LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door sylvesterb »

xjesssicaxx1 schreef:
30 jan 2019 01:18
Dit is inderdaad mijn vraag. Als ze morgen toch een fout vinden, kan ik dan iemand aansprakelijk stellen? Ik heb er namelijk wel over gebeld.
Nee er is geen mogelijkheid om de woningbouw aansprakelijk te stellen. Als u deze weg wilt ingaan moet u aantonen dat ze nalatig zijn geweest, maar voor die nalatigheid moet u weten wat de oorzaak is en deze weet u niet.

xjesssicaxx1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2019 12:09

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door xjesssicaxx1 »

Bedankt voor de snelle reacties
Nee ik wist inderdaad niet dat als ik de verwarming dicht draaide dit niet goed kon zijn😅
Mijn huis heeft 1.5 jaar leeg gestaan ivm bestemmingsplannen. Slopen? Verhuren? Verkopen?
De thermostaat is gewoon een simpele draaiknop. Soms lees ik af 18 graden maar voelt het binnen véél warmer.
Gister avond toen ik thuis kwam stond hij op 16 graden. Maar het was binnen niet koud. De verwarming voelde vervolgens bloed heet maar de thermostaat gaf aan niet te verwarmen. Dat hoort toch ook niet te kunnen?
Ik kan hopelijk vanmiddag laten weten wat er aan je hand is!

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door BreejKC »

Duidelijk is dat u eerder 'onraad geroken' heeft waardoor, in opdracht van uw woningbouwvereniging, twee keer een controle aan de cv-ketel is uitgevoerd door de cv-monteur van een installatiebedrijf.

Die ketel werkt perfect wat inmiddels wel duidelijk is omdat u, zelfs als de thermostaat laag staat, uw woning warm aantreft als u thuiskomt. Wat de cv-monteur, die uw cv-ketel twee keer controleerde vergeten is, is de thermostaat in uw woonkamer zeer waarschijnlijk ook op de goede werking te controleren. Met zo'n eenvoudige draaiknop thermostaat is dat ook wat lastig, want de thermostaat moet laag gezet worden en vervolgens moet even later gecontroleerd worden of de cv-ketel, die elders hangt, al dan niet in werking is. Is dit wel zo, dan werkt de thermostaat niet goed en geeft aan uw cv-ketel voortdurend het seintje dat deze moet blijven branden. Als dat een jaar of langer duurt, dan verklaart dit zeer waarschijnlijk ook het hogere gasverbruik.

Er van uitgaande dat uw thermostaat defect is, zo'n draaiding is vaak al van respectabele leeftijd, dan is het de vraag wie verantwoordelijk is voor de defecte thermostaat, u of uw woningbouwvereniging. Gezien uw tot tweemaal geuitte klacht is het installatiebedrijf misschien wel verantwoordelijk, omdat deze de controle aan uw totale cv-installatie, waar de thermostaat deel van uit maakt, tot twee keer toe onvolledig heeft uitgevoerd.

Dat kan juridisch wel eens gesteggel worden, omdat het installatiebedrijf niet in uw opdracht maar in opdracht van de woningbouwvereniging die controles heeft uitgevoerd. Als die thermostaat dus kapot is en de woningbouwvereniging is daar, als onderdeel van het gehuurde verantwoordelijk voor, dan dienen zij m.i. de meerkosten van het verbruikte gas aan u te vergoeden. De woningbouwvereniging kan dan, vanwege de onvolledig uitgevoerde controles, dat bedrag weer verhalen op het installatiebedrijf. Dat kunnen zij veel beter dan u, want waarschijnlijk hebben ze daar zelf juristen voor in dienst.

