echt wel tevreden over de NS .
Enig verbeterpuntje nog ( maar zeer waarschijnlijk niet haalbaar ) :
tijdens de spits waarbij veel mensen opgepropt moeten staan in de 2e klas , de mogelijkheid bieden om dan in vredesnaam die 1e klas ook maar open te stellen, maar ja dan worden die 1e klassers waarschijnlijk ( zeer en terecht ) boos :x

witte angora
Berichten: 30746
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is je opmerking helemaal zo gek nog niet, moederslink. Ik reis zelf ook veel met de trein, en heb inmiddels verschillende keren in de allernieuwste sprinters gezeten. Het enige verschil tussen de 1e en de 2e klas in die nieuwe sprinters is de kleur van de stoelen en het feit dat de 1e rustiger is.

Bijkomende verbazing is dat bij sommige treinstellen de 1e klas alleen maar aan de voorkant of de achterkant zit, en dat de meeste stoelen in dezelfde rijrichting staan. Sta je net aan de 'verkeerde kant' van het perron, moet je eerst het hele perron afrennen om bij de 1e klas te komen, om vervolgens te constateren dat je de hele rit achteruit zult moeten rijden. Dat werkt niet echt.

De meesten rijden ook nog eens relatief korte afstanden met een sprinter. Misschien is het inderdaad een idee om in ieder geval in de sprinters de 1e klas af te schaffen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik lees dat 86% van de reizigers de NS een 7 of hoger geeft https://nieuws.ns.nl/treinreizigers-in- ... -tevreden/
De NS hebben 45200 reizigers geïnterviewd.
Ik denk dat het relatief heel kleine aantal reacties op dit forum statistisch gezien niet veel zegt.
De kritiek van Rover is interessant maar het verweer van de NS ook.

Ik reis bijna nooit met de trein. Mijn meest recente ervaring, sinds jaren, was een belabberde treinreis op 10 november.
Maar daar staan blijkbaar een hele hoop tevreden reizigers tegenover die wel prettig reizen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Recent onderzoek wijst uit dat Nederland het duurste openbaar vervoer van Europa heeft. Alleen al daarom geloof ik de berichtgeving niet.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
18 jan 2019 12:57
Bijkomende verbazing is dat bij sommige treinstellen de 1e klas alleen maar aan de voorkant of de achterkant zit, en dat de meeste stoelen in dezelfde rijrichting staan. Sta je net aan de 'verkeerde kant' van het perron, moet je eerst het hele perron afrennen
Dat afrennen van het hele perron is natuurlijk weer zwaar overdreven. Een rijtuig van de nieuwe "SNG"-sprinter is ongeveer 20 meter lang. Slechts de 3-rijtuig treinstellen hebben de eerste klasse aan één kant, dus dat rennen is hooguit een meter of 60 !

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bob Schurkjens schreef:
18 jan 2019 14:00
Recent onderzoek wijst uit dat Nederland het duurste openbaar vervoer van Europa heeft. Alleen al daarom geloof ik de berichtgeving niet.
Dus omdat het volgens recent onderzoek “duur” zou zijn, zou men niet tevreden kunnen zijn?

witte angora
Berichten: 30746
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
18 jan 2019 14:21
witte angora schreef:
18 jan 2019 12:57
Bijkomende verbazing is dat bij sommige treinstellen de 1e klas alleen maar aan de voorkant of de achterkant zit, en dat de meeste stoelen in dezelfde rijrichting staan. Sta je net aan de 'verkeerde kant' van het perron, moet je eerst het hele perron afrennen
Dat afrennen van het hele perron is natuurlijk weer zwaar overdreven. Een rijtuig van de nieuwe "SNG"-sprinter is ongeveer 20 meter lang. Slechts de 3-rijtuig treinstellen hebben de eerste klasse aan één kant, dus dat rennen is hooguit een meter of 60 !
En hoeveel tijd denk je dat je krijgt om die 60 meter af te leggen? Waarbij ik zelf heb moeten constateren dat die treinstellen op heel andere plekken stil komen te staan dan verwacht. Dan wordt die 60 meter zomaar 70 of 80.

Normaal gesproken stap je bij de dichtstbijzijnde deuren in, dan is 60-80 meter toch wel een aardig eind.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
18 jan 2019 14:00
Recent onderzoek wijst uit dat Nederland het duurste openbaar vervoer van Europa heeft. Alleen al daarom geloof ik de berichtgeving niet.
Je zou dan de conclusie kunnen trekken dat je ook waar voor dat geld krijgt :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik reis regelmatig met de trein, zowel zakelijk en dus ook in de spits, en privé maar dan meer in de daluren en weekenden. Grosso modo ben ik zeker tevreden, maar net zoals al gezegd, op bepaalde trajecten in de spits is het niet echt fijn (staan) in de trein, en bij vertragingen is de informatievoorziening ook niet altijd even goed. Aan de andere kant is vervangend vervoer tijdens geplande werkzaamheden de laatste jaren wel steeds beter geregeld, en ook zijn de app en site van de NS voor mijn gevoel robuuster als eerder. Maar goed, er is natuurlijk altijd wel wat te verbeteren, ook zeker wel bij de NS.

Maar goed, die zijn ook afhankelijk van bijvoorbeeld de politiek en publieke opinie. Zo hadden ze een Ierse BV met al het materieel er in, dat scheelt in Nederland belastingen. Volstrekt legaal, en dat drukt hun kostprijs en dus aan het eind de kaartprijs. Dat kwam in de spotlight als bijvangst in een bredere maatschappelijke discussie, politici gingen er mee aan de haal, en zo kan het zijn dat ze wat klem komen te zitten. Aan de ene kant moeten ze goedkoop werken, zodat er zo min mogelijk publieksgeld achteraan moet en de kaartjes betaalbaar blijven, maar ze moeten tegelijk wel maatschappelijk verantwoord en groen zijn, en wc's in sprinters bouwen etc etc.

Maar goed, over het algemeen gaat het prima, en voor mijn gevoel ook echt wel beter als zeg 10 jaar geleden.

Gesloten