LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.

Hebben pakketbezorgers bij jou ook wel eens gelogen dat ze langs zijn geweest?

Nooit
21
55%
1 Keer
5
13%
Enkele keren
4
11%
Regelmatig
8
21%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Erwin85
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 nov 2018 01:39

DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door Erwin85 »

Iedereen zal het wel eens meegemaakt hebben: je verwacht een belangrijk pakketje, blijft er speciaal voor thuis, er komt maar niemand, en wanneer je weer naar de track&trace code kijkt, staat er dat ze langs zijn geweest, maar dat je niet thuis was. Dat is mij zojuist wederom gebeurd met DHL.

Het lastige is dat het vaak jouw woord tegen dat van hen is. Sinds kort maak ik echter video opnamen in mijn voortuin. Ik heb het volledig teruggekeken en er is niemand geweest (ze geven aan hoe laat ze voor een dichte deur zouden hebben gestaan, en ik heb de beelden daar ruim omheen teruggekeken).

Ik vraag mij af wat ik hiermee kan doen, nu ik het eindelijk eens kan bewijzen. Naar mijn idee zijn dit namelijk standaardpraktijken. Het is mij al veel vaker gebeurd (toen ik nog geen bewakingscamera had) en ik hoor het ook constant van anderen. Ze lijken er altijd mee weg te komen omdat je het vaak niet kan bewijzen, maar nu ik het wel kan bewijzen wil ik ze er niet mee weg laten komen.

Graag jullie adviezen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47
Beste antwoord
Gekozen door Erwin85

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

door Student90 » 07 feb 2019 16:37

@Erwin58

U heeft 2 aanspreekpunten:
DHL - dat is de partij die de boodschap heeft overgebracht. U kunt hier achterhalen hoe het proces in elkaar steekt. Met deze informatie kunt u naar de webshop.

De webshop - dat is de partij die DHL heeft ingeschakeld en waar u een contract mee heeft. U kunt hier achterhalen wat de webshop met DHL heeft afgesproken. De webshop heeft net als u de boodschap "niet thuis" kunnen zien; de vraag is of de webshop anders zou omgaan met de boodschap "niet geleverd (wegens...)". U gaf aan dat de webshop aangaf dat het pakket de volgende dag geleverd zou worden. Deze belofte doen zij u, omdat zij dat ook zo met DHL hebben afgesproken. Natuurlijk zal in de overeenkomst tussen DHL en de webshop staan dat zij dit niet 100% kunnen waarmaken, maar er wordt altijd een minimum percentage afgesproken (ik gok op 95%). Er hang vaak een boetebeding aan vast, indien dit minimum niet bereikt wordt. Zoals iemand anders heeft geopperd zou dit de insteek kunnen zijn van DHL; "niet thuis" (fout bij consument) is wat anders dan "niet geleverd wegens (vertraging, etc.)"; onder de eerste code gaat het percentage niet omlaag, onder de tweede code wel.

Meer kunt u niet doen. U bent in deze afhankelijk van de webshop en mede-consumenten. Hoe meer consumenten dit soort klachten bij de webshop leggen, hoe eerder de webshop geneigd zal zijn in gesprek te gaan met DHL. Zij betalen immers voor (bijv.) 95%, als dit in de praktijk (bijv.) 90% is, dan zullen zij (los van het boetebeding) bij een verlenging van het contract een lagere vergoeding betalen (die ruimte om te onderhandelen hebben ze dan wel) of overstappen naar een ander transportbedrijf.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door crazyme »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:31
Graag jullie adviezen.
Serieus : steek je tijd in zaken die wel de moeite waard zijn. Zet desnoods een negatieve review op internet, klaag bij de opdrachtgever, maar meer tijd zou ik er niet in gaan steken.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door kuklos »

Een zwakke poll. Is het mij wel eens overkomen dat een bezorger claimde langs te zijn geweest? JA. Hoe vaak? Geen idee. Maar die optie is er niet, dus doe ik niet mee aan de poll.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door ErnieG »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:31
Ik vraag mij af wat ik hiermee kan doen, nu ik het eindelijk eens kan bewijzen.
Het is geen bewijs. U kunt die beelden wel gemanipuleerd hebben.

