LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Andere onderwerpen over auto en vervoer
marc.ghysels
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2019 06:29

Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door marc.ghysels »

Ik breng mijn auto naar de garage voor APK en onderhoud. Tijdens een proefrit op de openbare weg maakt de monteur een stuurfout (kijkt op scherm om uit te lezen) en beland in een gracht. Resultaat is auto is total loss. Op de auto staat nog een aanzienlijk bedrag open van een financiering. De schuld ligt overduidelijk bij de garagehouder. Deze geeft dit ook zonder meer toe. Fiat Punto 2006 met 220000km op de teller. Aangeschaft mei 2017. Wat nu.?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door marc.ghysels

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

door Lady1234 » 04 feb 2019 15:45

tuinhobbyist59 schreef:
03 feb 2019 23:58
Allemaal wel leuk en aardig, maar dit geintje kost de eigenaar van de auto dus altijd geld, wat deze waarschijnlijk niet heeft, omdat er nog een financiering opzit.
Ik vind dat de garagehouder dit dan moet oplossen, met zo min mogelijke bijbetaling
En waarom zou dat de Ts geld kosten als hij een andere auto van de garagehouder “krijgt”?
Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nu heeft u recht op een vergoeding van de garagehouder waarmee u weer een vergelijkbare Punto uit 2006 met omstreeks 220.000 kilometer kunt aanschaffen.

Dus even op internet kijken wat zulke wagens (met vergelijkbare motorisering en uitrusting) moeten kosten, 10% van de gemiddelde vraagprijs aftrekken omdat je zonder inruil nog wat kunt afdingen en dat is je vergoeding.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door witte angora »

marc.ghysels schreef:
21 jan 2019 06:43
Ik breng mijn auto naar de garage voor APK en onderhoud. Tijdens een proefrit op de openbare weg maakt de monteur een stuurfout (kijkt op scherm om uit te lezen) en beland in een gracht. Resultaat is auto is total loss. Op de auto staat nog een aanzienlijk bedrag open van een financiering. De schuld ligt overduidelijk bij de garagehouder. Deze geeft dit ook zonder meer toe. Fiat Punto 2006 met 220000km op de teller. Aangeschaft mei 2017. Wat nu.?
De garagehouder aansprakelijk stellen en wachten tot er een reactie komt van diens verzekeringsmaatschappij. Als je een verkeersrechtsbijstandsverzekering hebt kun je die inschakelen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door angel1978 »

in gesprek met de garagehouder en het probleem oplossen.
Een vraag stellen op een forum lost zeker niets op en het zoeken naar problemen die er wellicht helemaal niet zijn ook niet.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ga eens praten met uw verzekeraar waar U de auto hebt verzekerd.
Of anders opvragen wat deze auto gekost zou hebben voor dat dit gebeurd is en bij deze garage een andere auto uitzoeken
voor een bedrag MINUS de dagwaarde van uw oude voor de crash.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Er is al een Europees Schadeformulier ingevuld??

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door kokka »

Ik hoop dat de monteur ongedeerd is gebleven.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door henk51 »

piet987654 schreef:
21 jan 2019 10:39
Ga eens praten met uw verzekeraar waar U de auto hebt verzekerd.
Of anders opvragen wat deze auto gekost zou hebben voor dat dit gebeurd is en bij deze garage een andere auto uitzoeken
voor een bedrag MINUS de dagwaarde van uw oude voor de crash.

Als een auto alleen WA of WA brand/diefstal verzekerd is doet uw eigen verzekering niets.Moet u alles zelf doen Tenzij u een rechtsbijstandsverzekering/verkeer heeft dan regelt ie alles voor u.Maand geleden zelf nog meegemaakt Verzekeringsmaatschappij
kon niets voor me doen maar de rechtsbijstand heeft alles van A tot Z geregeld zoals expert en vooruitbetaling schade bedrag er zijn vele negatieve berichten over DAS maar bij ons tip top geregeld. Hoop dat alles snel geregeld gaat worden.


groeten Henk

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat er nog een flink bedrag openstaat van de financiering is in dit verband natuurlijk helemaal niet van belang.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door madfred »

Als je op bv Autotrader kijkt zie dat een Fiat Punto uit 2007 met minder kilometers rond de 4000 Euro moet kosten.
Een en ander natuurlijk afhankelijk van opties en motortype, maar heel veel maakt dat niet uit. Zoals al eerder gezegd, dat er nog een "aanzienlijk" bedrag aan financiering openstaat is in dit geval niet van belang. Behalve dan dat dit bedrag misschien moet worden afgelost, maar dat is weer afhankelijk van de voorwaarden van de financiering.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door witte angora »

Doorgaans krijg je enkel een geldbedrag, en keuze wat je met het wrak wilt doen. Meestal is het de dagwaarde. Met dat geld moet als eerste vermoedelijk de financiering worden afgelost, en met het restant en een nieuwe financiering kan er een andere auto worden gekocht. Dat hoeft uiteraard geen Punto te zijn.

Uiteraard kan de garage er aan meewerken een knap karretje te vinden voor een 'vriendenprijsje'. Immers, de dagwaarde is meestal niet het bedrag dat je voor een vergelijkbare auto moet neertellen.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
21 jan 2019 10:37
De garagehouder aansprakelijk stellen en wachten tot er een reactie komt van diens verzekeringsmaatschappij. Als je een verkeersrechtsbijstandsverzekering hebt kun je die inschakelen.
In beginsel hoef je als gedupeerde niet op de mogelijkheid trage verzekeringsmaatschappij van de garagehouder te wachten. De garagehouder zelf is aansprakelijk, hoe hij vervolgens één en ander regelt met zijn verzekering (als hij die al heeft) is voor de gedupeerde totaal niet van belang.

