LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW plichtig bij schadevergoeding?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Wist ik niet, weer wat geleerd.
(Nooit te oud om te leren...)

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Student90 »

@ v.d.Heyden
Op basis waarvan krijgt de pomphouder een schadevergoeding?

Fin
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2019 15:15

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Fin »

Bedankt voor alle reacties.
Zo te zien is het panel nogal verdeeld.
Ik heb mijn licht nog even opgestoken op de rest van het internet en dit was wel de meest duidelijke uitleg:

https://www.amweb.nl/branche/nieuws/201 ... ar-1014654

Ik heb ondertussen de schade aan de pomphouder vergoed.
Zonder btw.
Hij was niet akkoord en ik heb hem medegedeeld dat hij het geld wat hij tekort denkt te komen, via de gerechtelijke weg zal moeten halen.
Ging hij zeker doen, zei hij. Maar ik denk het niet; te klein belang. Mocht het toch zo zijn, dan laat ik de uitslag nog wel even weten.
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Steek uw licht eens op op de juiste plek. De belastingdienst 08000543.

Dan zult u te horen krijgen dat u uiteraard inclusief btw moet betalen. Uiteraard wel met een fatsoenlijke factuur.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fin schreef:
05 feb 2019 15:03
Ik heb ondertussen de schade aan de pomphouder vergoed.
Zonder btw.
Heel goed. De enige juiste keuze.

MrEL
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2019 22:37

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door MrEL »

1) Voor (het betalen van) schadevergoeding is überhaupt geen factuur nodig. Een factuur is nodig in geval van een levering door een ondernemer aan een klant.

2) In geval van het betalen van schadevergoeding moet gekeken worden wat de daadwerkelijke schade is. Indien er schade is geleden door een ondernemer die zelf die schade heeft laten repareren én de BTW kan verrekenen, dan behoeft slechts het netto-gedeelte van de rekening van die reparatie te worden voldaan. Immers, anders vangt de ondernemer dubbel.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door 16again »

Fin schreef:
05 feb 2019 15:03
Ik heb ondertussen de schade aan de pomphouder vergoed.
Zonder btw.
Hij was niet akkoord en ik heb hem medegedeeld dat hij het geld wat hij tekort denkt te komen, via de gerechtelijke weg zal moeten halen.
Je kunt pomphouder beter informeren dat hij:
-over door jouw betaalde schadevergoeding geen BTW hoeft af te dragen
-zelf betaalde BTW kan terugvorderen.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik betaal dagelijks zo'n 20-30 schades uit zowel aan particulieren als aan zakelijke klanten.

Zakelijke klanten moeten bij aangaan van de verzekering invullen of ze BTW plichtig zijn ( er is bijvoorbeeld een uitzondering voor stichtingen)

En dan krijgen ze ABSOLUUT de schade ZONDER BTW uitgekeerd.

Een klant mag er niet beter van worden , en als zijn pomp beschadigd is en hij zou hem zelf laten repareren kan hij de BTW ook terug vragen dus waarom niet als een ander de rekening betaald.

Maar ik praat vanuit de verzekeringsmaatschappij. M.I zou het niet anders zijn wanneer een particulier er voor kiest de schade zelf te betalen.

TIP aan T.S U had er ook voor kunnen kiezen de schade toch door uw verzekeraar te laten afwikkelen en dan terug betalen zodat het geen gevolgen voor uw premie heeft, dan hoeft u zelf niets te regelen voor de tegenpartij en dan had hij van uw verzekeringsmaatschappij ook het schadebedrag excl de BTW ontvangen maar wellicht met minder discussie van zijn kant. En bovendien hadden zij wel om een juiste factuur gevraagd ( met factuurdatum e.d) en eventueel een expert gestuurd om de schade te bekijken(expertisekosten komen niet bij het schadebedrag die zijn voor uw verzekeraar) Misschien heeft u nu achteraf wel veel te veel betaald.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Het gaat hier om schadeherstel, niet om smartegeld of zo. Mij lijkt dat het klip en klaar is dat BTW verschuldigd is. ZOu ook het geval zijn wanneer TS zelf schade aan een andere auto door hem veroorzaakt zou vergoeden. Wanneer er heel veel gezeur en tijd mee verloren gegaan is zou wat mij betreft de pomphouder de rekening kunnen/mogen ophogen met de door hem bestede tijd.

Je kan weer allerlei mazen gaan opzoeken waarom TS de BTW niet zou hoeven betalen maar dat is natuurlijk allemaal regelrechte onzin.

Hij heeft schade veroorzaakt en dit hoort daar gewoon bij. Wanneer hij moeilijk gaat doen zou ik pomphouder groot gelijk geven wanneer hij andere, voor TS nog duurdere wegen zou gaan bewandelen.
incassotrajecten en zo.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over verrichte werkzaamheden heft de overheid btw. Als de Ts geen btw betaalt, komt de overheid tekort.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er blijven een paar langspeelplaten hangen :roll:

Er is geen sprake van mazen in de wet, dit ís de wet.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Uiteraard heft de overheid BTW.

Maar een ondernemer doet elk kwartaal BTW aangifte. Als hij deze factuur indient ontvangt hij BTW terug zoals als van al zijn andere facturen. (uiteraard moet ie ook BTW afdragen over zijn inkomsten maar dat staat hier los van)

Dus als TS (of een verzekeringsmaatschappij) het bedrag zou betalen INCL de BTW dan ontvangt de ondernemer de BTW 2 keer.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De pomphouder is hier gewoon tussenpersoon. Hij betaalt aan de hersteller en verrekend de btw. Hij hoort van de Ts met btw te ontvangen. Die draagt hij weer af. Hij verdient daar niets aan.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
07 feb 2019 13:28
De pomphouder is hier gewoon tussenpersoon. Hij betaalt aan de hersteller en verrekend de btw. Hij hoort van de Ts met btw te ontvangen. Die draagt hij weer af. Hij verdient daar niets aan.
Dit is gewoon niet waar, maar goed, blind je fouten blijven herhalen is blijkbaar makkelijker.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door k2p »

Het is al eerder gezegd. Maar de ondernemer hoort/hoeft geen BTW te heffen over schadevergoeding.

De bon van de hersteller dient als onderbouwing van de hoogte van de schadevergoeding. Maar die bon is van de hersteller aan de ondernemer, en is dus niet de bon van de ondernemer aan de consument. De ondernemer kán een bon aan de consument uitschrijven en hoeft daar geen BTW in rekening te brengen, omdat dit, naar ik aanneem een zuivere schadevergoeding betreft. (link) De ondernemer is echter niet verplicht een bon aan de consument af te geven.

De schadevergoeding bestaat uit in ieder geval de nota van de hersteller, zonder de daarin vermelde BTW. Want die BTW kan de ondernemer terugkrijgen van de fiscus. Rekent de ondernemer tóch BTW op de bon naar de consument, dan zal hij dat moeten afdragen aan de fiscus, of problemen daarmee krijgen. Maar als consument zou ik niet akkoord gaan met die bon, want dan wordt mij te veel in rekening gebracht.

Lang verhaal kort: betaal alleen het bedrag ex btw, en laat de ondernemer maar stappen ondernemen als hij het er niet mee eens is.
Laatst gewijzigd door k2p op 07 feb 2019 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door k2p »

-dubbelpost-

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De hersteller moet de btw afdragen en de pomphouder kan de btw verrekenen. Per saldo heeft de fiscus dan nul, maar de overheid belast werkzaamheden met btw. Die moet de Ts dus betalen en de pomphouder weer afdragen. Fiscus 1.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
07 feb 2019 14:41
De hersteller moet de btw afdragen en de pomphouder kan de btw verrekenen. Per saldo heeft de fiscus dan nul, maar de overheid belast werkzaamheden met btw. Die moet de Ts dus betalen en de pomphouder weer afdragen. Fiscus 1.
wederom onzin

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
07 feb 2019 14:41
De hersteller moet de btw afdragen en de pomphouder kan de btw verrekenen. Per saldo heeft de fiscus dan nul, maar de overheid belast werkzaamheden met btw. Die moet de Ts dus betalen en de pomphouder weer afdragen. Fiscus 1.
De overheid belast niet werkzaamheden met BTW, maar belast sommige geleverde goederen en diensten met BTW.
De benzinestation levert in dit geval geen goederen of diensten en dan houdt het op.
De fiscus houdt inderdaad nul. Maar dat is niet relevant.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW plichtig bij schadevergoeding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
07 feb 2019 13:28
De pomphouder is hier gewoon tussenpersoon. Hij betaalt aan de hersteller en verrekend de btw. Hij hoort van de Ts met btw te ontvangen. Die draagt hij weer af. Hij verdient daar niets aan.
Waarom blijf je zo eigenwijs je al lang weerlegde punt herhalen?

Gesloten