Erwin85
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 nov 2018 01:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door Erwin85 »

kuklos schreef:
06 feb 2019 13:42
Een zwakke poll. Is het mij wel eens overkomen dat een bezorger claimde langs te zijn geweest? JA. Hoe vaak? Geen idee. Maar die optie is er niet, dus doe ik niet mee aan de poll.
Juist daarom de optie eenmalig/soms/vaak (iets anders verwoord), ipv exacte aantallen, omdat velen inderdaad het exacte aantal keren niet zullen weten. Waarom past de middelste optie niet bij jou?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door kuklos »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:45
kuklos schreef:
06 feb 2019 13:42
Een zwakke poll. Is het mij wel eens overkomen dat een bezorger claimde langs te zijn geweest? JA. Hoe vaak? Geen idee. Maar die optie is er niet, dus doe ik niet mee aan de poll.
Juist daarom de optie eenmalig/soms/vaak (iets anders verwoord), ipv exacte aantallen, omdat velen inderdaad het exacte aantal keren niet zullen weten. Waarom past de middelste optie niet bij jou?
Omdat ik zelf wel bepaal wat mijn antwoord is.

Erwin85
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 nov 2018 01:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door Erwin85 »

ErnieG schreef:
06 feb 2019 13:44
Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:31
Ik vraag mij af wat ik hiermee kan doen, nu ik het eindelijk eens kan bewijzen.
Het is geen bewijs. U kunt die beelden wel gemanipuleerd hebben.
Op die manier zou er nooit iets te bewijzen zijn. Bij opsporing verzocht zie je het constant als bewijs gebruikt worden. En daarbij komt: ik kan het in dit specifieke geval niet gemanipuleerd hebben, het is een Nest camera die in de Nest cloud opneemt waar ik geen bewerkingsopties heb.

Ik verbaas mij erover dat jullie hier wat makkelijk over lijken te denken, en het niet als vorm van bedrog zien. Ik heb bijna 6 Euro verzendkosten betaald, voor een dienst die ze niet geleverd hebben. Als je vandaag bij de Mac een hamburger bestelt voor een Euro, ga je er toch ook niet mee akkoord als ze zeggen hem geleverd te hebben, maar je in werkelijkheid niets hebt gekregen? Is nog een veel kleiner bedrag. Komt nog eens bij dat dit, in ieder geval bij mij, regelmatig lijkt te gebeuren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door scontra »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:31
Iedereen zal het wel eens meegemaakt hebben: je verwacht een belangrijk pakketje, blijft er speciaal voor thuis, er komt maar niemand, en wanneer je weer naar de track&trace code kijkt, staat er dat ze langs zijn geweest, maar dat je niet thuis was. Dat is mij zojuist wederom gebeurd met DHL.

Graag jullie adviezen.
Had ook andere pakketbezorgers meegenomen in uw POLL, zoals daar o.a. zijn : Postnl, DHL, UPS, Fedex, DPD, Gls en elk een ander die zijn centjes verdiend met het bezorgen van pakketjes, lokaal, regionaal dan wel landelijk.
Ze leveren allemaal zo'n beetje dezelfde kwaliteit en komen allemaal in min- of meerdere mate hun besteldiscipline na.
Er zal altijd wel een individu tussendoor sluipen die het even, misschien wel vanwege de werkdruk, iets minder nauw neemt de bezorgdisciplines, maar daar kan niet een hele organisatie op worden aangesproken.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door ErnieG »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:55
Bij opsporing verzocht zie je het constant als bewijs gebruikt worden
Nee hoor, daar zijn videobeelden geen bewijs maar een opsporingsmiddel. De naam van het programma verraadt het ook eigenlijk al.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:31
Ik vraag mij af wat ik hiermee kan doen, nu ik het eindelijk eens kan bewijzen.
Wat wil je? Op dit moment denk ik: klacht indienen tegen deze postbode.
ErnieG schreef:
06 feb 2019 13:44
Het is geen bewijs. U kunt die beelden wel gemanipuleerd hebben.
Natuurlijk zijn die beelden wel bewijs.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 feb 2019 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Erwin85
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 nov 2018 01:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door Erwin85 »

