LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hellogoodbye
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2019 15:16

Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door hellogoodbye »

Ik blijkt Amerikaan te zijn. Daar kwam ik pas achter toen ik een bankrekening wilde openen. Ik ben ooit geboren in Amerika maar bijna meteen verhuisd naar Nederland (met mijn Nederlandse moeder). Begin jaren negentig ben ik officieel Nederlander geworden en er is mij toendertijd verteld (of wijsgemaakt) dat ik daarmee Amerikaan af was.

Onlangs wilde ik een bankrekening openen. Ik kreeg toen een formulier waarmee ik moest aangeven of ik een U.S. Person was en zo ja, of ik even mijn SSN (Social Security Number) wilde invullen. Die heb ik nooit gehad. Ik wilde dus Nee invullen maar... dan moest ik een Certificate of Loss of Citizenship US laten zien. Ook nooit gehad.

Dus de bank gebeld. Daar had ik dus helemaal niets aan. Het formulier dat ik in moest vullen, blijkt een algemeen formulier te zijn en het enige dat de bank doet, is je doorverwijzen naar een algemene site van de US. En die site is zo ingewikkeld dat je er geen touw aan kan vastknopen. Dus ik dacht (simpel als ik ben): dan ga ik wel naar een andere bank. Kreeg ik exact hetzelfde formulier...

Nu blijkt dat IEDEREEN die hoogstwaarschijnlijk Amerikaan is, zo'n formulier krijgt. Nog erger, ook als je al een bankrekening hebt, schijn je binnenkort zo'n formulier te krijgen en moet je je SSN doorgeven. Heeft met een wet in Amerika te maken (FATCA). Zo niet, dan wordt je bankrekening geblokkeerd! Lekker is dat...!

Ik vraag me af of alle 'Amerikanen' hier in het land dat wel weten...?

Enfin, ik heb dus het Amerikaanse consulaat gebeld: nutteloos want die verwijst alleen maar door naar de site. Ik heb ze vervolgens een paar keer gemaild maar niemand kon me verder helpen. Typisch geval van kastje naar de muur.

Stomtoevallig vond ik de site van americansoverseas.org. Daar staat heel veel info over dit probleem: het schijnt dat heel wat mensen hier problemen mee hebben. Ondanks hun snelle hulp via mail zit ik hier nog steeds verward en met diverse problemen...

- het is onmogelijk ergens te achterhalen of je daadwerkelijk Amerikaan bent. Die info geven de Amerikanen gewoon niet. Enige optie is een brief te sturen naar een Amerikaans adres met allerlei gegevens en formulieren maar de helft van wat gevraagd wordt, is me abacadabra en ik heb geen idee of ik kan voldoen aan hun eisen en of ze mijn vraag wel kúnnen beantwoorden. Gaat ook paar maanden duren. Terwijl ik het eigenlijk NU moet weten.

- tip was om een SSN aan te vragen: dan kom je er vanzelf achter of je Amerikaan bent of niet. Maar dat is hopeloos ingewikkeld. Zo heb ik ondertussen naar Dublin moeten bellen (!) want dat wordt daar geregeld: kan niet via Amsterdam. Ik kreeg na dat telefoontje een mail met... een link naar dezelfde ingewikkelde site... Ik heb nu twee formulieren ingevuld (geen idee of ik dat goed heb gedaan) en nu moet ik alsnog naar het consulaat in Amsterdam (kan niet per post of mail). Dat kan echter maar één keer per maand, op een vaste dag, tussen 9 en 10 uur, dus niet op afspraak. Bijkomend probleem: je moet een paspoort laten zien en die heb ik niet... ik heb alleen een ID en die accepteren ze daar niet. Dus moet ik speciaal hiervoor een paspoort regelen... En dan nog is het maar helemaal de vraag of ik alle juiste formulieren en gegevens wel heb. Toevallig heb ik wel een officieel birth certificate anders had ik dat eerst nog moeten regelen (wat ook maanden kost).

