LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kilometerteller

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Holiday
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 okt 2006 16:54

Kilometerteller

Ongelezen bericht door Holiday »

Waarom is een snelheidsmeter in de auto niet geijkt.
De meeste snelheidsmeters wijken af van de werkelijke snelheid.
Als ik 100 rijd op de meter is mijn snelheid op de GPS 94 km.
Vervelend is het als ik op een 80 km weg rij en ik stel mijn adaptieve cruise controle in op 80, dan rijd de auto maar 76 km,
Zo ook bij 50 dan rijd hij maar 45.
De garage Mercedes wil dit niet aanpassen.

Daartegenover telt de kilometerteller meer dan de gemeten afstand.
Als ik op de teller 100 km gereden heb en ik controleer dit via de GPS, dan blijk ik maar 94 km gereden te hebben.
Is dat een trucje om te zorgen dat je eerder aan een service beurt toe bent.

En voor de techneuten, er zitten standaard maat banden onder.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door angel1978 »

Holiday schreef:
07 feb 2019 12:05
Waarom is een snelheidsmeter in de auto niet geijkt.
De meeste snelheidsmeters wijken af van de werkelijke snelheid.
Als ik 100 rijd op de meter is mijn snelheid op de GPS 94 km.
Vervelend is het als ik op een 80 km weg rij en ik stel mijn adaptieve cruise controle in op 80, dan rijd de auto maar 76 km,
Zo ook bij 50 dan rijd hij maar 45.
De garage Mercedes wil dit niet aanpassen.

Daartegenover telt de kilometerteller meer dan de gemeten afstand.
Als ik op de teller 100 km gereden heb en ik controleer dit via de GPS, dan blijk ik maar 94 km gereden te hebben.
Is dat een trucje om te zorgen dat je eerder aan een service beurt toe bent.

En voor de techneuten, er zitten standaard maat banden onder.
Dit is om te zorgen dat je als je volgens de teller netjes aan de snelheid houdt nooit geflitst kunt worden.. voorkomt discussie met agent of officier .. je teller geeft standaard te hoog aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door kweenie »

Niet alle snelheidsmeters hebben zo'n afwijking. Maar het is volgens mij vooral om ervoor te zorgen dat je in ieder geval niet buiten je schuld om te hard rijdt. En vervolgens de fabrikant aansprakelijk stelt voor de schade. Door de meters iets lager af te stellen, zul je je ook bij de normale meetafwijkingen nog netjes aan de snelheid houden.

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Bromsax »

Ook mag je verschillende groottes van velgen en banden onder je auto gooien. hierdoor zal de bandenomtrek verschillen. (zelfs als je band slijt heb je hier last van). De snelheid en het aantal kilometers wordt geregistreerd naar het aantal omwentelingen van de band.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Moneyman »

Holiday schreef:
07 feb 2019 12:05
Waarom is een snelheidsmeter in de auto niet geijkt.
Omdat dat geen nut heeft.
Holiday schreef:
07 feb 2019 12:05
En voor de techneuten, er zitten standaard maat banden onder.
En die slijten niet? Een nieuwe band heeft een profiel van ongeveer 9 mm, de wettelijke ondergrens is 1,6 mm. Doe die 7,4 mm x twee en je hebt op één en dezelfde band al 1,5 cm verschil in doorsnede - en dus een andere omtrek.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Brainless »

@Bromsax
Dat klopt.
Ik heb nu de maximale grootte velgen/banden (wat volgens het boekje mocht) onder mijn auto.
En nu is mijn afwijking maar 1 á 2%
Daarvoor (met de standaard velgen/banden) was de afwijking 6 á 7%

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan komt nog de (geijkte)? bandenspanningsmeter, het gewicht van bestuurder en eventuele passagiers. En elke ijking is ook aan een afwijking gerelateerd. Des te minder die afwijking mag zijn des te duurder wordt de ijking. 6% is een mooie waarde.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een autofabrikant wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor uw bekeuringen. En, zoals al uitgelegd, het maakt uit wat voor banden en wat voor profiel u hebt. Dat is dus niet te hanteren. Zelfs bij de politie is een dubbele correctie op de snelheidsmeter om te voorkomen dat ze u voor een hogere snelheid bekeuren dan bewezen kan worden.
Overigens is een GPS ook niet accuraat. Deze laat zien hoe hard u gereden heeft, niet hoe hard u rijdt. Door wolken en bebouwing kan het signaal en ontvangst ook niet 100% zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slecht advies . Juist die waarschuwingsborden wijken enorm af. En exact de goede snelheid rijden is ook niet iedereen gegeven. Gewoon de Gps snelheid laten zien is veel logischer.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:
07 feb 2019 15:19
Een autofabrikant wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor uw bekeuringen. En, zoals al uitgelegd, het maakt uit wat voor banden en wat voor profiel u hebt. Dat is dus niet te hanteren. Zelfs bij de politie is een dubbele correctie op de snelheidsmeter om te voorkomen dat ze u voor een hogere snelheid bekeuren dan bewezen kan worden.
Overigens is een GPS ook niet accuraat. Deze laat zien hoe hard u gereden heeft, niet hoe hard u rijdt. Door wolken en bebouwing kan het signaal en ontvangst ook niet 100% zijn.
Hoe accuraat de snelheid is die een GPS aangeeft hangt af van de bemonsteringsnelheid. Maar dat geldt in moderne auto's net zo goed voor de snelheidsmeter: die wordt ook digitaal berekent op basis van meetgegevens die geweest zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
07 feb 2019 20:10
NeoDutchio schreef:
07 feb 2019 15:19
Een autofabrikant wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor uw bekeuringen. En, zoals al uitgelegd, het maakt uit wat voor banden en wat voor profiel u hebt. Dat is dus niet te hanteren. Zelfs bij de politie is een dubbele correctie op de snelheidsmeter om te voorkomen dat ze u voor een hogere snelheid bekeuren dan bewezen kan worden.
Overigens is een GPS ook niet accuraat. Deze laat zien hoe hard u gereden heeft, niet hoe hard u rijdt. Door wolken en bebouwing kan het signaal en ontvangst ook niet 100% zijn.
Hoe accuraat de snelheid is die een GPS aangeeft hangt af van de bemonsteringsnelheid. Maar dat geldt in moderne auto's net zo goed voor de snelheidsmeter: die wordt ook digitaal berekent op basis van meetgegevens die geweest zijn.
GPS meet de tijd tussen 2 punten. Daar zit een groter verschil tussen dan de omwenteling van een wiel.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door de auditu »

Holiday schreef:
07 feb 2019 12:05

Als ik 100 rijd op de meter is mijn snelheid op de GPS 94 km.
Vervelend is het als ik op een 80 km weg rij en ik stel mijn adaptieve cruise controle in op 80, dan rijd de auto maar 76 km,
Zo ook bij 50 dan rijd hij maar 45.
Is dat een probleem? Is de maximumsnelheid tevens minimumsnelheid?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door k2p »

Ook ik dacht dat mijn nieuwe auto meer kilometers schreef dan gereden. Maar op diverse fora is mij verteld dat dit niet zo is. Ondanks dat de snelheidsmeter hoger aangeeft dan de werkelijke snelheid, is mij verteld dat de kilometerteller wel de echte kilometers telt.

Dat de snelheidsmeter hoger aangeeft zou zelfs volgens de regels gaan.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is mij ook eens verteld: dat het wettelijk is voorgeschreven dat een snelheidsmeter altijd een te hoge snelheid aangeeft. In de Regeling Voertuigen kon ik het zo een, twee, drie niet vinden.

Via Google vond ik wel een Belgisch artikel dat het had over een afwijking van +4 tot +12 procent.

Autofabrikanten willen natuurlijk nooit gezeur. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ze aan de veilige kant gaan zitten.

Tip voor de gps-snelheidaanhangers: vergeet niet de meetcorrectie mee te nemen. Dan kun je nog eens 4 km/uur extra pakken. Dan wordt het al gauw 140 of meer op de teller waar het maximum 130 is. Dan kun je je lekker druk maken over al die sukkelaars voor je, en wat minder over energiebesparing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door kweenie »

Het heeft niet zozeer te maken met dat je met weer wat sneller wilt rijden. Het is vooral ook handig om te weten in hoeverre je met de 'flow' kunt meerijden. Als iedereen om je heen 135 op jouw teller rijdt, dan is het handig om te weten of jij ook zonder problemen de cruisecontrol op 135 kunt zetten, of dat je dan te snel rijdt. Als je eens in de zoveel tijd even via een GPS meter kijkt hoe de werkelijke snelheid van je auto is, dan weet je hoe snel je kunt rijden als je met de rest van het verkeer meerijdt, zonder dat je op flitsers of trajectcontroles hoeft te letten. Dan kun je je dus gewoon op het autorijden concentreren.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ik vooral leuk vind dat er op een bepaalde weg een aantal radarborden staat met daarop je snelheid. Als ik daar op cruisecontrol langs rij krijg ik 3 keer een andere snelheid te zien. Terwijl mijn snelheidsmeter hetzelfde aangeeft.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
08 feb 2019 19:40
Moneyman schreef:
07 feb 2019 19:34
Slecht advies . Juist die waarschuwingsborden wijken enorm af. En exact de goede snelheid rijden is ook niet iedereen gegeven. Gewoon de Gps snelheid laten zien is veel logischer.
Zo slecht is dat advies nog niet want ik passeer dagelijks die waarschuwingsborden en vind ze hoogst irritant maar de snelheid op dat moment komt wel overeen met wat de snelheidsmeter aangeeft. In mijn vorige auto was een navigatie systeem met gps en snelheid indicatie ingebouwd en die was zeker niet accuraat qua echte snelheid.
Tuurlijk, snuffel. En hoe heb je dat laatste vastgesteld?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De vaak door Veilig Verkeer Nederland geleverde palen zijn leuk voor een totaal andere groep......

Een straat race en kijken wie binnen korte afstand de hoogste snelheid haalde.
Dus je nodig soms met deze borden jongeren uit die je juist niet wilde hebben in je gemeente!

Zelf als oudste deelnemer had ik moeite om net aan 52 km dus wel te hard maar absoluut niet strafbaar daar te halen!
Leuk groep, zij vonden het best leuk, ouderen die ook mee doen!

Groetjes van de poedelprijs winnaar van die avond, en de Politie begreep er niets van!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Niet alleen de politie begrijpt je niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik moet kiezen tussen een GPS-meting of een meting van iemand die op zijn niet-geijkte snelheidsmeter kijkend langs een niet-geijkt radarbord rijdt, dan weet ik wel wat ik kies...

Gesloten