LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
john.dooh
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2019 18:12

Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door john.dooh »

Hoi hoi,

Zal mij even voorstellen. Ik ben M uit Zwanenburg.

Graag zou ik advies krijgen van personen die verstand van zaken hebben of personen die hetzelfde probleem hebben meegemaakt.

Zelf zit ik niet te wachten op reactie als "je wist van tevoren waar je ging wonen".

Voor de duidelijkheid; ik heb er geen problemen mee als ik in de tuin zit en komt een vliegtuig laag over vliegen. Ik heb er ook geen problemen mee als ik een vliegtuig hoor overkomen als ik binnen zit.

Wij wonen sinds 2 jaar in het mooie Zwanenburg. Op het moment dat we in de woning gingen wonen schrokken wij toch wel van het geluid dat je in huis hoorde van de landende vliegtuigen. Het lijkt er op alsof je in in huis woont zonder "dak" . Vroeg in de ochtend worden wij netjes gewekt door de vliegtuigen en als wij gaan slapen netjes wakker gehouden. Er is wel een kleine maar, de baan is gelukkig niet continue in gebruik.

Na contact te hebben gehad met de overheid bleek dat de vorige bewoners het GIS project hebben geweigerd. Hierdoor is ons huis tijdens alle projecten niet tegen het geluid van de vliegtuigen geïsoleerd.

Tijdens de aankoop van de woning is er niet aangegeven dat het huis niet tegen Schiphol is geïsoleerd. Ik heb wel een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren maar hier is ook niet naar voren gekomen dat er geen schiphol isolatie is geplaatst.

Wij hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd om toch geluidsisolatie te verkrijgen zonder enig resultaat.

Bezoekbas.nl
Leefomgevingschiphol.nl
Omgevingsraadschiphol.nl
Rijksoverheid.nl
Ministerie van infrastructuur en waterstaat
Rechtsbijstandsverzekering

De laatste heeft mijn verzoek afgewezen omdat ik een maand na de aankoop de verzekering heb afgesloten. Per 1 januari afgesloten en per april weer aangesloten. Huis gekocht begin maart.

Heeft iemand nog een idee waar ik terrecht kan? Of weet iemand dat het sowieso een verloren zaak is?

Alvast bedankt.

Groet M

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04
Beste antwoord
Gekozen door john.dooh

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

door kweenie » 23 jan 2019 11:12

Lastig verhaal. Als je in Zwanenburg gaat wonen, dan weet je dat je met het geluid van Schiphol te maken hebt. Het is dan een kleine moeite om te vragen, of te kijken, of de woning extra geïsoleerd is. Zeker omdat die extra isolatie niet verplicht is. Het is daarbij relatief eenvoudig te zien of de woning de extra isolatie heeft, je kunt dus moeilijk spreken van een verborgen gebrek.

Dat dit bij de bouwkundige keuring niet naar voren is gekomen, vind ik wel bijzonder. Iemand die vaker in die buurt woningen keurt, zou het toch moeten opvallen dat de woning geen extra isolatie heeft. Aan de andere kant, het is strikt genomen ook geen gebrek. Net als wanneer een woning bv enkel glas heeft in plaats van dubbelglas: is geen bouwkundig probleem, maar heeft wel invloed op het woongenot.

Ik denk dus dat je niet heel veel handvatten hebt om bij 'iemand' te klagen. Hoogstens zou je nog bij je eigen aankoopmakelaar kunnen aankloppen, want die had je hierin natuurlijk goed moeten bijstaan. Wat zegt die er van?
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent, zo te merken, bekend met het GIS project. Waarom hebt u daar zelf niet naar gevraagd? Aan de ene kant is een verkoper verplicht om zaken te vermelden, maar u als koper hebt ook een onderzoeksplicht. Een bouwkundig onderzoek is altijd slim om te doen, maar hier wordt naar standaard zaken gekeken. Alleen romdom Schiphol is de geluidsisolatie van belang, dus dat zal niet opgenomen zijn in een landelijke aanpak van een onderzoek.

