LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eerst de lening waar je de hoogste rente op betaalt, zou ik zeggen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21
Beste antwoord
Gekozen door Moneyman

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

door thecure » 29 jan 2019 19:48

Wel karakter dat je nu je hand in eigen boezem steekt en niet allemaal uitvluchten gaat zoeken of redenen gaat zoeken om niet terug te betalen. (Zoals in een ander langlopend topic)
Chapeau!
JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door JozJan »

Heb je nog hypotheekrenteaftrek op je aflossingsvrije hypotheek? En wat is de rente?

Ervan uitgaande dat die rente lager is dan 6% is het al voordeliger om af te lossen op je PL. Als je ook nog renteaftrek hebt is het voordeel van aflossen op je PL nog voordeliger.

Als je bv maandelijks extra aflost op je PL en je houdt je gewone maandbedrag steeds gelijk, dan ben je er extra snel vanaf.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Er is geen renteaftrek op die aflossingsvrije hypotheek, de lening was ook puur en echt consumptief, in die zin dat het was voor lang leve de lol, vakanties e.d.dus de rente is 100% niet aftrekbaar.

De hypotheek staat op 2,7% dus lijkt me ook dat die PL er snel uitmoet, ik streef naar 1000 pm maar dat was,wat te hoog gegrepen maar er zullen momenten tussenzitten.
Ik had al een idee dat dit het zou zijn, maar om bevestiging te lezen is altijd prettig.

Jozjan, snel vanaf in die zijn dat het 3 jaar moet duren en dan ben ik nog snel vrees ik, maar goed, wie zijn billen brand. ...ik weet het.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door thecure »

Wel karakter dat je nu je hand in eigen boezem steekt en niet allemaal uitvluchten gaat zoeken of redenen gaat zoeken om niet terug te betalen. (Zoals in een ander langlopend topic)
Chapeau!

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door heerschap »

Ik vind je rente overigens erg fors bij Freo. Ik zit op 3.9% voor een flink lager bedrag.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De hoogste rente het eerste aflossen is de stelregel. En dat gaat ook hier op. Juist omdat de hypotheek over een aantal jaren afloopt, is het zorg om de PL voor die tijd volledig af te lossen. Je zult waarschijnlijk een deel van de hypotheek moeten herfinancieren, en dat gaat véél makkelijker als je geen andere leningen meer hebt lopen.

Iets anders wat kan spelen (maar niet in dit geval) als je een aantal verschillende leningen hebt, is om juist eerst de kleinste bedragen zo snel mogelijk af te lossen. Dan vermindert sneller het aantal schuldeisers, waardoor de zaak overzichtelijker wordt en er bovendien minder risico is op betaalachterstand. Dit laatste simpelweg omdat versneld aflossen op een grote(re) schuld meestal weinig invloed heeft op het verplichte (minimum) maandbedrag, terwijl door het snel volledig aflossen van een kleine schuld het maandbedrag van die schuld volledig uit de financiële verplichtingen wegvalt.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

heerschap schreef:
29 jan 2019 22:26
Ik vind je rente overigens erg fors bij Freo. Ik zit op 3.9% voor een flink lager bedrag.
Dit kwam er als laagste uit bij 1 van de betrouwbaarste.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Eerst sparen en dan wat kopen. Neem nooit een persoonlijke lening. Dat kost alleen maar duurder (contaminatie!)

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door thecure »

Erwin uit Oosterhout schreef:
01 feb 2019 18:40
Eerst sparen en dan wat kopen. Neem nooit een persoonlijke lening. Dat kost alleen maar duurder (contaminatie!)
ja daar is TS nu ook achter. Hij steekt al de hand in eigen boezem. Ik vind dit een overbodige trap na.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door renewouters »

Erwin uit Oosterhout schreef:
01 feb 2019 18:40
Eerst sparen en dan wat kopen. Neem nooit een persoonlijke lening. Dat kost alleen maar duurder (contaminatie!)
Hangt er van af waar je voor leent.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Vind dit niet erg hoor, ik beschouw het niet als trap na, het zijn de harde feiten.Er is geleend voor "lang leve de lol", op 1 lening voor een auto die noodzakelijk was na dan, de rest is puur voor vakanties geweest pffffff
Never again, nu asap aflossen die zooi....

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

U heeft een bewonderenswaardige omslag in uw denken gemaakt. Heel knap! Nu u zo over denkt, komt het wel goed. Succes!

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Actiepunt: Geen nieuwe gsm meer, maar gewoon een goedkoper abbo met de verlenging straks.
Hoef geen nieuwe gsm meer, deze werkt prima, scheelt me straks ook weer 40 euro per maand, dat doort dingen....

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Persoonlijke lening of hypotheek aflossen?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

thecure schreef:
01 feb 2019 19:11
Erwin uit Oosterhout schreef:
01 feb 2019 18:40
Eerst sparen en dan wat kopen. Neem nooit een persoonlijke lening. Dat kost alleen maar duurder (contaminatie!)
ja daar is TS nu ook achter. Hij steekt al de hand in eigen boezem. Ik vind dit een overbodige trap na.

Dat mag jij vinden. Het is alleen maar een tip voor de toekomst en niet alleen voor TS.

Gesloten