LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 jan 2019 22:08
Appie83 schreef:
24 jan 2019 15:46
Het gaat er naar mijn weten om wat de koper mag verwachten van een 11 jaar oude auto met een kilometerstand van 350.000, waarbij sowieso geldt dat een koper mag verwachten dat je veilig aan het verkeer kan deelnemen op moment van de aflevering.
Ik vind dit niet een goed arrest. Ten eerste, waarom zou je niet mogen verwachten dat een auto goed onderhouden wordt? Met andere woorden dat onderdelen preventief worden vervangen als het tijd is. Ten tweede, past het Hof art. 7:18 BW niet toe. Dat laatste doet mij ook twijfelen aan de juistheid van het eerste punt, dat ik al niet overtuigend vind.
Weinig autobezitters laten preventief zaken vervangen aangezien dat geld kost. Auto's worden ook altijd met een reden ingeruild. Neem bv leaseauto's. Er wordt altijd gezegd goed onderhouden, maar zodra de km stand of leeftijd er aan komt dat de auto er uit gaat wordt er geen onderhoudt meer gepleegd. Auto's van consumenten worden ingeruild als er kosten aan komen. Niemand ruilt een auto in die in perfecte staat is en geen kosten krijgt. Daar kan je immers nog even mee rondrijden. Een handelaar poetst de auto en zet deze weer te koop. Een nette verkoper/dealer geeft een beurt en garantie.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door alfatrion »

jonis schreef:
24 jan 2019 15:36
Ts kan ook gewoon 3 maanden door de stad met de Polo en 3000 KM alle stoplichtsprintjes hebben gewonnen.
Afstand zegt ook niet altijd alles.
Dat moet de verkoper dan maar bewijzen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

jonis schreef:
24 jan 2019 15:36
Ts kan ook gewoon 3 maanden door de stad met de Polo en 3000 KM alle stoplichtsprintjes hebben gewonnen.
Afstand zegt ook niet altijd alles.
Wettelijk maakt dat niet uit.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door jonis »

chrisd1 schreef:
25 jan 2019 07:58
jonis schreef:
24 jan 2019 15:36
Ts kan ook gewoon 3 maanden door de stad met de Polo en 3000 KM alle stoplichtsprintjes hebben gewonnen.
Afstand zegt ook niet altijd alles.
Wettelijk maakt dat niet uit.
Het begon met : " die auto heeft 7000KM gereden ".
Hoeveel KM TS gewoon probleemloos heeft gereden weet echter niemand.
Uiteindelijk is het voor je wettelijke rechten ook de vraag of een mankement zich kan voordoen in de KM's die je ermee gereden hebt.
Niet voor niets plaats ik die link van dat schoolvoorbeeld met die Renault.
https://www.youtube.com/watch?v=CZvoxeUS8xcLuister maar bij 1:55 :
Ik rij nog niet weg bij de garage en ik krijg al de 1ste melding
maar dan wel uiteindelijk nog 7000 Km gereden hebben.....dat hebben de kopers zich dus zelf aangedaan dat ze voor de kosten zijn opgedraaid.
Ts kan net zo goed zelf de motorschade gereden hebben als je nergens naar kijkt en alleen maar denkt dat je het gaspedaal hoeft in te drukken als de motor eens wat minder loopt of andere geluiden maakt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door witte angora »

In drie maanden 7000 kilometer met een oude auto rijden is wel erg veel... Dat ik het met oude auto's zo lang uit houdt zonder al teveel kosten is omdat ik niet meer dan 6000 tot 7000 per jaar rij.

Met zulke kilometrages, 25000 tot 30.000 per jaar, kun je toch echt beter naar iets jongers zoeken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Waarom meld de Topic starter niet dat het een Polo Gti 1.4 6R betreft?

Dit is een weinig verkocht type maar zeer bekend op problemcar.nl.
En ik vermoed dat hij vlotter heeft gereden en schreef ook niet over hoeveel KM in deze 3 maanden zijn gemaakt.

Verder nog uitgelezen bij garage dus niets open gemaakt en gekeken.
Doormeten met computer is snel en voordelig maar je ziet alleen welke cilinder een probleem heeft.
Pas na demonteren kop weet je of het 1 of 4 kleppen zijn en of ze zuiger stuk is of niet.

Meestal zijn deze snelle voertuigen op zń Vlaams Goed Gebruikt en worden vaker zonder garantie verkocht.
Waarom ze veel geld voor een snelle auto betalen? Straat Race?
Ik zag alleen maar afgelopen week 2300 Km file en dan is elke auto even snel!

Het zou mijn niets verbazen als de vorige eigenaar een nu nog inruilbaar advies kreeg en zoek wat anders...!

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
25 jan 2019 08:42
In drie maanden 7000 kilometer met een oude auto rijden is wel erg veel... Dat ik het met oude auto's zo lang uit houdt zonder al teveel kosten is omdat ik niet meer dan 6000 tot 7000 per jaar rij.

Met zulke kilometrages, 25000 tot 30.000 per jaar, kun je toch echt beter naar iets jongers zoeken.
Het (de polo van TS) is geen "oude auto"
Hier bijv een review Polo 1.4TSI GTI DSG
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... ti-2011-4/

Het complete verhaal in kort: nieuwe VW-gestolen-nieuwe DSG-nieuwe motor.
Zijn advies: Polo GTI niet prive rijden. (1.4 TSI DSG)
Opvallend:
Af en toe spreek ik een mede Polo GTI rijder. En steevast is hethetzelfde. Zo rond de 100.000 lijkt het blok er dus gegarandeerd aan te gaan. Bizar...
Nog opvallender:
Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Tsja....alleen als je geen rekeningen hoeft te betalen kan ik me daar iets bij voorstellen

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Defect in auto zonder garantie, welke opties heb ik?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

snuffel1 schreef:
25 jan 2019 18:30
Ts is allang afgehaakt en toch blijft blijft de discussie maar doorgaan. Ik vraag me af want waarom kan het zijn dat we onderling gelijk willen krijgen en de meningsverschillen tot in de treuren aan toe door willen zetten terwijl Ts niets los wil laten over merk, type, bouwjaar,
wat de verkoper zei.

Gesloten