LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

xjesssicaxx1 schreef:
02 feb 2019 20:19

Dat is ook gedaan en toen deed hij het gewoon. Je bedoeld afgelopen woensdag meen ik aan trouwens?
Ik heb nu 35m3 gas gebruikt in 5 dagen. Is dit abnormaal veel?

Extrapolerend zou je op 210m3 in de hele maand uitkomen. Niet ongewoon in de januarimaand voor een geïsoleerde eengezinswoning of een ongeïsoleerde appartement. Meer meetgegevens zouden zeer welkom zijn.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

angel1978 schreef:
02 feb 2019 20:48
Een tussenwoning ( er even vanuit gaande dat TS zoiets heeft ) gebruikt normaal gesproken zo’n 1350 m3 per jaar.. Mag je eens uitrekenen hoeveel verbruik dat gemiddeld per week is ( er vanuitgaande dat de verwarming de helft van het jaar UIT staat )


52m3 per "stook"week. Maar de afgelopen dagen waren kouder dan het halfstookjaargemiddelde dus is er in principe niets vreemds aan de hand bij TS als ze op 210m3 uitkomt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees2850 schreef:
02 feb 2019 21:02
@"angel1978 Wij hebben nooit de verwarming aan. Zelfs nu is het 20 graden binnen zonder verwarming aan. Ons verbruik is dus heel laag. 😅
Dan heb je dus behoorlijk geluk en mag je je buren waarschijnlijk wel dankbaar zijn.
Echter een gemiddelde flatwoning gebruikt ook nog steeds 900 m3 gas per jaar. Jouw situatie is dus niet echt ‘normaal’ en gemiddeld ;)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Kees2850 schreef:
02 feb 2019 20:57
@xJessicaxx1 woont in een woning van 60m2. Dus waarschijnlijk 1 woonkamer en 1 slaapkamer. En is vaak van huis. Dan is naar jou berekening 110 m3 gemiddeld per maand echt wel aan de forse kant vind ik. En in de winter ruim 200m3 per maand vind ik echt belachelijk veel voor 1 persoon. Zelf ervan uitgaande dat zij op gas kookt...........

Gasverbruik voor koken is peanuts, orde groote van een 10 - 20 kuub per jaar. Warm water voor douchen zal meer zijn, in de zomermaanden zitten wij totaal op 100m3 (2-en). Dus een verbruik van 200m3 in januari (zoals deze) zou op jaarbasis op de 1000 - 1300m3 moeten uitkomen. Ik verdenk steeds meer een administratieve en geen technische omissie, mede gezien het feit dat de info onvolledig is en er amper sprake is van een gevonden fout door de heren technici.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Kees2850 schreef:
02 feb 2019 20:57
@xJessicaxx1 woont in een woning van 60m2. Dus waarschijnlijk 1 woonkamer en 1 slaapkamer. En is vaak van huis. Dan is naar jou berekening 110 m3 gemiddeld per maand echt wel aan de forse kant vind ik. En in de winter ruim 200m3 per maand vind ik echt belachelijk veel voor 1 persoon.

Of je een woning nou voor 1 of voor 2 personen warm stookt, zal weinig uitmaken. Gezien het feit dat TS eindelijk met harde getallen komt (35m3 in 5 dagen), kunnen we van die 200m3 per wintermaand uitgaan en is op zich niet onsoortig.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts heeft ook nog steeds geen uitsluitsel gegeven over de beginstand.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door jonis »

8-1 is bij mij de gasmeter vervangen; de stand op de nieuwe nu 3-2 is 176M3. December was redelijk zacht met een verbruik van 145M3
Met dit verbruik in de wintermaanden is het verwachtte jaarverbruik volgens verbruiksmanager 1050M3 voor een 2 onder 1 kap met HRketel. Bij mij is de afrekening in juli; totaal verbruik vanaf 2-7-2018 tot nu is 590M3
Zodra ik thuis wegga zet ik de verwarming op 17 graden. Als ik dan na 2 dagen thuis kom is het binnen gewoon lekker warm (zeker 20 graden). Mijn verwarming geeft echter wel 17 graden aan maar zo koud is het zeker niet.
In de zomer concludeerde ik dat de verwarmingen in huis ook allemaal bloed heet waren, terwijl ik de thermostaat op 15 graden had staan. (Toen hebben ze geen fouten in de ketel kunnen vinden) Daar klopt dus niks van.
Toen hadden ze gewoon de thermostaat moeten controleren:
In de zomer is mij verteld de verwarmingen dicht te draaien en dan zou het verholpen moeten zijn. Dat gedaan en ze bleven daarna koud.
Maar de ketel heeft dan toch de hele zomer door gestookt.
Bij mij wordt een verwarming ook niet bloedheet; lijkt me een oude ketel die met dit verbruik gewoon al een heel jaar aan het stoken is.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar aan die thermostaat blijkt (schijnt) niets te mankeren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar aan die thermostaat is niets gedaan. Functioneerde gewoon. Zou hij kapot geweest zijn, zou hij niet uit zichzelf gerepareerd zijn.

Een lek drukvat verhoogd niet het gasverbruik, of slechts minimaal, omdat ze regelmatig moest bijvullen.

Ook haar verbruik, nu ze meet, is niet uitzonderlijk hoog.

Ik houd het er nog steeds op, dat de beginstand niet correct was, door de langdurige leegstand. Maar jammer genoeg komt daar geen antwoord op.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
03 feb 2019 12:20
Maar aan die thermostaat is niets gedaan. Functioneerde gewoon. Zou hij kapot geweest zijn, zou hij niet uit zichzelf gerepareerd zijn.

Een lek drukvat verhoogd niet het gasverbruik, of slechts minimaal, omdat ze regelmatig moest bijvullen.

Ook haar verbruik, nu ze meet, is niet uitzonderlijk hoog.

Ik houd het er nog steeds op, dat de beginstand niet correct was, door de langdurige leegstand. Maar jammer genoeg komt daar geen antwoord op.

Je wilt het niet horen:
Ja, de beginstand klopt naar mijn weten gewoon.
Daarbij thermostaat:
De thermostaat is niet goed bevestigd aan de muur waardoor hij slecht contact maakte.
Maakt nu wel goed contact en is er dus wel iets aan gedaan?

TS zal ook op water bijvullen moeten letten; ketel kan ook intern branderkamer water verliezen; bijvullen met nieuw expansievat zou niet meer mogen op korte termijn.
Kan ik over meepraten; daar is oude ketel bij mij stuk gegaan; bij kontroleren/resetten van de laatste storing van mijn oude ketel zag ik ipv waakvlam in het kijkgat het waterpeil halverwege kijkglas staan.
En dan brandt de CV erg onrendabel, als die intern water verliest, tot het moment dat de ketel helemaal stuk gaat omdat ook intern water moet verdampen en kalkaanslag vormt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jonis schreef:
03 feb 2019 10:46
Toen hadden ze gewoon de thermostaat moeten controleren:
Dat hoefde ze enkel te doen als ze een vermoeden hadden dat deze defect was. Als de CV ketel standby staat en de thermostaat dit ook aangeeft dan is er geen defect.

Heeft TS niet gewoon een nota gekregen op basis van de werkelijke meterstanden?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door jonis »

sylvesterb schreef:
03 feb 2019 14:23

Dat hoefde ze enkel te doen als ze een vermoeden hadden dat deze defect was. Als de CV ketel standby staat en de thermostaat dit ook aangeeft dan is er geen defect.

Heeft TS niet gewoon een nota gekregen op basis van de werkelijke meterstanden?
Iedereen krijgt een nota op basis van werkelijke meterstanden. De vraag is dan ook waar het verbruik vandaan komt.
In de zomer concludeerde ik dat de verwarmingen in huis ook allemaal bloed heet waren, terwijl ik de thermostaat op 15 graden had staan. (Toen hebben ze geen fouten in de ketel kunnen vinden) Daar klopt dus niks van.