Geluidsisolatie krijgen zal geen probleem zijn, maar u doelt denk ik op een potje waaruit dat gedaan kan worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Lastig verhaal. Als je in Zwanenburg gaat wonen, dan weet je dat je met het geluid van Schiphol te maken hebt. Het is dan een kleine moeite om te vragen, of te kijken, of de woning extra geïsoleerd is. Zeker omdat die extra isolatie niet verplicht is. Het is daarbij relatief eenvoudig te zien of de woning de extra isolatie heeft, je kunt dus moeilijk spreken van een verborgen gebrek.

Dat dit bij de bouwkundige keuring niet naar voren is gekomen, vind ik wel bijzonder. Iemand die vaker in die buurt woningen keurt, zou het toch moeten opvallen dat de woning geen extra isolatie heeft. Aan de andere kant, het is strikt genomen ook geen gebrek. Net als wanneer een woning bv enkel glas heeft in plaats van dubbelglas: is geen bouwkundig probleem, maar heeft wel invloed op het woongenot.

Ik denk dus dat je niet heel veel handvatten hebt om bij 'iemand' te klagen. Hoogstens zou je nog bij je eigen aankoopmakelaar kunnen aankloppen, want die had je hierin natuurlijk goed moeten bijstaan. Wat zegt die er van?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het geluidwerende drie dubbele glas is zichtbaar, je had kunnen vragen.....
Vele dove mensen of die binnenkort gaan verhuizen weigerde deze isolatie waar je een deel zelf moet betalen.

U heeft een info plicht en wist waar je ging wonen.
Als mijn schoonmoeder haar gehoor apparaat uit doet, helpt meer dan welke isolatie dan ook!
Ja, niemand was verplicht dit te doen en te snel kopen, gewoon verder zoeken en verhuizen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door BreejKC »

Uw rechtsbijstandverzekering zal u hierbij niet helpen. Misschien is het Juridisch Loket voor u nog een optie. Wellicht, als u lid bent van de Vereniging Eigen Huis, dat zij u hierover juist kunnen adviseren.

Probleem is waarover had men u moeten informeren inzake de informatieplicht van de verkoper, en wat had u moeten (laten) onderzoeken vanuit uw onderzoeksplicht. Dat is altijd een lastige, voer voor juristen en uiteindelijk misschien wel de rechter.

Zou dit niet onder uw ondersoeksplicht vallen of heeft u, naar de mening van de rechter/deskundige juristen, voldoende aan uw ondezoeksplicht voldaan, dan kunt u de rekening voor het aanbrengen van geluidsisolatie geheel of gedeeltelijk, wegens het verzuimen van de informatieplicht, waarschijnlijk indienen bij de verkoper van uw woning.

Reken er echter op dat als u deze juridische weg gaat bewandelen u wel eens een lange adem zou moeten hebben.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

john.dooh schreef:
22 jan 2019 18:32
Hoi hoi,

Zal mij even voorstellen. Ik ben M uit Zwanenburg.

Graag zou ik advies krijgen van personen die verstand van zaken hebben of personen die hetzelfde probleem hebben meegemaakt.

Zelf zit ik niet te wachten op reactie als "je wist van tevoren waar je ging wonen".

Voor de duidelijkheid; ik heb er geen problemen mee als ik in de tuin zit en komt een vliegtuig laag over vliegen. Ik heb er ook geen problemen mee als ik een vliegtuig hoor overkomen als ik binnen zit.

Wij wonen sinds 2 jaar in het mooie Zwanenburg. Op het moment dat we in de woning gingen wonen schrokken wij toch wel van het geluid dat je in huis hoorde van de landende vliegtuigen. Het lijkt er op alsof je in in huis woont zonder "dak" . Vroeg in de ochtend worden wij netjes gewekt door de vliegtuigen en als wij gaan slapen netjes wakker gehouden. Er is wel een kleine maar, de baan is gelukkig niet continue in gebruik.

