LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

In het verleden is er wel eens een topic geopend omdat iemand geweigerd werd door een nieuwe huisarts. Het blijkt dat bijna de helft van de huisartsen de regels niet goed kent. Hoe het zit, wanneer een huisarts een patiënt wel of niet mag weigeren, kun je vinden in onderstaand artikel van RTL-nieuws.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... en-enquete

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

En wat verwacht je met dit topic te bereiken en hoe kunnen de leden jou hiermee helpen ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door berndv »

Bij ons in de stad is een redelijk tekort aan huisartsen, indien je wilt veranderen van huisarts binnen dezelfde gemeente zul je te horen krijgen dat de praktijk vol is en alleen patienten worden aangenomen die naar de stad zijn verhuisd.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een huisarts mag nieuwe patiënten weigeren als zijn praktijk al vol is, iets wat de arts zelf bepaalt. Als je om deze reden geweigerd wordt, hoe kan een patiënt dan bewijzen dat dat soms helemaal niet het geval is?
Dat vraag ik me af.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je bedoelt eigenlijk, Lowieze, als een huisarts geen zin heeft om iemand als patiënt aan te nemen, dat het niet uitmaakt met welk verhaal hij komt, er word toch wel geweigerd, al is het met een smoes?

Erthanax
Berichten: 9675
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de ACM tot de conclusie komt dat huisartsen vaak weigeren zonder geldige reden en daarom samen met de NHV de regels nog eens goed aan huisartsen gaat uitleggen, dan is er toch wel iets aan de hand. Dan kan er toch ook op dit forum over gediscussieerd worden?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door berndv »

Lowieze schreef:
12 feb 2019 08:27
Een huisarts mag nieuwe patiënten weigeren als zijn praktijk al vol is, iets wat de arts zelf bepaalt. Als je om deze reden geweigerd wordt, hoe kan een patiënt dan bewijzen dat dat soms helemaal niet het geval is?
Dat vraag ik me af.
Dit kun je aanvechten waarschijnlijk, of in ieder geval je klacht neerleggen bij de ACM/NZa. Er bestaat een norm voor het aantal patienten per praktijk, dit aantal ligt voor zover ik kon zien op 2095 patienten per FTE. Als een huisarts patienten weigert op grond van "vol", zal die dat wel moeten aantonen en onderbouwen indien er een klacht ingediend wordt.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
12 feb 2019 10:55
Dan kan er toch ook op dit forum over gediscussieerd worden?
Inderdaad. Het forum voldoet gewoon aan de forumregels. Als het je niet boeit, scroll je toch door?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 feb 2019 10:04
Je bedoelt eigenlijk, Lowieze, als een huisarts geen zin heeft om iemand als patiënt aan te nemen, dat het niet uitmaakt met welk verhaal hij komt, er word toch wel geweigerd, al is het met een smoes?

Eigenlijk wel, ik lees in de enquete die het ACM onder huisartsen heeft gedaan dat een deel van de huisartsen het niet netjes vinden om patienten van een andere huisarts in de omgeving over te nemen. Dat zullen ze waarschijnlijk niet als reden opgeven aan de nieuwe patiënt.
Ik denk dat je dan toch redelijk hulpeloos bent in zo’n geval.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik tot nu toe lees is dat je dan een klacht bij het ACM kunt indienen. Maar als je dringend zorg nodig hebt, heb je daar op dat moment ook niet veel aan.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 feb 2019 12:09
Wat ik tot nu toe lees is dat je dan een klacht bij het ACM kunt indienen. Maar als je dringend zorg nodig hebt, heb je daar op dat moment ook niet veel aan.

Precies en het lijkt me niet dat je echt een goede verstandhouding met je huisarts krijgt als het registreren als zijn/haar patiënt afgedwongen wordt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Radar »

Diverse offtopicberichten berichten verwijderd. Toelichting hier: viewtopic.php?f=50&t=189325&p=2657935#p2657935

Radar ^KL

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het tekort aan huisartsen speelt hier gelukkig helemaal niet , maar ik kan mij goed voorstellen dat dit bv in de grote steden wel speelt en dan vind ik het een behoorlijke blamage wanneer huisartsen kennelijk niet goed op de hoogte zijn vd regels , bij het weigeren van nieuwe patiënten.
Het is goed dat dit weer eens extra onder de aandacht wordt gebracht middels dit topic.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@moederslink. Hoezo middels dit topic. Het staat werkelijk in alle nieuwsmedia en zelfs ook nog een keer onder nieuws op deze site. En wat heb je verder aan deze info? Niks, want ze zeggen gewoon dat de praktijk vol zit.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nou, Zeer privé. Ik lees in dit info toch dingen die ik niet eerder wist. Dus ik heb aan die info wel degelijk iets gehad en dus is ook dit topic in zekere zin waardevol. Het feit dat dit topic voor u niks betekent wil dus niet zeggen dat dit voor iedereen zo is.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BreejKC schreef:
12 feb 2019 17:19
Nou, Zeer privé. Ik lees in dit info toch dingen die ik niet eerder wist. Dus ik heb aan die info wel degelijk iets gehad en dus is ook dit topic in zekere zin waardevol. Het feit dat dit topic voor u niks betekent wil dus niet zeggen dat dit voor iedereen zo is.
Dan volg je het nieuws blijkbaar niet.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Radar »

@ZeerPrivé Uiteraard is het je goed recht om dit topic niet nuttig te vinden. Wij laten het echter wel staan, zodat mensen die het wél interessant vinden, er kennis van kunnen nemen en constructieve bijdragen kunnen plaatsen.

Nogmaals, zie meer toelichting hier: viewtopic.php?f=50&t=189325&p=2657935#p2657935

Radar ^KL

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wanneer mag een huisarts patiënten weigeren?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Radar schreef:
12 feb 2019 17:27
@ZeerPrivé Uiteraard is het je goed recht om dit topic niet nuttig te vinden. Wij laten het echter wel staan, zodat mensen die het wél interessant vinden, er kennis van kunnen nemen en constructieve bijdragen kunnen plaatsen.

Nogmaals, zie meer toelichting hier: viewtopic.php?f=50&t=189325&p=2657935#p2657935

Radar ^KL
En als toevoeging voor een ieder welke een topic niet nuttig vindt.......reageer dan niet ! Sla het topic over en steek je tijd in topics welke je wel nuttig, interessant oid vindt.


Ik weet ook niet wat TS met dit topic hoopt te bereiken, so be it.

Gesloten