De vraag is of uw woningbouwvereniging dat, voor een eenvoudig huurder, allemaal wel wil doen. Daarom lijkt mij een gang naar het Juridisch Loket, o.a. met deze reactie onder uw arm, zeker zinvol te zijn. Want zij weten en kunnen, beter als u, soms onwillige woningbouwverenigingen met redenen omkleed daarop heel goed aanspreken.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

xjesssicaxx1 schreef:
30 jan 2019 00:50
Hallo allemaal,
Ik heb het inderdaad over gas en dus m3. Ik heb afgelopen jaar 3000m3 verbruikt. In de zomer zijn ze komen kijken en konden ze niks geks vinden. Ook in maart 2018 hebben ze er naar gekeken en was er niks aan de thermostaat of ketel te zien. Vandaag de afrekening gekregen en heb 1600m3 EXTRA verbruikt. En dat kost mij ruim 1400 euro.

Vraag me af wat de m3 prijs dan is. Verder heb je de m3's gewoon verstookt, dus betekent betalen. Je had al veel eerder kunnen constateren dat er iets niet in orde was en dus de eigenaar moeten inschakelen om de CV te repareren,
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 30 jan 2019 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

thecure schreef:
30 jan 2019 05:49
Had je toen zelf niet eens nagedacht van he, waarom krijgt die ketel nu het commando verwarmen? Dat klopt toch niet?
Dat dus; even op onderzoek uit gaan als de ketel blijft stoken, is een eerste stap die de bewoner moet nemen.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een kuub gas kostte verleden jaar bij geen een energieleverancier € 0,875. Dus daar kan die € 1.400 niet alleen van komen.

xjesssicaxx1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2019 12:09

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door xjesssicaxx1 »

door Lady1234 » 30 jan 2019 10:14

Een kuub gas kostte verleden jaar bij geen een energieleverancier € 0,875. Dus daar kan die € 1.400 niet alleen van komen.

Nee klopt het kostte 0.78. Maar toch is dat het bedrag wat ik op mijn jaarafrekening krijg. Die verzin in niet 😉
Misschien kijk ik verkeerd bij het extra verbruik. Is het 2000 ipv 1600. Maar totaal is er 3000 verbruikt

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u woont er pas een jaar. Op een nota staat niet het “extra” verbruik vermeld. Dus de 1.400 m3 gas waar u het over heeft is slechts een schatting. En als u geen “slimme” meter hebt met regelmatige uitlezing kan de energieleverancier helemaal niet zien wanneer u dat gebruikt hebt.

Klopt de beginstand op de afrekeningwel met de stand toen u in de woning kwam wonen?

xjesssicaxx1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2019 12:09

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door xjesssicaxx1 »

Ongelezen bericht door Lady1234 » 30 jan 2019 12:06

Maar u woont er pas een jaar. Op een nota staat niet het “extra” verbruik vermeld. Dus de 1.400 m3 gas waar u het over heeft is slechts een schatting. En als u geen “slimme” meter hebt met regelmatige uitlezing kan de energieleverancier helemaal niet zien wanneer u dat gebruikt hebt.

Klopt de beginstand op de afrekeningwel met de stand toen u in de woning kwam wonen?


Ja, de beginstand klopt naar mijn weten gewoon.
Er staat aangegeven dat ik ruim 3000m3 verbruikt heb. De schatting was dat ik ongeveer 1400m3 nodig zou hebben voor mijn huis. Maar er is dus 1600m3 meer verbruikt

CrniB
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2019 13:20

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door CrniB »

Als jij een slimme meter hebt kan je ook contact opnemen met je netbeheerder en navragen of zij de meterstanden per dag naar je willen sturen, dan kun je ook precies zien vanaf welke dag je in een keer een hoger verbruik had.

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door rocker »