- andere tip was een Amerikaans paspoort aan te vragen: dat kost geld en dat geld ben je kwijt, ook als je toch geen Amerikaan blijk te zijn. Maar wacht, voor het aanvragen van een paspoort heb je een SSN nodig... Jammer dan.

- je kan ook proberen meteen een Certificate of Loss aan te vragen maar dan moet je gelijk geld dokken (en dat kan natuurlijk niet lekker simpel via iDeal) en een brief plus allemaal formulieren naar Amerika sturen. Gaat ook maanden overheen. En wederom geen idee of ik de juiste formulieren wel heb.

- ook leuk: zodra je de SSN hebt, moet je belastingaangifte doen in de USA. En dat moet je op een speciale manier doen anders krijg je ook nog dikke boetes (omdat je je hele leven geen belastingaangifte hebt gedaan in de US, wat wel moest!). Dus dat hangt je ook nog boven het hoofd! Ook al heb je er NOOIT gewoond, dan NOG moet je belastingaangifte doen (en wellicht betalen) in de US!

- komt nog bij: ik WIL helemaal geen Amerikaan zijn! Maar om je af te melden als Amerikaan. heb je een SSN nodig want ja, je met EERST belastingaangifte doen...! Dus ik moet dit allemaal regelen om het vervolgens weer te 'ontregelen'. Hoezo tijdsverspilling... O ja, nog iets leuks: het opzeggen van de US Citizenship kost je zo'n 2400 dollar...!!!

hellogoodbye
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2019 15:16

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door hellogoodbye »

(Vervolg, omdat niet alles in één post paste. ;) )

Al met al heb ik momenteel GEEN IDEE wat ik nou moet doen. Ik loop tegen allerlei blokkades en ingewikkelde procedures aan. Simpelste is een SSN regelen maar dat is absoluut niet ‘simpel’. Het is een bureacratische HEL waar je in terechtkomt en je hebt geen idee wat te doen en wat gaat werken. En het stomme is dat ik nog geeneens zeker weet of ik wel Amerikaan ben dus misschien doe ik dit allemaal voor niets!

Het schijnt dus dat er echt heel veel Nederlanders zijn die zonder het te weten ook Amerikaan zijn en binnenkort een brief van de bank krijgen om aan te tonen of ze wel of niet Amerikaan zijn... Ik vraag me echt af doe al die mensen dit (snel) gaan regelen want het is een ontzettende toestand.

Wat me echt ontzettend tegenvalt: de banken helpen je totaal niet. Ze doen helemaal NIETS. Ze verwijzen je door naar de US site en je moet het maar uitzoeken. Maar wel snel want anders blokkeren ze de boel. Ik heb bij drie banken geprobeerd info hierover te krijgen maar ze laten je gewoon zitten.

En dan de overheid... Ik las artikelen uit 2016 of 2017 over Kamervragen die zijn gesteld hierover, dat het allemaal te belachelijk is voor woorden en hopeloos ingewikkeld. maar er is niets gebeurd en ze laten je gewoon maar spartelen in het diepe.

Zo, dat moest ik even van me af schrijven. ;)

Zijn er hier mensen die hier al tegenaan gelopen zijn? Die onverwacht Amerikaan bleken te zijn en een SSN hebben moeten regelen? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel kort: je weet eigenlijk precies wat je moet doen, maar je snapt de informatie of procedures niet. Dan is de logische stap toch om iemand te zoeken die je daarbij kan helpen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door moederslink »

hellogoodbye schreef:
13 feb 2019 15:58
Ik blijkt Amerikaan te zijn. Daar kwam ik pas achter toen ik een bankrekening wilde openen. Ik ben ooit geboren in Amerika maar bijna meteen verhuisd naar Nederland (met mijn Nederlandse moeder). Begin jaren negentig ben ik officieel Nederlander geworden .......
Wat een verhaal!
Hoe oud bent u?
Heeft u dan nooit eerder een eigen bankrekening aangevraagd?
Waar komt uw salaris dan op?

