LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
willemjantinke
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2019 17:48

Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door willemjantinke »

Vrijdag 8 februari 2019 heb ik mijn auto ter keuring aangeboden voor herinvoer vanuit België.
Tot zover geen probleem.
Had alle documenten meegenomen inclusief de bevestiging mail met prijs bevestiging.
De keuring zou volgens deze mail € 74,10 kosten. Maar daar aangekomen moest ik € 100,10 betalen. De baliemedewerkster vertelde doodleuk dat de prijzen per 1 januari 2019 waren veranderd en dat de site nog niet was bij gewerkt.
De afspraak was gemaakt op 7 januari 2019 en ook die dag bevestigd met de prijs van € 74,10.
Wat ik ook zei, ik moest gewoon betalen. Zij (RDW) maken een fout en ik ben daar het slachtoffer van.
En een prijsstijging van ruim 30% is absurt.
Heb vandaag een klacht ingediend bij de RDW. Hun reactie was dat het ongeveer 6 weken kan duren voor behandeling.
Ook advies ingewonnen bij de ombudsman en die zei dat ik eerst naar de RDW moest schrijven.
Ik vind dit een zeer absurde zaak. Als persoon kan je gewoon niks doen tegen de RDW.
graag zou ik van Radar vernemen wat mijn mogelijkheden zijn om bezwaar te maken en dat het RDW verschil terug betaald.
Het is gewoon niet correct zoals het RDW heeft gehandeld.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u van te voren die prijs had geweten, had u hem dan niet laten keuren?


k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
11 feb 2019 18:12
Maar als u van te voren die prijs had geweten, had u hem dan niet laten keuren?
Dat is toch geen argument?

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
11 feb 2019 18:12
Maar als u van te voren die prijs had geweten, had u hem dan niet laten keuren?
Deze vraag is totaal niet relevant. Vanuit de overheidsorganisatie is er een prijsopgave gedaan van 74,10 euro. Dan moet de klus ook voor dat bedrag worden uitgevoerd.

@TS wanneer je er met de RDW niet uitkomt, kan de nationale ombudsman misschien iets voor je betekenen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We horen het wel over zes weken?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

k2p schreef:
11 feb 2019 18:23
Lady1234 schreef:
11 feb 2019 18:12
Maar als u van te voren die prijs had geweten, had u hem dan niet laten keuren?
Dat is toch geen argument?
Ik vroeg dat aan de Ts. Alles is per 1 januari duurder geworden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Eerst een klacht indienen bij de desbetreffende organisatie is de normale procedure bij de Nationale Ombudsman. Dat u bij het RDW bakzeil haalt met uw klacht is niet gering. Ambtenaren hebben soms wat moeite om gemaakte fouten toe te geven, laat staan ze achteraf te herstellen.

Grote kans dus dat uw klacht niet naar uw tevredenheid wordt afgehandeld. Dán kunt u alsnog de Nationale Ombudsman verzoeken een onderzoek in te stellen naar deze vreemde gang van zaken bij het RDW.

Bereidt u daar maar vast op voor en tik alvast de brief voor de Nationale Ombudsman. Vul als de uitslag van uw klacht bij het RDW binnenkomt alleen nog even de juiste datum in en hij kan snel op de post. Mogelijk heeft u via de Nationale Ombudsman dan meer succes als bij het RDW.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 12 feb 2019 11:15, 4 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 feb 2019 19:00
Ik vroeg dat aan de Ts. Alles is per 1 januari duurder geworden.
Maar "alles" hoort wel correct geprijsd te zijn.

En gelukkig is niet "alles" 30% duurder geworden, anders waren de gele hesjes niet weg te slaan op het Binnenhof.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Lady1234. Uw genoemde argument doet niet ter zake. Maar ja, sommige TS'ers hebben altijd ongelijk (?). Wanneer het lagere bedrag na 1 januari schriftelijk bevestigd is door het RDW, dan moeten zij zich gewoon daaraan houden.

Als je op zwart-op-wit toezeggingen van overheidsorganisaties al niet meer kunt vertrouwen, dan is de beer natuurlijk volledig los en kan straks iedere ambtenaar gaan rekenen wat hij wil.

Betrouwbare overheid heet zoiets. En leest u op de website van de Nationale Ombudsman maar eens wat dat precies inhoudt.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat doet u vast wel voor mij, want u hebt het niet zo op de overheid.

