LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30550
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik me nu ineens afvraag:

Gisteren was op het nieuws dat er extra maatregelen moeten worden getroffen om de CO2 uitstoot vanaf volgend jaar verder in te perken. Een van de maatregelen waar over wordt gedacht is het terug brengen van de maximumsnelheid van 130 naar 100 kilometer per uur.

Zou dat op het spoor ook kunnen? Dat de maximumsnelheid van treinen ingeperkt gaat worden? Zo ja, wat zouden dan eventueel maxima kunnen worden, en zal het veel in CO2 uitstoot schelen? Is er voldoende ruimte op het spoor, en zal het bijdragen tot de klanttevredenheid als reizigers langer onderweg zijn?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
22 jan 2019 11:13
Wat ik me nu ineens afvraag:

Gisteren was op het nieuws dat er extra maatregelen moeten worden getroffen om de CO2 uitstoot vanaf volgend jaar verder in te perken. Een van de maatregelen waar over wordt gedacht is het terug brengen van de maximumsnelheid van 130 naar 100 kilometer per uur.

Zou dat op het spoor ook kunnen? Dat de maximumsnelheid van treinen ingeperkt gaat worden? Zo ja, wat zouden dan eventueel maxima kunnen worden, en zal het veel in CO2 uitstoot schelen? Is er voldoende ruimte op het spoor, en zal het bijdragen tot de klanttevredenheid als reizigers langer onderweg zijn?
Hoeveel CO2 zal het schelen als een elektrische trein van 130 naar 100 kilometer per uur gaat?

witte angora
Berichten: 30550
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel CO2 dit gaat schelen. Net zoals ik geen idee heb hoeveel CO2 het gaat schelen als de maximumsnelheid terug naar 100 gaat.

Vergeet niet dat elektriciteit nog altijd voor het grootste deel 'grijs' wordt opgewekt. Een lager electraverbruik bij een gelijkblijvende opwekking van 'groene' stroom leidt haast per definitie tot minder 'grijs'.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

NS rijdt op groene stroom, oftewel windenergie.
Dat maakt dus niets uit.
Kort na de oorlog, meer dan 70 jaar geleden, was het idee om overal 160 kmh te gaan rijden, dus we reizen al ruim minder snel per trein.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daarnaast is het de vraag of het verbruik omlaag gaat als de snelheid lager is. Bij de auto is dit wel het geval, deze werkt het efficiëntst tussen de 80 en 100 km per uur. Maar is dat bij elektrische voertuigen ook zo?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: punt is dat als het fóut gaat bij de NS, het ook echt héél fout kan gaan. Niemand zeurt over 3 minuten vertraging. Maar als je drie uur bezig bent om thuis te komen terwijl dat normaal een uur zou moeten duren, hakt het er in. Overkwam mij in november nog. En het allervervelendste is dan het ultieme gebrek aan communicatie. Met honderden reizigers ergens op een station stranden en niemand die weet wanneer er weer een trein komt, laat staan waar die dan heen gaat. Als ze die gestrande mensen vertellen dat het nog een uurtje gaat duren, kunnen ze allemaal met koffie en een broodje (het was op Utrecht) lekker warm de tijd afwachten, in plaats van zoals toen gebeurde een uur heen en weer te hollen omdat er steeds iets verkeerds werd omgeroepen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daar heeft u gelijk in (zie mijn eerdere ervaring in Gouda). Maar toch...

De ergernis van gedupeerde reizigers kan zich gemakkelijk op NS richten, ook als Prorail verantwoordelijk zou zijn. Er is niets wat je kunt doen, je bent geheel afhankelijk van anderen.

Zo nu en dan gaat het op de weg ook ernstig mis en ontstaat er een monsterfile. Dan krijg je ook nauwelijks of geen informatie. "De weg is afgesloten en de hulpdiensten..." krijg je via de radio of app te horen/lezen. Niemand komt met koffie langs.

Toch heb je lettetlijk het stuur in handen, wat de illusie van controle geeft. Volgens mij zit daar een deel van de verklaring voor de soms onredelijk grote kritiek op NS of Prorail.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Vandaag samengevat, weinig sneeuw en weinig treinen.
Eigenlijk toch om je kapot te schamen anno 2019.
Schijnbaar zit de angst dat er ook maar wat fout loopt er zo in, dat normaal omgaan met gewone winterse omstandigheden niet meer mogelijk is.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
22 jan 2019 17:55
Vandaag samengevat, weinig sneeuw en weinig treinen.
Eigenlijk toch om je kapot te schamen anno 2019.
Schijnbaar zit de angst dat er ook maar wat fout loopt er zo in, dat normaal omgaan met gewone winterse omstandigheden niet meer mogelijk is.
Zo weinig sneeuw dat een vliegveld gesloten is en hier niemand op de weg te vinden is..
Realisme is ver te zoeken. Wereld is iets groter dan iemands dorp.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door kweenie »

En 1700 km file...

