LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Toen ik in 2008 in mijn huidige appartementencomplex kwam wonen (in het westen) waren er voor 12 appartementen 192 aanmeldingen, dat vond de burgemeester al erg veel.

Zoals de topictitel al aangeeft worden er momenteel in Vleuten 16 splinternieuwe sociale huurwoningen aangeboden. Deze worden eind 2019/begin 2020 opgeleverd. De inschrijving loopt tot en met 28 januari 8.00 uur. Tot nu toe zijn er al 1191 aanmeldingen. Aangezien mensen in de regio Utrecht slechts 2 actuele reacties mogen hebben (dwz reacties waarvan de inschrijving nog open staat) zou het zomaar kunnen dat er nog tientallen bij komen.

Uiteraard krijgen urgenten ook nog eens voorrang. De kans op een van deze woningen is dus nihil. Wat wel duidelijk wordt, en ik denk dat daarom de meesten van die 1191 nog reageren, is hoe groot het woningtekort minimaal is. Ik denk dat velen niet eens de moeite nemen.

Over het huidige woningtekort is eigenlijk alles al gezegd. Wat moet je hier nu nog op zeggen? 'Schrijf je maar uit, want dit kost ieder jaar inschrijvingsgeld terwijl je toch nooit iets zult krijgen?' Is de jaarlijkse verlenging (van ca 10 euro per inschrijving) niet gewoon een lekkere melkkoe waarvoor de overkoepelende organisatie niets hoeft te doen?

Dit is een link naar de aanbieding (hopen dat het werkt) https://www.woningnetregioutrecht.nl/zo ... s/10308575

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
24 jan 2019 10:44
Toen ik in 2008 in mijn huidige appartementencomplex kwam wonen (in het westen) waren er voor 12 appartementen 192 aanmeldingen, dat vond de burgemeester al erg veel.

Zoals de topictitel al aangeeft worden er momenteel in Vleuten 16 splinternieuwe sociale huurwoningen aangeboden. Deze worden eind 2019/begin 2020 opgeleverd. De inschrijving loopt tot en met 28 januari 8.00 uur. Tot nu toe zijn er al 1191 aanmeldingen. Aangezien mensen in de regio Utrecht slechts 2 actuele reacties mogen hebben (dwz reacties waarvan de inschrijving nog open staat) zou het zomaar kunnen dat er nog tientallen bij komen.

Uiteraard krijgen urgenten ook nog eens voorrang. De kans op een woning is dus nihil. Wat wel duidelijk wordt, en ik denk dat daarom de meesten van die 1191 nog reageren, is hoe groot het woningtekort minimaal is. Ik denk dat velen niet eens de moeite nemen.

Over het huidige woningtekort is eigenlijk alles al gezegd. Wat moet je hier nu nog op zeggen? 'Schrijf je maar uit, want dit kost ieder jaar inschrijvingsgeld terwijl je toch nooit iets zult krijgen?' Is de jaarlijkse verlenging (van ca 10 euro per inschrijving) niet gewoon een lekkere melkkoe waarvoor de overkoepelende organisatie niets hoeft te doen?

Dit is een link naar de aanbieding (hopen dat het werkt) https://www.woningnetregioutrecht.nl/zo ... s/10308575

De oplossing moet vanuit de politiek komen, die moeten door alle bestuurlijke lagen heen, een uniform beleid optuigen. Ondanks dat Nederland niet echt dunbevolkt is, is er plenty ruimte voor iedereen. Een beleidsoptie die we regelmatig tegenkomen als oplossing in de ingenieursbranche, is groeisteden langs bestaande OV vervoerscorridors aantrekkelijker maken, en zo de trek naar de grote steden wat af te zwakken, want daar wordt de fysieke ruimte nu al te zwaar beconcurreerd. Maar het gaat dieper, er is ook niet genoeg bouwcapaciteit. En daarop wordt de komende jaren in het kader van de noodzakelijke verduurzaming van alle al bestaande woningen, ook nog eens een zware wissel op getrokken.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus eigenlijk, sjohie, als ik het heel breed zou zien, zou het volgende moeten gebeuren:

Langs de bestaande spoorlijnen komen lijnen voor een metro/lightrail-achtig OV. Sprinters zijn dan niet meer echt nodig, mensen kunnen met de nieuwe metro/lightrail naar de grotere stations en daar overstappen als ze verder weg moeten. Het spoor wordt door het weghalen van de sprinters ontlast, waardoor er meer ruimte komt voor intercity's.