Ik veronderstel altijd dat iedereen een fout kan maken. Er is dus een mail gestuurd met verkeerde informatie, jammer. Kan gebeuren.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
11 feb 2019 19:17
...Er is dus een mail gestuurd met verkeerde informatie, jammer.
Idd; voor de RDW; of had TS beter moeten weten??

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hypo63 schreef:
11 feb 2019 19:06
Lady1234 schreef:
11 feb 2019 19:00

Ik vroeg dat aan de Ts. Alles is per 1 januari duurder geworden.
U belt een kapper en deze geeft een prijs op. Vervolgens gaat u naar de kapper en moet 30% meer betalen. De kapper geeft als argument dat alles per 1 januari duurder is geworden.
Ik neem aan dat, gezien uw reactie, u de verhoogde prijs zonder morren gaat betalen?
Ik zou dan wel betalen als de uitleg van de kapper was dat ie even vergeten was dat de prijzen verhoogd zijn. Kan iedereen overkomen, zeker als je een jaar lang een bepaalde prijs hebt genoemd.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Nijogeth schreef:
11 feb 2019 21:05
Ik zou dan wel betalen als de uitleg van de kapper was dat ie even vergeten was dat de prijzen verhoogd zijn. Kan iedereen overkomen, zeker als je een jaar lang een bepaalde prijs hebt genoemd.
Althans ikzelf heb in de OP niets over je kapper gelezen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door Costnix »

Het argument van de kapper gaat niet op. Er zijn 27.000 echte kapperzaken en er is maar één RDW. Als je de kapper te duur vindt, ga je naar een andere. Bij de RDW gaat die vlieger niet op.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door kweenie »

De totale kosten voor de RDW bij de invoer van een auto bestaan uit diverse posten, die niet allemaal door iedereen te betalen zijn. En die je wellicht ook niet allemaal als kosten voor de keuring zou noemen. Misschien dat die 74 euro dus op maar een deel van de totale kosten slaat.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 feb 2019 19:17
Dat doet u vast wel voor mij, want u hebt het niet zo op de overheid.

Ik veronderstel altijd dat iedereen een fout kan maken. Er is dus een mail gestuurd met verkeerde informatie, jammer. Kan gebeuren.
Deze "fout" is geen kennelijke fout: De consument kon niet op zijn klompen aanvoelen dat genoemd bedrag fout was. En is er gewoon een rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen voor het "foute" bedrag

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ivo.w schreef:
11 feb 2019 18:45
@TS wanneer je er met de RDW niet uitkomt, kan de nationale ombudsman misschien iets voor je betekenen.
Lees het openingsbericht. TS heeft eerst met de Ombudsman contact gezocht en die verwees hem naar het RDW als eerste stap in het traject.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door kuklos »

willemjantinke schreef:
11 feb 2019 18:01
graag zou ik van Radar vernemen wat mijn mogelijkheden zijn om bezwaar te maken en dat het RDW verschil terug betaald.
De redactie van het programma leest hier niet mee, enkel "gewone mensen". Als je de redactie wil benaderen moet je dat dus niet via het forum doen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Invoerkeuring auto: fout van RDW?

Ongelezen bericht door berndv »

Wat Kweenie ook al zegt, ik vermoed dat wellicht niet alle kosten genoemd worden. De keuring bestaat uit een aantal posten, welke opgeteld tot een totaalbedrag uitkomen welke ts moet betalen. Neem toch aan dat TS vooraf ook een specificatie heeft ontvangen, aangezien zowel die 74 als die 100,10 niet als directe post terug te vinden zijn, maar een samenstelling is uit de verschillende posten.

Zo zie ik dat de tenaamstelling wel gestegen is, van 9,98 naar 10,10. Een stijging van 12 cent. Maar goed, dat was van 2017 naar 2018. Als ik dan de bedragen zo bekijk, heeft ts "identificatie voertuig" betaald á 51 euro en "voertuigbewijs 1a" á 39 euro betaalt. Dit is volgensmij de enige combinatie die op 100,10 uit komt. (39+51+10,10)

Maar als ik dan op de lijst ga kijken bij de wijzigingen van tarieven bij de RDW van 2018 naar 2019, kan ik werkelijk waar nergens deze prijsverhoging vinden. Nergens. Dus of de medewerker van de RDW zit ts de boel voor te liegen of ...

https://raivereniging.nl/ecm/?id=worksp ... 115a42de3d

Gesloten