Als u tot Nederlander bent genaturaliseerd bent u toch gewoon Nederlander met een Nederlands BSN ?
Dat BSN gebruikt u dan toch al gewoon?
Nodig voor van alles --- BD-- studie -- aanvraag ID -- DigiD -- etc etc .
Ik snap niet wat er nu ineens aan barricades zijn , eerlijk gezegd.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door witte angora »

hellogoodbye schreef:
13 feb 2019 16:05
Zijn er hier mensen die hier al tegenaan gelopen zijn? Die onverwacht Amerikaan bleken te zijn en een SSN hebben moeten regelen? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?
Eerlijk gezegd weet ik niet of hier op het forum nu zoveel Amerikanen komen. Maar... het zou zomaar kunnen dat je helemaal gelijk hebt dat er meer mensen tegen aan lopen. Wat je kunt doen is de redactie tippen en vragen of zij dit, desnoods via een uitzending, onder de aandacht willen brengen. Wie weet is er een belangengroep of iets dergelijks, of kan er een gevormd worden. Of weet de redactie iemand op te trommelen met veel kennis van zaken over dit onderwerp.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door k2p »

moederslink schreef:
13 feb 2019 16:47
Als u tot Nederlander bent genaturaliseerd bent u toch gewoon Nederlander met een Nederlands BSN ?
Dat BSN gebruikt u dan toch al gewoon?
Nodig voor van alles --- BD-- studie -- aanvraag ID -- DigiD -- etc etc .
Ik snap niet wat er nu ineens aan barricades zijn , eerlijk gezegd.
Geboren in USA? Computer says No. Klaar. Wat snap je er niet aan Moederslink?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door moederslink »

Uiteraard snap ik dit.
Wat ik niet snap is waarom hij er nu pas tegenaan loopt.
Hij is hier sinds de jaren 90 , kort na de geboorte hier gekomen , tot Nederlander genaturaliseerd en hij zal dus zo.n +- 25-30 jr zijn neem ik aan .
En nu pas ' blijkt ' hij Amerikaan te zijn , ontdekt ie., maar hij heeft geen SSN .... :roll:
Dat klinkt mij wat vreemd in de oren allemaal , want hij moet hier eerder tegenaan zijn gelopen .

En nooit eerder een bankrekening geopend ?
Vandaar mijn vragen..
interessant verhaal !
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 feb 2019 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

https://nos.nl/l/2044332

Ik denk dat het hiermee van doen heeft.

Dus zo wonderlijk is het niet dat de Ts nu pas problemen ervaart.

hellogoodbye
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2019 15:16

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door hellogoodbye »

Moneyman schreef:
13 feb 2019 16:29
Heel kort: je weet eigenlijk precies wat je moet doen, maar je snapt de informatie of procedures niet. Dan is de logische stap toch om iemand te zoeken die je daarbij kan helpen?
Ja, en zo kwam ik bij Americansoverseas.org. Maar zelfs na hun hulp en tips is het erg lastig een en ander te regelen. Voor je het weet word je van het kastje naar de muur gestuurd. En ik sta er niet alleen in, zo ontdekte ik stomtoevallig deze middag: gisteren is er een motie ingediend in de Tweede Kamer n.a.v. exact het probleem dat ik heb! Daarin staat o.a.:

"overwegende dat de Amerikaanse Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) ertoe kan leiden dat de Nederlandse bankrekeningen van Nederlandse staatsburgers opgezegd moeten worden wanneer zij geen Amerikaans Social Security-nummer aanvragen;

constaterende dat dit een zeer onwenselijk resultaat van deze wetgeving is, dat tot veel problemen kan leiden bij Nederlandse burgers;

overwegende dat de procedure voor het aanvragen van een Social Security-nummer erg ingewikkeld is;


Ik ben dus duidelijk niet de enige die hier problemen mee heeft. Als de Tweede Kamer het al 'erg ingewikkeld' noemt (terwijl zij zelf regelmatig verantwoordelijk zijn voor ingewikkelde zaken) dan is het ook echt niet zo makkelijk. Maar goed, deze motie geeft me wel hoop: er wordt dus vanuit hogerhand naar gekeken!
moederslink schreef:
13 feb 2019 16:47
Heeft u dan nooit eerder een eigen bankrekening aangevraagd?