Volgens mij proberen wij hier de zaak om te draaien. Als u al huurder van een huurwoning merkt dat iets niet naar behoren werkt of stuk is, dient u dit als goede huurder direct te melden. Hiermee geeft u de verhuurder de mogelijkheid om deze klacht aan te pakken, zorgt u ervoor dat de schade minimaal blijft en dat uw klacht wordt opgelost.
Als u zelf al heeft gemerkt dat in deze warme zomer van 2018 de radiatoren warm worden is uw eerste reactie om dit te controleren. Staat de thermostaat goed ingesteld? Zo nee, dan instellen. Zo ja, dan is er wat aan de hand en dient u de verhuurder op de hoogte te stellen. Als u dit niet doet heeft u de verhuurder geen kans gegeven om de klacht te herstellen. Dan is het ook logisch dat deze niet voor een eventueel meerverbruik verantwoordelijk is. Hoe goed een verhuurder zijn huis ook onderhoudt, er is altijd een mogelijkheid dat er iets stuk gaat. Dan is het uw plicht om dat aan de verhuurder te melden, deze kan dan in samenspraak met u de benodigde maatregelen nemen. Pas als u eenzelfde klacht, aantoonbaar een aantal malen heeft gemeld aan uw verhuurder en deze heeft hier niets aan gedaan kunt u de verhuurder verantwoordelijk stellen.
Dan uw eindbedrag. Dit is afhankelijk van veel factoren. Hoe was de temperatuur buiten, hoe geïsoleerd is uw woning en wat is uw eigen stook- en kook gedrag. Dit zijn allemaal factoren die bepalend zijn voor uw verbruik. Dan is het ook nog belangrijk of u, uw stand ieder jaar netjes doorgeeft of dat u laat uitgaan van geschatte bedragen. Als uw uitgaat van geschatte bedragen en deze zijn te laag en vervolgens komt iemand de meter opnemen, dan kunt u geconfronteerd worden met een relatief hoger verbruik.

Kortom; als u de verhuurder niet direct op de hoogte heeft gebracht van eventuele mankementen, kunt u daar op een later tijdstip de verhuurder niet verantwoordelijk voor maken. Als nu zou blijken dat iets stuk is, dient dit gemaakt te worden en bent u zelf verantwoordelijk voor het tijdspad daarvoor.

krulsys
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2018 10:37

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door krulsys »

1600M3 meer gebruikt dan normaal zegt u, maar dat betekent dat ED 0,875 € cent per M3 rekent dit lijkt mij wel erg aan de hoge kant.

u heeft dus het gehele jaar al te weinig voorschot betaalt, vandaar deze bijbetaling van € 1400,00. of u moet ook nog eens meer Kwh licht hebben verbruikt dan gebruikelijk, dan zit dit uiteraard ook verrekend in de afrekening van € 1400,00.

meterstanden maandelijks opnemen en in een excel sheet zetten voorkomt deze onverwachte problemen, en als je de uitkomst van de opname nog eens vermenigvuldigd met de tarieven van ED zowel licht als gas, heeft u helemaal een redelijk goed overzicht.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Appie83 »

Overigens is het uitgangspunt in het aansprakelijkheidsrecht: Ieder draagt zijn eigen schade,
tenzij iemand anders volgens de wet aansprakelijk is.

Helaas, maar ik denk dat het in beginsel TS haar eigen verantwoordelijkheid is om te constateren dat je verwarming niet werkt. Zeker als ik dit lees:
xjesssicaxx1 schreef:
28 jan 2019 12:19
Als ik dan na 2 dagen thuis kom is het binnen gewoon lekker warm (zeker 20 graden). Mijn verwarming geeft echter wel 17 graden aan maar zo koud is het zeker niet.
In de zomer concludeerde ik dat de verwarmingen in huis ook allemaal bloed heet waren, terwijl ik de thermostaat op 15 graden had staan (Toen hebben ze geen fouten in de ketel kunnen vinden) Daar klopt dus niks van.
Mogelijk zou je wel iets met de constatering dat er niets met de ketel aan de hand is. Maar als vervolgens het probleem blijft aanhouden had je, denk ik, opnieuw aan de bel moeten trekken.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 30 jan 2019 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Soms eerst even goed lezen alvorens te reageren?
xjesssicaxx1 schreef:
30 jan 2019 00:50
In de zomer zijn ze komen kijken en konden ze niks geks vinden. Ook in maart 2018 hebben ze er naar gekeken en was er niks aan de thermostaat of ketel te zien. Vandaag de afrekening gekregen en heb 1600m3 EXTRA verbruikt. En dat kost mij ruim 1400 euro. Morgen komen ze bij de ketel kijken. Als blijkt dat de ketel of thermostaat inderdaad kapot is, kan ik hier verhaal bij halen bij de woning neem ik aan? Aangezien ze dus al 2x zijn komen kijken.