scontra schreef:
06 feb 2019 13:59
Had ook andere pakketbezorgers meegenomen in uw POLL, zoals daar o.a. zijn : Postnl, DHL, UPS, Fedex, DPD, Gls en elk een ander die zijn centjes verdiend met het bezorgen van pakketjes, lokaal, regionaal dan wel landelijk.
Dat heb ik ook gedaan. De poll gaat over postbezorgers in het algemeen. Deze ervaring van vandaag, waarbij ik dus bewijs heb, gaat over DHL.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 13:55
Ik heb bijna 6 Euro verzendkosten betaald, voor een dienst die ze niet geleverd hebben.
Met wie heb je een overeenkomst gesloten?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door marnix »

Erwin, u hebt nu bewijs maar wat wilt u daarmee?
ik had laatst hetzelfde, bezorgdienst ontkent niet eens dat chauffeur niet geweest is.
U pakje wordt niet met terugwerkende kracht bezorgd.
of denkt u over een rechtszaak ofzo?
U was thuis, bezorger liegt en daarmee is het ongeveer gedaan, lijkt mij.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U verwacht iets belangrijks, waarom dan niet zelf ophalen? En waar komt dat belangrijke pakje vandaan? De verzender doet namelijk een uitspraak naar u toe. Dat kan zijn dat het echt op een bepaalde dag geleverd zal gaan worden, of dat het dezelfde dag verstuurd wordt. Dat heeft niets te maken met welke bezorger dan ook.

Ook even een verhaaltje voor u. Er worden per dag miljoenen pakjes verstuurd. Daar gaat wel eens wat mis. Soms komt er iets op een verkeerde band terecht en zodoende in een verkeerde auto. Kan gebeuren en wordt netjes opgelost. Want na de shift blijft er een pakje over in de auto. Terug leggen op band kan niet meteen aangezien deze al uitgescand is. Deze moet dus opnieuw binnen gescand worden en dat kan alleen door niet thuis aan te klikken. Het pakket gaat de band weer op en zal bij de juiste auto belanden.
Optie 2. Het is druk op de weg. Veel file’s, slecht weer en veel vertraging bij het bezorgen. Je kan maar een x aantal pakjes per dag bezorgen, het houdt dus een keertje op. Dan gaat het pakje weer terug op dezelfde manier als hierboven beschreven.
Maar wie is dan verantwoordelijk? Heel simpel, de verkoper. Ten minste, als deze een vast aflever moment heeft afgesproken met u. U zal daar dan ook moeten gaan klagen. Is er geen vast aflever moment overeen gekomen, dan hebt u geen poot om op te staan.
Van mij mogen ze heel de track en trace afschaffen. Ontvangers staren zich blind daarop en vergeten naar buiten te kijken. Dat een track en trace indicatief is zien ze dan ook weer niet. Ook de verwachting dst een levering ook echt de volgende dag al moet komen is een te hoge verwachting. Ook al gaat het in 99% van de gevallen goed, die ene procent waar het niet lukt zijn in absolute getallen groot.

Vanwege alle zogenaamde klachten ben ik onlangs DHL punt geworden. Gewoon vanuit huis. Alle buurtbewoners die online bestellen zal niet meer thuis aangeboden gaan worden. Alles wordt hier afgeleverd en vanaf 16:00 uur kunnen ze het komen afhalen. Geen gedoe meer met moeten thuisblijven en wachten. En het grote voordeel is dat ik er ook een zakcentje aan verdien.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door marnix »

Neo ik wachtte al met smart op uw buitengewoon wijze en altijd terzakedoende reactie.