Ook de eigen verkeersrechtsbijstand is niet van toepassing. Er is voor TS geen verkeersconflict, maar een conflict met een garagebedrijf wat tijdens werkzaamheden het eigendom van TS onherstelbaar beschadigd heeft.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
21 jan 2019 10:38
in gesprek met de garagehouder en het probleem oplossen.
Een vraag stellen op een forum lost zeker niets op en het zoeken naar problemen die er wellicht helemaal niet zijn ook niet.
Die vraag op het forum is een van de manieren om beter beslagen ten ijs te komen

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is m.i. zeker wel een verkeersconflict, aangezien er met de auto gereden werd ten tijde van het ongeluk. Het is zelfs zo dat als het geen eenzijdig ongeluk was, maar er aan een ander schade toe is gebracht, de verzekeraar van de topicstarter uit zou moeten betalen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door witte angora »

Een beetje lastig te lezen, maar hier is een uitspraak van een geschillencommissie uit 2008 in een enigszins vergelijkbare situatie.

https://www.amweb.nl/archief/nieuws/200 ... p-10173490

En hier biedt een verzekeraar aan garagehouders een aantal mogelijke dekkingen aan:

https://www.bsbverzekeringen.nl/zakelijk/garagehouders
Laatst gewijzigd door witte angora op 21 jan 2019 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Even vanuit gaande dat er met de groene handelaarsplaten gereden is, dan is de schade te verhalen op de garage. Onlangs in de familie ook meegemaakt. Na een flinke reparatie bleek er in het motorblok iets niet goed vastgezet. Bij de proefrit motor in de soep. Met de garage overeen gekomen om de auto in te ruilen tegen de huidige verkoopwaarde. Met een kleine bijbetaling een jongere teruggekocht.
Maar het kan ook dat uw garage het via de verzekering laat lopen.

Ga rustig in gesprek, het zal echt niet met opzet gedaan zijn. Laat de garage met oplossingen komen en denk daar rustig over na. Nooit direct ergens ja op zeggen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een auto van 2006 zal niet casco verzekerd zijn en wellicht niet eens een extra dekking hebben, dus de eigen verzekeraar aanspreken zal geen zin hebben. Die proefrit hoorde bij de werkzaamheden van de garage, normaal gesproken heeft een garage voor zulke gevallen een verzekering.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door huzky »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2019 12:17
Even vanuit gaande dat er met de groene handelaarsplaten gereden is, dan is de schade te verhalen op de garage.
Waarschijnlijk een domme vraag van mij, maar ... als ik zelf een proefrit ga maken met een auto van een garage, zitten er groene kentekenplaten op. Als bijv. de monteur van mijn garage mij even thuis afzet en vervolgens met mijn auto doorrijdt naar de garage voor bijv. onderhoud o.i.d., zet hij er nooit andere kentekenplaten op. Is hij dat dan wél verplicht als hij met mijn auto rijdt? Ik had al even gezocht, maar kon dat nergens zo gauw vinden. Dat zal zeker ook wel met het verhalen van de veroorzaakte schade te maken hebben, heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Nijogeth »

huzky schreef:
21 jan 2019 16:18
Waarschijnlijk een domme vraag van mij, maar ... als ik zelf een proefrit ga maken met een auto van een garage, zitten er groene kentekenplaten op. Als bijv. de monteur van mijn garage mij even thuis afzet en vervolgens met mijn auto doorrijdt naar de garage voor bijv. onderhoud o.i.d., zet hij er nooit andere kentekenplaten op. Is hij dat dan wél verplicht als hij met mijn auto rijdt? Ik had al even gezocht, maar kon dat nergens zo gauw vinden. Dat zal zeker ook wel met het verhalen van de veroorzaakte schade te maken hebben, heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan.
Een auto bij een dealer of handelaar staat niet los verzekerd op naam bij de dealer of handelaar. Deze hebben een bredere verzekering en deze groene platen zijn daar onderdeel van. Op het moment dat men een auto van een klant rijdt, staat deze op naam van de klant en is deze ook daarop verzekerd. Dan zijn deze platen dus niet nodig.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

huzky schreef:
21 jan 2019 16:18
NeoDutchio schreef:
21 jan 2019 12:17
Even vanuit gaande dat er met de groene handelaarsplaten gereden is, dan is de schade te verhalen op de garage.
Waarschijnlijk een domme vraag van mij, maar ... als ik zelf een proefrit ga maken met een auto van een garage, zitten er groene kentekenplaten op. Als bijv. de monteur van mijn garage mij even thuis afzet en vervolgens met mijn auto doorrijdt naar de garage voor bijv. onderhoud o.i.d., zet hij er nooit andere kentekenplaten op. Is hij dat dan wél verplicht als hij met mijn auto rijdt? Ik had al even gezocht, maar kon dat nergens zo gauw vinden. Dat zal zeker ook wel met het verhalen van de veroorzaakte schade te maken hebben, heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan.
Heel zwart wit gezien moet de verzekeringsmaatschappij van de kentekenhouder aangesproken worden. Als ik mijn auto uitleen en die bestuurder maakt schade, dan moet mijn verzekering uitkeren. Ik als eigenaar zal dan de kosten weer moeten verhalen op de bestuurder. Het nadeel is dus dat ik meer premie moet gaan betalen omdat een ander met mijn auto schade rijdt.
Als er groene platen op de auto zitten, dan moet de verzekering van de eigenaar van die platen uitkeren. Vaak heeft een garage wel een allrisk dekking op deze platen zitten.

Overigens, domme vragen bestaan niet. Niet vragen is pas dom.

Gesloten