Na contact te hebben gehad met de overheid bleek dat de vorige bewoners het GIS project hebben geweigerd. Hierdoor is ons huis tijdens alle projecten niet tegen het geluid van de vliegtuigen geïsoleerd.

Tijdens de aankoop van de woning is er niet aangegeven dat het huis niet tegen Schiphol is geïsoleerd. Ik heb wel een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren maar hier is ook niet naar voren gekomen dat er geen schiphol isolatie is geplaatst.

Wij hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd om toch geluidsisolatie te verkrijgen zonder enig resultaat.

Bezoekbas.nl
Leefomgevingschiphol.nl
Omgevingsraadschiphol.nl
Rijksoverheid.nl
Ministerie van infrastructuur en waterstaat
Rechtsbijstandsverzekering

De laatste heeft mijn verzoek afgewezen omdat ik een maand na de aankoop de verzekering heb afgesloten. Per 1 januari afgesloten en per april weer aangesloten. Huis gekocht begin maart.

Heeft iemand nog een idee waar ik terrecht kan? Of weet iemand dat het sowieso een verloren zaak is?

Alvast bedankt.

Groet M
Twee dingen:
- ik zou die bouwkundig onderzoeker eens benaderen met de vraag waarom hij hie rniets over opgemerkt heeft, en wat hij van de situatie vindt. Mogelijk geeft dit je nog handvatten, al denk ik niet dat je een poot hebt om op te staan. Het is geen verborgen gebrek, je bent ook niet misleid, dus ik zie even niet wie je aan zou kunnen spreken voor de investering die je nu moet doen.
- waarom zeg je juist voordat je een huis gaat (ver)kopen je verzekering op? Dat ze nu niets voor je doen is logisch en terecht.

john.dooh
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2019 18:12

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door john.dooh »

Hartelijk dank voor alle berichten. Ik ben aan het werk en kan niet overal op reageren.

Van de GIS isolatie projecten wist ik af. Iedereen die binnen de grens zit had recht op geluidsisolatie. Over weigeren van de isolatie wist ik niks haha.

Ik heb 3 maanden met de kids in het huis van onze ouders gewoond, vandaar het opzeggen van alle verzekeringen die met het huis te maken hadden.

Bouwkundige hoef ik niet te benaderen. Toen ik melde dat ik betonrot had gevonden kreeg ik als reactie dat hij dat allemaal niet kon zien. Ik kan geen rechten ontlenen aan het bouwkundige onderzoek.

Ik ben van een flatje in amsterdam naar een rijtjes huis gegaan in Zwanenburg. Heb dus zelf alleen op de punten in huis gelet. Zoals ik al aangaf, ben er vanuit gegaan dat ik vliegtuigen zou horen in huis maar niet dat ze door de slaapkamer zouden vliegen. Heb onze slaapkamer vergeleken met de slaapkamers vab de buren en kan u vertellen dat het verschil heel erg groot is, je hoort ze wel maar niet knetteren door de slaapkamer! Verhaal van verhuizen is dus grote onzin.

Juridisch loket ga ik proberen.

Ben op dit moment bezig met de omgevingsraad van Schiphol. Wie weet dat deze nog iets voor mij kunnen betekenen.

Blijf het vaag vinden dat er geld voor vrij is gemaakt en dat je daar geen beroep op kan doen. Wij zitten echt bijna onder de aanvliegroute waar je de vliegtuigen bijna zou kunnen "aanraken".

Blijf het super mooi vinden als ze overkomen!

Fijne dag.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door BL2 »

Zwanenburg staat in heel Nederland bekend als één van de meest lawaaiige plekken van Nederland.
Als je uitgerekend daar wilt wonen, zou een gedegen onderzoek naar geluidsisolatie toch wel het eerste zijn waar je zelf op zou moeten letten.

