LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkopen van KPN contract

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door criticus2 »

KPN heeft altijd op de site de optie voor een 1 jarig abonnement idd. ben zelf klant van KPN, al vele jaren, en ben sinds eea op websites staat nooit anders tegengekomen dan de keuze uit 1 jarig of 2 jarig, of uiteraard geen bv prepayed (sinds dat bestaat).
Dus ik denk wel dat die mogelijkheid gegeven is.

Aan de andere kant: TS schittert weer door afwezigheid, nu al weer pagina 2 hier, en reageerders zijn meer in discussie met elkaar dan dat er nog dingen langskomen waar TS daadwerkelijk iets aan heeft, meer dan aan wat al gezegd is.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

criticus2 schreef:
23 jan 2019 13:03
KPN heeft altijd op de site de optie voor een 1 jarig abonnement idd.
De overeenkomst kan tot stand zijn gekomen via een tussenpersoon.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door criticus2 »

alfatrion schreef:
23 jan 2019 13:11
criticus2 schreef:
23 jan 2019 13:03
KPN heeft altijd op de site de optie voor een 1 jarig abonnement idd.
De overeenkomst kan tot stand zijn gekomen via een tussenpersoon.
het kan ook zijn dat ie het wel regelrecht heeft afgesloten. Maar wat voegt dit nog toe, aangezien dit nu dus gissen is (met grote kans op missen). heeft niemand wat aan lijkt mij. Waarom nog doorgaan dan? jammer dat je selectief op 1 punt reageert met een open deur, maar op de rest van wat ik schrijf niet reageert.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
23 jan 2019 13:11
criticus2 schreef:
23 jan 2019 13:03
KPN heeft altijd op de site de optie voor een 1 jarig abonnement idd.
De overeenkomst kan tot stand zijn gekomen via een tussenpersoon.
Dat zou inderdaad kunnen, echter wordt er geen melding van gemaakt. Verder ken ik ook geen enkele tussenpersoon die enkel 2 jarige overeenkomsten aanbied. Maar goed dat sluit niet uit dat deze tussenpersonen er niet kunnen zijn. Ik denk echter niet dat het handig is om van zo'n weinig voorkomende situatie uit te gaan zonder verdere info van TS. In veruit de meeste situaties, ook bij wederverkopers, is er altijd keuze tussen 1 en 2 jaar.

Waarom vaak voor 2 jaar gekozen zal worden:

1. Enkele euro's korting per maand op het abonnement.
2. Telefoon betalingen zijn te spreiden over 24 maand in plaats van 12 maand, wat voor een lager maand bedrag zorgt.

Stel je hebt bijvoorbeeld een Samsung of iPhone van 800 euro op het oog met een abonnement van 30 euro per maand bij 1 jarig en €25 bij jarig. Ook wil je geen BKR notering dus mag je maximaal €10 per maand aan toestel betaling hebben. Bij een 2 jarig abonnement zal je kwijt zijn €10 (toestel betaling per maand) + €25 maakt €35 per maand en €560 ineens voor het toestel. Bij 1 jarig betaal je €20 toestel betaling + €30 maakt €50 per maand en €560 ineens voor het toestel.

Maakt de BRK notering je niet uit betaal je bij 2 jarig +- €58 per maand in dit voorbeeld en bij 1 jarig zo'n +- €96.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
23 jan 2019 16:12
Zoals ik het lees is er sprake van een abonnement met een 24 maanden renteloze lening voor het toestel. Als je voortijdig op zegt dan stopt die lening ook en doordat het een lening met 0% rente is dient het bedrag in één keer voldaan te worden.
Logisch
snuffel1 schreef:
23 jan 2019 16:12
Voor afkoop van het telefonie abonnement worden de basiskosten in rekening gebracht en de simkaart inclusief telefoonnummer geblokkeerd.
Afkoopkosten na 1 jaar van het abonnement zijn sowieso dubieus. Maar getallen uit openingspost kan ik totaal niet rijmen:
Afkoop kost 812 , doorgaan 832 Euro

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door grun »

Cro schreef:
23 jan 2019 15:39
Ik denk echter niet dat het handig is om van zo'n weinig voorkomende situatie uit te gaan zonder verdere info van TS. In veruit de meeste situaties, ook bij wederverkopers, is er altijd keuze tussen 1 en 2 jaar.
Bij BEN is die keuze echter niet aanwezig. Uit de faq:
"Ik bied op dit moment geen 12 maanden abonnementen aan. Het is wel mogelijk om een maandelijk opzegbaar abonnement af te sluiten of een abonnement van 24 maanden."

Dat is verder niet relevant, want TS zit bij KPN en BEN maakt gebruik van het T-Mobile netwerk.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Cro »

grun schreef:
23 jan 2019 16:35
Cro schreef:
23 jan 2019 15:39
Ik denk echter niet dat het handig is om van zo'n weinig voorkomende situatie uit te gaan zonder verdere info van TS. In veruit de meeste situaties, ook bij wederverkopers, is er altijd keuze tussen 1 en 2 jaar.
Bij BEN is die keuze echter niet aanwezig. Uit de faq:
"Ik bied op dit moment geen 12 maanden abonnementen aan. Het is wel mogelijk om een maandelijk opzegbaar abonnement af te sluiten of een abonnement van 24 maanden."