Maar het zou best wel eens de kern van het 'probleem' kunnen zijn dat mensen graag invloed willen hebben op de reis en dat dit belangrijker is dan hier Sneek je thuis bent. In de file staan met het idee dat je toch zelf enigszins invloed heeft op wanneer je thuis komt voelt toch heel anders dan de machteloosheid bij de trein. Daarnaast zal de één liever alleen achter het stuur in de auto zitten, terwijl de ander juist liever in de trein een krantje of Facebook zit te bekijken. Beide wat voor te zeggen.

Wat die CO2 betreft, die uitstoot neemt inderdaad flink af als je langzamer rijdt, of je nu in een trein of in een auto zit. Maar wat ook een heel grote impact heeft, is of je met constante snelheid rijdt. En dus ook hoe vaak je moet optrekken en afremmen. Daarbij filerijden niet bepaald positief.

witte angora
Berichten: 30550
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Die file is inmiddels opgelopen tot 2300 kilometer. Vreemd, want vanmorgen was het rustiger op de weg dan normaal. Althans, vreemd, het lijkt er op dat velen aanzienlijk rustiger rijden dan anders, dwz minder dan 30 per uur. Kennelijk zijn mensen toch erg voorzichtig geworden met sneeuwval.

Morgen moet ik weer naar Utrecht. Eerste gedachte was de trein te pakken. Maar wat als je er nog wel aankomt, maar niet meer thuis komt omdat er geen trein meer rijdt? Dan kun je toch beter de auto pakken en met zijn allen niet harder dan 30 op de snelweg rijden denk ik zo...

Overigens heb ik net de auto sneeuwvrij gemaakt, er lag toch al gauw een laag van een centimeter of 3 op.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
22 jan 2019 18:16
Zo weinig sneeuw dat een vliegveld gesloten is en hier niemand op de weg te vinden is..
Realisme is ver te zoeken. Wereld is iets groter dan iemands dorp.
In de brede Randstad ligt niet meer dan 3 tot 8 millimeter sneeuw, da's nog minder hoog dan onderkant (!) van de rails.

Een vliegtuig is natuurlijk niet te vergelijken met (de werking) van een trein. Totaal verschillende technieken, met ieder hun eigen specialiteiten qua wielen, snelheid, ijsvrij zijn beveiligingen, navigatie en regelgeving.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier ligt zeker 5 cm sneeuw en morgen komt er nog meer ( Gelderland) .
er reden minder treinen, maar de treinen waren veel langer en reden netjes op tijd .
Goede communicatie, zowel via het omroepen als op de borden op de perrons.
Treinen waren ook niet stampvol, dus volop plaats !

De bussen reden langzamer uiteraard en sowieso zag ik automobilisten rustig met aangepaste snelheid rijden in de buitenwijken en op de rondwegen .

Petje af voor de NS vandaag en de buschauffeurs , ik ben veilig en prima vervoerd, :wink:

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
22 jan 2019 19:44
In de brede Randstad ligt niet meer dan 3 tot 8 millimeter sneeuw, da's nog minder hoog dan onderkant (!) van de rails.
Waar heeft u die cijfers vandaan? Ik woon in de randstad en hier ligt toch echt 4 centimeter.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kom op zeg, laten we niet gaan kibbelen over een paar millimeter of centimeter sneeuw.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kibbel niet, ik vraag me af waar die gegevens vandaan komen. En een paar mm of een paar cm is een serieus verschil. Een paar mm wordt snel weggereden zodat de weg schoon is, een paar cm wordt samengedrukt tot een soms spekgladde laag.
Ook op het spoor zijn de gevolgen navenant ingrijpender.

witte angora
Berichten: 30550
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn gegevens (ca 3 centimeter) komt uit eigen waarneming.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door BL2 »

Erthanax schreef:
22 jan 2019 20:21
BL2 schreef:
22 jan 2019 19:44
In de brede Randstad ligt niet meer dan 3 tot 8 millimeter sneeuw, da's nog minder hoog dan onderkant (!) van de rails.
Waar heeft u die cijfers vandaan? Ik woon in de randstad en hier ligt toch echt 4 centimeter.
Was waarneming kennis woonachtig nabij Den Haag rond 18.00 uur, volgens hun ligt er nu, rond 23.53 uur, "eigenlijk niets meer".

witte angora
Berichten: 30550
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja maar Den Haag is de regentenstad, daar valt alles wel mee... :wink:

Net stond op het nieuws dat gisteren 20% van de dienstregeling geschrapt was. Dat valt in zekere zin nog wel mee, als je daarmee problemen kunt voorkomen. Misschien waren mensen een kwartiertje later op hun bestemming. Maar als je met de auto onderweg was, had je ook een aanzienlijk langere reistijd, met die snelheden van nog geen 50 op de snelweg.

Feit is wel dat er gisteren relatief weinig ongelukken waren, en dat we niet gehoord hebben van problemen op het spoor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bijna 9 op de 10 treinreizigers zijn tevreden over de NS. Klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op 3 niet werkende wissels na dus perfect gereden!
De NS was dus vooral gisteravond stukken beter dan de 2300 Km file die de ANWB noemde!

Gesloten