Wat er zo mooi is aan Zwanenburg snap ik niet, het stast toch synoniem voor ernstige luchtvervuiling en lawaai. Misschien de aantrekkelijke huizenprijzen ?

Denk dat het op eigen kosten isoleren wordt, immers je bent er nu vrijwillig komen wonen, of verhuizen naar andere omgeving wordt.

john.dooh
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2019 18:12

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door john.dooh »

Ik zal niet verhuizen. Er is geen aanleiding voor. Ik heb het alleen over het geluid in de slaapkamer.

Als er geen enkele optie is dan laat ik het zelf isoleren. Mijn vraag is enkel of ik bij eea stichting terrecht kan of de verkopers aansprakelijk kan stellen. En belangrijkste of het nut heeft de verkopers aansprakelijk te stellen.

Er zijn dingen die je moet leren in het leven door op je bek te gaan. Dit is er misschien 1 van.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door thecure »

Waarom hebben de vorige bewoners de isolatie geweigerd?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

john.dooh schreef:
23 jan 2019 12:40
Van de GIS isolatie projecten wist ik af. Iedereen die binnen de grens zit had recht op geluidsisolatie. Over weigeren van de isolatie wist ik niks haha.
Tsja. Dan heb je je helaas onvoldoende verdiept in één van de meest belangrijke factoren.
john.dooh schreef:
23 jan 2019 12:40
Ik heb 3 maanden met de kids in het huis van onze ouders gewoond, vandaar het opzeggen van alle verzekeringen die met het huis te maken hadden.
Logisch, behalve dan dat je ze niet tijdig weer hebt laten ingaan. Een onverzekerde periode riskeren is nooit verstandig.
john.dooh schreef:
23 jan 2019 12:40
Bouwkundige hoef ik niet te benaderen. Toen ik melde dat ik betonrot had gevonden kreeg ik als reactie dat hij dat allemaal niet kon zien. Ik kan geen rechten ontlenen aan het bouwkundige onderzoek.
Betonrot is iets heel anders dan een complete geluidsisolatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Blijf het vaag vinden dat er geld voor vrij is gemaakt en dat je daar geen beroep op kan doen.
Zulke potjes blijven niet tot in de eeuwigheid bestaan. Dus niet vreemd dat je daar nu geen beroep meer op kunt doen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nog los van het gegeven dat je er bewust voor hebt gekozen om daar te gaan wonen, en de bestaande situatie dus letterlijk op de koop toe hebt genomen. Daar zijn subsidies überhaupt niet voor bedoeld.

john.dooh
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2019 18:12

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door john.dooh »

Snap ik ook niet thecure.

Moneyman, dat ben ik mij zeker wel bewust nu. Ik ben alleen benieuwd naar meningen vam anderen. Klopt, heb alle verzekeringen optijd in laten gaan muv rechtsbijstand 🤣. Weet niet of betonrot iets heel anders is. Beide brengen best kosten met zich mee. Ben trouwens vergeten neer te zetten dat de bouwkundige ook het rotte dak is vergeten op te schrijven 🤐. Deze letterlijkheid situatie heb ik niet echt op de koop toegenomen. Als ik wist wat de gevolgen hadden kunnen dan had ik dit huis niet gekocht. Nu zit er al een hoop geld in het huis dus een beetje extra investeren als dat nodig is kan er wel bij. Snap alleen niet dat hier geen waarschuwingen voor zijn. Hoop dat nieuwe kopers mede door dit bericht extra zullen opletten bij de aankoop van een huis.

Kweenie, die bestaan dus nog wel. Ik ben van mening dat Schiphol genoeg binnen krijgt. Schiphol heeft een potje maar niet voor deze gevallen.

Snuffel, ik kan me dat ook voor stellen maar niet in het geval van dit huis. Enige aan isolatie was dubbel glas uit 1980 schat ik. Het is geen groot probleem als ik zelf voor de kosten opdraai mij gaat het echt om de manier waarop, kastje naar de muur, verkopers niks aangegeven etc. Ik zal eens gaan kijken naar deze gordijnen. Heb er zelf nog nooit iets over gehoord. Bedankt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elke koper heeft een onderzoek plicht en nu pas 2 jaren later reageren is beetje erg laat.