Dat is verder niet relevant, want TS zit bij KPN en BEN maakt gebruik van het T-Mobile netwerk.
Over Ben had ik het dan ook niet, puur over KPN en hun eventuele wederverkopers, daar hier zoals je inderdaad terecht opmerkt sprake is van een KPN abonnement en niet van Ben of andere provider.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

criticus2 schreef:
23 jan 2019 14:00
Maar wat voegt dit nog toe, aangezien dit nu dus gissen is (met grote kans op missen). heeft niemand wat aan lijkt mij.
Dat is precies mijn punt. Wij weten niet of TS in het bestel proces ook kon kiezen voor één jaar en of TS direct of indirect bij KPN zijn abonnement heeft afgesloten. Aangezien wij dit allemaal niet weten gaat het om gissen met een grote kans op missen.
snuffel1 schreef:
23 jan 2019 16:12
Zoals ik het lees is er sprake van een abonnement met een 24 maanden renteloze lening voor het toestel. Als je voortijdig op zegt dan stopt die lening ook en doordat het een lening met 0% rente is dient het bedrag in één keer voldaan te worden. Voor afkoop van het telefonie abonnement worden de basiskosten in rekening gebracht en de simkaart inclusief telefoonnummer geblokkeerd.
Je moet ook de maandbedragen voor de telefoonabonnement in één keer voldoen. De telecomaanbieder vind dat opzeggen als gevolg heeft dat zij geen verplichtingen meer hebben en de klant alle maandbedragen (voor de telefoon en het abonnement) in een keer moeten worden betaald. Welk rechts te beschermen belang heeft het telecombedrijf hierbij? Wat is er op tegen om maandelijks te blijven betalen? Die situatie is hetzelfde als wanneer je niet meer belt en gewoon een tweede abonnement afsluit.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts zal zijn telefoonnummer wel willen blijven behouden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
23 jan 2019 12:55
Lady1234 schreef:
23 jan 2019 10:29
En het is geen “speculeren” dat iemand een éénjarig contract kan kiezen. Die mogelijkheid is er gewoon.
Hoe weet jij precies dat TS deze mogelijkheid is geboden?

Ik heb een twee jarig abonnement bij Ben met telefoon. Is mij de mogelijkheid geboden om een jaar abonnement af te sluiten?
U had ook een abonnement kunnen nemen bij Ben waar één maand opzegtermijn aan vastzit. Kost één euro per maand meer.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 23 jan 2019 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, Lady dat kon ik niet. Ik heb de screenshot hier in een mapje zitten.
Cro schreef:
23 jan 2019 15:39
Verder ken ik ook geen enkele tussenpersoon die enkel 2 jarige overeenkomsten aanbied.
Ik heb mijn telefoonabonnement met telefoon afgesloten bij Belsimpel. Ik heb een abonnement bij Ben en kreeg geen optie voor een enkel jaar. De telefoon is volledig vooruitbetaald. Belsimpel had wel enkel jarige abonnement van andere providers.
Cro schreef:
23 jan 2019 15:39
Ik denk echter niet dat het handig is om van zo'n weinig voorkomende situatie uit te gaan zonder verdere info van TS.
Ik denk dat het 't verstandigste is om hierover helemaal geen aannames te doen. Zoals het er voor staat is het beding onredelijk bezwarend en is er geen feiten bekent die dit ontkrachten.
Cro schreef:
23 jan 2019 15:39
Waarom vaak voor 2 jaar gekozen zal worden:

1. Enkele euro's korting per maand op het abonnement.
2. Telefoon betalingen zijn te spreiden over 24 maand in plaats van 12 maand, wat voor een lager maand bedrag zorgt.
Er is inderdaad vaak wel een mogelijk aanwezig. Het beding dat de duur van 24 maanden regelt is vermoedelijk onredelijk bezwarend, omdat dit beding op de grijze lijst staat (art. 6:237 BW). Het vermoeden maakt dat de bewijslast bij de provider ligt. Als de provider niet kan aantonen dat een duur van 24 maanden niet onredelijk bezwarend is dan gaat het hier om een overeenkomst van onbepaalde duur (art. 6:233 BW).