Als u tot Nederlander bent genaturaliseerd bent u toch gewoon Nederlander met een Nederlands BSN ?
Dat BSN gebruikt u dan toch al gewoon?
Nodig voor van alles --- BD-- studie -- aanvraag ID -- DigiD -- etc etc .
Ik snap niet wat er nu ineens aan barricades zijn , eerlijk gezegd.
Ja, ik heb eerder een bankrekening gehad (en/of) maar heb mij daar uit laten schrijven en wilde overstappen naar een andere bank. Dat gaat nu niet meer. Maar let op: iedereen die Amerikaan is, maakt kans dit jaar een brief te krijgen van de bank of ze zo vriendelijk willen zijn hun SSN door te geven omdat Amerika wil weten wat iedereen uitspookt hier. En als je dat niet doet, zal de rekening geblokkeerd worden.

En ja, ik ben Nederlander maar schijnbaar heb ik, zonder het te weten, twee nationaliteiten. En Amerika doet niks met een BSN. Dit gaat niet om studie, DigiD, etc. Dit gaat om Amerikaanse belastingen. IEDEREEN die Amerikaan is moet, ongeacht waar hij of zij woont, belastingaangifte doen in de USA. En met een beetje pech ook nog eens belasting betalen (naast de NL belasting). En als je niet oppast en het zorgvuldig regelt, kan je nog boetes krijgen ook: 'belastingontduiking', ook onbewuste, is een misdrijf in de USA. Naast de USA heeft alleen Eritrea dezelfde regeling, dus dat je belasting moet aangeven/betalen ongeacht waar je woont.

Vergis je niet: er zijn heel veel mensen die Amerikaan zijn zonder het te weten! Ook Nederlanders die hier geboren zijn en nooit in Amerika zijn geweest! Het gaat hier niet om een paar mensen die dit moeten regelen maar een paar tienduizenden.

De barricades zijn trouwens de ingewikkelde procedures van de Amerikanen: telefonisch onbereikbaar, antwoorden op mails (als je die al krijgt) verwijzen alleen naar sites, sites verwijzen naar formulieren, formulieren vragen om andere formulieren, en alles moet via Dublin of de USA en uiteindelijk via het consulaat, waar ook weer voorwaarden aan verbonden zijn.
Lady1234 schreef:
13 feb 2019 19:50
https://nos.nl/l/2044332

Ik denk dat het hiermee van doen heeft.

Dus zo wonderlijk is het niet dat de Ts nu pas problemen ervaart.
Ja, dat is het inderdaad. Goede link, dank je. Het heeft te maken met een nieuwe Amerikaanse wet uit 2014. En ik had hier nog nooit wat over gehoord todat ik een nieuwe bankrekening wilde openen. Een nieuwe bankrekening open je niet elke paar jaar. ;) En zo lopen er nog een paar duizend mensen rond in Nederland die werkelijk geen idee hebben...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok helder!
Interessante materie vind ik dit.
Goed onderwerp voor Radar ook.

Ik wil u heel veel succes en een goede afloop wensen!

hellogoodbye
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2019 15:16

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door hellogoodbye »

moederslink schreef:
13 feb 2019 20:00
Ok helder!
Interessante materie vind ik dit.
Goed onderwerp voor Radar ook.

Ik wil u heel veel succes en een goede afloop wensen!
Dank u! ;)

Hier nog een korte samenvatting van het probleem (van de NOS):

"Nederlanders met een Amerikaans staatsburgerschap moeten een Tax Identification Number, een soort Burgerservicenummer, opgeven bij hun Nederlandse bank. Als ze dat niet doen, dan kan de bank een grote boete krijgen. Het kan daarom voorkomen dat de bank deze klanten moet wegsturen.

Maar lang niet alle Nederlanders met een Amerikaans staatsburgerschap hebben zo’n nummer. Het verkrijgen van zo’n nummer kan wel tot 9 maanden duren en de aanvraag is bijzonder lastig. Daarnaast weet niet eens iedereen dat hij/zij ook een Amerikaans staatsburgerschap heeft, je bent namelijk al Amerikaans staatsburger als 1 van je ouders daar is geboren."