Je had ook van alles mogen vragen en daar horen ze eerlijk op te antwoorden.
Te snel iets kopen is jou risico.

En de rechtsbijstand verzekeraar, die heeft meestal een kwartaal tot half jaar wachttijd voor ze iets behandelen.

En wie heeft de bouwtechnische keuring gedaan, en zichtbare gebreken hoeft hij niet te melden...
Ook daar zitten grote verschillen tussen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door chrisd1 »

john.dooh schreef:
23 jan 2019 16:48
...Snap alleen niet dat hier geen waarschuwingen voor zijn.
??; dit forum staat bol van de verhalen over lieden, die er vooral op letten aan welke kant hun boterham gesmeerd is; zie b.v. viewtopic.php?f=1&t=166789&p=2337475&hi ... r#p2337475 .

Vorige week nog:
16again schreef:
14 jan 2019 19:18
...Voor de buhne schrijft Jantje van Leiden even een briefje, en men denkt klaar te zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
23 jan 2019 21:59
john.dooh schreef:
23 jan 2019 16:48
...Snap alleen niet dat hier geen waarschuwingen voor zijn.
??; dit forum staat bol van de verhalen over lieden, die er vooral op letten aan welke kant hun boterham gesmeerd is; zie b.v. viewtopic.php?f=1&t=166789&p=2337475&hi ... r#p2337475 .

Vorige week nog:
16again schreef:
14 jan 2019 19:18
...Voor de buhne schrijft Jantje van Leiden even een briefje, en men denkt klaar te zijn.
Pardon? U denkt dat wij hier voor onze eigen portemonnee reageren? Wat een waanzin.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
23 jan 2019 22:07
Pardon? U denkt dat wij hier voor onze eigen portemonnee reageren? Wat een waanzin.
??; er staat niet: verhalen van, maar over lieden, die vooral druk zijn met hun eigen boterham.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Met hun eigen boterham? . Iedereen gelooft wat hij wil.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gebrek aan geluidsisolatie tegen Schiphol niet vermeld bij aankoop woning

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Koper heeft een onderzoeksplicht.
Verkoper heeft een informatieplicht.

De informatieplicht houdt slechts in dat de verkoper niet bewust onjuiste informatie mag verstrekken. Alle informatie die de verkoper verstrekt moet waarheid zijn (alleen 'weet ik niet' kan ook waarheid zijn, en bewijs als koper maar eens dat de verkoper wel meer weet). Maar de verkoper mag ook niks aan informatie geven, zolang er nergens naar gevraagd wordt.

De onderzoeksplicht gaat dan ook aan de informatieplicht vooraf. De geïnteresseerde koper moet het product (in dit geval het huis) zelf goed komen bekijken en beoordelen en vragen stellen over de functies die voor hem/haar belangrijk zijn. Bij de koop van een huis is het daarnaast gebruikelijk dat een externe deskundige wordt ingeschakeld om de bouwkundige staat te beoordelen, omdat van zowel koper als verkoper geen uitgebreide bouwkundige kennis verwacht mag worden, maar de bank geen bouwval wil financieren. Zoals al gezegd gaat de bouwkundige keuring niet over het wooncomfort. Ook met enkel glas, een 'woningbouwkeuken' zonder apparatuur en 0,0 isolatie kan een huis door de bouwkundige als 'zeer goed' beoordeeld worden. Bij het bouwkundig rapport van mijn woning stond er dan wel bij 'eenvoudige uitvoering, eventueel naar wens van koper in de toekomst te moderniseren'.

Samengevat komt het er op neer dat de koper in dit geval geen poot heeft om op te staan, tenzij door verkoper uitdrukkelijk gezegd is dat er wel degelijke geluidsisolatie aanwezig zou zijn.

Gesloten