Een beding is onredelijk bezwarend indien het, in strijd met de goede trouw, het evenwicht tussen de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen van de partijen ten nadele van de consument aanzienlijk verstoort (art. 3 Richtlijn 93/13/EEG). Het begrip "aanzienlijke verstoring van het evenwicht" maakt dat onderzocht moet worden of en in welke mate de het beding nadeliger is dan als het niet was dan wanneer het niet was opgenomen en het begrip "in strijd met de goede trouw" maakt dat onderzocht moet worden of de consument het beding zou hebben aanvaard indien hierover op eerlijke en billijke wijze was onderhandeld (HvJEU, 14 maart 2013, C-415/11, Aziz). De duur van 24 maanden moet daarom worden afgezet tegen een abonnement met onbepaalde duur en daarnaast moet beoordeeld worden of dit iets is dat een doorsnee consument zou aanvaarden indien hij zelf had kunnen onderhandelen.

Zoals ik eerder aangaf zijn er diverse rechtszaken geweest, maar Aziz is daarbij niet eerder aangehaald.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
23 jan 2019 17:47

U had ook een abonnement kunnen nemen bij Ben waar één maand opzegtermijn aan vastzit. Kost één euro per maand minder.

Per maand opzegbaar is altijd duurder, niet goedkoper.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
23 jan 2019 18:05
Lady1234 schreef:
23 jan 2019 17:47

U had ook een abonnement kunnen nemen bij Ben waar één maand opzegtermijn aan vastzit. Kost één euro per maand minder.

Per maand opzegbaar is altijd duurder, niet goedkoper.
U hebt helemaal gelijk, tikfout meteen verbeterd.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien een rare veronderstelling, maar als een contract van 24 maanden dan zo onredelijk bezwarend is, zou het dan niet op bijvoorbeeld de weg van consumentenorganisaties liggen om daartegen in het geweer te komen, zodat zulke contracten verboden worden?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
23 jan 2019 18:03

Cro schreef:
23 jan 2019 15:39
Verder ken ik ook geen enkele tussenpersoon die enkel 2 jarige overeenkomsten aanbied.
Ik heb mijn telefoonabonnement met telefoon afgesloten bij Belsimpel. Ik heb een abonnement bij Ben en kreeg geen optie voor een enkel jaar. De telefoon is volledig vooruitbetaald. Belsimpel had wel enkel jarige abonnement van andere providers.
Mogelijk dat je mijn post van 17:28 niet gezien hebt, maar ik had het uiteraard enkel over KPN en haar wederverkopers in mijn post. Niet over Ben, waarvan inderdaad bekend is dat zij geen 1 jarige abonnementen aanbieden, en hun wederverkopers logischerwijs in dat geval ook niet.

jan koerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2011 17:44

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door jan koerts »

Ik bedank me bij iedereen in dit forum, wat zich over dit item gebogen heeft, en daar zoals ik gelezen en heb rake waarheden in zaten.
Deze waarheden, wist ik en zal ik niet bestrijden.
Ik zal proberen op een korte termijn een beknopte samenvatting te maken, waardoor ik eigenlijk op dit probleem stuite Bij knp.
Ik maak namelijk ben 22 jaar gebruik van hun diensten prive en zakelijk.
Diverse contracten voor mobile verkeer.
En iedere keer had ik naderhand het gevoel dat er iets niet klopte.
Gevoel eigenlijk niet, het is net als het afsluiten van een verzekering.
Als je ze noodzakelijk moet aanspreken, lijkt het net even anders dan dat je dacht overeen gekomen te zijn.
Kleine lettertjes, ja soms, maar helaas vaak genoeg vertrouwens afspraken van slimme uitgezochte verkopers van KPN.
Die op je staan te wachten en weten dat je een probleem hebt, tijdnood je alertheid onderdrukt is .
Goed getrainde vakmensen dus.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als ik alleen al het idee zou hebben dat mijn overeenkomst met een bedrijf niet klopt, ben ik daar in ieder geval na een jaar weg en blijf ik geen 22 jaar klant met steeds datzelfde gevoel.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
23 jan 2019 12:55
Lady1234 schreef:
23 jan 2019 10:29
En het is geen “speculeren” dat iemand een éénjarig contract kan kiezen. Die mogelijkheid is er gewoon.
Hoe weet jij precies dat TS deze mogelijkheid is geboden?

Ik heb een twee jarig abonnement bij Ben met telefoon. Is mij de mogelijkheid geboden om een jaar abonnement af te sluiten?
Je zit nu te muggenziften. Ben heeft een bepaalde propositie, net als anderen. Als consument kies je voor een bepaalde propositie en moet je achter niet gaan zeuren.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
26 jan 2019 13:46
Als consument kies je voor een bepaalde propositie en moet je achter niet gaan zeuren.
Sinds wanneer is je beroepen op wetgeving zeuren?

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afkopen van KPN contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is het ook niet. Wat René over het hoofd ziet is dat de provider heeft gekozen voor de Nerlandsewetgeving.
Lady1234 schreef:
23 jan 2019 18:15
Misschien een rare veronderstelling, maar als een contract van 24 maanden dan zo onredelijk bezwarend is, zou het dan niet op bijvoorbeeld de weg van consumentenorganisaties liggen om daartegen in het geweer te komen, zodat zulke contracten verboden worden?
De wetgeving die er al is volstaat wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 jan 2019 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten