LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

dick.bierdrager
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2019 13:58

Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door dick.bierdrager »

Je hoort van alles over asbest maar waar laten ze het eigenlijk er is mij na veel zoeken verteld dat het ergens onder de grond gaat.Klopt dat

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Jark »

Veel asbest blijft gewoon ergens liggen terwijl er ook mogelijkheden zijn om asbest te recyclen tot een stof die goed bruikbaar is als cementvervanger in beton.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door sjohie »

dick.bierdrager schreef:
22 jan 2019 14:10
Je hoort van alles over asbest maar waar laten ze het eigenlijk er is mij na veel zoeken verteld dat het ergens onder de grond gaat.Klopt dat
Asbest is een natuurlijk mineraal, en dat wordt goed afgedekt/ingepakt, gestort op speciale gedeeltes van vier aangewezen stortplaatsen.
Laatst gewijzigd door sjohie op 22 jan 2019 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door sjohie »

Jark schreef:
22 jan 2019 14:50
Veel asbest blijft gewoon ergens liggen terwijl er ook mogelijkheden zijn om asbest te recyclen tot een stof die goed bruikbaar is als cementvervanger in beton.
Het blijft niet "gewoon liggen", tenzij bij mensen thuis die het niet fatsoenlijk willen laten saneren. :wink:

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door 16again »

Oorspronkelijk lag het asbest ook onder de grond.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is een natuurproduct. Op sommige plekken ligt het gewoon van nature op het aardoppervlakte.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik kan mij herinneren dat er "vroeger" hier een forum lid aanwezig was, welke aangaf alles begraven te hebben, en er daarna een huis op gebouwd te hebben.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Revoked »

BL2 schreef:
23 jan 2019 00:07
Ik kan mij herinneren dat er "vroeger" hier een forum lid aanwezig was, welke aangaf alles begraven te hebben, en er daarna een huis op gebouwd te hebben.
Ik dacht dat hij die grond gebruikte voor een komkommerplantage. En van de kleine asbestplaatjes had-ie geloof ik een vuurkorf gekleid....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
22 jan 2019 21:09
Het is een natuurproduct. Op sommige plekken ligt het gewoon van nature op het aardoppervlakte.
Het mineraal wordt in Rusland, in het plaatsje Asbest godbetert, nog best veel gewonnen ook. Daar zijn ze nog niet zo van de gevaren, maar meer van de mogelijkheden. :shock:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Asbest op gemengd in beton is gevaarlijk, ooit zal alles gesloopt worden en dan komt er bij het malen van schoon beton en plotseling nauwelijks herkenbaar Asbest doorheen en zal alles afgekeurd worden en het probleem groter!

Zelf heb ik de roestige bouten doorgeknipt, netjes alle hele platen opgestapeld en ingepakt in plastic!
Geen bedrijf tegen hoge kosten maar gewoon voorzichtig werken.
Normaal komen er ook vezels vrij bij harde wind en met beschermende kleding is dit uitgevoerd.

Wel heb ik het onder de vloer in de kruipruimte gelegd en er met watervaste stift Asbest op geschreven!
Officieel mag dit niet maar de overheid doet dit ook, in de grond en ik heb het netjes erop... in de kruipruimte veilig opgeborgen...
Huis is dus Asbest vrij, alleen de kruipruimte niet!

Deze oplossing is volgens mijn beter dan in beton verwerken of ingraven, want dan loop je meer risico.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door juliomariner »

sjohie schreef:
22 jan 2019 15:06
dick.bierdrager schreef:
22 jan 2019 14:10
Je hoort van alles over asbest maar waar laten ze het eigenlijk er is mij na veel zoeken verteld dat het ergens onder de grond gaat.Klopt dat
Asbest is een natuurlijk mineraal, en dat wordt goed afgedekt/ingepakt, gestort op speciale gedeeltes van vier aangewezen stortplaatsen.
Wel eens op zo'n stort geweest.? Het inpakte asbest wordt op een grote hoop gegooid en het wordt dan plaatgereden met eenvshovel met van die metalen kooiwielen. Wat er dan met de verpakking gebeurd laat zich raden

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Komkommertijd schreef:
23 jan 2019 10:47
Asbest op gemengd in beton is gevaarlijk, ooit zal alles gesloopt worden en dan komt er bij het malen van schoon beton en plotseling nauwelijks herkenbaar Asbest doorheen en zal alles afgekeurd worden en het probleem groter!