Erwin85
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 nov 2018 01:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door Erwin85 »

alfatrion schreef:
06 feb 2019 14:14
Wat wil je? Op dit moment denk ik: klacht indienen tegen deze postbode.
marnix schreef:
06 feb 2019 14:21
Erwin, u hebt nu bewijs maar wat wilt u daarmee?
ik had laatst hetzelfde, bezorgdienst ontkent niet eens dat chauffeur niet geweest is.
U pakje wordt niet met terugwerkende kracht bezorgd.
of denkt u over een rechtszaak ofzo?
U was thuis, bezorger liegt en daarmee is het ongeveer gedaan, lijkt mij.
Wat ik wil is gerechtigheid, al kost het mij (veel) meer moeite dan dat het me oplevert. Naar mijn idee lijkt dit behoorlijk vaak te gebeuren en komen ze er nog steeds telkens mee weg. Dat wil ik stoppen.
alfatrion schreef:
06 feb 2019 14:19
Met wie heb je een overeenkomst gesloten?
Met een webshop, dat maakt het iets lastiger. Maar niet onmogelijk lijkt mij. DHL heeft mij alsnog bedrogen, al heb ik ze niet direct, maar indirect betaald en ben ik dus ook niet hun directe klant. Maar juist daarom vraag ik hier om ervaringen en advies, anders zou het een stuk makkelijker zijn. Terechte vraag van u.

Erwin85
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 nov 2018 01:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door Erwin85 »

NeoDutchio schreef:
06 feb 2019 14:24
U verwacht iets belangrijks, waarom dan niet zelf ophalen? En waar komt dat belangrijke pakje vandaan? De verzender doet namelijk een uitspraak naar u toe. Dat kan zijn dat het echt op een bepaalde dag geleverd zal gaan worden, of dat het dezelfde dag verstuurd wordt. Dat heeft niets te maken met welke bezorger dan ook.
Bij deze webshop was de optie er niet om het zelf op te halen. Product is hier in de buurt niet te krijgen en ik heb geen auto. Bovendien is het belangrijk, maar niet van levensbelang ofzo. Ik vond het belangrijk genoeg om voor thuis te blijven.
NeoDutchio schreef:
06 feb 2019 14:24
Ook even een verhaaltje voor u. Er worden per dag miljoenen pakjes verstuurd. Daar gaat wel eens wat mis. Soms komt er iets op een verkeerde band terecht en zodoende in een verkeerde auto. Kan gebeuren en wordt netjes opgelost. Want na de shift blijft er een pakje over in de auto. Terug leggen op band kan niet meteen aangezien deze al uitgescand is. Deze moet dus opnieuw binnen gescand worden en dat kan alleen door niet thuis aan te klikken. Het pakket gaat de band weer op en zal bij de juiste auto belanden.
Uiteraard kan er wel eens wat mis gaan. En dat zal in hun voorwaarden ook vast goed afgedekt zijn. Geheel begrijpelijk. Maar waar ik mij voornamelijk aan stoor is dat ze niet zeggen: "sorry, er ging iets fout, we proberen het morgen weer", maar: "we stonden voor een dichte deur". Dat ze dus liegen. Of dat nou door een systeem komt daarin het niet op een andere manier is in te voeren, of door een 'rotte appel', dat weet ik niet, daar sta ik buiten en heb ik niets mee te maken. Er wordt tegen mij gelogen.
NeoDutchio schreef:
06 feb 2019 14:24
Optie 2. Het is druk op de weg. Veel file’s, slecht weer en veel vertraging bij het bezorgen. Je kan maar een x aantal pakjes per dag bezorgen, het houdt dus een keertje op. Dan gaat het pakje weer terug op dezelfde manier als hierboven beschreven.
Maar wie is dan verantwoordelijk? Heel simpel, de verkoper. Ten minste, als deze een vast aflever moment heeft afgesproken met u. U zal daar dan ook moeten gaan klagen. Is er geen vast aflever moment overeen gekomen, dan hebt u geen poot om op te staan.
Van mij mogen ze heel de track en trace afschaffen. Ontvangers staren zich blind daarop en vergeten naar buiten te kijken. Dat een track en trace indicatief is zien ze dan ook weer niet. Ook de verwachting dst een levering ook echt de volgende dag al moet komen is een te hoge verwachting. Ook al gaat het in 99% van de gevallen goed, die ene procent waar het niet lukt zijn in absolute getallen groot.
Dat lijkt nu niet het geval te zijn, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk of er calamiteiten waren. Blijft mijn bovenstaande punt. Begrijpelijk als het eens niet lukt, maar niet als ze liegen. En dat lijkt consequent te gebeuren.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erwin85 schreef:
06 feb 2019 14:27
Wat ik wil is gerechtigheid, al kost het mij (veel) meer moeite dan dat het me oplevert. Naar mijn idee lijkt dit behoorlijk vaak te gebeuren en komen ze er nog steeds telkens mee weg. Dat wil ik stoppen.
U bent geen partij voor DHL. U hebt ook helemaal geen overeenkomst met DHL. U moet zijn bij de verzender. En daar kunt u alleen klagen als deze beloofd heeft dat het op een bepaald moment geleverd zou zijn.
Dat DHL gelogen heeft is niet bewezen. En dat het vaker voorkomt kunt u in mijn vorige reactie lezen. Maar dat heeft niets met liegen te maken, wel met de verwerking van pakjes. De optie “verkeerde band” bestaat niet. Op elk depot en bij de deur wordt iets gescand. Dat gaat in een bepaalde volgorde. Van depot naar auto. Van auto naar depot kan niet. Dus moet eerst de status aagepast worden.