Vervolgens moet er dan voornamelijk rond de metro/lightrail stations gebouwd worden, en dat kan in principe een lintbebouwing worden van stad naar stad.

Overkoepel de baan van de lighrail dan ook nog eens met zonnepanelen, dan heb je ook al een aardig deel van de duurzaam opgewekte elektriciteit te pakken.

Dan is er nog wel even werk. Maar daarmee is het probleem van de huidige 1192 ingeschrevenen voor 16 woningen in Vleuten nog niet opgelost...

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door marnix »

@Angora, je link werkt,
ik kan alleen niet zien wat de wachttijd nou is.
Overigens weet ik niet of het ingeschreven staan een melkkoe is,
het probleem is wel dat voor een beetje leuke woning je minstens 15 of 20 jaar ingeschreven moet staan.
Ook ik ben zo'n "slapende ingeschrevene',
nu al een jaar of 13, handig voor als ik ooit mijn koopwoning uit wil.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
24 jan 2019 10:58
De oplossing moet vanuit de politiek komen,.....
Daar vertrouw ik niet op, bij diezelfde politiek ligt nu juist de oorzaak. Ten tijde van de crisis verhuurdersheffing voor wooncorporaties invoeren, waardoor corporaties geen geld meer hadden voor nieuwbouw. In plaats van eigen fouten toegeven, is de term scheefhuurder verzonnen, om als zondebok aan te wijzen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is overigens niet iets waar alleen bij sociale huurwoningen speelt. Op de gewilde locaties worden ook bij koopprojecten regelmatig de inschrijvingen fors overschreden.

Één van de oplossing is wat sjohie voorstelt. Andersom zou natuurlijk ook kunnen, een betere bereikbaarheid en bereisbaarheid vanuit plaatsen die wat verder weg liggen. Extreem voorbeeld daarvan is het plan van een hogesnelheidstrein of magneetbaan naar het Noorden. Daarmee kunnen bijvoorbeeld Heerenveen of Drachten ook voor Randstedelingen aantrekkelijke woonplaatsen worden. Maar op kleinere schaal is er natuurlijk ook veel te verbeteren.

Maar het grootste probleem zit nog altijd tussen de oren van de mensen. Een hoop mensen willen vooral in 'de stad' wonen, zonder dat daar eigenlijk rationeel gezien een logische reden voor is. Waar agglomeraties als Los Angeles of New York zo ongeveer even groot zijn als half Nederland, denken veel Nederlanders nog erg bekrompen en hebben ze het idee dat de wereld vergaat als je meer dan 10 km van de Domtoren moet wonen, of bv buiten de ring van Amsterdam.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door reggie2 »

kweenie schreef:
24 jan 2019 12:09


Maar het grootste probleem zit nog altijd tussen de oren van de mensen. Een hoop mensen willen vooral in 'de stad' wonen, zonder dat daar eigenlijk rationeel gezien een logische reden voor is. Waar agglomeraties als Los Angeles of New York zo ongeveer even groot zijn als half Nederland, denken veel Nederlanders nog erg bekrompen en hebben ze het idee dat de wereld vergaat als je meer dan 10 km van de Domtoren moet wonen, of bv buiten de ring van Amsterdam.

Daar moet je maar net "geschikt " voor zijn. Ik zou niet kunnen leven in een dorp.

Trouwens ook daar zijn de wachttijden erg lang. Wachten op een huurwoning zit je al gauw op 15 a 20 jaar zoals hier al stond. en mensen die daar wonen zullen wel voorrang krijgen, Terecht.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door mahadma »

De inschrijving loopt tot en met 28 januari 8.00 uur.

Nu is er commentaar dat er een datum staat, tot op een uur nauwkeurig, als die datum en tijd er niet had gestaan was het ook niet goed geweest.

De kans dat iemand een woning krijgt die zich op 28 janauri 07.58 aanmeld is net zo eerlijk als ware hij/zij de eerste geweest.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Mahadma, ik heb geen commentaar op die datum. Het gaat om het ongelooflijk hoge aantal inschrijvingen. Die datum heb ik genoemd omdat het aantal nog wel eens hoger zou kunnen komen te liggen, juist omdat de inschrijving nog open staat. Dat staat ook in de OP. Inmiddels zijn het trouwens 1198 inschrijvingen, dus toch weer 7 erbij... ;)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar moet je maar net "geschikt " voor zijn. Ik zou niet kunnen leven in een dorp.
Klopt. Maar een groot deel van de mensen die in 'de stad' wonen zouden in feite eigenlijk net zo goed buiten de stad kunnen gaan wonen. Bij wijze van spreken in een Vinex-wijk als die goede verbindingen met het centrum van een grote stad heeft.

Ik verbaas me vaak over mensen die klagen over hoe het in de stad is, bijvoorbeeld dat het zo druk en lawaaierig is of dat er te veel toeristen zijn. Of dat je geen parkeerplek hebt. Dan denk ik, als je blijkbaar last hebt van het 'stadse leven', kijk jezelf dan eens eerlijk in de spiegel. En vraag je af of je écht zo nodig in de stad moet wonen.

Maar dat is dus precies dat wat tussen de oren zit: ik ben niet 'geschikt' voor leven in een dorp, ik 'hoor' in de stad.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is Vleuten een Vinexwijk van Utrecht. :)

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door reggie2 »

kweenie schreef:
24 jan 2019 14:03



Ik verbaas me vaak over mensen die klagen over hoe het in de stad is, bijvoorbeeld dat het zo druk en lawaaierig is of dat er te veel toeristen zijn. Of dat je geen parkeerplek hebt. Dan denk ik, als je blijkbaar last hebt van het 'stadse leven', kijk jezelf dan eens eerlijk in de spiegel. En vraag je af of je écht zo nodig in de stad moet wonen.

Maar dat is dus precies dat wat tussen de oren zit: ik ben niet 'geschikt' voor leven in een dorp, ik 'hoor' in de stad.

Daar heb jij gelijk in, van het stadsleven krijg je nou eenmaal lawaai. Ik vind dat heerlijk, maar kan je daar niet tegen kan je inderdaad in een buitenwijk of dorp wonen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
24 jan 2019 12:09
Dit is overigens niet iets waar alleen bij sociale huurwoningen speelt. Op de gewilde locaties worden ook bij koopprojecten regelmatig de inschrijvingen fors overschreden.

Één van de oplossing is wat sjohie voorstelt. Andersom zou natuurlijk ook kunnen, een betere bereikbaarheid en bereisbaarheid vanuit plaatsen die wat verder weg liggen. Extreem voorbeeld daarvan is het plan van een hogesnelheidstrein of magneetbaan naar het Noorden. Daarmee kunnen bijvoorbeeld Heerenveen of Drachten ook voor Randstedelingen aantrekkelijke woonplaatsen worden. Maar op kleinere schaal is er natuurlijk ook veel te verbeteren.

Maar het grootste probleem zit nog altijd tussen de oren van de mensen. Een hoop mensen willen vooral in 'de stad' wonen, zonder dat daar eigenlijk rationeel gezien een logische reden voor is. Waar agglomeraties als Los Angeles of New York zo ongeveer even groot zijn als half Nederland, denken veel Nederlanders nog erg bekrompen en hebben ze het idee dat de wereld vergaat als je meer dan 10 km van de Domtoren moet wonen, of bv buiten de ring van Amsterdam.
In Gelderland heeft de provincie daarom meebetaald aan een paar kleinere stations, ik meen ook voor deel met geld van de verkoop van hun aandeel Essent toentertijd. Die stations maken dorpen net buiten de grotere steden rondom de Veluwe een stuk aantrekkelijker dan die steden zelf. Maar goed, dat is een lokale druppel op een Nederlandse gloeiende plaat.

Overigens zouden we, als we maar een paar procent landbouwareaal opofferen, met elk huishouden op 500m² grond vrijstaand kunnen wonen. De ruimte is er wel, de keuzes die nodig zijn om die efficiënter te gebruiken nog niet genoeg.

Maar goed, de energietransitie en input van de diverse klimaattafels geven genoeg handvaten om eea te regelen, maar doordat voor- en tegenstanders lekker aan het "cherry picking" zijn geslagen om hun eigen agenda te promoten, mist de cohesie in de hele discussie weer, en dat zie je ook in de politiek. Ik bedoel, Die Dijkhof die ineens voor de gewone man op gaat zitten komen, terwijl die die ettelijke maanden geleden de dividendbelasting nog als iets goeds in de poepert probeerde te drukken? Het gaat weer om al de verkeerde dingen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je voor ieder huishouden een kavel van 500 M2 wilt maken, dan krijg je heel uitgestrekte woonplaatsen. Met als gevolg dat er weer vervoersproblemen ontstaan en dat je nog steeds de situatie krijgt dat een heleboel mensen niet dicht genoeg bij het centrum kan wonen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Helaas WA dat je weinig kans maakt op deze woningen. Ik voorspel dat 80% naar urgentiekandidaten gaat en 20% naar mensen met minimaal 20 jaar inschrijfduur.

