LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

En hoe vaak loopt de dienstregeling werkelijk door weersomstandigheden in de soep?
Ze voorspellen het voor morgen, 22 januari, enkele centimeters (!) sneeuw = aangepaste dienstregeling.
Ongeveer helft alle treinen valt uit.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door ErnieG »

BL2 schreef:
21 jan 2019 18:08
Ongeveer helft alle treinen valt uit.
Nee, op een groot aantal trajecten valt de helft uit, maar op andere trajecten verandert er niets. In totaal valt ongeveer 20% uit.
Mits de aangepaste dienstregeling ook echt gereden kan worden uiteraard.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

De kwartiersdiensten worden halfuursdiensten voor zover ik het begrepen heb. Dus treinen die al om het half uur reden, blijven om het half uur rijden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat had ik ook zo begrepen.
Eigenlijk wel raar , als ze ieder half uur kunnen rijden kunnen ze ook ' gewoon ' ieder kwartier rijden, toch? De baan blijft dan toch schoon? Of rijden ze ook langzamer , vandaar minder frequent?
Hoe dan ook dat wordt vermoedelijk weer chaos en op de weg en op het spoor.
5 cm sneeuw en CODE GEEL , hier in ieder geval :oops:
Ik moet morgen met de trein en bus , nou we gaan het weer meemaken... :P

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

KNMI “..... Er vormt zich in totaal een sneeuwdek van 1-3 cm, mogelijk lokaal iets meer.”

NS “ Om ervoor te zorgen dat het treinverkeer niet de kans krijgt om grootschalig vast te lopen, passen we de dienstregeling aan bij extreem weer zoals storm of winters weer.”

Noemen we dit nu zulk extreem weer dat de dienstregeling moet worden aangepast?

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
21 jan 2019 19:49
Dat had ik ook zo begrepen.
Eigenlijk wel raar , als ze ieder half uur kunnen rijden kunnen ze ook ' gewoon ' ieder kwartier rijden, toch? De baan blijft dan toch schoon? Of rijden ze ook langzamer , vandaar minder frequent?
Hoe dan ook dat wordt vermoedelijk weer chaos en op de weg en op het spoor.
5 cm sneeuw en CODE GEEL , hier in ieder geval :oops:
Ik moet morgen met de trein en bus , nou we gaan het weer meemaken... :P
Door er treinen tussenuit te halen houd je ruimte over om vertragingen op te vangen. Anders leidt vertraging bij trein 1 automatisch tot vertraging bij 2, 3, 4 enz en pas aan eind van de dag is er ruimte om iets op te vangen tenzij je er treinen tussenuit laat vallen ( onaangekondigd ). Dan beter er elke keer een tussenuit halen ( aangekondigd ) zodat iedereen dit weet en rekening mee kan houden.

Het feit dat er dan die dag geen vertragingen zijn betekent niet dat het niet nodig was, maar juist dat het heeft gewerkt. Doe je dat niet dan kan 1 trein met serieuze vertraging al genoeg zijn om alles in het 100 te laten lopen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door moederslink »

Juist dat snap ik , maar waarom gelijk uitgaan van vertragingen?
Vastgevroren wissels ? Bevroren bovenleidingen ?
Zo extreem is het nu allemaal ook ( nog ) niet , toch?

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
21 jan 2019 20:23
Juist dat snap ik , maar waarom gelijk uitgaan van vertragingen?
Vastgevroren wissels ? Bevroren bovenleidingen ?
Zo extreem is het nu allemaal ook ( nog ) niet , toch?
Volgens mij zijn er elke dag vertragingen.. daarnaast kunnen ze uit ervaring redelijk zeggen wat er gebeurt denk je niet?
Dienstregeling is zo krap dat een kleine afwijking al tot grote chaos kan leiden.
Daarnaast leidt dit tot andere verwachtingen bij reizigers, ze plannen anders. Niets zo vervelend als je afspraak missen omdat er een trein uitviel ( onaangekondigd ) of aansluiting missen.. Weet je dat het een halfuursdienst is, dan plan je wat ruimer en kom je dus op tijd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok duidelijk, thnx.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Berteman »

BL2 schreef:
20 jan 2019 20:18
Verder gaat het vaak mis met overstappen: de aansluitende trein rijdt al weg op het moment wanneer men met iets vertraagde trein aankomt
Vertrek op de seconde draagt bij aan het precies op tijd rijden van de trein, en voorkomt dat reizigers welke wel op tijd in de trein aanwezig zijn, elders hun aansluiting missen.
Verder is het energie zuinig en veiliger om precies op tijd te rijden.
(Bron: NS Forum)
Dit excuus wat de moderatoren van de NS-Community (zo heet het NS Forum tegenwoordig) is leuk bedacht maar typisch een gevalletje van roeptoeteren..