DHL heeft enorm veel afhaalpunten door heel Nederland. U had het gewoon naar de dichtsbijzijnde punt kunnen laten sturen waarna u een melding krijgt als het daar geleverd is.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
06 feb 2019 14:24

Vanwege alle zogenaamde klachten ben ik onlangs DHL punt geworden. Gewoon vanuit huis. Alle buurtbewoners die online bestellen zal niet meer thuis aangeboden gaan worden. Alles wordt hier afgeleverd en vanaf 16:00 uur kunnen ze het komen afhalen. Geen gedoe meer met moeten thuisblijven en wachten. En het grote voordeel is dat ik er ook een zakcentje aan verdien.

Nou dan zullen alle zogenaamde klachten op tig sites wel verzonnen zijn :shock:
Ik hoop voor jou dat de pakjes goed worden aangeleverd anders kun je beter een verre vriend wensen dan een goede buur.


Track en trace systemen kunnen een prachtig hulpmiddel zijn, net als een tomtom voor navigeren is. Eens dat logisch nadenken met bepaalde weersomstandigheden, ongelukken oid een track en trace niet leidend kan zijn maar je gaat totaal voorbij aan het feit dat TS speciaal hiervoor is thuis gebleven.

Bv DPD heeft een volg systeem. Prachtig systeem want als ik tussendoor ff naar de winkel moet of piesen / poepen kan ik zo zien waar de chauffeur uithangt en beslissen of ik kan gaan of ff moet wachten.

Dat DHL afhaalpunten heeft is niet relevant in deze. Jij bepaalt niet wat TS wel of niet moet doen. Die wilde thuis hebben bezorgd en niet de deur te hoeven uitgaan om bij een afhaalpunt ( misschien wel bij jou :mrgreen: ) te gaan ophalen.


Ik heb ook meegemaakt dat een gewild artikel zogenaamd was geleverd terwijl niet zo was. Belletje naar BOL en de chauffeur kwam weer terug met excuus.....lange dag geweest. Prima zeg dat dan maar niet mijn zending als geleverd markeren......dat is liegen in mijn woordenboek.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: DHL liegt aantoonbaar dat ik niet thuis zou zijn geweest

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij mij claimde een postnl bezorger dat ik niet thuisgeweest was (stond in de app) , terwijl een ander pakketje die dag WEL afgeleverd was. Stond ook in de app.
Volgens het postbezorgpunt waren ze dan gewoon je pakketje vergeten mee te nemen van het distributiecentrum.
Prima zeg dat dan maar niet mijn zending als geleverd markeren.
Soms lijken ze dat aan het begin van de straat vanuit de auto te doen voor ze gaan "uitdelen". Heb in de app wel eens de melding gehad "Pakket geleverd" en dan 5...10 minuten later stond hij aan de deur.
Laatst gewijzigd door bprosman op 06 feb 2019 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten