LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de schade is nu alleen aan die “eigen” auto, die normaal gesproken niet casco verzekerd zal zijn.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door thecure »

Is de auto niet alleen Risk verzekerd? Ivm de financiering?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door thecure »

Is de auto niet alleen Risk verzekerd? Ivm de financiering?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Auto van dertien jaar oud zal niet allrisk verzekerd zijn.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door thecure »

Nee idd even niet aan gedacht. Maar voor zon oude auto sluit je ook geen financiering voor af??

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zo'n oude auto heeft normaal geen financiering nodig.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet iedereen heeft € 4.000 op de plank liggen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Vraag aan TS: was dit een officiële garage, met groene platen of Beun de Haas? Dan zou je wel kunnen panikeren over de vergoeding.....

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
21 jan 2019 16:28
huzky schreef:
21 jan 2019 16:18
Waarschijnlijk een domme vraag van mij, maar ... als ik zelf een proefrit ga maken met een auto van een garage, zitten er groene kentekenplaten op. Als bijv. de monteur van mijn garage mij even thuis afzet en vervolgens met mijn auto doorrijdt naar de garage voor bijv. onderhoud o.i.d., zet hij er nooit andere kentekenplaten op. Is hij dat dan wél verplicht als hij met mijn auto rijdt? Ik had al even gezocht, maar kon dat nergens zo gauw vinden. Dat zal zeker ook wel met het verhalen van de veroorzaakte schade te maken hebben, heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan.
Een auto bij een dealer of handelaar staat niet los verzekerd op naam bij de dealer of handelaar. Deze hebben een bredere verzekering en deze groene platen zijn daar onderdeel van. Op het moment dat men een auto van een klant rijdt, staat deze op naam van de klant en is deze ook daarop verzekerd. Dan zijn deze platen dus niet nodig.
De groene platen zijn bij uitstek bedoeld om, ook tijdens een testrit door een monteur in een auto van de klant, eventuele schade op de bedrijfsverzekering te claimen.

Het voorkomt bij schade aan derden dat de klant zijn no-claimkorting kwijtraakt.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2019 16:33
Heel zwart wit gezien moet de verzekeringsmaatschappij van de kentekenhouder aangesproken worden. Als ik mijn auto uitleen en die bestuurder maakt schade, dan moet mijn verzekering uitkeren. Ik als eigenaar zal dan de kosten weer moeten verhalen op de bestuurder. Het nadeel is dus dat ik meer premie moet gaan betalen omdat een ander met mijn auto schade rijdt.
Die "bonus-malus" schade kun je toch ook gewoon mee-claimen?

Lijkt me overigens dat de garagehouder bedrijfsmatig voor gevallen als dit verzekerd dient te zijn, en uiteindelijk betaalt, waardoor je premie niet verandert

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Groene kentekenplaten mogen alleen gevoerd worden op auto's behorende tot de handelsvoorraad van de handelaar/garage. Een proefrit met een auto van een klant is uitgesloten voor gebruik van de groene platen.
(Hoewel er bepaalde uitzonderingen zijn voor b.v. autopoetsbedrijven die in opdracht van een handelaar/garage auto's uit zijn handelsvoorraad laat poetsen op de locatie van het poetsbedrijf. Je ziet dan vaak dat het poetsbedrijf hun eigen groene platen gebruiken). Er zijn nogal wat restricties aan het gebruik van groene platen.
Overigens behoort iedere (goede) garage een klantaansprakelijkheidsverzekering te hebben. (Een soort WA verzekering voor bedrijven).
Voor de groene platen geldt dat er minimaal een wettelijke WA verzekering voor afgesloten is en dat de houderschapsbelasting betaald wordt.
Het meest verstandige in deze is om een rustig gesprek aan te gaan met de garage eigenaar. Die zal normaal gesproken wel zijn best doen om een passende oplossing te vinden, zeker als u er vaste klant bent.

v.d.Heyden

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

v.d.Heyden schreef:
21 jan 2019 21:04
Groene kentekenplaten mogen alleen gevoerd worden op auto's behorende tot de handelsvoorraad van de handelaar/garage. Een proefrit met een auto van een klant is uitgesloten voor gebruik van de groene platen.
Een handelaarskenteken is een kenteken voor bedrijven die beschikken over een erkenning bedrijfsvoorraad of deze gelijktijdig aanvragen. Ook bedrijven die voertuigen in opdracht van derden bewerken en herstellen komen in aanmerking voor een handelaarskenteken.

Met dit kenteken kunt u rijden met voertuigen uit uw bedrijfsvoorraad of voertuigen die u bewerkt of herstelt. Als iemand een proefrit wil maken met een voertuig uit uw bedrijfsvoorraad, dan kunt u hiervoor gebruik maken van het handelaarskenteken. U kunt bij de RDW een handelaarskenteken aanvragen.
Bron: https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/st ... fsvoorraad

Dus een garagehouder die uw auto thuis ophaalt mag gewoon een groene plaat monteren. Hiermee neemt de garagist de verzekering over. Schadeherstellers moeten een proefrit kunnen maken. Hier mag dus ook de plaat voor gebruik worden.

tuinhobbyist59
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 22:45

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door tuinhobbyist59 »

Allemaal wel leuk en aardig, maar dit geintje kost de eigenaar van de auto dus altijd geld, wat deze waarschijnlijk niet heeft, omdat er nog een financiering opzit.
Ik vind dat de garagehouder dit dan moet oplossen, met zo min mogelijke bijbetaling

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door kokka »

Dat er geen domme vragen bestaan is achterhaald.. er bestaan hele domme vragen haha

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

tuinhobbyist59 schreef:
03 feb 2019 23:58
Allemaal wel leuk en aardig, maar dit geintje kost de eigenaar van de auto dus altijd geld, wat deze waarschijnlijk niet heeft, omdat er nog een financiering opzit.
Ik vind dat de garagehouder dit dan moet oplossen, met zo min mogelijke bijbetaling
En waarom zou dat de Ts geld kosten als hij een andere auto van de garagehouder “krijgt”?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tuinhobbyist59 schreef:
03 feb 2019 23:58
Allemaal wel leuk en aardig, maar dit geintje kost de eigenaar van de auto dus altijd geld, wat deze waarschijnlijk niet heeft, omdat er nog een financiering opzit.
Ik vind dat de garagehouder dit dan moet oplossen, met zo min mogelijke bijbetaling
De waarde van de auto gaat altijd sneller omlaag dan de aflossing van de lening, maar hier kan de garage natuurlijk niet de dupe van worden. Maar TS reageert nergens meer op en is na de vraag niet meer ingelogd geweest zal dus wel netjes opgelost zijn door de garage.

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Ivo.w »

sylvesterb schreef:
04 feb 2019 16:14

De waarde van de auto gaat altijd sneller omlaag dan de aflossing van de lening, maar hier kan de garage natuurlijk niet de dupe van worden. Maar TS reageert nergens meer op en is na de vraag niet meer ingelogd geweest zal dus wel netjes opgelost zijn door de garage.
Leg uit?

Juist bij wat oudere tweedehands auto's daalt de waarde niet zo heel hard meer. Tevens weten wij allemaal niet hoe hoog de financiering was en voor welke looptijd of met welk maandbedrag. Wanneer je de aankoop van 4000 euro in 3 jaar aflost, ben je meer aan het aflossen dan wat de auto normaal gesproken in waarde zou dalen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat iemand geld geleend heeft voor de aankoop van een auto heeft er toch helemaa niets mee te maken? Als je het van je rekening moet halen is het ook zuur als die auto total loss is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
21 jan 2019 10:58
Dat er nog een flink bedrag openstaat van de financiering is in dit verband natuurlijk helemaal niet van belang.
Het verbaast mij dat er op zo'n oude auto een flink bedrag aan schuld kan openstaan.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Garagehouder crasht mijn auto tijdens proefrit

Ongelezen bericht door thecure »

*knip* Als de TS foto's van zijn auto wilt delen, is het aan hem om dat te doen.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 feb 2019 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar Facebookprofiel verwijderd

Gesloten