In de zomer is mij verteld de verwarmingen dicht te draaien en dan zou het verholpen moeten zijn. Dat gedaan en ze bleven daarna koud. Ik ben me van geen kwaad bewust. Ik woon sinds vorig jaar voor het eerst op mezelf en als de kemkens mij dit verteld neem ik aan dat het goed zit.
Hier zit gewoon de fout dat je in de ruimte waar thermostaat hangt de radiatoren dicht gedraaid worden; dan worden de radiatoren wel kouder in de ruimte maar CVketel brandt natuurlijk lekker gewoon verder....en verder zal er niet goed naar het probleem gekeken zijn.

Op een winterse dag als vandaag met de thermostaat bij mij op 20 en zonnetje schijnt lekker naar binnen, dan wordt er bij mij niet/nauwelijks gestookt.
Ik post vanmorgen 10 uur 46 een stand van 176M3 daar is nu, omdat de zon weg is gedraaid van de woonkamer +/- 0,5M3 bijgekomen.
Als iemand dan met de instelling op 15 graden in de zomer nog bloed hete verwarmingen heeft (en afgelopen zomer was al warm zat)
dan deugt de thermostaat of ketel sowieso al niet (en in de ketel hebben ze geen defecten kunnen vinden).
Voor mij hoeft een thermostaat ook niet perfekt op de gradennauwkeurig te werken (daar kunnen wat afwijkingen door diverse oorzaken in zitten) , maar 15 is bij mij de zomerstand en dan brandt de ketel gewoon niet meer tot eind oktober/begin november, behoudens gebruik warm water.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door renewouters »

Fiesiekus schreef:
02 feb 2019 20:50
xjesssicaxx1 schreef:
02 feb 2019 20:19

Dat is ook gedaan en toen deed hij het gewoon. Je bedoeld afgelopen woensdag meen ik aan trouwens?
Ik heb nu 35m3 gas gebruikt in 5 dagen. Is dit abnormaal veel?

Extrapolerend zou je op 210m3 in de hele maand uitkomen. Niet ongewoon in de januarimaand voor een geïsoleerde eengezinswoning of een ongeïsoleerde appartement. Meer meetgegevens zouden zeer welkom zijn.
Even gecheckt (handig zo'n slimme meter waarbij je per uur kunt zien wat je hebt verbruikt):

Ik heb in januari 157 m3 gebruik. Maisonette met 3 lagen, 120m2. Bouwjaar 2004, met de isolatie die toen gebruikelijk was. 210m3 voor een minder geïsoleerde woning, of bij iemand die vaker thuis is is dus inderdaad niet zo heel raar.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door jonis »

Kees2850 schreef:
03 feb 2019 18:39
@renewouters u hebt een woning met dubbel oppervlak. (120 m2 versus 60 m2. En dan nog heeft u 60 m3 minder verbruik. En Jessica heeft al verschillende keren gezegd dat ze weinig thuis is geweest in 2018. Ik begrijp echt niet waarom sommigen van jullie haar informatie in twijfel trekken of negeren. Daar heeft zij toch niets aan?
Het actuele verbruik (35M3 5 dagen) van haar is op zich niet heel afwijkend voor de tijd van het jaar voor ouder huis + oude (VR) ketel.
De afwijking van haar zat om te beginnen in het stoken in de zomer wat voor de rest niemand doet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door berndv »

Ik wou dat ik een dergelijk verbruik had. 2 onder 1 kap, origineel bouwjaar 1921, matige isolatie. Ik verstook de afgelopen 2 á 3 weken zo'n 10 tot 15 kuub per dag.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer in de zomer de radiatoren bloedheet zijn is er toch wel iets niet in orde.
Controleerof de thermostaat in de cv ketel op de juiste contacten is aangesloten.
Zet de thermostaat zo laag mogelijk en luister bij de cv ketel of deze brand.
Of de thermostaat tegen een koude muur is bevestigd maakt niks uit.
Wanneer de thermostaat op 20 graden staat en in de kamer is het te warm dan zet je de thermostaat toch wat lager tot het in de kamer naar uw idee behaaglijk is, al moet je de thermostaat daarvoor op 15 graden zetten.
In de kamers welke niet verwarmt hoeven te zijn kunt u de radiatorkraan dicht draaien.
Een jaarverbruik van 1500 m3 per jaar is redelijk normaal voor een tussenwoning.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