In de zomer is mij verteld de verwarmingen dicht te draaien en dan zou het verholpen moeten zijn. Dat gedaan en ze bleven daarna koud. Ik ben me van geen kwaad bewust. Ik woon sinds vorig jaar voor het eerst op mezelf en als de kemkens mij dit verteld neem ik aan dat het goed zit.

Ik waag mij in deze niet aan een juridisch advies, maar TS @xjesssicaxx1 heeft wel degelijk tijdig actie ondernomen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Appie83 »

ClaimConcept schreef:
30 jan 2019 14:57
Soms eerst even goed lezen alvorens te reageren?
xjesssicaxx1 schreef:
30 jan 2019 00:50
In de zomer zijn ze komen kijken en konden ze niks geks vinden. Ook in maart 2018 hebben ze er naar gekeken en was er niks aan de thermostaat of ketel te zien. Vandaag de afrekening gekregen en heb 1600m3 EXTRA verbruikt. En dat kost mij ruim 1400 euro. Morgen komen ze bij de ketel kijken. Als blijkt dat de ketel of thermostaat inderdaad kapot is, kan ik hier verhaal bij halen bij de woning neem ik aan? Aangezien ze dus al 2x zijn komen kijken.

In de zomer is mij verteld de verwarmingen dicht te draaien en dan zou het verholpen moeten zijn. Dat gedaan en ze bleven daarna koud. Ik ben me van geen kwaad bewust. Ik woon sinds vorig jaar voor het eerst op mezelf en als de kemkens mij dit verteld neem ik aan dat het goed zit.

Ik waag mij in deze niet aan een juridisch advies, maar TS @xjesssicaxx1 heeft wel degelijk tijdig actie ondernomen.
Dat had ik inderdaad niet gelezen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door moederslink »

Ivo.w schreef:
28 jan 2019 14:17
Lady1234 schreef:
28 jan 2019 13:53
Ook kan 1000 Kw zeker geen € 1.500 meer kosten, hooguit tussen de € 200 en € 300.
En zelfs al zou er 1000m3 gas bedoeld worden, dan is dat nog 'slechts' een bedrag van ca 750 euro.
____
TS Jessica heeft 1600 m3 meer verbruikt en moet dus € 1400 extra bijbetalen.

Overigens vind ook ik de verwarming op 15• of 17 • laten staan wanneer je niet thuis bent een behoorlijke verspilling.
Zij zegt 5 dagen p.w niet thuis te zijn en ook nog eens 4 avonden niet.
Morgen komt Kempkens weer kijken en als blijkt dat evengoed de thermostaat niet goed werkt zal zij in overleg moeten gaan met de verhuurder i.v.m de ( vervolg) kosten.

Ik kan mij overigens ook wel voorstellen dat, wanneer je voor het eerst op jezelf woont , je niet precies vd hoed en de rand weet.
En zij heeft wel degelijk actie ondernomen, tot een paar x aan toe.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
30 jan 2019 15:39


Overigens vind ook ik de verwarming op 15• of 17 • laten staan wanneer je niet thuis bent een behoorlijke verspilling.
Als het vriest zal je wel moeten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat klopt , maar ze is 5 dagen niet thuis overdag en 4 avonden niet en het vriest amper en het heeft ook amper gevroren.
Bij thuiskomst dat ding ff openknallen en het is weer lekker warm, zeker bij een kleine woning van 60m3.
Maar ze schrijft ook dat ze dit zomer en winter doet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ja zomer en winter is niet nodig. Hoop voor TS dat dit opgelost gaat worden.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Erthanax »

De thermostaat op 8 °C zetten zou ik alleen doen als ik weken weg zou zijn. Volgens mij is het advies om de nachttemperatuur niet meer dan 5 °C lager te zetten dan de dagtemperatuur. Als het hele huis te veel afkoelt, kost het te veel gas om het weer op temperatuur te brengen.

Gesloten