Zelf sta ik al ruim 20 jaar ingeschreven bij Woningnet Amsterdam. Met die inschrijftijd kan ik nu heel veel minder dan 15 jaar geleden. Dat heb ik laatst nog eens bestudeerd voor de aardigheid.

Het idee dat je "vanzelf aan de beurt komt" als je maar 15 jaar of langer wacht is dus niet altijd waar. Er zijn plekken in de randstad waar mensen voor hun dood gewoon niet meer aan de beurt komen.

Vertrekken naar een andere regio is dus de enige optie.

Door de enorme prijsstijgen in het vastgoed worden armere mensen de stad uitgedrukt. Veel "echte" Amsterdammers wonen niet voor niets in Almere en Purmerend.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad Bob, de huizenmarkt zit muur- en muurvast. Inmiddels zijn er 1241 aanmeldingen. Er zijn in iets meer dan 24 uur dus 50 aanmeldingen bij gekomen. En dan nog ruim 2 dagen te gaan, alhoewel ik in het weekend niet veel meer verwacht.

Ik sta momenteel op plaats 825. Dan ben ik intussen 8 jaar ingeschreven. Daarom heb ik mijn zinnen op iets anders gezet. Soms moet je net iets verder kijken dan anderen doen. Wie weet opent dit mogelijkheden, wie zal het zeggen?

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
25 jan 2019 12:44
Inderdaad Bob, de huizenmarkt zit muur- en muurvast. Inmiddels zijn er 1241 aanmeldingen. Er zijn in iets meer dan 24 uur dus 50 aanmeldingen bij gekomen. En dan nog ruim 2 dagen te gaan, alhoewel ik in het weekend niet veel meer verwacht.

Ik sta momenteel op plaats 825. Dan ben ik intussen 8 jaar ingeschreven. Daarom heb ik mijn zinnen op iets anders gezet. Soms moet je net iets verder kijken dan anderen doen. Wie weet opent dit mogelijkheden, wie zal het zeggen?

Dit is toch een woning voor een 3-persoonshuishouden? Vreemd dat je daar dan als alleenstaande op kunt reageren. Begrijpelijk dat voorrang wordt gegeven aan gezinnen. Al stond je op plaats 10, had je de woning ook niet gekregen.

Voorrangskenmerken
Voor deze woning krijgt u voorrang als u beschikt over de genoemde voorrangsregeling.

Voorrang bij passend aantal personen: vanaf 3

Voorrang voor stadsurgenten

Voorrang voor urgentie

Voorrang bij passend inkomen

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik ga de woning ook niet krijgen. Dat is ook niet de reden dat ik me aangemeld heb, ik stond vanaf het begin al op plaats 781 of zo, dus aanmelden is hoe dan ook kansloos. De reden is om duidelijk te maken dat er in dit land een serieus woonprobleem is, en hoe serieus dat probleem is.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Woningnood is volgens mij al decennia aan de gang.

Als je in de regio Utrecht wilt (blijven) wonen, zul je als alleenstaande genoegen moeten nemen met een 2 kamerflatje. Ergens in een gehucht in een uithoek van Nederland, wil een eengezinswoning misschien nog wel lukken.

8 jaar is trouwens niet lang, ik ken mensen uit de regio Rijnmond die staan al het dubbel aantal jaren ingeschreven.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vleuten: 16 nieuwe sociale huurwoningen, 1191 aanmeldingen, en de inschrijving is nog open

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
25 jan 2019 13:43
Woningnood is volgens mij al decennia aan de gang.

Als je in de regio Utrecht wilt (blijven) wonen, zul je als alleenstaande genoegen moeten nemen met een 2 kamerflatje. Ergens in een gehucht in een uithoek van Nederland, wil een eengezinswoning misschien nog wel lukken.

8 jaar is trouwens niet lang, ik ken mensen uit de regio Rijnmond die staan al het dubbel aantal jaren ingeschreven.

Onzin, ook een alleenstaande heeft recht op een benedenhuis/gezinswoning.

Gesloten