LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis dagje wellness niet gratis

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Onka54
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2012 11:49

Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Onka54 »

Bij van alles en nog wat kun je tegenwoordig een voucher krijgen voor een gratis dagje wellness. Bij mijn kerstinkopen kreeg ik twee keer twee van deze vouchers. Leuk zo'n actie denk je dan. Afgelopen week heb ik de vouchers verzilverd en vervolgens wilde ik gaan boeken. Tot mijn verrassing bleek ik per persoon € 6,95 aan boekingskosten te moeten voldoen. Na even zoeken blijken de boekingskosten per sauna wat te verschillen. Bij de goedkoopste waren de boekingskosten echter nog steeds 4,95 en dus € 10,-. Vervolgens heb ik gekeken wat de kosten zijn als ik zonder voucher boek. Dan zijn er geen kosten. Dit komt er op neer dat de voucher dus korting geeft en het dagje wellness niet gratis is. Dit vind ik misleiding.
Het zou eerlijk zijn als op de vouchers staat wat de kosten zijn. Nu staat er alleen dat er boekingskosten in rekening gebracht mogen worden. Dat kan, maar dan niet alleen voor de vouchers en bij gewone boeking geen kosten. Het lijkt nu op een verdienmodel om op dagen dat de sauna niet zo gevuld is, toch nog extra inkomsten te genereren. Prima, maar wees wel eerlijk op de vouchers: gratis is gratis en dan zonder verkapte extra kosten.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jan 2019 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vouchers zijn nooit gratis. Er moet door iemand aan verdiend worden. Vraag de gulle gever voor Euro biljetten uitgegeven door de Europese Bank.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door BL2 »

Het lijkt nu op een verdienmodel om op dagen dat de sauna niet zo gevuld is, toch nog extra inkomsten te genereren.
U heeft het goed begrepen. Verder nog wat eten en drinken, voor een commerciële bedrijf zijn de inkomsten natuurlijk wel noodzakelijk.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bij het boeken kunt u bij de grote wellnesscentea al direct na de boeking afrekenen. Vooraf aan die betaling wordt duidelijk aangegeven dat evt. boekingskosten in rekening worden gebracht. Dus niks verrassing achteraf. Als u die boekingskosten dan toch te hoog vindt voor een dag wellness kunt u altijd nog besluiten niet af te rekenen en gaat u gewoon niet.

Vergelijk ook eens die € 4,95 of € 6,95 boekingskosten met de reguliere entreeprijs. Die ligt in veel gevallen al boven de € 30,00 per persoon. Reken dan ook uit wat uw voordeel per persoon is als u alleen maar boekingskosten hoeft te betalen.

Als u goed zoekt ziet u dat er ook aanbiedingen zijn waarbij geen boekingskosten in rekening worden gebracht. Tip: abonneer u op de gratis nieuwsbrief van uw favoriete wellnesscentra. Die aanbiedingen stromen dan vanzelf bij u binnen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Onka54 schreef:
21 jan 2019 08:58
Bij van alles en nog wat kun je tegenwoordig een voucher krijgen voor een gratis dagje wellness. Bij mijn kerstinkopen kreeg ik twee keer twee van deze vouchers. Leuk zo'n actie denk je dan. Afgelopen week heb ik de vouchers verzilverd en vervolgens wilde ik gaan boeken. Tot mijn verrassing bleek ik per persoon € 6,95 aan boekingskosten te moeten voldoen. Na even zoeken blijken de boekingskosten per sauna wat te verschillen. Bij de goedkoopste waren de boekingskosten echter nog steeds 4,95 en dus € 10,-. Vervolgens heb ik gekeken wat de kosten zijn als ik zonder voucher boek. Dan zijn er geen kosten. Dit komt er op neer dat de voucher dus korting geeft en het dagje wellness niet gratis is. Dit vind ik misleiding.
Ik ook en als u hiermee naar de Reclame Code Commissie stapt dan krijgt u gelijk.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat dan wel een papieren overwinning zal zijn, het dagje wellness zal er niet mee worden betaald.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door BreejKC »

alfatrion schreef:
21 jan 2019 09:42
Onka54 schreef:
21 jan 2019 08:58
Bij van alles en nog wat kun je tegenwoordig een voucher krijgen voor een gratis dagje wellness. Bij mijn kerstinkopen kreeg ik twee keer twee van deze vouchers. Leuk zo'n actie denk je dan. Afgelopen week heb ik de vouchers verzilverd en vervolgens wilde ik gaan boeken. Tot mijn verrassing bleek ik per persoon € 6,95 aan boekingskosten te moeten voldoen. Na even zoeken blijken de boekingskosten per sauna wat te verschillen. Bij de goedkoopste waren de boekingskosten echter nog steeds 4,95 en dus € 10,-. Vervolgens heb ik gekeken wat de kosten zijn als ik zonder voucher boek. Dan zijn er geen kosten. Dit komt er op neer dat de voucher dus korting geeft en het dagje wellness niet gratis is. Dit vind ik misleiding.
Ik ook en als u hiermee naar de Reclame Code Commissie stapt dan krijgt u gelijk.
Daar zou ik niet al te snel mee zijn. Meestal kennen die vouchers, ik heb ze ook liggen, nog een aantal 'kleine lettertjes'. Vaak vindt u daar terug het zinnetje: "U betaald alleen boekingskosten", o.i.d.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onka54 schreef:
21 jan 2019 08:58
Het zou eerlijk zijn als op de vouchers staat wat de kosten zijn. Nu staat er alleen dat er boekingskosten in rekening gebracht mogen worden.
Hoe stel je je dat voor, als de boekingskosten per sauna anders zijn? De melding dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden is toch helder? Per mogelijke boeking zie je dan vanzelf wat de kosten zijn en kan je je beslissing nemen.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door JvandeW »

BreejKC schreef:
21 jan 2019 10:00
Vaak vindt u daar terug het zinnetje: "U betaald alleen boekingskosten", o.i.d.
Laten we hopen van niet.
Moneyman schreef:
21 jan 2019 10:17
Onka54 schreef:
21 jan 2019 08:58
Het zou eerlijk zijn als op de vouchers staat wat de kosten zijn. Nu staat er alleen dat er boekingskosten in rekening gebracht mogen worden.
Hoe stel je je dat voor, als de boekingskosten per sauna anders zijn?
Hoe is er sprake van boekingskosten als die kosten verschillen per sauna en die kosten zonder voucher niet in rekening gebracht worden? Dit zijn verkapte kosten voor de sauna en dus is de reclame misleidend.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Moneyman »

JvandeW schreef:
21 jan 2019 10:38
Moneyman schreef:
21 jan 2019 10:17
Onka54 schreef:
21 jan 2019 08:58
Het zou eerlijk zijn als op de vouchers staat wat de kosten zijn. Nu staat er alleen dat er boekingskosten in rekening gebracht mogen worden.
Hoe stel je je dat voor, als de boekingskosten per sauna anders zijn?
Hoe is er sprake van boekingskosten als die kosten verschillen per sauna en die kosten zonder voucher niet in rekening gebracht worden? Dit zijn verkapte kosten voor de sauna en dus is de reclame misleidend.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door BreejKC »

Die vouchers gelden in verreweg de meeste gevallen maar voor één wellnesscenter. Alleen de boekingskosten van dát wellnesscenter moeten dan dus betaald worden. Dat een ander wellnesscenter een ander bedrag aan boekingskosten rekent is bij zo'n voucher dus weinig relevant.

Hoeveel die boekingskosten zijn zie tijdens de boekingsprocedure, vóórdat het bedrag van de boekingskosten + eventueel gekozen extra's vooraf wordt betaald.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
21 jan 2019 11:25
Die vouchers gelden in verreweg de meeste gevallen maar voor één wellnesscenter. Alleen de boekingskosten van dát wellnesscenter moeten dan dus betaald worden. Dat een ander wellnesscenter een ander bedrag aan boekingskosten rekent is bij zo'n voucher dus weinig relevant.
Ts schrijft toch duidelijk dat de kosten per sauna verschillen.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de ene sauna zijn administratie anders heeft ingericht, of indirecte kosten op een andere manier verrekent dan de andere, kunnen de boekingskosten ook verschillen.
Bij het vaststellen van een normale prijs of andere aanbieding, worden die kosten in het aanbod verwerkt, dus hoeven boekingskosten niet afzonderlijk in rekening te worden gebracht.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door alfatrion »

BreejKC schreef:
21 jan 2019 10:00
Daar zou ik niet al te snel mee zijn. Meestal kennen die vouchers, ik heb ze ook liggen, nog een aantal 'kleine lettertjes'. Vaak vindt u daar terug het zinnetje: "U betaald alleen boekingskosten", o.i.d.
En dus moet de consument om voor het gratis dagje wellness iets anders betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen (art. 6:193g sub t BW).

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Costnix »

U hoeft maar 5Euro boekingskosten voor uw gratis saunabezoek te betalen. Zonder bon betaalt u 30 Euro aan boekingskosten voor de zelfde gratis saunabezoek. ;-)

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
21 jan 2019 13:11
BreejKC schreef:
21 jan 2019 10:00
Daar zou ik niet al te snel mee zijn. Meestal kennen die vouchers, ik heb ze ook liggen, nog een aantal 'kleine lettertjes'. Vaak vindt u daar terug het zinnetje: "U betaald alleen boekingskosten", o.i.d.
En dus moet de consument om voor het gratis dagje wellness iets anders betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen (art. 6:193g sub t BW).
De (mijn) vraag is dan wat er precies onder "onvermijdelijk" valt.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van Dale definieert onvermijdelijk als: niet te vermijden. Als we het hebben over onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod dan kun je denken aan de belkosten. De handelaar kan er niets aan doen dat en hoeveel jij moet betalen om te bellen. Als we het hebben over onvermijdelijke kosten om het product af te halen dan wel te laten bezorgen, dan kun je denken aan de benzinekosten of de kosten die PostNL in rekening brengt. De handelaar kan er niets aan doen waar jij woont of wat voor auto je rijd of dat je het niet wilt komen ophalen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door BreejKC »

De boekingskosten per wellnesscentrum zijn inderdaad verschillend. Maar met een voucher boek je maar bij 1 wellnesscentrum tegelijk, dus zie je de boekingskosten die voor dat wellnesscentrum gelden.

Verder is het dus, als je vooraf goed geïnformeerd wilt zijn, van belang je ook vooraf even de kleine lettertjes op de voucher leest. Hoe hoog die boekingskosten zijn zie je dan vanzelf als je gaat boeken. Daar is niets vreemds aan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door renewouters »

Onka54 schreef:
21 jan 2019 08:58
Het lijkt nu op een verdienmodel om op dagen dat de sauna niet zo gevuld is, toch nog extra inkomsten te genereren.
Mooi toch, dat als je een beetje flexibel qua tijd bent dat je voor een koopje naar een wellness centrum kan gaan? Ze kunnen ook gewoon altijd het volle pond vragen (en van die paar euro boekingskosten worden ze niet rijk, dat dekt misschien net de kosten).

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gratis dagje wellness niet gratis

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
21 jan 2019 17:37
Van Dale definieert onvermijdelijk als: niet te vermijden. Als we het hebben over onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod dan kun je denken aan de belkosten. De handelaar kan er niets aan doen dat en hoeveel jij moet betalen om te bellen. Als we het hebben over onvermijdelijke kosten om het product af te halen dan wel te laten bezorgen, dan kun je denken aan de benzinekosten of de kosten die PostNL in rekening brengt. De handelaar kan er niets aan doen waar jij woont of wat voor auto je rijd of dat je het niet wilt komen ophalen.
Klinkt logisch. Maar aan de andere kant: de vaste overheadkosten zijn ook onvermijdelijk en worden over alle bezoekers omgeslagen. Puur gevoelsmatig vind ik boekingskosten niet gek, zéker niet als het ook nog eens netjes op de voucher staat vermeld.

Gesloten