Zelf heb ik de roestige bouten doorgeknipt, netjes alle hele platen opgestapeld en ingepakt in plastic!
Geen bedrijf tegen hoge kosten maar gewoon voorzichtig werken.
Normaal komen er ook vezels vrij bij harde wind en met beschermende kleding is dit uitgevoerd.

Wel heb ik het onder de vloer in de kruipruimte gelegd en er met watervaste stift Asbest op geschreven!
Officieel mag dit niet maar de overheid doet dit ook, in de grond en ik heb het netjes erop... in de kruipruimte veilig opgeborgen...
Huis is dus Asbest vrij, alleen de kruipruimte niet!

Deze oplossing is volgens mijn beter dan in beton verwerken of ingraven, want dan loop je meer risico.
benieuwd hoe dit straks gaat wanneer pand een keer verkocht wordt, in kader van informatieplicht...(en prijsbepaling huis..)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je kunt er nog altijd komkommers op gaan telen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door sjohie »

juliomariner schreef:
23 jan 2019 12:25
sjohie schreef:
22 jan 2019 15:06
dick.bierdrager schreef:
22 jan 2019 14:10
Je hoort van alles over asbest maar waar laten ze het eigenlijk er is mij na veel zoeken verteld dat het ergens onder de grond gaat.Klopt dat
Asbest is een natuurlijk mineraal, en dat wordt goed afgedekt/ingepakt, gestort op speciale gedeeltes van vier aangewezen stortplaatsen.
Wel eens op zo'n stort geweest.? Het inpakte asbest wordt op een grote hoop gegooid en het wordt dan plaatgereden met eenvshovel met van die metalen kooiwielen. Wat er dan met de verpakking gebeurd laat zich raden
Wat jij beschrijft is hoe het op een normale huisvuil stort er aan toe gaat, die shovels ken ik, ik heb er zelf wel eens op gereden toentertijd nog bij de VAM in Wijster. (Nu Attero) tijdens een stage. (privéterrein, jeuj dan kan dat zomaar). De laatste keer dat ik op een van die vier aangewezen stortplaatsen was, werd asbestafval wel gecompact, maar pas nadat het was natgespoten om stofvorming tegen te gaan. En dat waren normale shovels, dus zonder van die vermalende spikes.

Maar goed, er is al geconcludeerd door diverse adviesbureau's dat storten maar tijdelijk is, het is dus geen definitieve oplossing. Daar liggen wel wat plannen voor op de tekentafel, maar zonder wetgeving en financiële stimulans vanuit de overheid komen die er niet van af, de stort wint het dan fluitend op prijs.

Maar goed, het antwoord op de vraag van TS is duidelijk, ja het asbestafval laten ze onder de grond.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
23 jan 2019 10:47
Asbest op gemengd in beton is gevaarlijk, ooit zal alles gesloopt worden en dan komt er bij het malen van schoon beton en plotseling nauwelijks herkenbaar Asbest doorheen en zal alles afgekeurd worden en het probleem groter!

Zelf heb ik de roestige bouten doorgeknipt, netjes alle hele platen opgestapeld en ingepakt in plastic!
Geen bedrijf tegen hoge kosten maar gewoon voorzichtig werken.
Normaal komen er ook vezels vrij bij harde wind en met beschermende kleding is dit uitgevoerd.

