Schadeclaim door foto op internet

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora

Re: Schadeclaim door foto op internet

Ongelezen bericht door witte angora » 29 jan 2019 21:32

Volgens mij gaat het intussen nergens meer over. Enkel hypotheses hier en hypotheses daar.

Zullen we het verder aan de eigenaren van de 'geleende' foto's overlaten om al dan niet stappen te zetten, en het aan een eventuele rechter overlaten om te bepalen of, en zo ja welk, bedrag passend is om te vergoeden? Gezien het bedrag dat in de OP genoemd werd, zijn vorderingen en claims zeker wel mogelijk. Dan kunnen we met zijn allen wel wensdenken en wensdromen hoe wij vinden dat alles geïnterpreteerd en wettelijk vastgelegd moet worden, maar zoals gewoonlijk is het topic weer uitgemond in een grote zandbak waarin iedereen zijn eigen zandkasteeltje aan het bouwen is. Dit heeft m.i. weinig nut meer.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 jan 2019 21:44

alfatrion schreef:
29 jan 2019 21:11
Je neemt nu aan dat hypothetische situatie de verkoopwaarde betaald zou zijn, maar dat hoeft niet perse het geval te zijn. Het uitgangspunt van Lordi is nu juist dat de foto niet ter verkoop wordt aangeboden.
Ik neem helemaal niets aan. Ik stel dat de schade de verkoopwaarde is. Als een foto niet te koop staat, is er geen verkoopwaarde. De eiser zal dan op een andere manier eventuele schade moeten onderbouwen. Los van de eventuele advocaatkosten natuurlijk, die zijn eenvoudig aantoonbaar.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 jan 2019 21:46

witte angora schreef:
29 jan 2019 21:32
Volgens mij gaat het intussen nergens meer over. Enkel hypotheses hier en hypotheses daar.
Dan mis je het punt :wink: Juist door de hypotheses komen de diverse aspecten rondom dit onderwerp aan bod.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 jan 2019 22:26

Moneyman schreef:
29 jan 2019 21:44
alfatrion schreef:
29 jan 2019 21:11
Je neemt nu aan dat hypothetische situatie de verkoopwaarde betaald zou zijn, maar dat hoeft niet perse het geval te zijn. Het uitgangspunt van Lordi is nu juist dat de foto niet ter verkoop wordt aangeboden.
Ik neem helemaal niets aan. Ik stel dat de schade de verkoopwaarde is. Als een foto niet te koop staat, is er geen verkoopwaarde. De eiser zal dan op een andere manier eventuele schade moeten onderbouwen. Los van de eventuele advocaatkosten natuurlijk, die zijn eenvoudig aantoonbaar.
Ik begreep uit de tekst hieronder dat de verkoopwaarde van een foto volgens jouw bepaald zouden worden aan de hand van de "Richtprijzen Nederlandse Vakfotografie" (ook bij hobbyfotografen!). Bovendien stelde je dat de schade bepaald werd aan de hand van de waarde van je foto. Een foto die niet ter verkoop wordt aangeboden kan nog steeds 100 euro waard zijn.
Moneyman schreef:
23 jan 2019 14:39
Het is vaste jurisprudentie dat voor inbreuk op een auteursrecht bij foto's (ook bij hobbyfotografen!) de "Richtprijzen Nederlandse Vakfotografie" worden gehanteerd. Vroeger stonden die op internet, en met goed zoeken zijn ze nog wel te vinden. Dankzij de Nma staan ze er tegenwoordig niet meer.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 jan 2019 22:40

Huh? Nu spring je ineens terug naar een veel ouder bericht, waarop jij (naar ik nu zie) een terechte nuancering hebt aangebracht. Da’s lastig discussieren.

Het bericht waarop je reageerde en waarover we nu discussie voerden, is deze:
Moneyman schreef:
29 jan 2019 08:31
Arnoud zet daar wel hele grote stappen, ik volg hem daarbij niet. De stap die hij zet van "gepubliceerd op internet" naar "gratis weggeven" is wel een heel grote.

Ongeacht of je pro of amateur bent: inbreuk op het auteursrecht levert een verlichting tot schadevergoeding op. Enkel bij de bepaling hoe groot de schade dan is, is de vraag wat de waarde van je foto's is van belang. Daarbij zal niet zozeer de vraag of de foto door een amateur of een pro is gemaakt van belang zijn (immers: wie bepaalt dat en volgens welke definities?), maar vooral de overall kwaliteit van de foto. De foto zélf bepaalt immers door al zijn eigenschappen wat de waarde ervan is. Tenzij je echt een topfotograaf bent, is de vraag wie de fotograaf is ondergeschikt als het gaat om de waardebepaling.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 jan 2019 22:57

Ja, ik lees je bericht van 29 januari 2019 in samenhang met je bericht van 23 januari 2019. Ik verwijs ook naar het bericht van Lordi van 29 januari 2019. In het bericht van 29 januari 2019 heb je het over de waarde van de foto. De waarde van een foto is niet 0 enkel en alleen omdat deze niet verkocht wordt. Waarom zou ik vervolgens het bericht van 23 januari 2019 niet meenemen? Ik kan niet ruiken dat je er inmiddels niet meer achter staat en dat volgt ook niet uit het enkel verstrijken van tijd. In dit geval is het bericht nog geen week oud.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 30 jan 2019 09:41

Het bericht van een week geleden had niets te maken met mijn mening over de stelling van Arnout, en die stelling was waar je op reageerde. Vandaar dat ik je discussie/ argumentatie niet meer volgde.

Plaats reactie