De rijtijden zijn zó ruim, dat een 'vertraging' van een paar minuten, makkelijk is in te lopen, door wat minder energiezuinig - lees: harder - te rijden.

Er zijn hoofdconducteurs en machinisten die graag 'het braafste jongetje of meisje van de klas' willen zijn en zonder oog voor overstappende reizigers, op de seconde precies de deuren sluiten en weg rijden. Er zijn er ook voor wie de klanten belangrijker zijn dan de secondewijzer en vertrek even uitstellen om de overstappende reiziger van dienst te zijn. En die zijn toch op tijd op het volgende station, zonder chaos of een 'olievlekwerking' te veroorzaken.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op een druk station met veel sporen, met lijnen in verschillende richtingen en met veel kort op elkaar aankomende/vertrekkende treinen is het lang niet altijd mogelijk om even twee of drie minuten te wachten.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@berteman

Een trein is geen bus die even ergens 90 km kan rijden, waar hij maar 80 km mag.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Berteman schreef:
21 jan 2019 22:06

Er zijn hoofdconducteurs en machinisten die graag 'het braafste jongetje of meisje van de klas' willen zijn en zonder oog voor overstappende reizigers, op de seconde precies de deuren sluiten en weg rijden
Het zal deze "brave" personeelsleden wel gewoon worden opgedragen door hun werkgever, en binnen een arbeidsrelatie heb je dan weinig keus. Zeker als alles tot op de seconde te monitoren is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het word een wedstrijd, de NS en de rest van Nederland in de extra lange file wegens sneeuw....

dus Auto~trein, wie heeft het meeste vertraging en dan valt het best mee in een warme trein....

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
21 jan 2019 23:34
@berteman

Een trein is geen bus die even ergens 90 km kan rijden, waar hij maar 80 km mag.
Toch gebeurt het wel dat ze een vertraging onderweg inlopen. Als dat niet gebeurt door hun snelheid op te voeren, dan vraag ik me af hoe ze het dan voor elkaar krijgen.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door ErnieG »

Lowieze schreef:
22 jan 2019 07:37
Toch gebeurt het wel dat ze een vertraging onderweg inlopen. Als dat niet gebeurt door hun snelheid op te voeren, dan vraag ik me af hoe ze het dan voor elkaar krijgen.
Er is genoeg speling in de dienstregeling om ervoor te zorgen dat een trein niet voortdurend met de maximumsnelheid hoeft te rijden. Maar die speling is beperkt.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Gelukkkig, het begint nu echt extreem te sneeuwen zie ik op de Web cam in het Westen.
Gisteren nog gauw wat extra eten ingeslagen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door marnix »

Lowieze schreef:
22 jan 2019 07:37
Lady1234 schreef:
21 jan 2019 23:34
@berteman

Een trein is geen bus die even ergens 90 km kan rijden, waar hij maar 80 km mag.
Toch gebeurt het wel dat ze een vertraging onderweg inlopen. Als dat niet gebeurt door hun snelheid op te voeren, dan vraag ik me af hoe ze het dan voor elkaar krijgen.
Stationnetje overslaan, gebeurt dus echt in Utrecht.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

marnix schreef:
22 jan 2019 10:33
Lowieze schreef:
22 jan 2019 07:37
Lady1234 schreef:
21 jan 2019 23:34
@berteman

Een trein is geen bus die even ergens 90 km kan rijden, waar hij maar 80 km mag.
Toch gebeurt het wel dat ze een vertraging onderweg inlopen. Als dat niet gebeurt door hun snelheid op te voeren, dan vraag ik me af hoe ze het dan voor elkaar krijgen.
Stationnetje overslaan, gebeurt dus echt in Utrecht.

Dan sta je ook raar te kijken :P

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Van Bilthoven weet ik dat het in het verleden is gebeurd. Zit je in de trein, onderweg naar huis, kun je er niet uit... Het zal niet tot de klanttevredenheid bijdragen denk ik zo.

In de sprinters wordt af en toe op schermen de snelheid aangegeven. Hier varieert dat tussen de 130 en 140 kilometer per uur. Of dat veel uitmaakt om verloren tijd in te halen? Mwoh.... Hooguit een minuutje op het hele traject...

Gesloten