Wel heb ik het onder de vloer in de kruipruimte gelegd en er met watervaste stift Asbest op geschreven!
Officieel mag dit niet maar de overheid doet dit ook, in de grond en ik heb het netjes erop... in de kruipruimte veilig opgeborgen...
Huis is dus Asbest vrij, alleen de kruipruimte niet!

Deze oplossing is volgens mijn beter dan in beton verwerken of ingraven, want dan loop je meer risico.
Die oplossing is gevaarlijker, en afhankelijk van de hoeveelheid die je zo verwerkt hebt, in strijd met diverse wetten en regels. Verder zal jij, of je erven ervoor moeten tekenen bij verkoop, met mogelijk veel ellende tot gevolg. Want de kruipruimte is onderdeel van het onroerend goed, dus zo gemakkelijk kom je er niet van af. En die ellenda zal mogelijk eerder spelen dan je lief is, aangezien je door het te verplaatsen zonder overdruk etc, vrije asbestvezels hebt verspreid door de woning, en alle inwonenden daaraan blootgesteld sindsdien.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Sira »

Theotrucker schreef:
23 jan 2019 15:26
Je kunt er nog altijd komkommers op gaan telen.
Wel eerst goed stofzuigen en pas daarna inzaaien!!!!!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb niets onder het huis gedaan.... van grote schuur afgehaald en bij nieuwe bedrijfspand eronder gedaan terwijl er niemand aanwezig was... met rolsteiger verwijderd en ingepakt. Als ik zie hoe sommige gecertificeerde bedrijven werken en hoe ze het op een open aanhanger half ingepakt met hier een daar een beetje plakband vervoeren.

Het oude dak verwijderen was ruim 5x duurder dan het nieuwe optimaal geïsoleerde dus van koude asbest golfplaten naar echt dak.
Als je met goede witte pakken en maskers werkt valt het helemaal niet op, alleen de hekken en linten en waarschuwingsborden ontbraken tijdens het werk.

Ik kan het verkopen met Asbest verwijderd maar er kunnen nog resten in de grond zitten, het verpulverde en lieten vezels los!
Vezels zoeken en verwijderen word erg lastig en hoeveel meters moet je hiervoor afgraven?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
23 jan 2019 20:33
(...) maar er kunnen nog resten in de grond zitten, het verpulverde en lieten vezels los!
Vezels zoeken en verwijderen word erg lastig en hoeveel meters moet je hiervoor afgraven?
Zeer, zeer kwalijke zaak Komkommertijd. Zelf loop je door je leeftijd weinig risico denk ik, maar anderen lopen nu een risico op longkanker over een jaar of dertig.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@komkommertijd

Eigenlijk zijn dat misdadige activiteiten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je oude schuur koopt van met dak van 47 jaren oud die al jarenlang vezels los liet en dan is gehele kavel + buren besmet.

Maar de platen laten verwijderen was jaartje wachten en ik wilde goed geïsoleerde werkplaats.
Dan is naast goedkoper ook sneller het zelf te doen.
Ook de vloer moest gedaan worden en dan heb je ruimte eronder.

Bij een brand worden alle brokken opgezocht maar de vezels, wat je niet ziet is niet op te ruimen!
En laten die losgekomen vezels juist het gevaarlijkste zijn!

Als ik het had laten doen wat het een jaar later gebeurd dus nog meer besmetting geweest.
Nu maar 3 dagen werk en veilig opgeborgen, op pallets in plastic en onbereikbaar wegens nieuwe vloer.

Er is dus binnen 1 week een nieuw dak gekomen, en geen nog een jaar vezels bij elk windje over gehele gemeente uitgestrooid.
Als ik zie hoe ruig vakmensen met certificaat vaak werken, doe ik het liever zelf.
Wel dezelfde pakken gekocht en onder de douche zoals het hoorde.

Ooit mochten we dit zelf plaatsen en verwijderen en pas de laatste jaren strenge regels gemaakt.
De regering had dit veel eerder moeten verbieden en regelen.

Gesloten