Persoonlijk heb ik het idee dat het makkelijker is even af te wachten wat er via de Tweede Kamer gaat gebeuren: ik kan me wel tijdelijk op een andere manier redden. En het lijkt me inderdaad wel iets voor Radar! Echt zo'n onderwerp waarbij een gemiddelde toeschouwer zal denken 'Nee, nou zeg, hoe is het mogelijk, belachelijk...!' ;)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door moederslink »

Niet alleen belachelijk, maar het heeft verregaande consequenties zo blijkt , dus dat kan nog best vervelend uitpakken.

NB : ik wist dit overigens nog niet , had dit niet eerder meegekregen .

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bizar verhaal dit, met even bizarre consequenties. Succes!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben zelf geen amerikaan, maar ik weet wel dat dit iets is wat al een tijdje speelt. Raar dat het voor jou als een complete verrassing komt.

Het is eigenlijk vrij simpel.
1. Als je in Amerika wordt geboren, dan word je daarmee automatisch ook amerikaans staatsburger. Iets wat in Nederland niet zo is.
(Zoals ook regelmatig in het nieuws te zien is bij 'schrijnende gevallen' van hier geboren kinderen van asielzoekers, die worden "teruggestuurd" naar een land waar hun ouders toevallig vandaan komen. Maar dit terzijde.)
2. Voor Amerikanen wordt belasting geheven over hun 'wereldinkomen'. Dus waar je ook woont, als amerikaan ben je belastingplichtig voor de VS. (Waarbij wel weer allerlei regels kunnen zijn om dubbele belastingheffing te voorkomen.)
3. Met het FATCA verdrag is afgesproken dat Nederland en de VS gegevens uitwisselen over banktegoeden die elkaars staatsburgers in het andere land hebben.
4. Om deze gegeven te kunnen uitwisselen, moet iedereen die een 'band' met de VS heeft zijn SSN opgeven aan de bank. (En andersom moet iedere Nederlander in de VS zijn BSN doorgeven.) Doe je dat niet, dan kunnen je gegevens dus niet goed worden doorgegeven en kan het de facto als 'zwart geld' worden gezien. Met als gevolg dat de bank je die diensten niet meer wi;/mag verlenen.

In fiete ben je als geboren Amerikaans staatsburger al je hele leven belastingplichtige voor de VS. En had je dus al die jaren al belastingaangifte moeten doen. Dat je dat niet hebt gedaan (omdat je niet wist dat het moest) en dus formeel al die jaren 'belasting hebt ontdoken' is nooit een probleem geweest, maar nu alle systemen gekoppeld gaan worden, wordt duidelijk dat je eigenlijk gewoon belastingaangifte hebt moeten doen. En zult moeten gaan doen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ben je mooi klaar mee...

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door mahadma »

Dat wordt dus ook een probleem voor je aow opbouw.

hellogoodbye
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2019 15:16

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door hellogoodbye »

mahadma schreef:
14 feb 2019 09:18
Dat wordt dus ook een probleem voor je aow opbouw.
Kan je dat nader toelichten...?

Wat ook heel leuk kan worden, is de verkoop van een huis: zie de voorbeelden op deze site:

https://americansoverseas.org/nl/amerikaanse-belasting/

Daar staat trouwens dat de aow is uitgezonderd.

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dit heeft een griezelig hoog Kafka-gehalte.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door berndv »

Wat een bizarre regels. Iemand die vanuit haar eigen BV zichzelf prive een hypotheek geeft voor het kopen van een huis moet over het hypotheekbedrag nog even 20-30% belasting aftikken omdat de Amerikaanse overheid dit ziet als inkomsten. En dan nog klagen over onze overheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vreselijk dit. Blij alleen maar Nederlander te zijn. Gelukkig is er al een instantie die hulp geeft. Dit is te groot voor Radar. Dat hoort bij buitenlandse zaken.

Gesloten