BreejKC schreef:
30 jan 2019 17:33
Niet geheel kan ik me aan de indruk onttrekken dat sommigen die hier reageren, of niet goed lezen, of niet goed begrijpend kunnen lezen, of de OP en reacties van TS niet (goed) gelezen hebben. Zij schrijft heel duidelijk: "In de zomer zijn ze komen kijken en konden ze niks geks vinden. Ook in maart 2018 hebben ze er naar gekeken en was er niks aan de thermostaat of ketel te zien". Natuurlijk, aan zo'n draaithermostaat zie je ook niks, behalve op welke temperatuur deze ingesteld is. Maar er moet wel gecontroleerd worden hoe de cv reageert als de thermostaat op lage temperatuur ingesteld staat. Zeer waarschijnlijk is dat achterwege gebleven.

Uit de reacties van TS begrijp ik dat in de afgelopen 10 maanden, TS woont er nog maar 12 maanden, twee keer naar die kennelijk defecte ketel gekeken is. Dat zal niet in opdracht van TS zelf zijn gebeurd. Omdat TS merkte dat er iets niet goed zat heeft ze tweemaal, zeer waarschijnlijk via haar verhuurder, naar die ketel laten kijken. Dat er tweemaal niet goed genoeg naar het opgetreden gebrek is gekeken kan, mijns inziens, TS niet verweten worden.

Alle reacties hier dat TS maar beter zelf had moeten opletten raken, naar mijn bescheiden mening, kant nog wal, en wordt hier gereageerd, zoals hier vaak gebruikelijk, om TS'ers zo snel mogekijk in het verdxxxx-hoekje te duwen. Nogmaals de 1e controle is in maart 2018 uitgevoerd en de 2 contole afgelopen zomer. Wat TS zelf daarna nóg meer had moeten doen, ontgaat me daardoor enigszins.

En zo is het. De vraag blijft: Wat kan TS xjesssicaxx1 doen om het bovenmatige deel van haar huidige rekening te verhalen?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer u kunt aantonen dat er een verzoek aan de wbv is gedaan om te kijken naar de cv installatie i.v.m. de hoge temperatuuur van de radiatoren dan een klacht indienen bij de wbv om schadeloosstelling van de hogere rekening.
Wanneer de wbv niet thuis geeft dan maar eens juridisch advies inwinnen bij het Juridisch Loket in uw woonplaats.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
04 feb 2019 10:53
Wanneer u kunt aantonen dat er een verzoek aan de wbv is gedaan om te kijken naar de cv installatie i.v.m. de hoge temperatuuur van de radiatoren dan een klacht indienen bij de wbv om schadeloosstelling van de hogere rekening.
Wanneer de wbv niet thuis geeft dan maar eens juridisch advies inwinnen bij het Juridisch Loket in uw woonplaats.
Maar ook dan is er geen directe verbinding tussen verhuurder en energieleverancier. TS zal dan de energieleverancier moeten betalen, en eventueel deze kosten vervolgens weer claimen bij de verhuurder. Lastige is wel dat TS aannemelijk zou moeten maken welke kosten zijn ontstaan door eventuele defecten in de installatie, aangezien ts er nog maar anderhalf jaar woont is geen info voorhanden hoeveel de kosten zouden bedragen bij een goed functionerende installatie.

xjesssicaxx1
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jan 2019 12:09

Re: Help! 1500 euro bijbetalen aan gas

Ongelezen bericht door xjesssicaxx1 »

In 1 week heb ik ruim 70m3 verbruikt. Niet abnormaal veel zou je denken. Maar: dinsdag woensdag en donderdag ben ik overdag niet thuis geweest. Donderdag avond bleek de ketel al de hele dag kapot te zijn. Werd vrijdag middag pas gemaakt. Vrijdag en zaterdag niet thuis geweest (pas zaterdag om 8 uur savonds thuis gekomen). Gister en vandaag ook niet thuis geweest. Oftewel; maandag de hele dag, dinsdag avond, woensdag avond en zaterdag avond ben ik thuis geweest. Ik heb alleen zaterdag en woensdag gekookt (op gas). Dan is 70m3 toch erg veel?

Woensdag komt kemkens weer kijken of het aan de meter ligt. Kan zelf niks anders bedenken?

Gesloten